Linn Majik DS op hifi.nl

Started by MarkD, April 19, 2012, 13:29:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarkD

De Linn Majik DS wederom zeer goed getest, nu op hifi.nl:
http://www.hifi.nl/artikel/7201/Linn-Majik-DS-streamer.html

Maakt mij toch wel steeds nieuwsgieriger naar wat deze "doet" in mijn eigen set. Ik heb nu op het gebied van streamen alleen ervaring met Sonos en Logitech Squeezebox Touch. Alleen de prijs weerhoudt mij nog om er direct 1 aan te schaffen.

Bestaat over onderstaande passage eigenlijk consensus onder Majik DS-gebruikers?
"De laagweergave is een stuk minder krachtig dan hetgeen mijn DAC weet aan te bieden en lijkt vanuit de Linn ook minder diep te gaan."

Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

katwax

Ik kan niet zeggen dat ik laag mis, ook niet toen ik een majik DS had. De majik DS heb ik vergeleken met mijn Naim cd5i en daar deed de majik het gewoon beter.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

advr

ik heb weliswaar een DS-i maar gebruik de DS-i ook als DS en beluister die dan via mijn AI500 MKII.
aan laag geen gebrek... het kan ook zijn dat een andere DAc het laag aan zet.

maar zoals altijd: gewoon gaan uitproberen... ;D ;D

ik ben er zeeeeeer content mee!

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Ralph71

De Majik DS is niet te vergelijken met een Squeezebox, het verschil is echt groot. Ik heb de Linn Majik DS ook vergeleken met de Naim streamer. De laatste heeft veel meer laagweergave, maar het totaalbeeld van de Linn vond ik veel fraaier (muzikaler). Ik vond de Naim vermoeiend, ook door het te felle hoog.
Arcam AV950 - Arcam P7 - Oppo UDP-205  - Linn Klimax DSM/2 - 2 x Wilson Benesch ACT - Wilson Benesch Center - 2 x M&K Sound S150T Tripole - Velodyne DD15 - LG Oled C65C7 - Nordost QB8 MKII - Nordost QRT Qx4 - Nordost Valhalla - Nordost Frey 1&2 (stroomkabels, analoge interlinks en luidsprekerkabels)  - Isotek Syncro

garmtz

De laagweergave van de Linn heeft veel definitie en is snel en muzikaal. Niet een 'hifi-erig' laag, zoals je dat toch wel vaak hoort. Voor de een zal dat laag dan slank overkomen, voor een ander gewoon precies goed. Op teveel laag zal je een Linn component echter niet snel betrappen.

MarkD

Laagweergave op deze manier heeft ook mijn voorkeur. Gewoon gaan uitproberen van een Linn streamer is opgenomen in mijn doelstellingen voor 2012! ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

PHiX

Sluiten jullie de DS nog aan op een losse dac?

Is er nog winst te behalen om van een squeezebox naar een linn te upgraden als je al een erg goede dac hebt? Ik ben erg te spreken over de interface van de squeezebox met iPeng, dus daarvoor hoef ik niet te upgraden.
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Dirk

Quote from: PHiX on April 21, 2012, 20:46:27
Is er nog winst te behalen om van een squeezebox naar een linn te upgraden als je al een erg goede dac hebt?
absoluut, die DAC kan je vervolgens (of vooraf  ;)) verkopen om het geld aan je DS te spenderen.

Quote
Ik ben erg te spreken over de interface van de squeezebox met iPeng, dus daarvoor hoef ik niet te upgraden.
en om nou iets te behouden omdat je "wel erg te spreken bent over de interface" vind ik begrijpelijk, maar bovenop de betere klankkwaliteit heeft de Linn ook nog eens een veel gebruiksvriendelijker UI dan de SB (heb zelf beide uitgebreid gebruikt, via SBserver én iPeng)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

PHiX

#8
Dank voor de reactie. Ik zat er niet aan te denken om mijn dac te verkopen, sterker nog degene die ik heb besteld moet nog worden geleverd... de NAD c390dd die meteen als eindversterker gaat dienen.

Wat ik vooral hoopte uit te vogelen is of een Linn aangesloten op dus deze veredelde DAC zin heeft ten opzichte van een squeezebox. De akkurate ds steekt trouwens ver boven het budget uit dat ik er voor over heb, dus zou ik vooral naar de majik kijken.

Voor mijn set heb ik serieus linn overwogen, maar uiteindelijk niet voor gekozen. Zeker met de luidsprekers zal je nooit het gevoel hebben klaar te zijn. Er is altijd een duurdere, er kan net een versterker meer aan hangen...
Panasonic P55VT30 | NAD c390dd | Audio Physic Tempo 25 | Squeezebox 3

Dirk

Quote from: PHiX on April 22, 2012, 00:31:05
Wat ik vooral hoopte uit te vogelen is of een Linn aangesloten op dus deze veredelde DAC zin heeft ten opzichte van een squeezebox. De akkurate ds steekt trouwens ver boven het budget uit dat ik er voor over heb, dus zou ik vooral naar de majik kijken.
ook de Majik serie (zelfs een Sneaky) is duidelijk beter dan een SB + DAC.
SB blijft louter vwb prijs/kwaliteit erg veel bieden, maar een DS gat net dat stapje verder in het overbrengen vd muziek, daar kan -naar mijn ervaring- een SB dicht in de buurt komen...maar toch steeds net niet dicht genoeg.

Quote
Voor mijn set heb ik serieus linn overwogen, maar uiteindelijk niet voor gekozen. Zeker met de luidsprekers zal je nooit het gevoel hebben klaar te zijn. Er is altijd een duurdere, er kan net een versterker meer aan hangen...
net daarom vind ik een Linn wel aan te raden.
wat je zegt mbt speakers (vwb het belang vd keuze daarvan) klopt helemaal, maar als je de bron al voor mekaar hebt, kan je je terug 100% concentreren op die speakerkeuze  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bmateijsen

Quote from: PHiX on April 22, 2012, 00:31:05
Voor mijn set heb ik serieus linn overwogen, maar uiteindelijk niet voor gekozen. Zeker met de luidsprekers zal je nooit het gevoel hebben klaar te zijn. Er is altijd een duurdere, er kan net een versterker meer aan hangen...

Dit geldt voor hifi in het algemeen denk ik.... Wees blij dat je met Linn direct klaar kan zijn of nog naar hartelust in stapjes omhoog kan. Het hoeft niet, maar het kan wel ;).

clicquot

Quote from: PHiX on April 21, 2012, 20:46:27
Sluiten jullie de DS nog aan op een losse dac?

Is er nog winst te behalen om van een squeezebox naar een linn te upgraden als je al een erg goede dac hebt? Ik ben erg te spreken over de interface van de squeezebox met iPeng, dus daarvoor hoef ik niet te upgraden.

Dit is nu de hele pointe van het verhaal. Als je over streamers praat dan heb je het over een toestel icm software die de stream verzorgt (het transport dus). Daarnaast heb je de dac, die de stream omzet naar muziek (simpel gezegd). Maw, die DS, dat is voor mij een (goede)DAC -met ingebouwde streaming functionaliteit. Als je dus over streamer praat vergelijk je de squeezebox of sonos met de ingebouwde streaming van de DS. Volgens mij zijn die eerste twee systemen moeilijk te "verslaan".
Voor een vergelijk van het geluid, zou je de squeezebox aan een linn dac moeten hangen, zelfde als in ds dus?

Maw, neem jouw squeezbox met dac en zet die naast de DS. Is het resultaat een wereld van verschil tvv Linn, dan kan je beslissen. Als je de gebruiksvriendelijkheid van de squeezebox wenst te behouden, start dan een zoektocht naar een andere dac misschien? Geen idee of er voor die prijs van een DS een dac bestaat die het nog beter doet dan de DS zelf? Enfin, 't is een hobby, dus sowieso leuk om uit te pluizen, niet?


garmtz

Een Linn DAC bestaat niet, tenzij het de nieuwe DSM produkten zijn, maar dan heb je gelijk een voorversterker en streaming erbij... ;)

Inderdaad is het 'eerlijk' om een vergelijk te doen tussen SB/Sonos+ DAC in vergelijking met een losse DS. Ik zie de DS streamers ook als 'netwerk DACs'.

JeroenGRT

Als ik het verhaal zo lees lijkt het erop dat de Octave/Squeezebox Touch combo nog niet zo slecht is. Het voordeel van de Linn is de geintegreerde oplossing en dat het een resolutie van 192kHz/24bits accepteert.

"Daarmee is de Linn niet ineens het summum voor streamen. Mijn eigen setup doet andere dingen die ik erg op prijs stel en waar de Linn op die punten van verliest, maar het gaat in dit geval om de puurheid van de weergave."

"Het laat u gelijk zien waarom de Linn moet worden ingezet als streamer/DAC en waarom het vrij zinloos is om voor een Linn te kiezen als u die alleen wilt hebben als "vertaler" van ethernet-FLAC naar S/PDIF-PCM. Bovendien is de Linn Majik DS in dat geval een erg kostbare of zelfs te kostbare oplossing met zijn prijskaart waarop 2368 Euro prijkt. Mijns inziens is het Logitech/DAC-pad dan een veel logischer keuze."



Stereo: Naim SuperNait 2, Naim ND5XS2, Harbeth Monitor 30.1, MJ Acoustics Ref 100 MKII, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV, Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Denon AVC-X3700H, Klipsch RP260F, Klipsch RP450C, Klipsch RP240S, Klipsch RP500 SA, Klipsch RP140SA, BenQ W2700 4K DLP, BK Monolith plus, Vero 4K+, LG UBK90 Ultra HD Blu-Ray Player, Apple TV 4K (2021)

Doubleoz

Mooi apparaat... Staat nog op het lijstje om een keer te beluisteren..

Overigens voor wat betreft bas weergave van Linn apparatuur. Ik heb bij mijn collega zijn Majik 140 speakers beluisterd en ik moet zeggen dat daar voor mij echt meer dan voldoende bas in zat. Blijft natuurlijk een persoonlijke smaak maar ik zou er best aan kunnen wennen:)
Linn Majik DSM | Majik 109 | Audioquest Rocket 44 | Chord Powerchord | Synology DS214play | Raspberry Pi 2 | Apple TV3

garmtz

De M140 klinkt inderdaad verre van dun... :)