Scanspeak 30w/4558T00 +hypex ds4.0

Started by yorkie13, April 21, 2012, 11:04:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

yorkie13

Even een apart topic voor deze subwoofer met PR.

de gebruikte units zijn uit de Scanspeak discovery lijn, welke duidelijk overeenkomsten heeft met de xxls12 van Peerless.

De woofer is de 30W/4558T00 met aluminium conus, de PR is de 30W/T00 eveneens met alu conus.

Een testkast staat nu in te spelen met een netto inhoud van 43 liter .

yorkie13

Duidelijk een broertje van deze xxls12 835017 van Peerless

rovinggecko

Interessant, maar eens even volgen. Als m'n scan speak ref A4 monitors zo klaar zijn dan moet er ook een scan speak subje bij komen voor de films en muziek. De 30W wordt qua kast wellicht net wat aan de grote kant (moet maar eens gaan meten wat ik hier weg kan zetten), maar  anders wordt het wellicht een 26W/4558T00. Dus ben heel benieuwd hoe eea bevalt met de 30W...



HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

wupsie

Interessant, deze ga ik even volgen :)
Heb je meer info over de kast??
Maten, toegepaste wanddikte, demping, bracing
Made this topic sticky :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13

de kast is een 40 x 40 x 40 cm kubus

braking is eenvoudig dmv het verbinden van de tegenover elkaar liggende wanden.

Ik wil de PR ook nog gaan tweaken door het toevoegen van extra massa.

Bij Peerless had je bv 265 en 400 gram massa aan de PR hangen.

wupsie

Quote from: RA SUBS on April 21, 2012, 11:34:22
de kast is een 40 x 40 x 40 cm kubus

braking is eenvoudig dmv het verbinden van de tegenover elkaar liggende wanden.

Ik wil de PR ook nog gaan tweaken door het toevoegen van extra massa.

Bij Peerless had je bv 265 en 400 gram massa aan de PR hangen.

Zijn de door jou opgegeven maten binnen of buiten maten??
Is de positie van de passive nog krietiez????
Kun je een foto plaatsen??

:coffee:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13

Op dit moment heb ik de PR aan de achterzijde, en de amp is nu nog extern.

De genoemde maten zijn de buitenmaten en als de netto inhoud rond de 40 liter zit is dat prima.

yorkie13

#7
hier de T/S van de 30W/0-00-0 PR

T-S Parameters
Resonance Frequency fs
Mechanical Q factor Qms 15.2
Max linear SPL (rms) @ power dB/W Short-term Max Power (IEC18.2) W
10.5 Hz
Mechanical resistance Rms Moving mass Mms Suspension compliance Cms Effective cone diameter D Effective piston area Sd Equivalent volume Vas Max mech. Excursion +/-
Ratio BL/√(Re)
Ratio fs/Qts F
1.8 Kg/s 425 g
0.55 mm/N 24.4 cm
466 cm2 170 ltrs
28 mm/N

yorkie13

een kubus dus

rovinggecko

Heb je er een pure amp aan hangen, of gebruik je ook een dsp oid om heb lager te krijgen (ivm de relatief kleine kast)? Bv een iNUKE NU1000DSP?
Zou je in de 40x40x40 kast ook nog een plate amp kwijt kunnen (bv een Hypex 4.0), of wordt de netto inhoud dan te klein? En moet er dan eigenlijk extern nog een dsp tussen?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

yorkie13

DSP kan ook extern, en een Inuke zou een prima oplossing zijn.

Er hangt nu een XTZ Amp 1 met DSP aan.

rovinggecko

Volgens mij heb je thuis nog wel eens een BK subje staan.  :angel:

Hoe vergelijkt deze scanspeak sub daar nu mee? Afgezien van de lol van het zelf bouwen natuurlijk :) !

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

yorkie13

Gaat ik hier niets over zeggen  :D

ben gelijkertijd ander systeem met L en R subs (xxls400) aan het afstellen.

rovinggecko

Twee tegen 1? Weet ik genoeg   :devil:  ;)

Die XTZ Amp1 DSP is overigens al een halve sub op zichzelf! Gaat hem voor mij niet worden qua omvang\plaatsbaarheid, maar ziet er wel erg strak uit!



HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

yorkie13

En een super amp om e.a. te testen, de DSP lijkt veel op dat van e sms-1 van velodyne.

Ik heb er de Room analyzer bij voor metingen.

wupsie

Quote from: RA SUBS on April 21, 2012, 12:22:04
DSP kan ook extern, en een Inuke zou een prima oplossing zijn.

Er hangt nu een XTZ Amp 1 met DSP aan.

Kun je mij vertellen waar die xtz amp1 met dsp aan te schaffen is??
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

Leon

Quote from: rovinggecko on April 21, 2012, 11:30:36maar  anders wordt het wellicht een 26W/4558T00. Dus ben heel benieuwd hoe eea bevalt met de 30W...

Als je wat kleiner wilt 'gaan' neem dan zeker de 23 W in overweging. Denk dat die de 26 W wegspeelt !!!  ;)
Groetjes Leonneke

dre73

zo bijzonder is de 23w niet......
ik vind `m als subwoofer zeker niet indrukwekkend,als woofer gaat ie nog.
en dan nog dat trieste rendement.....
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Leon

Quote from: dre73 on April 21, 2012, 14:30:45ik vind `m als subwoofer zeker niet indrukwekkend,als woofer gaat ie nog

Mee eens. Ging eventjes het 'doel' voorbij (als 'echte' sub).
Groetjes Leonneke

dre73

maar ik denk dat ralph deze zeker al heeft gehad. :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

yorkie13

Eigenlijk niet, mede door het (te) lage rendement.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

wupsie

Gadver, goegel in de overload op mijn zoektocht naar een nederlandse dealer voor de subwverst annex dsp oplossing van ralph.
OJee, battery laptop is leeg, eem op zoek naar de ladert :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13

#23
Deze DSP amp komt op 570 euro, maar de nederlandse importeur heeft deze niet op site staan.

Vreemd is echter dat in het duitse blad Stereoplay er een test staat met deze XTZ DSP 1 amp
icm 2 passieve 99w12.18P

Niet goedkoop, maar wel heel veel mogelijkheden en 400 watt .

Leon

Quote from: dre73 on April 21, 2012, 15:20:25ik was `m in ieder geval snel zat.

Net het topic nog eens opnieuw gelezen. Ik maak heel vaak een 'denkfoutje' door mijn laagkasten te omschrijven als 'subs'. Niks mis mee, maar hierdoor benader ik het heel vaak vanuit 'muziek' perspectief. De 23 W is zeer geschikt om in een kleine gesloten kast behoorlijk diep te gaan. Heeft een laag rendement.

Ik bekeek het geheel wat 'te smal'. Des te meer interesse dit topic verder te volgen. Ben namelijk altijd zeer onder de indruk van Scan Speak drivers.
Heb zelf die 23W natuurlijk gebruikt waar die eigenlijk voor ontworpen is. ( 30 liter, behoorlijk diep, weinig vervorming, muziekgebruik ).

Direct een vraag mijnerzijds:

De 30 W 'kan meer' dan de 26 W ?  Vanuit puur subgebruik gezien ?
Groetjes Leonneke