Tv / audio meubel

Started by MegaJ, April 18, 2012, 20:58:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MegaJ

Beste lezers,

Ik wil graag mijn ontwerp met jullie delen voor een tv- en audio meubel. Het volgende verhaal hoort hier bij:

In de woonkamer hebben wij een houtkachel en een van de fronts aan die zijde van de tv wordt nogal warm in de huidige opstelling. Dus eigenlijk als de kachel aan is kan ik niet genieten van mijn spullen omdat ik de speaker dan moet verplaatsen  >:( Daarnaast heb ik het probleem dat de receiver die ik onlangs heb gekocht niet in het huidige kastje past en de center die ik heb ook niet en is daardoor niet eens in gebruik. Zodoende heb ik drie eisen voor mijn tv-meubel; bescherming bieden voor mijn arme front speakertje voor de hitte (zonder het geluid al te veel te verzieken), diep genoeg zijn voor de receiver en plaats bieden voor de center speaker.

Allereerst een foto van de huidige opstelling (let a.u.b. niet op de rotzooi op de tafel en de BK zie je verstopt helemaal in de hoek bij de gordijnen naast de bank):


Nu twee plaatjes van mijn ontwerp in sketchup, met ook een deel van de apparatuur erin getekend voor het idee:




Meubel is 75 cm hoog (hoogte waar de 601's op staan en de tv) en ongeveer 45 cm diep en 148 breed.

Graag jullie op of aanmerkingen! En wellicht antwoord op de vraag of het kwaad kan de BK (FF) in het meubel te plaatsen op deze manier? Verder twijfelde ik over de plankjes om de center heen, ik heb ze nu wat korter gemaakt in de hoop de center niet teveel in een melkpak te veranderen. Wellicht heeft iemand nog goede suggesties, ik had het mooier gevonden om dat vak over de hele breedte open te laten maar dat gaat natuurlijk nooit werken en doorzakken (wellicht een soort "zuiltjes" als alternatief). Verder voor de oplettende kijker; een van de plankjes linksonder is korter hier had ik nog bedacht een deurtje voor de onderste twee vakken in te zetten wat dus gelijk valt met de voorzijde van het meubel wanneer het dicht is. De in feite rare zijkantjes zijn dus omdat de rechter speaker beschermd moet worden voor de hitte en ik heb geprobeerd daar maar zo creatief mogelijk mee om te gaan.

Maar goed ik ben benieuwd naar jullie reacties  :unsure:
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

neptune

#2
Leuke schets!

Ik denk dat als je puur naar het geluid kijkt dat je de sub beter niet in de kast kan zetten ( en zelfde voor de center).
Maar het is natuurlijk niet alleen een afweging op geluidskwaliteit maar ook op functionaliteit en praktisch gemak.

Wellicht kan je wat absorptie aanbrengen in het stuk van de sub om vervormingen die het meubel toevoegt weg te halen?
Maar op dat gebied zijn er hier wel mensen die er beter over kunnen adviseren dan ik.

Ik zie in ieder geval wel dat het een trend is om je center in het meubel te willen, ik kan me best voorstellen dat een sub in de kast ook prettig is qua kamerindeling etc.

zet hier iets neer

CineSmurf

Ziet er mooi uit. Vind je de TV niet te hoog staan zo?
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

MegaJ

#4
Quote from: neptune on April 20, 2012, 11:39:47
Leuke schets!

Ik denk dat als je puur naar het geluid kijkt dat je de sub beter niet in de kast kan zetten ( en zelfde voor de center).
Maar het is natuurlijk niet alleen een afweging op geluidskwaliteit maar ook op functionaliteit en praktisch gemak.

Wellicht kan je wat absorptie aanbrengen in het stuk van de sub om vervormingen die het meubel toevoegt weg te halen?
Maar op dat gebied zijn er hier wel mensen die er beter over kunnen adviseren dan ik.

Ik zie in ieder geval wel dat het een trend is om je center in het meubel te willen, ik kan me best voorstellen dat een sub in de kast ook prettig is qua kamerindeling etc.


Dank voor je reactie! Voor wat betreft de geluidskwaliteit van de sub en de center; ik heb eigenlijk het ontwerp zo gemaakt omdat ik de optie wil hebben de sub erin te zetten, mocht het nou waardeloos klinken dan zet ik de sub gewoon weer in de hoek op de grond waar deze nu ook staat. Ik begrijp dat het voor de center beter zou zijn om op de kast te liggen en de tv erop te zetten bijvoorbeeld? Als de center daar tegen kan voor wat betreft het gewicht (tv met glazen voet), is het wellicht een optie om de laag waar de center in ligt uit het meubel te laten en dus te verlagen en dan center erop leggen en tv erop zetten of erboven bevestigen aan de muur. Ga ik eens over nadenken. Het is wel een van de redenen waarom ik de staande planken naast de center al wat korter had gemaakt.

Is er hier iemand met een center geplaatst zoals getekend in een meubel en dus weet hoe dit klinkt?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

MegaJ

#5
Quote from: CineSmurf on April 20, 2012, 13:38:42
Ziet er mooi uit. Vind je de TV niet te hoog staan zo?

Ik had ook enige twijfel over de kijkhoogte inderdaad. Ik heb het even nagemeten en in de huidige opstelling zit de onderkant van het tv scherm (echt het scherm, niet de buitenkant van de tv) op ongeveer 75cm. Op dit moment vinden we het een fijne hoogte om tv te kijken. Betekent dus dat met het meubel de tv omhoog zou gaan en wel met de hoogte van de rand om het scherm (paar cm) + de hoogte van de tv voet. Wat ik me bedacht is dat als dit tegenvalt dat ik dan de voet van de tv kan halen en deze tegen de muur bevestigen, dan is het verschil met de huidige opstelling te reduceren tot de dikte van de rand om het scherm. Dus ik denk dat ik de gok wel durf te wagen om het meubel 75cm hoog te maken.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

neptune

Quote from: MegaJ on April 20, 2012, 14:18:07
Dank voor je reactie! Voor wat betreft de geluidskwaliteit van de sub en de center; ik heb eigenlijk het ontwerp zo gemaakt omdat ik de optie wil hebben de sub erin te zetten, mocht het nou waardeloos klinken dan zet ik de sub gewoon weer in de hoek op de grond waar deze nu ook staat. Ik begrijp dat het voor de center beter zou zijn om op de kast te liggen en de tv erop te zetten bijvoorbeeld? Als de center daar tegen kan voor wat betreft het gewicht (tv met glazen voet), is het wellicht een optie om de laag waar de center in ligt uit het meubel te laten en dus te verlagen en dan center erop leggen en tv erop zetten of erboven bevestigen aan de muur. Ga ik eens over nadenken.

Is er hier iemand met een center geplaatst zoals getekend in een meubel en dus weet hoe dit klinkt?
Ik zou zeker proberen hoe het klinkt met de center in het meubel.
Je wilt je tv ook niet te hoog hebben.
Center in een kast lijkt me ideaal, helaas geen ervaring met het geluid, maar center is toch meer voor stemmen en minder voor muziek toch?
zet hier iets neer

MegaJ

#7
Klopt de center is in principe voor de stemmen, alhoewel je hem wel kan gebruiken bij muziek. Persoonlijk heb ik met dat laatste geen moeite (hoe meer speakers hoe beter toch  ;D) alhoewel ik me voor kan stellen dat de meningen daarover verschillen op dit forum en men in geval van stereo ook echt kiest voor 2 speakers om het originele geluid te reproduceren.

Maar misschien is de plaatsing inderdaad voor stemmen helemaal geen probleem op de geschetste manier in een kast.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

misschien is het een idee om je meubel niet rechthoekig te maken maar U vormig met een uitsparing voor je center? zo is je center niet gesloten maar lijkt het alsof het meubel rechthoekig is. Je tv zou je dan op moeten hangen want ik neem aan dat je deze niet op je center wil hebben staan..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Quote from: W.Otter on April 20, 2012, 15:11:48
misschien is het een idee om je meubel niet rechthoekig te maken maar U vormig met een uitsparing voor je center? zo is je center niet gesloten maar lijkt het alsof het meubel rechthoekig is. Je tv zou je dan op moeten hangen want ik neem aan dat je deze niet op je center wil hebben staan..

Hmm ik snap niet helemaal precies wat je bedoelt. Wil je het wat meer uitleggen?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

zoiets
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Kijk, dank je voor de schets :)

Het is inderdaad een overweging. Zal toch even een schetsje in sketchup moeten worden. Als ik dat getekend heb zal ik die hier plaatsen.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

moet heel eerlijk zijn dat ik zelf mn center ook gewoon in de kast zal plaatsen hoor. zal waarschijnlijk niet heel veel uitmaken ( voor mij ) maar je sub zou ik niet in een kast plaatsen ( tenzij het meubel de kast is;) )
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Ik denk dat ik toch bij het in de 1e post geplaatste ontwerp blijf. Ben nu wel aan het twijfelen wat voor soort hout te gebruiken. Ik zat eigenlijk aan MDF te denken maar heb nu mijn twijfels, ik ben bang dat MDF door gaat hangen (na verloop van tijd) en neig nu naar multiplex. Alleen zal het afwerken van de kopse kanten interessant worden, waarschijnlijk moet ik dan met fineerband aan de slag  :dry:

Heeft er iemand nog suggesties op dit vlak?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

MDF! zeker als je speakers in de kast gaat plaatsen. multiplex heeft veel lucht in het hout waar MDF geperst is. daarnaast is MDF makkelijker te bewerken. je kan gewoon 2 planken van 22mm op elkaar lijmen dan heb je 44 mm dik MDF dat gaat niet zakken ;) desnoods pak je 1 plaat van 22mm en 1 van 12 mm dan is het niet zo zwaar/dik. denk er wel aan dat je (de zijkanten) plamuurt voor je gaat spuiten/lakken, MDF is net een spons wat dat betreft. In de bouwmarkt kun je alle specificaties opgeven om te zagen dus zorg dat je hier even een paar uurtjes rekenwerk aan besteedt en de houtdikte meeneemt in je ontwerp. heel veel succes!
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

rovinggecko

Blijft de kast open aan de achterkant? Dat kan het geluid wellicht ten goede komen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

MegaJ

Quote from: W.Otter on April 28, 2012, 15:04:32
MDF! zeker als je speakers in de kast gaat plaatsen. multiplex heeft veel lucht in het hout waar MDF geperst is. daarnaast is MDF makkelijker te bewerken. je kan gewoon 2 planken van 22mm op elkaar lijmen dan heb je 44 mm dik MDF dat gaat niet zakken ;) desnoods pak je 1 plaat van 22mm en 1 van 12 mm dan is het niet zo zwaar/dik. denk er wel aan dat je (de zijkanten) plamuurt voor je gaat spuiten/lakken, MDF is net een spons wat dat betreft. In de bouwmarkt kun je alle specificaties opgeven om te zagen dus zorg dat je hier even een paar uurtjes rekenwerk aan besteedt en de houtdikte meeneemt in je ontwerp. heel veel succes!

Ik dacht dat de lucht in het hout alleen van belang is bij het maken van de kasten (enclosure) voor speakers / subs?
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

waarom zijn bijna alle speakerkasten van mdf dan tegenwoordig?
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Quote from: rovinggecko on April 28, 2012, 15:25:03
Blijft de kast open aan de achterkant? Dat kan het geluid wellicht ten goede komen.

Achter de fronts naast de tv is het open, komt wel tegen de muur te staan. Achter de center zit in principe de achterwand (was van plan daar slechts zo'n dun kasten achterwandje voor te gebruiken.
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

Quote from: MegaJ on April 28, 2012, 15:28:02
Achter de fronts naast de tv is het open, komt wel tegen de muur te staan. Achter de center zit in principe de achterwand (was van plan daar slechts zo'n dun kasten achterwandje voor te gebruiken.
denk dat je dit beter dicht kan maken met mdf ipv zo'n hardboardje.. zeker als je de sub in de kast plaatst gaat het rammelen..
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

Ja daar heb je ook wel gelijk in, voor wat betreft het rammelen. Thanks. Sowieso twijfel ik nog een beetje of het überhaupt wel zo slim is om de sub erin te zetten, maar ik heb het zo ontworpen om die optie open te houden.

Het enige lastige aan MDF vind ik dan dat het schijnbaar heel dik moet worden om niet door te hangen, ik had aanvankelijk gedacht met slechts 18 of 20mm dik materiaal te werken. Maar dan is de overspanning voor de vakken te groot denk ik. Vind het ook moeilijk in te schatten of het mooi wordt met 44mm of 36mm dikke planken en e.e.a. zal dan ook weer wat hoger moeten worden omdat ik anders te weinig ruimte over houd in de vakken.

Weer genoeg om over na te denken  :crazy:
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K

W.Otter

daar heb ik ook zo m'n twijfels over. heb je er ook over nagedacht om de kast gewoon als subkast te gebruiken? dus de ruimte waar je de sub wilt hebben dichtmaken, isoleren, versterker en driver er in?

heb je het al getest? even een 22mm mdf plank met gewicht erop een tijdje te laten staan? 36mm vind ik juist wel mooi. mooi robuust. maar goed dat is mijn smaak;)

daarnaast vind ik je meubel in eerste instantie al aardig hoog. heb je dit expres gedaan voor apparatuur? wanneer je de sub er uithaalt kun je de kast minder hoog maken en heb je ruimte voor apparatuur.
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

is de ps3 en een versterker en de center het enige wat er in de kast moet? misschien kun je de kast wat langer maken.. nog een rij vakken erbij anders lijkt het net zo'n computermeubel  :-X
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

nogmaals.. mijn smaak;)
B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

MegaJ

#24
Quote from: W.Otter on April 28, 2012, 15:55:08
is de ps3 en een versterker en de center het enige wat er in de kast moet? misschien kun je de kast wat langer maken.. nog een rij vakken erbij anders lijkt het net zo'n computermeubel  :-X

Helaas gaat dat niet, zie de eerste foto van de huidige opstelling. E.e.a. komt dan simpelweg of te dicht bij de houtkachel of valt achter de zijkant van de bank. Verder heb ik het idee dat het modelplaatje toch een klein beetje vertekent, het ontwerp is namelijk ongeveer net zo breed als de ruimte die nu tussen de speakers zit op de foto en de hoogte is ongeveer gelijk met de onderkant van de speakers.

Ik heb nog wel een plankje liggen van 18mm MDF, ik kan wel een testopstelling maken voor wat betreft het doorzakken. Vraag me alleen af wat dan lang genoeg is...
Pre Marantz Cinema 70S || EV Rotel RMB-1585 || Fronts B&W 683 S2 || Center B&W HTM6 S2 || Sub BK XXLS400 + Auralex SubDude || Rears B&W DM601 S2 || Bronnen PS5 / DIY NAS/htpc combi / Apple TV 4K