Bandpass subwoofer met PR volgens Geddes

Started by yorkie13, April 28, 2012, 10:46:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Ik kwam een leuk ontwerp tegen van Gedlee, die man van de multiple subwoofer opstelling.

In dit geval gaat het om een bankpas subwoofer welke dmv een 15 inch PR getuned kan worden.
Dus niet met een baspoort.

Gebruikte woofer is deze 12 inch http://www.usspeaker.com/B&C-12TBX100-1.htm


yorkie13

#1
deze subwoofer is puur bedoeld om als derde subwoofer in de kamer geplaatst te worden.

de subwoofer heeft een -3db van 45 hz maar kan door de PR getuned worden.
Verder is het ontwerp passief dus een aparte amp is ook nodig.

eerst maar eens op zoek naar een mooie 15 inch PR.
Tevens wil ik de kast redelijk compact houden, dus 45 x 45 x 45 cm ongeveer.


Interficior

Quote from: morca on April 28, 2012, 12:43:33
Je title klopt niet RA ,een bandpass heeft poorten  :D
Mooi subje erbij 3 in 1 ruimte testen? ben benieuwd  ;)
Niet per sé hoor, een bandpass kan gewoon met een PR gemaakt worden. Een PR verschilt dan ook niet echt wezenlijk van een poort, afgezien van het verend systeem ervan (Cms).
Take it or lease it

wupsie

Nou Ralph, goed bezig met al die projecten van je, ben benieuwd wat de omlooptijd van deze sub gaat worden  :bigsmile:  :D
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13

#5
klopt, kan prima me een PR

is immers een een soort van poort met een te tunen -3db punt

edit.  topic titel aangepast

morca

Quote from: Interficior on April 28, 2012, 13:09:07
Niet per sé hoor, een bandpass kan gewoon met een PR gemaakt worden. Een PR verschilt dan ook niet echt wezenlijk van een poort, afgezien van het verend systeem ervan (Cms).
Ok ik snap wat je bedoeld,zat vd week ook al zoiets op een ander forum mee te lezen over hoeveel gain 1 poort/diameter toevoegt.
Zat toen nog wel te denken hoe het met mijn bandpass zit,heb ik dan meer gain door die 3 pijpen, of verdeeld hij de luchtsnelheid .
Ik zat vd week namelijk te voelen,maar bij goeie belasting blazen de pijpen bijna niet,maar er komt gain zat uit.

yorkie13

de 15  inch PR wordt toch lastig om te vinden , dus voorlopig maar testen met de Scanspeak 30W PR.

Deze zou je moeten kunnen tunen dmv toevoegen van extra massa.

Stuur ze maar eens een email , kan er niets over vinden.

Alleen ontwerp van 43 liter van Solen.

http://frequence-shop.dk/upload_dir/shop/30w-0-00-001.pdf