dialogen lopen niet synchroom

Started by remcovanveen, May 28, 2002, 22:19:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

remcovanveen

Als ik een film of muziek-dvd in DTS formaat luister en bekijk, lopen de beelden achter op het geluid. Zou dit aan mijn receiver of aan mijn dvd-speler kunnen liggen?  Groetjes remco

J.A.F._Doorhof

#1
Hi,

En welkom op ons forum.
Wat voor DVD's heb je het probleem mee, en wat voor apparatuur gebruik je ?

Is het bij ALLE DTS DVD's, en heb je het ook bij DD ?

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

remcovanveen

#2
De dvd's waar het zich tot nu toe heeft voorgedaan zijn; Moulin Rouge[DTS],Desperado[DTS superbit],U-571[DTS],Memento[DTS],en Gattaca[DTS superbit.Als apparatuur heb ik een breedbeeld van Sony,een receiver van Marantz[sr6200],en een dvd-speler van JVC.Ik heb al verschillende bekabeling geprobeerd,optisch+coax,maar dat maakte ook geen verschil. Help me aub uit de brand!!! groetjes remco

jaco

#3
Is het PAL of NTSC waarover je het hier hebt ?

Ik heb bij sommige PAL DVD's ook sychronisatie problemen. Ik ben er ook nog niet uit waar het probleem precies ligt. (vermoedelijk de  combinatie van  de interne scaler in de DVD speler en de processing in mijn voor versterker)

Omdat je meld dat je de problemen alleen bij DTS titels lijkt te hebben zou het volgens mij aan de DVD speler moeten liggen.
De DVD speler zet als hij geen interne decoders heeft (voor zowel DD als DTS)  gewoon de bitstream op de output. Dan mag het dus niet uitmaken of het DD of DTS is qua timing.  Misschien dat jouw JVC speler wel een DD decoder heeft, en dat bij interne decodering het audio gedeelte een bepaalde delay heeft en dat men daarom de video ook 1 of meer frames vertraagd. Als je het dan via de digitale uitgang afspeelt zou je sychronisatie problemen kunnen krijgen.

Kun je vertellen of ook Dolby Digital problemen geeft als je het digitaal uit de DVD speler naar je versterker laat lopen (ik neem aan dat dit wel goed gaat omdat je zo specifiek over DTS schrijft)
Dit zou dan namelijk dezelfde problematiek moeten opleveren.

De versterker zou niet het probleem mogen zijn, omdat het geluid voorloopt op het beeld. Als de versterker vertraging had met processing van DTS zou juist het geluid achter moeten gaan lopen.

Het probleem wordt overigens aangeduid met lipsync. Je zou kunnen zoeken op de combinatie van je DVD speler typenummer en lipsync. Meestal wordt het veroorzaakt door de tijd die nodig is video te processen. Met name scalers hebben er last van, deze moeten soms een aantal frames inlezen om te ontdekken hoe het videosignaal opgebouwd is om het te de-interlacen. Maar hiervan zul je wel geen last hebben aangezien je een TV hebt, en TV's die progressive signaal slikken zijn zeer zeldzaam.



Als het een bekend probleem is voor jouw DVD speler, dan zullen er zeker meer mensen last van hebben, en een oplossing weten.

Je kunt zoeken via: //groups.google.com/ of op duitste forums. Desnoods Avscience in amerika, maar daar zijn de typenummer vaak anders.

Misschien dat een ander forum lid nog andere/betere tips voor je heeft.

Jaco

garmtz

Wat mij betreft ligt het aan DTS! Probeer met dezelfde titels maar eens de Dolby Digital track, die loopt vaak wel synchroon.

jaco

MEt een beetje versterker kun je voor DTS andere lipsync paramters instellen dan voor DD en dan is je probleem opgelost.

Ik heb ook een leuke: Beeld is voor op het geluid bij PAL discs via mijn 747a met PSM-1.
Nog niet bedacht hoed ik dat op ga lossen. Nog geen negative lipsync gevonden op de versterker..

Jaco

SiR-ROUND

Logischer om je beeld te vertragen denk ik...

Potmetertje op je clockcycles van de PSM?

 ;D

Henk

Een langere kabel tussen DVD-speler en projector  :P

of: De speakers dichterbij zetten  :o

J.A.F._Doorhof

Henk,

Moet je wel een HELE lange kabel gebruiken. :P

De vertraging loopt vaak niet verder op dan 4-6 fields, en bij een zeer goede scaler tussen de 2-3 fields.

Meestal valt het amper op, de ECHTE lipsync problemen zitten alleen vaak ergens anders, en wel in de processor (pre-amp), en kan dan gaan om een seconde.

Met de eerste versie van de TAE-9000ES software was dit bv een inmens probleem.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"