Compacte sub voor films

Started by rho, April 18, 2012, 16:40:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Dat ligt voor een stuk aan de T/S parameters he. En die heb ik niet. ;)
Maar afgaande op wat die parameters voor de 4 ohm versie zijn is het inderdaad moeilijk om een Q van 0,9 te halen in een nog redelijke behuzing.
0,9 is trouwens redelijk mooi voor GHP. Maar ik weet niet of dat echt een goed idee is om dat voor een 15" HT sub toe te passen.

Walter_PPK

#51
Niet doen. Wat denk je van het model wat ik heb gemaakt? Die is best compact. Niet te tillen maar zeker wel verrijdbaar.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=119105.msg2124214#msg2124214

Je zou hem nog 40x40x40 (+/-40l netto) kunnen maken ipv 45x45x45 (+/-60l netto)
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

rho

Mooi gemaakt. :smile:
Al hou ik niet zo van een kubus. Ik heb het meer voor balkvormige objecten. :P

Waarom zou je het dan eigenlijk niet doen? (of bedoelde je specifiek op de GHP)
Ik zou de T/S parameters wel kunnen (laten) opmeten hoor.
Als ik nu een kastje zou bouwen is dat maar om te proberen. Ik zou'm nog niet afwerken iig. Als het echt super goed meevalt bouw ik wel iets definitief. En anders zoek ik iets anders.

morca

Kist Q ,9 is wel weer perfect voor een JL woofer,die xion heeft een beetje hoge VAS die zal zo,n klein kistje wel niet zo fijn vinden

yorkie13

#54
Quote from: morca on April 23, 2012, 18:02:45
Kist Q ,9 is wel weer perfect voor een JL woofer,die xion heeft een beetje hoge VAS die zal zo,n klein kistje wel niet zo fijn vinden

ik heb deze zin nu 3 keer gelezen, maar kan er weinig zinnigs van maken met al die komma's. :D

Komt waarschijnlijk doordat ik nets met JL doe .

morca

Kom Ralf ik hoef het toch niet voor te lezen,of tijd voor een brilletje,ben je ook net 40 geworden  :clapping:

De Q vd kist/woofer berekening,dus niet die van de losse woofer,
Nou duidelijk,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, komma  :D

yorkie13

Ben de 40 al ruim voorbij, al jaren ........

morca

Quote from: RA SUBS on April 23, 2012, 19:18:31
Ben de 40 al ruim voorbij, al jaren ........
Dat wist ik niet Ralf,ik heb je nooit gezien en daar nooit over gehad.Te druk met subjes geweest allebij denk ik   :D

Bijna zelf in de huiskamer aan de gang,nou heb ik ooit iets gezegd(met een te grote mond  ;) )
Kijken wat ik er van kan maken  :music:

rho

Quote from: morca on April 23, 2012, 18:02:45
Kist Q ,9 is wel weer perfect voor een JL woofer,die xion heeft een beetje hoge VAS die zal zo,n klein kistje wel niet zo fijn vinden
Als de Q van een systeem 0,9 is, dan maakt dat toch niet uit welke woofer gebruikt wordt.
Of dat nu een JL is of een AS, het systeem heeft een Q van 0,9.
Die Q is het van het totaal. Dus van kist en woofer samen. Dat zal voor een JL wel een andere kist opleveren dan voorde AS, dat klopt.

Ejorne

Quote from: rho on April 24, 2012, 07:31:58
Als de Q van een systeem 0,9 is, dan maakt dat toch niet uit welke woofer gebruikt wordt.
Of dat nu een JL is of een AS, het systeem heeft een Q van 0,9.
Die Q is het van het totaal. Dus van kist en woofer samen. Dat zal voor een JL wel een andere kist opleveren dan voorde AS, dat klopt.

Is dat zo? Ik meen me te herinneren dat als ik mijn sdx15 in een Q=0.9 zou zetten er een behoorlijke bult in de frequentierespons ontstaat. Die JL van morca is die bult maar 2dB. Maar dit is uit herinnering, kan goed zijn dat ik het me verkeerd herinner...

rho

Die bult kan wel wat verschillen. Maar het is niet enkel de frequentie-curve die telt. Impulsrespons is ook een parameter die meetelt. Je kan 2 subs hebben die dezelfde frequentie weergave hebben en de ene heel strak klinkt en de andere heel rommelig.

Ejorne

Dus met andere woorden is het wel mogelijk van invloed welke driver je in een q=0.9 zet?

Walter_PPK

#62
Die Xion moet in een kistje van 14 liter om een Q van 0,9 te krijgen. :yawnee:
Hee ik zat eens te lezen over GHP. Moet je dan een condensator in serie zetten met de woofer? Raar systeem. Of heb ik iets over het hoofd gezien?
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Ejorne

Quote from: Walter_PPK on April 24, 2012, 09:41:43
Die Xion moet in een kistje van 14 liter om een Q van 0,9 te krijgen. :yawnee:

Dat is in ieder geval lekker compact...  :turn:

rho

Quote from: Ejorne on April 24, 2012, 08:13:31
Dus met andere woorden is het wel mogelijk van invloed welke driver je in een q=0.9 zet?
Ja, natuurlijk. Maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat een totale Q van 0,9 bij een JL ook een totale Q van 0,9 is. Omdat het nu een JL is wil dat niet zeggen dat een totale Q van 0,9 nu plots eigenlijk maar 0,7 zou zijn. (en de nadelige effecten van een "te hoge" Q niet meer van tel zijn)

Een standaard X-ion 15/800 heeft maar 14 liter nodig voor een Q van 0,9?  :blink: Dat is inderdaad compact!
Als de 8 ohm spoel de parameters niet zodanig overhoop gooit dat ie een compleet andere kast nodig heeft wil dat zeggen dat ik wel met een volume van 45 liter kan beginnen spelen. :)

Ejorne

Quote from: rho on April 24, 2012, 16:28:55
Ja, natuurlijk. Maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde dat een totale Q van 0,9 bij een JL ook een totale Q van 0,9 is. Omdat het nu een JL is wil dat niet zeggen dat een totale Q van 0,9 nu plots eigenlijk maar 0,7 zou zijn. (en de nadelige effecten van een "te hoge" Q niet meer van tel zijn)

Okay, zo. Maar dat is denk ik ook niet wat morca bedoelde.

rho

Hoe vaker ik zijn zin lees hoe minder ik eigenlijk weet wat hij nu eigenlijk bedoelde. :D

morca

Quote from: rho on April 24, 2012, 17:01:24
Hoe vaker ik zijn zin lees hoe minder ik eigenlijk weet wat hij nu eigenlijk bedoelde. :D
wat ik bedoelde doel je op?
Naar walter luisteren,die kist is wel erg klein voor die Xion ,met 15 liter  :D
Het werkt op mijn JL,s zo,maar dat heeft ook weer met de groupdelay te maken.
En ik kom dan ook niet op 15 liter uit.

Het zijn meerdere factoren waarom ik zo werk,maar dat past niet bij elke woofer denk ik.

we zijn er druk mee ,QQQqqqqqqq voor wie nog weet wie dat op tv zei  :D

rho

15 liter is ook ruim onder wat ik in gedachten had hoor.
Ik moet eens kijken of ik nog iets bruikbaars op zolder heb liggen om een kastje te bouwen. Misschien kan ik dan al meteen aan de slag.
Dat zou goedkoop zijn. Sub die op zolder ligt en een berg rest-hout dat op de andere zolder ligt.  :smile:


rho

Het grootste probleem is tijd. Ik ben met bouw-werkzaamheden bezig.

Als ik hout genoeg vind zit er wel 50 liter in, ja. 't Zal dan OSB worden denk ik. Maar dat werkt ook.

Walter_PPK

Sorry maar ga je de uiteindelijke sub die je in je huiskamer zet van osb maken??
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

rho

Ja, het voorlopige test-exemplaar toch.  :D


rho

Heel stevig eigenlijk.
Alleen lijmen de kopse kanten misschien iets minder dan MDF.