houten stoelzitting

Started by audiolover, April 21, 2012, 17:28:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Is er iemand binnen redelijke afstand van Arnhem die mij kan adviseren en helpen met nieuwe stoelzittingen voor mijn eetkamerstoelen?
Het zijn oude kerkstoelen die oorspronkelijk met riet waren bekleed, opnieuw met riet bekleden is me te duur.
De bedoeling is om er i.p.v. riet eikenhouten plaatjes in te zetten maar ik weet niet hoe ik dat het beste kan doen.
Ik denk dat het makkelijkste zou zijn om iets te frezen maar daar heb ik geen ervaring mee en heb de apparatuur niet.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

dre73

laten we beginnen met een plaatje! ;)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

audiolover

Zit nu niet thuis, zal dinsdag een fotootje van de stoel maken.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

dre73

een vlakke plank zal namelijk niet echt lekker zitten....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

audiolover

Wordt toch wel vaker gedaan op keuken/eetkamer stoelen? Het liefst zou ik dus riet doen maar dat kost 100.= per stoel en ik heb er 6!
Alternatief zou zijn houten zitting met een kussen erop, dat laatste kan ik dus altijd nog doen.
Er is nog een alternatief en dat is een houten zitting die ik bekleed met schuim en stof, ik moet nog eens goed nameten of de stoel dan niet te hoog wordt.
Ik ben dus een beetje besluiteloos, vandaar mijn hulpvraag wat het beste zou zijn.
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

dre73

schuim er stof is wel erg makkelijk resultaat bereiken.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

audiolover

Bijgaand de foto's. Zoals je kunt zien is er een "rand" met gaatjes naast het gat van de zitting waar de rieten zitting vast zat. Mijn idee is om een eikenhouten plaatje een gefreesd randje te geven zodat hij aan de kanten rust op dat randje. Of ik er dan voor kies om dat plaatje te bekleden met schuim en stof of een los kussen erop weet ik nog niet.

Mijn vraag is of dit een goed idee is of dat er andere opties zijn?
2e Vraag: is zo'n randje te frezen met een (goedkope) bovenfrees zonder freestafel of kan dat alleen met een kantenfrees?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

audiolover

Ik heb ondertussen wat massief eiken plaatmateriaal gevonden, o.a. wat oud eiken wat mooi zou passen. Dit is echter 1.5/1.8cm dik en nu denk ik erover om de kanten rondom te frezen als in bijgaand plaatje.
De randen worden dan 5mm dik en de plaat ligt dan "verzonken" in de stoel.

* is 5mm dik genoeg om het gewicht van een volwassene op de stoel te dragen?
* kan ik dit met een gewone simpele bovenfrees doen of kan dit alleen met een kantenfrees en/of freestafel?   
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

eddy135

#8
Quote from: audiolover on April 27, 2012, 07:24:02
Ik heb ondertussen wat massief eiken plaatmateriaal gevonden, o.a. wat oud eiken wat mooi zou passen. Dit is echter 1.5/1.8cm dik en nu denk ik erover om de kanten rondom te frezen als in bijgaand plaatje.
De randen worden dan 5mm dik en de plaat ligt dan "verzonken" in de stoel.

* is 5mm dik genoeg om het gewicht van een volwassene op de stoel te dragen?
* kan ik dit met een gewone simpele bovenfrees doen of kan dit alleen met een kantenfrees en/of freestafel?  

Dit kan prima met een bovenfrees, maar ook met een zaagtafel!
Gebruik wel een behoorlijk freesje, want eikenhout is taai...
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN

audiolover

is 5mm ook dik genoeg of is dikker steviger?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

eddy135

Dikker is uiteraard steviger..
Als je ruimte hebt voor 7 of 8 mm zit je zeker goed! ;)
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN