Compacte sub voor films

Started by rho, April 18, 2012, 16:40:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rho

Ik ben er over aan het denken om een compact subje te bouwen voor in de woonkamer.
De woonkamer ( ong. 25m²) laat niet toe om een forse sub te plaatsen dus had ik het idee om een compacte sub te bouwen die ik in de berging kan plaatsen als ik 'm niet nodig heb en lekker op een redelijk optimale plaats in de woonkamer kan zetten als ik een filmpje ga kijken. (hij is dus niet voor muziek bedoeld)
Ik zet het volume niet echt hoog, dus qua maximale geluidsdruk heb ik iets mindere eisen. Qua diepgang heb ik wel de nodige wensen. (anders kunnen mijn main speakers het wel aan en heb ik geen nut van een sub)
De opstelling zal een 2.1 of een 2.2 worden. (laten we er voorlopig van uit gaan dat het 2.1 wordt)
Ik dacht dat een subje bouwen best makkelijk is, tot ik me wat verder ging verdiepen in het geheel. Als je wat eisen gaat stellen aan het formaat en aan de weergave van het echte laag blijkt het niet allemaal vanzelfsprekend.

Laat ik misschien beginnen met enkele concrete zaken:
Een -3dB punt tussen 20Hz en 25Hz is wenselijk. (ik weet dat dit niet echt vanzelfsprekend is voor een compacte sub!)
Hij hoeft maar tot zo'n 80Hz lekker door te lopen. Daar hebben mijn main speaker al lang overgenomen.
Maximale grote van het geheel: ... moeilijk ... 25cm breed, 55cm hoog, 35 diep. (extern) Dat valt nog net te dragen denk ik.
Mijn huidige versterker is een Rotel RB-1050 RC-1070 combinatie (ik heb dus een pre-out beschikbaar waar de sub-amp mee kan aangestuurd worden)
Mijn huidige main speakers zijn een stel zelfbouw 2-weg luidsprekers met SEAS units. (zie foto)

Nu lijkt me een design met PR het interessantst. De behuizing kan redelijk compact en een lage afstemming is wat makkelijker dan met een BR, die ofwel te klein qua oppervlakte ofwel veel te lang zou worden.
Ik denk dat een 8"of 10" het grootste is dat ik kwijt zal kunnen. Een sub met voldoende lineaire slag zal dus wel noodzakelijk zijn.

Wat de versterker betreft heb ik laatst een reeks van Behringer ontdekt waarbij een eenvoudige DSP in een 2 kanaals klasse-D versterker zit ingebouwd. Het lichtste model levert gebrugd iets van een 750Wrms/4ohm. Dat lijkt me wel voldoende om genoeg herrie te genereren. (een compacte sub heeft vaak veel vermogen nodig om iets of wat geluidsdruk te genereren) De iNUKE NU1000DSP lijkt me dus wel voldoende. Met een prijs van > €250 lijkt me dat moeilijk te overtreffen.
Maar als er goeie alternatieven zijn kom ik dat graag te weten natuurlijk.

Enkele zaken waar ik vragen bij heb.
Ik zie af en toe een sub met forse diameter in een verrassend kleine gesloten behuizing zitten. Ik neem aan men die dingen gewoon laag filtert en zo "kunstmatig" het -3dB punt omlaag haalt door enorm in te boeten aan efficiëntie. Wat ik me dan af vraag is hoe je een redelijke weergave bandbreedte kan bekomen met zo'n ding. Je filtert dus eigenlijk in het oplopende gedeelte van de weergavecurve en knijpt 'm aan de hoge kant weer af, nog voor de sub zijn maximale efficiëntie heeft bereikt. Ik hoop dat ik een beetje verstaanbare taal spreek.
Er zit dan geen vlak stuk meer in je weergavecurve. Ze loopt op tot het punt waar het laag-doorlaat filter ingrijpt en van daar wordt alles weer verzwakt.
Is dat in de praktijk een probleem? Wordt dat op één of andere manier gecompenseerd?
Naast een enorme reductie in benodigd volume, wat zijn de voordelen van zulk design?

Het komt er dus op aan voor mijn applicatie de juiste driver te kiezen en die in het juiste type behuizing te steken (klein gesloten/passive radiator), aangenomen dat de functionaliteit van een versterker met DSP zoals die Behringer (of vergelijkbaar alternatief) voldoende is.

Ejorne

Quote from: rho on April 18, 2012, 16:40:23
Enkele zaken waar ik vragen bij heb.
Ik zie af en toe een sub met forse diameter in een verrassend kleine gesloten behuizing zitten. Ik neem aan men die dingen gewoon laag filtert en zo "kunstmatig" het -3dB punt omlaag haalt door enorm in te boeten aan efficiëntie. Wat ik me dan af vraag is hoe je een redelijke weergave bandbreedte kan bekomen met zo'n ding. Je filtert dus eigenlijk in het oplopende gedeelte van de weergavecurve en knijpt 'm aan de hoge kant weer af, nog voor de sub zijn maximale efficiëntie heeft bereikt. Ik hoop dat ik een beetje verstaanbare taal spreek.
Er zit dan geen vlak stuk meer in je weergavecurve. Ze loopt op tot het punt waar het laag-doorlaat filter ingrijpt en van daar wordt alles weer verzwakt.
Is dat in de praktijk een probleem? Wordt dat op één of andere manier gecompenseerd?
Naast een enorme reductie in benodigd volume, wat zijn de voordelen van zulk design?

Het komt er dus op aan voor mijn applicatie de juiste driver te kiezen en die in het juiste type behuizing te steken (klein gesloten/passive radiator), aangenomen dat de functionaliteit van een versterker met DSP zoals die Behringer (of vergelijkbaar alternatief) voldoende is.

Die kleine gesloten kistjes zullen doorgaans wel door middel van een Linkwitz transform (of zoiets met pEQ nagebootst) worden geboost of inderdaad de rest van het bereik worden gedempt. Ik gebruik een SDX15 in een 90l kist en daar zit het -3dB punt ergens net onder de 40Hz, waarbij 20Hz 10dB zachter gaat. In room loopt het geheel wel door tot 20Hz. Maar er zit wel een enorme bult rond de 40Hz welke door de kamer veroorzaakt wordt.

Het voordeel van een gsloten kist is (vind ik) dat de afval veel minder snel verloopt dan met een BR kist. Ik demp misschien wel vrij veel, het hele bereik vanaf circa 25Hz tot de 80 gemiddeld zo'n 5dB en pieken hier en daar nog meer tot wel 15dB daarbovenop bij de 40Hz roommode die ik hier in mijn ruimte heb. Maar het geheel klinkt best wel goed en veel beter dan een klein compact subje van Klipsch dat ik hiervoor heb gehad. Het gaat nu in ieder geval tot onder de 20Hz en zo hard dat ik niet meer luisteren wil. Dat kon ik van de Klipsch niet zeggen, dat is meer een middentoner in vergelijk met mijn huidige sub. Maar 90l is natuurlijk geen compact subje (hoewel het voor een 15" natuurlijk niet groot is)

JL-Audio doet het overigens erg goed in een klein gesloten kistje. Maar daar kan morca je veel meer over vertellen 


Mario D

Ik verkoop mijn Sunfire HRS-12 omdat ik stero ga spelen, staat te koop in de markt kijk maar eens.

Erg fraai bij HT door de lange slag en 12" driver met 1000W/Rms amp een klein beest.

Ik zie dat je ook in België woont dus als je interesse zou hebben kan je steeds eens komen kijken/luisteren. (Btw ben van Sint-Niklaas)  ;)

Walter_PPK

Een kleine kist van +/- 50 liter gaat verassend goed met de meeste subs. Rechttrekken met de EQ ga je niet aan ontkomen. De efficiency van het systeem gaat hierbij naar beneden. Maar so what. Wanneer de woofer en amp sap genoeg hebben hoeft dat geen probleem te zijn.
Ik raad toch aan om minimaal een 12" lange slag te nemen zoals bv:

http://www.jlaudio.com/13w3v3-4-car-audio-w3v3-subwoofer-drivers-92157

http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-464



LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

#4
Die van Kalimero schijnt niet verkeerd te klinken,en hij heeft ook de nodige ervaring met JL Audio.

Kleine kistjes doorlopend tot 20 of in mijn geval 15,zie mijn onderschrift,op de startpost staat een meting,denk die rode alleen een 13 W3V3-4 is op een Hypex met dsp.
Die Inuke 1000 dsp past perfect bij een 13 W3V3-4 ,kan je hem niet te hard zetten  ;) een 12 zou ook nog kunnen.
Maar nog kleiner voor film ....... zou ik je echt afraden,te weinig luchtverplaatsing,plus de amp te zwaar bij extreme belasting.

Anders plaats eens een foto hoe/waar hij moet staan,misschien handig meedenken hoe hem ertussen te krijgen.
Kistje reken ik met alle plezier voor je uit,kant en klare paneelmaten krijg je dan van me.
Is het een legopakketje  :D

Die Daytona is ook het overwegen waard,maar voor het prijsverschil hoef je die JL niet te laten.
Als je JL wilt kopen PM dan even,de adviesprijs is niet de echte prijs,ik verkoop niet maar link je door  ;)

JT

Ik ga zelf een sub bouwen van 25 liter met 2 PR's op basis van een HiVi SP10. Ik kom dan zonder EQ boost op een f3 van 29hz, 20hz zit op -6,5db dan. Ik ga er een PEQ boost van 3db bij doen, Q=2 op 25hz. De f3 komt dan ineens op 22hz, niet verkeerd voor 25 liter met een boost van maar 3db ;) 20hz is dan -4,8db. Dit is dezelfde driver als Sunfire gebruikt in een van z'n 10" subs. Ik heb 2 van deze drivers gekocht, maar uiteindelijk is het bij mij zwaar overkill en ook het kleinere formaat met 1 woofer komt me beter uit. Dus als je interesse hebt dan moet je ff een berichtje sturen.

rho

@JT: Da's een zeer interessant project en past nogal perfect binnen mijn wensen pakket. Heb je een linkje naar het ontwerp?

@ de rest: Ik zal eens een grondplan van de woonkamer proberen te schetsen. Het is echt niet de bedoeling de de sub permanent in de woonkamer blijft staan. Hij zal enkel van zijn "rustplaats" naar de woonkamer verhuizen als er eens een filmpje gekeken wordt. Dat komt wel regelmatig voor, maar effe het subje van stal halen en aansluiten voor een paar uurtjes plezier vind ik niet erg.
Ik kan best zelf een behuizing ontwerpen hoor. Ik bouw al geruime tijd luidsprekers. Ik heb alleen geen ervaring met het ontwerpen van subs die extra compact gehouden worden en waar toch een erg lage F3 gevraagd wordt. Vandaar mijn vragen hoe en waarom men dit implementeert. Ik merk dat er nogal huiverig gereageerd wordt op de keuze voor een 8" woofer. Ik neem aan dat dit komt door de vrees dat er sterk geboost gaat moeten worden om zo'n kleintje 20Hz te laten weergeven en dit zowel termisch als mechanisch tot overbelasting kan zorgen. Klopt?

JT

Ben momenteel bezig met het ontwerp :) Je kan zelf kiezen voor een BR of PR ontwerp, kan met beide iig.

rho

#8
@JT: Voor zo'n lage afstemming lijkt een BR in zo'm compacte sub niet aangewezen. De verliezen in de poort zullen aardig oplopen. Een PR lijkt me ideaal in zo'n situatie.
De afmetingen van het design doen er bij deze lage frequenties niet zo zeer toe. Zolang de inhoud en afstemming maar juist zit. In welke vorm de liters verpakt zitten kan bij een sub aardig vrij aangepast worden. Dat is wel handig vind ik. :-)

---------------

Ondertussen heb ik een leuk ontwerp gevonden dat ook best in de smaak valt qua prestaties en vormgeving. 't Is nog compact genoeg om handig verplaatsbaar te zijn.
Die Seas L26ROY is een zeer interessante driver. Er zijn ook PR's voor beschikbaar.

Een Wavecor SW223BD01 lijkt me anders ook wel een alternatief om het compact te houden. Ook voor deze driver zijn er PR's te verkrijgen.
Het vreemde is dat ik er weinig ontwerpen mee kan vinden.

Een CSS SDX10 behoort ook tot de leukere "kleine" woofers.

Ik wil nogmaals herhalen dat de maximale geluidsdruk bij ons in huis redelijk beperkt blijft.

Nu ben ik er nog niet helemaal achter waarom men in sommige ontwerpen een hele grote driver in een "klein" kastje steekt en dan enkel gebruik maakt van het oplopende stuk van de frequentie-curve door laag te filteren. Welke voordelen heeft dit? Is dit enkel om de slag van de woofer in te perken?

JT

Wat voor verliezen krijg je dan van de poort?

rho

De snelheid in de poort zal verhogen omdat de poort te klein in diameter zal worden. Anders past de poort gewoon fysisch niet meer in de kast. Daardoor krijg je een hogere wrijving tussen luchtkolom en poortwand. Hierdoor zal de effectieve diameter van de luchtkolom nog kleiner lijken. Je krijgt ook poortruis door de grote snelheid waarmee de luchtkolom de poortmond verlaat. Je zal dus een heel erg grote flare moeten toepassen.

Als je de poortdiameter wel groot neemt, neemt de lengte enorm toe. Hierdoor neemt de wand-oppervlakte erg toe en dus de wrijving van de luchtkolom tegen die poortwand ook.

Die wrijving zorgt voor warmte-verlies. De lucht warmt op i.p.v. dat er een verplaatsing optreedt.
Het rendement van de poort kan hier aanzienlijk door dalen.

Daarom dat bij een compacte kast die laag afgestemd moet worden voor een driver met een aanzienlijke Vd, een PR een zeer aantrekkelijk alternatief is.

Walter_PPK

#11
Om het poortprobleem op te lossen zou je een gevouwen slotpoort kunnen toepassen.

Wanneer je grote woofers in een kleine kast steekt heb je als voordeel dat je hard kan met een klein kastje. De slag en dus ook de SPL bij een gegeven input vermogen wordt beperkt. Hoe kleiner de kast hoe sterker dit effect. Maar een grote woofer kan vaak meer warmte dissiperen dus ter compensatie steken we meer vermogen in de sub. Hierbij krijg je de gewenste geluidsdruk.
Oh ja en laten we niet die illusie hebben dat een 8" woofer 20hz kan weergeven op gewenst spl niveau.

Die wavecor is leuk maar niet echt een geschikte sub voor film. Meer iets voor zij(subwoofer) in een 2-weg+ systeem.
De SDX10 is mooi maar niet (slecht) leverbaar
De HiVi SP10 is een mooie woofer voor in een minikastje. Wel een duur grapje EUR 260? Het gaat wel wat ver om zo'n dure woofer in te gaan zetten om het kastje maar mini te houden? Am I wrong?
Hier een heel verhaal over de SP10 met PR http://techtalk.parts-express.com/showthread.php?t=219157.

De Seas L26ROY is ook een leuke kandidaat. EUR 180. Ze hebben ook een bijpassende PR SL26R EUR 110.

Simulatie maxspl: de PR/BR optie zal een leuk resultaat kunnen neerzetten. Gesloten gaat wat zwakjes klinken.

[

Maar de groene lijn is weer erg interessant. Twee woofers in 35 liter. Voordelen: Kleine kast, geen mechanische trillingen in de kast door uitdoving, Maxspl overtreft de PR optie. Betere groupdelay dan de PR versie. Nadelen: 70 euro duurder dan de PR optie, meer vermogen nodig 800 watt vs 400 watt
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

rho

#12
Quote from: Walter_PPK on April 19, 2012, 15:02:35
Om het poortprobleem op te lossen zou je een gevouwen slotpoort kunnen toepassen.
Dat lost de praktische problemen op om zo'n poort in een kastje te integreren. Maar de problemen met wrijvingsverliezen kan je hiermee niet tegengaan. Vandaar mijn voorkeur voor PR's bij dit soort toepassingen.

Quote from: Walter_PPK on April 19, 2012, 15:02:35Wanneer je grote woofers in een kleine kast steekt heb je als voordeel dat je hard kan met een klein kastje. De slag en dus ook de SPL bij een gegeven input vermogen wordt beperkt. Hoe kleiner de kast hoe sterker dit effect. Maar een grote woofer kan vaak meer warmte dissiperen dus ter compensatie steken we meer vermogen in de sub. Hierbij krijg je de gewenste geluidsdruk.

Quote from: Walter_PPK on April 19, 2012, 15:02:35
Oh ja en laten we niet die illusie hebben dat een 8" woofer 20hz kan weergeven op gewenst spl niveau.
Dat ligt er aan wat je wenselijk vindt.
Ik heb al zeer aanvaardbare niveaus gehoord bij gebruik van 2 x 6,5" woofertjes. Maar die gingen dan ook niet tot 20Hz. De benodigde luchtverplaatsing neemt wel aanzienlijk toe als je wat dieper in frequenties gaat tasten. Dus je kan daar misschien wel gelijk hebben. Toch heeft die Wavecor meer x-max dan de units die ik toen gebruikte (ook Wavecor trouwens) en scheelt het niet zo enorm veel wat Sd betreft.
Maar 20Hz haalde die opstelling dus zeker niet. Dat geeft waarschijnlijk een vertekend beeld wat mijn inschatting betreft.

Quote from: Walter_PPK on April 19, 2012, 15:02:35Die wavecor is leuk maar niet echt een geschikte sub voor film. Meer iets voor zij(subwoofer) in een 2-weg+ systeem.
De SDX10 is mooi maar niet (slecht) leverbaar
De HiVi SP10 is een mooie woofer voor in een minikastje. Wel een duur grapje EUR 260? Het gaat wel wat ver om zo'n dure woofer in te gaan zetten om het kastje maar mini te houden? Am I wrong?
Hier een heel verhaal over de SP10 met PR http://techtalk.parts-express.com/showthread.php?t=219157.
Die HiVi is bij Remo een heel stuk goedkoper. ;)
Ik ga dat verhaaltje eens moeten lezen waarnaar je linkt.
Quote from: Walter_PPK on April 19, 2012, 15:02:35De Seas L26ROY is ook een leuke kandidaat. EUR 180. Ze hebben ook een bijpassende PR SL26R EUR 110.

Simulatie maxspl: de PR/BR optie zal een leuk resultaat kunnen neerzetten. Gesloten gaat wat zwakjes klinken.

[

Maar de groene lijn is weer erg interessant. Twee woofers in 35 liter. Voordelen: Kleine kast, geen mechanische trillingen in de kast door uitdoving, Maxspl overtreft de PR optie. Betere groupdelay dan de PR versie. Nadelen: 70 euro duurder dan de PR optie, meer vermogen nodig 800 watt vs 400 watt

Kijk dat is nu net waar ik vragen bij heb. (heel mooi voorbeeld van een simulatie! :) )
Het -3dB punt van die gesloten optie met 2 woofers ligt een stuk hoger dan bij de PR toepassing. Als je laag genoeg filtert komt dat weer goed natuurlijk. Maar wat als je niet zo laag kan filteren (als het niet mooi bij je front/main speakers aansluit b.v.)? Dan schuift je -3dB punt toch netjes mee omhoog met je LP-filterfrequentie. En je curve blijft een "mooie" piramide. Hoe pak je dat aan?

Walter_PPK

#13
Het -3db punt zegt mij vrij weinig. Het gaat om de prestatie van de laagste toon die je wilt weergeven. De geluidsdruk bij deze toon is dan gelijk het max. spl wat te verkrijgen is uit het systeem. Je wilt immers een vlakke freq. response dmv peq bewerkstelligen. Stel dat in de simulatie de laagst weer te geven toon 25hz is. (high pass bij 25hz zorgt voor een steile afkapping) dan modeleer je met het vermogen het punt waarbij de Xmax behaalt wordt:



Dan terugkerend naar de SPL grafiek krijg je de maximaal haalbare prestatie. Trek een denkbeeldige horizontale lijn bij 25hz en lees het SPL af.



Nr: 1 105db  BR/PR
Nr: 2 104db  2xgesloten
Nr: 3 98db   1xgesloten



LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

rho

Dat is een duidelijk verhaal.
Ik begrijp hoe je aan de maximaal haalbare SPL komt bij een bepaalde frequentie. Dat er eq aan te pas komt om een vlakke curve te krijgen lijkt me duidelijk. Het probleem dat ik heb is dat ik niet goed zie hoe je die eq dan toepast.
Stel ik kies de 2 x gesloten opstelling. Ik wil dat de sub tot 65Hz (puur arbitrair) door loopt en we nemen als laagst weer te geven frequentie de 25Hz die jij aangeeft.
Als ik gewoon een LP instel loopt de curve op tot zo'n 55Hz a 60Hz (ligt aan de orde van filtering van het LP filter) waarna de weergave weer in de kiem wordt gesmoord door het filter.
Het -3dB punt ligt nu bij zo'n 42Hz a 45Hz. Dat is niet de bedoeling.
Haal je door eq nu de curve tussen 25Hz en 65Hz naar beneden om een vlakke curve te krijgen, i.p.v. een piramide?
Moet je dan de instelling van het LP filter niet elke keer weer gaan aanpassen als je de curve boven 25Hz naar onder haalt om het geheel vlak te krijgen? (dit heeft namelijk invloed op de curve waar je LP ingrijpt)
Dat lijkt me dan enkel te lukken met acoustische metingen. (near-field?)

rho

Ik heb je simulatie een keertje over gedaan.De resultaten komen mooi overeen lijkt me.
Nu heb ik eens wat filters en EQ toegevoegd.
Is dit zoals ik in werkelijkheid ook te werk moet gaan?

Walter_PPK

De response uit een dergelijke WinISD grafiek is anechoisch. Dit betekent dat er nog room gain bijgeteld mag worden. Wat de roomgain is, is afhankelijk van de positie en de kamer afmetingen. Omdat dit ook een grote 'black box' is qua uitkomst is de peq dus handiger dan laten we zeggen een vaste linkwitztransform om een vlakke freq. response te krijgen. Ik denk zelfs dat de luisterpositie en positie van de sub meer invloed hebben op de freq. response dan de natuurlijke doorloop. Immers als je een DD18 zomaar neerzet zodat er een roommode knoop is op de luisterpositie bij 25hz dan gaat ook deze sub geen -3dB of wat dan ook hebben bij 25 maar vrolijk erboven.

Dit brengt ook gelijk het onderwerp meten naar voren. Ik denk dat dit voor een goed eindresultaat, bijna onontbeerlijk is. Met REW is nauwkeurig meten kinderspel met een kleine investering en wat leeswerk.

De simulatie geeft dus enkel een indicatie van de topprestatie. De meting gaat je systeem perfect maken.

Om een vlakke curve te krijgen is het handig om een combinatie te maken van LP, gain en Peq. Allereerst de LP op 80hz zetten afhankelijk van de weergave capaciteit van de fronts. 80hz is altijd een leuk startpunt. Dan de sub met een ruistoon even hard zetten als de mains. Vervolgens een sweep maken. Hier zullen veel pieken en dalen van 10 a 20db in zitten. Nu is het eerst een kwestie van de beste plek opzoeken door de sub te verzetten en sweeps te maken en op te slaan.
Wanneer je de beste positie hebt gevonden ga je de fase verdraaien in stappen van 10 graden totdat je de meest vlakke curve hebt. Nu de toppen en roommode buiken afvlakken met de peq. Vervolgens kun je het -3dB punt of zoals je wilt : de laagst weer te geven toon goed zetten door een HP te plaatsen en een boost op de dalende flank.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Walter_PPK

#17
Kijk anders even op morca's REW pagina. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.msg1885726#msg1885726

Om te zien hoe lastig het is kun je even bij mij kijken: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=15641.msg2148655#msg2148655
De grafiek ziet er niet uit met die bult bij 40hz en dip bij 95hz. Maar hee, liever zo dan een bult bij 95hz en een dip bij 40hz  ;D:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Ik heb zo geen grafiek van de JL bij de hand,maar die van mij valt ook al vroeg af,waar weet ik even niet meer,maar 20 hz ligt volgens de berekening veel lager.
Maar als je me meting dan bekijkt in me onderschrift ,zie je dat inroom bij mij 15 hz vlak haalbaar is,denk in een huiskamer 20/18.
Binnenkort mag ik zelf aan de gang in me nieuwe huiskamer,dus ben ook erg benieuwd aangezien daar dezelfde woofers komen te staan.

2 van die Roy,s zijn ook wel mooi in 1 kistje,of

2 van Deze http://www.jlaudio.com/10w3v3-2-car-audio-w3v3-subwoofer-drivers-92150 zouden in serie geschakeld goed bij de Inuke 1000 passen,2 woofers in 1 kistje past .....misschien net in jouw kistje,je had maar plek voor 1 kist toch?

rho

Ik zie al een stuk beter waar dit naar toe gaat.  :smile:

Wow, 15Hz vlak! Dat ziet er best fraai uit.

Ik heb een Behringer microfoon en een Mic versterker en USB sound-card etc voor metingen. Dus dat zit alvast goed.
Nu die REW software nog een beetje uitdokteren en dat volledige topic in je signature een keertje doorlezen, want dat lijkt heel wat duidelijk te kunnen maken.

morca

Quote from: rho on April 19, 2012, 22:06:43
Ik zie al een stuk beter waar dit naar toe gaat.  :smile:

Wow, 15Hz vlak! Dat ziet er best fraai uit.

Ik heb een Behringer microfoon en een Mic versterker en USB sound-card etc voor metingen. Dus dat zit alvast goed.
Nu die REW software nog een beetje uitdokteren en dat volledige topic in je signature een keertje doorlezen, want dat lijkt heel wat duidelijk te kunnen maken.
Er staat een filmje in de startpost met de volledige uitleg van REW is erg handig.

Me kamer werkt mee ,en er staan 2 grote traps in de vorm van een bank en een bed links en rechts langs de muur,kleine kamer.
In de huiskamer verwacht ik dit niet helemaal na te doen,maar denk wel een eind te komen.
Huis is leeg ,dus kan alles naar wens voor de beste muziekopstelling neerzetten zometeen.

morca

Die 2 Jl,s met die Inuke ben je voor 650 a 700 een heel eind,denk alleen het spuiten nog niet.
100 erbij vermoed ik.

Als je die keuze zou maken,schroom niet te vragen,Ik reken zo een kistje/panelen voor je uit als je dat op prijs steld.
Moet je even niet naar de WINisd kijken,dat dsp je glad tot ....20 hz zou wel lukken met 2 van 10 inch denk ik.
Betere ruimte misschien nog lager.

rho

Kastje uitrekening zal geen probleem zijn hoor. Ik bouw al jaren luidsprekers en heb jaren subs voor auto's gebouwd.
Ik merkte alleen dat subs voor HT blijkbaar nog wel wat extra theoretische achtergrond vragen en zeker als ze compact moeten zijn.
Ook de plaatsing en bijhorende pEQ is wat nieuw voor me. Ik heb nog nooit een sub voor in huis gebouwd.

Ik heb wel nog een vraag bij de maximaal haalbare SPL en het benodigde vermogen daarvoor, zoals gesimuleerd in WinISD.
WinISD houdt geen rekening met de impedantie. Enkel de Rdc wordt in rekening gebracht. Ik zou het eigenlijk straf vinden dat je met 800W twee 25cm subs tot hun x-max kan drijven bij 25Hz.

Walter_PPK

Ik denk dat winisd wel rekening houdt met het impedantieverloop. Kijk maar naar 'impedance' en 'apparent load factor' Hier is te zien dat de Rdc de laagste weerstand is in de curve. Dus op deze freq wordt het meeste vermogen gebruikt. Voor de rest van het spectrum is minder vermogen nodig. 800 watt lijkt me ruim voldoende om deze 10" subwoofer over de x-max heen te laten gaan. Ik vertrouw wel op deze sim. Waar de software dan weer geen rekening mee houdt is de lek die optreed in de kast. Daardoor misschien ook iets meer slag.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Dan kom jij er best uit,ik ben ook van de automotive in de HT sub,s gerold  :thumbs-up:

Hoe bedoel je straf/wel niet goed? lijkt mij optimale aanstuuring voor deze 2 jongens