Matrix systemen & winkels

Started by FvP, April 22, 2012, 19:37:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FvP

Vandaag las ik op hifi.nl iets wat me enerzijds fascineert maar anderzijds ook het idee geeft dat dit onmogelijk is correct toe te passen:

in een advertorial las ik:

QuoteAchter de luisterruimtes bevindt zich namelijk nog een lange gang. Hier staat het zeer geavanceerde matrixsysteem opgesteld waarmee - per ruimte - alle apparatuur met alle luidsprekers verbonden is. Door middel van een groot aanraakscherm naast de luisterstoelen kan de klant alle denkbare combinaties tussen bron, versterker of receiver en luidsprekers maken.

... in de home-cinema ruimte kun je met dit systeem 24 receivers koppelen aan 12 bronnen, 20 speakersystemen, 20 subwoofers en 4 projectoren. De wiskundigen onder ons kunnen ongetwijfeld uitrekenen welk duizelingwekkend aantal mogelijke combinaties dat oplevert, zelfs 9.2 surround is mogelijk.

Dit moet dan wel een zeer geavanceerd matrix systeem zijn met processing en of koppeling aan de programmatie van de receivers, dat per mogelijke speakercombinatie de afstanden per speaker tot de sweet spot kent, en alle levels van de speakers alsook de room correction profielen ... en dit allemaal met een druk op de knop upload in de receiver in kwestie. Maar eerlijk gezegd: ik denk niet dat dit het geval is.

Domweg switchen tussen speakercombinaties op éénzelfde receiver zonder de parameters door te geven is toch waanzin ? Hoe kan dat nu goed klinken en een correcte demo opleveren ?

Wij zijn zover gegaan voor elke speaker & subwoofercombinatie een room corrected meetprofiel te maken die we dan voor die specifieke setup uploaden in de anthem receivers. Dit duurt enkele minuten om het profiel in een bestaande anthem up te loaden, maar geeft wel de meest eerlijke demo. Ondanks het feit dat dit even duurt werd dit wel geapprecieerd op onze recente subwoofer opendeur.

Ik vermoed niet dat dit soort verfijning tot de mogelijkheden behoort van een simpele matrix switch (zelfs als ie 5.1 of 7.1 line of speakerlevel kan switchen).

FvP

Heb een eerste systeem al gevonden:

http://www.audioauthority.com/page/appexht3

dit lost echter niet time alignment en het niveauverschil tussen speakers op (bvb speaker a heeft een rendement van 90dB, speaker b 96dB)

Dus voor ons geen optie om zoiets in de winkel te halen.

evilniek

Quote from: Klinkt Beter on April 23, 2012, 00:40:04
Heb een eerste systeem al gevonden:

http://www.audioauthority.com/page/appexht3

dit lost echter niet time alignment en het niveauverschil tussen speakers op (bvb speaker a heeft een rendement van 90dB, speaker b 96dB)

Dus voor ons geen optie om zoiets in de winkel te halen.

Het lijkt me zowiezo lastig om, bvb, een systeem als ARC samen te laten werken met meerdere stereo-speaker paren, laat staan met een matrix systeem. En natuurlijk het probleem van rendement met verschillende speakers, nooit zo bij stilgestaan eigenlijk. Het meest ideaal zou zijn om voor ieder speaker-paar een aparte receiver te gebruiken, en deze in te regelen op de gebruikte speakers, ofwel 3 aparte systemen met 3 dezelfde receiver´s. Maar toch zul je altijd te maken hebben met speakers die allemaal net anders staan opgesteld, lastig dus.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

FvP

Quote from: evilniek on April 23, 2012, 11:57:27
Het lijkt me zowiezo lastig om, bvb, een systeem als ARC samen te laten werken met meerdere stereo-speaker paren, laat staan met een matrix systeem. En natuurlijk het probleem van rendement met verschillende speakers, nooit zo bij stilgestaan eigenlijk. Het meest ideaal zou zijn om voor ieder speaker-paar een aparte receiver te gebruiken, en deze in te regelen op de gebruikte speakers, ofwel 3 aparte systemen met 3 dezelfde receiver´s. Maar toch zul je altijd te maken hebben met speakers die allemaal net anders staan opgesteld, lastig dus.

is nu al niet evident ...

we hebben hier twee anthem receivers op twee verschillende speakersets en vier subs

we hebben van een aantal combinaties de volledige anthem meting gedaan, dus vier combinaties en in totaal 20 metingen (5 / meting), en bij elke meting worden 6 speakers doorlopen

bij gevolg klinken al deze sets optimaal wat met arc haalbaar is, iets wat eigenlijk onmogelijk is met een simpele matrix switch (zelfs als deze dus 5.1 of 7.1 kan switchen)

twani

Jullie worden inmiddels een beetje de "Chef Topic Opener" van het forum ;D