Subbie itch en verwachtingen PR ontwerpen.

Started by wupsie, April 19, 2012, 21:25:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wupsie

Aloha; het bouwvirus steekt de kop weer op, en dus het plan opgevat om een sub te maken bestaande uit een 12 inch driver, gecombineerd met een PR.

Heb al hout in huis voor mn nieuwe audio meubel, en mijn gevoel zegt mij dat er wel wat over blijft voor een subwoofer behuizing:)

De behuizing mag maximaal 100 liter groot worden, das denk ik iets van 52 bij 52 bij 52 cm, of iets in die richting.

Nu vraag ik mij dus af of de eerder door mij toegepaste dayton audio 12 inch 4 ohm reference driver geschikt is voor dit project.

Gegevens driver:
THIELE-SMALL PARAMETERS


DC Resistance (Re) 3.3 ohms
Voice Coil Inductance (Le) 1.04 mH
Resonant Frequency (Fs) 25.0 Hz
Mechanical Q (Qms) 3.12
Electromagnetic Q (Qes) 0.58
Total Q (Qts) 0.49
Diaphragm Mass Inc. Airload (Mms) 212.10 g
Mechanical Compliance of Suspension (Cms) 0.27 mm/N
Surface Area Of Cone (Sd) 514.7 cm2
Volume of Displacement (Vd) 736.0 cm3
BL Product (BL) 13.95 Tm
Compliance Equivalent Volume (Vas) 3.00 cu. ft.
Maximum Linear Excursion (Xmax) 14.3 mm

Welke gratis software kan ik gebruiken om e.e.a. te simuleren?/

Alvast bedankt voor jullie input :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

WINisd op het zelfbouwforum voor simulatie.
PR heb ik  nog nooit gedaan dus lees alleen even mee nu ;) zba forum is ook een goeie plek voor deze vraag.
Je hebt ook een radiator nodig die bij de woofer of berekening past,....

leuk nog een projectje,er word aardig gebouwd de laatste tijd  :thumbs-up:   

Ik heb er ook net 2 af, maar niks anders als de laatste gesloten,denk laat verslag dan maar en even doorbouwen  :D
Beetje druk de komende weken ,daarna rust en luisteren  :music:

Walter_PPK

Gebruik gewoon WinISD pro. Daar kun je prima PR ontwerpen mee maken. Waarom een PR ontwerp? Waarom geen 18" project. Dat moet prima lukken in een kist van 50x50x50.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

wupsie

Quote from: Walter_PPK on April 20, 2012, 15:09:47
Gebruik gewoon WinISD pro. Daar kun je prima PR ontwerpen mee maken. Waarom een PR ontwerp? Waarom geen 18" project. Dat moet prima lukken in een kist van 50x50x50.

18 inch???  fek, mn meisje krijgt een verzakking als ze een blaffer met dergelijke afmetingen ziet.
Bedankt voor de tip betreffende de software.
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

yorkie13

frontje ervoor, en je ziet er niets van  :D

ik ben zelf aan het stoeien met een Scanspeak 30w/4558T00 en bijpassende 30W PR

in een 43 liter kast.

morca

Quote from: wupsie on April 20, 2012, 18:48:52
18 inch???  fek, mn meisje krijgt een verzakking als ze een blaffer met dergelijke afmetingen ziet.
Bedankt voor de tip betreffende de software.
Denk dat jij Qua formaat het beste PR zal nemen idd ,BR zal groter uitvallen denk ik,te groot  :D

Of je moet er een tv tafel ofzo van bouwen ,kan ook best mooi zijn.

Walter_PPK

Quote from: wupsie on April 19, 2012, 21:25:31
De behuizing mag maximaal 100 liter groot worden, das denk ik iets van 52 bij 52 bij 52 cm, of iets in die richting.


Quote from: wupsie on April 20, 2012, 18:48:52
18 inch???  fek, mn meisje krijgt een verzakking als ze een blaffer met dergelijke afmetingen ziet.
Bedankt voor de tip betreffende de software.

Ach ja maar meestal schrikken ze in het begin van de grootte maar daarna hoor je ze niet meer klagen  ;D

Maar even serieus zo'n grote kast dan maakt het toch niet meer uit hoe groot de woofer is?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

wupsie

Quote from: RA SUBS on April 20, 2012, 18:52:21
frontje ervoor, en je ziet er niets van  :D

ik ben zelf aan het stoeien met een Scanspeak 30w/4558T00 en bijpassende 30W PR

in een 43 liter kast.

interessant, dat ga ik even volgen  eigenste topic hierover aangemaakt neem ik aan??
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Quote from: Walter_PPK on April 20, 2012, 20:13:34

Ach ja maar meestal schrikken ze in het begin van de grootte maar daarna hoor je ze niet meer klagen  ;D

Maar even serieus zo'n grote kast dan maakt het toch niet meer uit hoe groot de woofer is?

Daar heb je ook weer helemaal gelijk in, maak ik er weer een bijzet tafeltje van :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

wupsie

Kan iemand mij uitleggen wat gehoormatig het verschil zou zijn tussen een 18 inch in een gesloten, en een 12 inch ondersteund door een PR??
18 inch zal meer druk geven, is zo;n grote blaffert wel snel genoeg?
Eerst eeen senseootje nu :)
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

rho

Waarom zou een 18" niet snel genoeg zijn? Hoe lager de frequentie, hoe trager de beweging van de conus. ;)
Als je het over de impulsrespons hebt: Meestal zijn die dingen "sneller" dan een 12". Hij hoeft iig niet zover uit z'n rust toestand te komen om een even grote geluidsdruk te genereren dan een 12". Dat maakt het dus ook makkelijker om 'm daar terug te krijgen eens ie in beweging is geweest.

Former member 78

Quote from: wupsie on April 20, 2012, 20:57:14
Kan iemand mij uitleggen wat gehoormatig het verschil zou zijn tussen een 18 inch in een gesloten, en een 12 inch ondersteund door een PR??
18 inch zal meer druk geven, is zo;n grote blaffert wel snel genoeg?
Eerst eeen senseootje nu :)

Een 18'' geeft idd veel meer druk, en hoeft ook niet hard te werken om
redelijk wat druk te geven. En een 18'' hoeft echt niet traag te zijn!

wupsie

Gog, wat voel ik mij nu een groentje  :alien:
Bedankt voor de info mannen.
Nog tips aangaande een betaalbare 18 inch blaffert die het leuk doet in een gesloten behuizing?
Ga eens effe rondneuzen
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.

morca

Persoonlijk zou ik dan met 2x 12/13 of 15 werken.
Zo ga ik in me nieuwe living ook toepassen,2 gesloten 13 inch in 1 kist.

Er staan nu 2 testkistjes klaar,1 had ik nog liggen,druk geweest met andere dingen.
Vermoed dat dat wel naar wens gaat spelen,dan komen ze boven elkaar in een kist die ik laat spuiten,een zelfgebouwde broertje van de F213 zeg maar  :D

Je kan ook net als Walter 4 x 18 nemen,weet je zeker dat het goed komt...................... ;D

Zo,n groentje ben je niet wups denk ik,anders had je die Dayton,s niet opgesnort en meteen die DS 4 erbijgekocht  ;)
Goeie koop,al gauw ophalen ?

Former member 78

Mocht ik overnieuw beginnen met subs, dan koos ik voor 2x 18''
Ik hou gewoon van grote druk, dat maakt zo'n indruk!

Morca,

Heb jij de HSDD ook? Zo ja, wat vond je van Pulse?

morca

Quote from: ArjanR1 on April 21, 2012, 00:26:41
Mocht ik overnieuw beginnen met subs, dan koos ik voor 2x 18''
Ik hou gewoon van grote druk, dat maakt zo'n indruk!

Morca,

Heb jij de HSDD ook? Zo ja, wat vond je van Pulse?

Nog geen scherm en duurt ook nog wel even,en me kaart moet nog een upgrade,eerst andere dingen.
Jammer genoeg Pulse nog niet gevoeld  :D
Ik heb nu 4 keer 13 inch staan,zal ze alle 4 eens aansluiten als ik ga kijken,dat word letterlijk een Indruk/afdruk.  :D

Om wat jij nou zegt Arjan ,heb ik die bandpass gebouwd,dat ding geeft de druk van 2 gesloten systemen denk ik.
Volgende maand weet ik het zeker.

Binnenkort nieuw dressoir Arjan,2x 18 ?  :headbanging:  Ik voel een upgrade aankomen,meestal als ik er iemand over hoor staat het er wel binnen een half jaar.
Als jij trouwens weet welke nr het is in de streammap heb ik hem zo,ik kan de stream niet vinden want ken die hele film niet en moet hem zonder geluid op me comp zoeken in die demodisc.

Bart_M



wupsie

 :inlove: word er helemaal licht van in mn hoofd  :inlove:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.


rho

Ik vraag me altijd af waarom er voor zo'n overdaad aan PR's wordt gekozen.
In de meeste gevallen heeft zo'n PR een grotere Xmax dan de woofer zelf. Omdat ie niet gelimiteerd is tot de slag binnen een lineair magnetisch veld is volgens mij Xmax = Xmech bij een PR. En het gaat toch om de Vdmax van de sub die de PR ook moet kunnen verplaatsen/comprimeren. Als je dan een beetje reserve inbouwt kom je met één 18" PR waarbij Xmech > Xmax van een 15" sub, toch ruim toe?

Bart_M

Quote from: morca on April 21, 2012, 11:55:21
Kan je die Adire tumult nog nieuw kopen Bart?

Helaas niet. Het merk bestaat niet meer. De technologie is wel doorgeschoven naar bijvoorbeeld de SDX woofers, maar die hebben volgens mij toch net weer in lichtere magneet enz. De Tumult was destijds zo'n beetje het beste wat er te krijgen was (is?).

Bart_M

Quote from: rho on April 21, 2012, 12:15:48
Ik vraag me altijd af waarom er voor zo'n overdaad aan PR's wordt gekozen.
In de meeste gevallen heeft zo'n PR een grotere Xmax dan de woofer zelf. Omdat ie niet gelimiteerd is tot de slag binnen een lineair magnetisch veld is volgens mij Xmax = Xmech bij een PR. En het gaat toch om de Vdmax van de sub die de PR ook moet kunnen verplaatsen/comprimeren. Als je dan een beetje reserve inbouwt kom je met één 18" PR waarbij Xmech > Xmax van een 15" sub, toch ruim toe?

De precieze achtergrond heb ik niet meer, maar kijk ook even hier:
http://www.diysubwoofers.org/prd/

Meettechnisch en in simulaties zal het minder duidelijk zijn, maar meer passive oppervlakte is hetzelfde als een grote baspoort. Je krijgt gewoon meer druk en gemak onderin. Je kan alleen nooit 18" baspoorten maken, deze krijg je simpelweg niet in de speaker of ruimte weggewerkt.

morca

Ik was er al bang voor,heb Edwinvh met een paar van die dingen gezien,en meende al dat die er niet meer waren.
Jammer echt mooi en goeie woofers.

Ja bij een 18 zal je bij optimale berekening met lage luchtsnelheid een groot dressoir krijgen met BR  :D

wupsie

Denk dat je dan al snel aan een kastenwand moet denken  :headbanging:
Tweedehands sony ht amp, tweedehands marantz blauwestraal spelert, squeezebox classic, netgear readynas pro, Mark audio alpair 10.2 speakers,m desing jim griffin, dayton audio subwoofert, wat kabels, snoeren en andere reut.