Het 'grote' Rotel topic

Started by W.Otter, April 28, 2012, 15:08:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gerard1

Hier soms ook last van, met mijn rotel eindversterker, deze gaat via de 12v trigger.

P951C

Dat komt omdat 4 emmers van elcoos gevuld moeten worden :headbanging:
Ik heb dit opgelost door een type C automaat te plaatsen
Stereo: Shuttle • Aurender A10 • Primare PRE30 • Primare A32 • Bowers & Wilkins 800 D2 • Roon • Tidal • Audioquest bekabeling

gerard1

Daar zat ik ook aan te denken, maar weet niet of dat zomaar mag (verzekering) in mijn huurhuis ;D

tommi

Quote from: Paul0106 on February 24, 2016, 08:48:04
Ik heb sinds kort een 1582 MKII eindversterker. Soms als ik deze aanzet knalt de groep in de meterkast er uit door de piekstroom die deze genereerd. Zijn er meer mensen die dit ervaren bij een Rotel?

Ik bedacht me dat het misschien helpt als ik de eindversterker via de 12v trigger aansluit. Weet iemand of dit kan helpen tegen de piekspanning omdat er dan al een stroompje op zit?

Ik heb de eindversterker aangesloten op z'n stekkerblok die beveiligd is tegen blikseminslag e.d. Kan het nog uit maken om de versterker rechtstreeks op een stopcontact in de muur aan te sluiten?

Je kan die gewoon op standby laten staan en mee in laten schakelen via 12v trigger, hij gebruikt slechts 0.5watt in standby-mode. Tegen het uitklappen van de zekering zou je een automaat met een 'C' karakteristiek kunnen plaatsen, die is bestand tegen inschakelpieken.
Je zou ook 'ns kunnen kijken of die groep niet een beetje overbelast is, de wandcontactdozen in de woonkamer worden vaak vanuit de centraal-doos in het plafond gevoed samen met alle verlichting. Dan is een stukje herdistributie of een aparte audiogroep nog niet zo'n slecht idee. Deze versterkers hebben niet enorm zware inschakelpieken, ik zou echt even naar de verdeling van de stroom kijken.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

gerard1

Zelf heb ik de eindversterker ook op een aparte groep, jammer genoeg heeft dat bij mij niet geholpen.
Zou het ook als eerste proberen.

paul010601

Ik heb bericht van Rotel gehad dat ik de versterker kan laten modificeren door hun. Nu gaat het wel weer drie dagen goed. Hopen dat het zo blijft.

Paul0106

De groep klapt er toch weer uit. Misschien is een c-karakteristiek groep toch een oplossing. Iemand een idee wat dit grapje ongeveer kost om te laten doen?

kingfriko

#607
ik merk de laatste tijd op met mijn rotel ra1570 dat als ik muziek vanaf mijn aangesloten pc afspeel hij eens in de zoveel tijd een klik geeft ,net alsof de versterker opnieuw opstart ,  er staat dan even tone-bypass in het display en dan stopt het afspelen (met jriver)
met aimp3 gaat hij daarna wel weer gewoon door met spelen .
tone bypass staat trouwens uit nu op de versterker .
iemand een idee wat dat kan veroorzaken ?
het is niet dat hij hard staat dan of zo dus dat zal het niet zijn .
Ik kan in jriver trouwens uit meerdere opties kiezen oa : direct sound en wasapi (rotel pc-usb)
Zit er nog verschil in welke ik kies ? lijkt mij het beste dat de rotel het werk moet doen , niet de geluidskaart van de pc .
Monitor Audio PL100ll - Moon 340ix - Moon 280d DAC/MIND - Atlas bekabeling

Paul0106

Kan het niet komen dat de versterker naar een andere kwaliteit moet overschakelen? gebeurt het tijdens nummers?

tommi

Quote from: Paul0106 on March  1, 2016, 12:30:20
De groep klapt er toch weer uit. Misschien is een c-karakteristiek groep toch een oplossing. Iemand een idee wat dit grapje ongeveer kost om te laten doen?

Zoiets als deze:
https://www.groepenkastbestellen.nl/hager-installatieautomaat-mjn516-1pn-16a-c-karakteristiek?gclid=CPDSkqTFqssCFcFAGwodDHgIwQ

Ik heb ze wel goedkoper gevonden maar dit is volgens mij een goede. Installatie zou niet moeilijk moeten zijn als je even de hoofdswitch uitzet.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

tommi

Quote from: kingfriko on March  3, 2016, 19:12:12
ik merk de laatste tijd op met mijn rotel ra1570 dat als ik muziek vanaf mijn aangesloten pc afspeel hij eens in de zoveel tijd een klik geeft ,net alsof de versterker opnieuw opstart ,  er staat dan even tone-bypass in het display en dan stopt het afspelen (met jriver)
met aimp3 gaat hij daarna wel weer gewoon door met spelen .
tone bypass staat trouwens uit nu op de versterker .
iemand een idee wat dat kan veroorzaken ?
het is niet dat hij hard staat dan of zo dus dat zal het niet zijn .
Ik kan in jriver trouwens uit meerdere opties kiezen oa : direct sound en wasapi (rotel pc-usb)
Zit er nog verschil in welke ik kies ? lijkt mij het beste dat de rotel het werk moet doen , niet de geluidskaart van de pc .

Dit type Rotel versterkers (ook de RC1570 en de RDD1580) klikt altijd een paar keer tussen verschillende resoluties en moet heel even opnieuw inlocken op het signaal.
Heb je het ook als je een heel album afspeelt?
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

DV79

Quote from: tommi on January 26, 2016, 14:18:58
Voor Rotel reparatie altijd Hanex (Leijmuiden) gebruiken, Marcel is een topper weet ik uit ervaring! Hanex is overigens ook de de officiële technische dienst voor B&W/Rotel/Cassé in Nederland.
Hij heeft mijn toenmalige RSP1098 voor een zeer net bedrag weer helemaal op orde getrokken.

Tom

Zelfde ervaring met Hanex idd. Goeie, snelle en deskundige reparatie aan m'n Rotel DVD speler een aantal jaren geleden.
Linn Majik DSM/2  |  Linn Akurate 2200  |  Dynaudio Contour 20  |  Linn Black  |  Tellurium Q Black II  |  Audioquest Pearl HDMI  |  Philips 65 OLED 854

kingfriko

Quote from: tommi on March  5, 2016, 23:03:12
Dit type Rotel versterkers (ook de RC1570 en de RDD1580) klikt altijd een paar keer tussen verschillende resoluties en moet heel even opnieuw inlocken op het signaal.
Heb je het ook als je een heel album afspeelt?
ja het gebeurt vaak halverwege een album .
Monitor Audio PL100ll - Moon 340ix - Moon 280d DAC/MIND - Atlas bekabeling

br@m

Quote from: tommi on March  5, 2016, 23:03:12
Dit type Rotel versterkers (ook de RC1570 en de RDD1580) klikt altijd een paar keer tussen verschillende resoluties en moet heel even opnieuw inlocken op het signaal.
Heb je het ook als je een heel album afspeelt?

Bij mij niet (RC-1570). Er is een klik als ik wissel van source, kennelijk zijn de ingangen relaisgestuurd. Maar niet als ik afspeel van dezelfde bron en dan nummers van verschillende resolutie wissel. Bij mij gaat het naadloos van 44KHz naar 192 en andersom.

Mijn vermoeden is dat de PC van kingfriko hapert tijdens het afspelen, dan raakt de versterker inderdaad de lock-in kwijt. Wat daar dan weer de oorzaak van kan zijn, kan ik zo niet zeggen.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

tommi

Quote from: br@m on March  8, 2016, 09:37:10
Bij mij niet (RC-1570). Er is een klik als ik wissel van source, kennelijk zijn de ingangen relaisgestuurd. Maar niet als ik afspeel van dezelfde bron en dan nummers van verschillende resolutie wissel. Bij mij gaat het naadloos van 44KHz naar 192 en andersom.

Mijn vermoeden is dat de PC van kingfriko hapert tijdens het afspelen, dan raakt de versterker inderdaad de lock-in kwijt. Wat daar dan weer de oorzaak van kan zijn, kan ik zo niet zeggen.

Hmm, dat is vreemd want deze versterkers horen altijd te klikken bij het wisselen van resolutie, heb je misschien de output resolutie vastgezet in je afspeelprogramma?

En inderdaad lijkt het erop dat de verbding bij Kingfriko hapert als ie dit doet tijdens het afspelen.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

br@m

Quote from: tommi on March  8, 2016, 10:38:37
Hmm, dat is vreemd want deze versterkers horen altijd te klikken bij het wisselen van resolutie, heb je misschien de output resolutie vastgezet in je afspeelprogramma?

En inderdaad lijkt het erop dat de verbding bij Kingfriko hapert als ie dit doet tijdens het afspelen.

Tom

FYI - de display van de RC-1570 laat de sampling frequency van het digitale signaal zien en ik kan verifiëren wat er afspeelt. Ik heb de afspeelresolutie niet vastgezet.

Dat zou ook onzinnig zijn. Wat is het nut van hi-res bestanden als je die vervolgens downsamplet naar 44 voor je ze naar de DAC stuurt.

Het mooie van de RC-1570 is nu juist dat er een prima USB DAC in zit die tot 192KHz kan verwerken.
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

kingfriko

 ik heb mijn energieinstellingen van de pc maar eens goed nagekeken , nu alles op hoge prestaties staan , kijken of dat uithaalt .
ik hoor dus wel een klik inderdaad  ...
Monitor Audio PL100ll - Moon 340ix - Moon 280d DAC/MIND - Atlas bekabeling

kingfriko

#617
Blijkbaar lag het aan de realtek audio drivers , heb deze verwijderd en nu "nog" geen last gehad , ik denk dat dat een conflict gaf   ;)

edit : helaas te vroeg gejuicht  :nopompom:
Monitor Audio PL100ll - Moon 340ix - Moon 280d DAC/MIND - Atlas bekabeling

Foulon

Quote from: Paul0106 on February 24, 2016, 08:48:04
Ik heb sinds kort een 1582 MKII eindversterker. Soms als ik deze aanzet knalt de groep in de meterkast er uit door de piekstroom die deze genereerd. Zijn er meer mensen die dit ervaren bij een Rotel?

Ik bedacht me dat het misschien helpt als ik de eindversterker via de 12v trigger aansluit. Weet iemand of dit kan helpen tegen de piekspanning omdat er dan al een stroompje op zit?

Ik heb de eindversterker aangesloten op z'n stekkerblok die beveiligd is tegen blikseminslag e.d. Kan het nog uit maken om de versterker rechtstreeks op een stopcontact in de muur aan te sluiten?


Ik ben ook in het bezit van een RB-1582 MKII en had het zelfde probleem. Oplossing gezocht in het laten aanleggen van een aparte audio groep maar dat hielp niet, het probleem bleef.
Na wat gegoogeld te hebben ben ik terecht gekomen bij Hanex in Leimuiden, die het probleem voor een heel redelijk bedrag opgelost hebben.
Mijn RB-1582 MKII werkt nu weer zoals het hoort.
B&W CM9/CMC/CM5 * Rotel RC-1580/RB-1582MKII/RDD-1580 * Pioneer BDP LX-55 * BlueSound Node N130 * Sony WH-1000M3 * Apple TV3 * Samsung QE55Q8FN * QED XT40i/RUconnected * Ziggo Next

gerard1

Oke, goed om te horen.
Maar wat is dan het probleem, en wat hebben ze dan gedaan om het op te lossen? wat is een redelijk bedrag?
Zou je dat met ons kunnen delen, alvast bedankt



Foulon

#620
Het probleem was dat bij het aanzetten van de RB-1582MKII de groep in de meterkast er uit knalde.
Volgens de factuurspecificatie hebben ze een THERMISTOR geplaatst of vervangen, die een paar euro kost.
Totaal met arbeidsloon was ik 8 tientjes inclusief btw kwijt.
B&W CM9/CMC/CM5 * Rotel RC-1580/RB-1582MKII/RDD-1580 * Pioneer BDP LX-55 * BlueSound Node N130 * Sony WH-1000M3 * Apple TV3 * Samsung QE55Q8FN * QED XT40i/RUconnected * Ziggo Next

kingfriko

Quote from: kingfriko on March 10, 2016, 19:05:07
Blijkbaar lag het aan de realtek audio drivers , heb deze verwijderd en nu "nog" geen last gehad , ik denk dat dat een conflict gaf   ;)

edit : helaas te vroeg gejuicht  :nopompom:
Blijkbaar was het toch iets met de rotel of de rotel software , heb de rotel versterker inmiddels ingerolen voor een exposure versterker en daarmee heb ik het probleem gelukkig niet . het lag dus niet aan jriver oid .
Monitor Audio PL100ll - Moon 340ix - Moon 280d DAC/MIND - Atlas bekabeling

W.Otter

ik zit een beetje in de fase om over te gaan op 4k dat betekent dat ik aardig wat moet veranderen in mijn set, nu is de pre/pro een beetje een verouderd (Rotel RSP1570) dus dit zal moeten veranderen. Ik ben erg gesteld op de Rotel sound en blijf graag binnen de serie, echter loopt Rotel vaak wel een beetje achter. De enige optie zou de RSP1582 zijn alleen lees ik verschillende dingen over de 4k functie.
De HDMI input/output zou 1.4 zijn waardoor alleen passthrough mogelijk is. Is dit een bottleneck? ik hoef verder geen video processing te doen via de pre/pro. het lijkt mij dat ie het audio signaal er uit haalt en het videosignaal doorstuurt naar de tv? is dit dan ook beperkt tot 24hz?

alvast bedankt!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MLCinema

Quote from: W.Otter on January 12, 2017, 10:52:25
ik zit een beetje in de fase om over te gaan op 4k dat betekent dat ik aardig wat moet veranderen in mijn set, nu is de pre/pro een beetje een verouderd (Rotel RSP1570) dus dit zal moeten veranderen. Ik ben erg gesteld op de Rotel sound en blijf graag binnen de serie, echter loopt Rotel vaak wel een beetje achter. De enige optie zou de RSP1582 zijn alleen lees ik verschillende dingen over de 4k functie.
De HDMI input/output zou 1.4 zijn waardoor alleen passthrough mogelijk is. Is dit een bottleneck? ik hoef verder geen video processing te doen via de pre/pro. het lijkt mij dat ie het audio signaal er uit haalt en het videosignaal doorstuurt naar de tv? is dit dan ook beperkt tot 24hz?

alvast bedankt!

Voor correcte verwerking van 4K beeld heb je een processor nodig met tenminste een 2.0a HDMI board nodig. Tenzij je van plan bent om alle bronnen dubbel aan te sluiten. Met HDMI naar je weergever en vervolgens naar je processor. Lijkt mij niet gewenst.

HDMI 2.0a is onder andere benodigd voor jet kunnen weergeven van HDR content op je 4K scherm.

Heb afgelopen weekend een A14 aangesloten bij mijn schoonouders. Mooi spul!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HJ

Ik ga dat ook krijgen (heb zelf de rsp 1572). Ik wil ook bij rotel blijven.
Mss is het mogelijk om met een hdmi switch iets te doen? Dus je video bronnen naar een switch en dan door naar projector en tv,  en vanuit de switch het geluid aftappen naar de rotel.
Ik ga de nieuwe formaten (atmos etc) sowiso niet gebruiken.
Het zou een behoorlijke investering schelen.