Juiste versterker voor Millon Phantom

Started by Euro, April 12, 2012, 23:16:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Euro

Hey mede hifi liefhebbers :)

Intro

Na eerst paar maanden een Marantz (50watt @ 8ohm, 5.1 reciever) + B&W 686 setup te hebben gehad heb ik besloten dat er een upgrade moest komen. (collega heeft KEF IQ 50's met Marantz 7200 en dat klonk al een stuk voller dan deze monitors)
Vervolgens eerst de pijlen gericht op B&W CM8/9's na een lange luistersessie tussen deze twee en de 683 en 684.

De 683 vond ik wel redelijk qua detail en balans maar leek alsof er een doek over hing, de 684 was naar mijn mening meer een boombox (aangestuurd door een Rotel 5.1 reciever met 5x 200watt) Die vielen dus af.
Toen kwamen de CM8/9's ... de CM8 klonk soms wat dun maar de stemmen waren duidelijk, iets waar ik veel waarde aan hecht. De CM9 klonk eigenlijk alleen wat groter. Niet zozeer anders of beter.

Met deze ervaring opzoek gegaan naar alternatieven, al snel kwam de 804d in beeld... en toen ... toen zag ik een reactie hier op dit forum over millon. En dat de Cobra IV wel een hele goede prijs / prestatie speaker zou zijn.
Zodoende gebeld met de bouwer zelf en langs gegaan. Daar stond ook de 804D welke ik zo graag eens in het echt wou horen. Eigen CD's meegenomen en eens gaan zitten. En meteen, als de Phantom inschakelde (kwam eigenlijk voor de Cobra ... maarja..) leek het wel alsof er een muzikant bij kwam. Er miste duidelijk iets in de 804d.

Na deze korte intro en waarom de Phantoms er zijn gekomen mijn vraag;

Welke versterker (2ehands) past goed bij dit systeem?

Wensen:
-   Stereo
-   Helder (komt ook aan een TV te hangen dus stemmen moeten helder zijn)
-   Luister verder veel Jazz / Rock en herken daar graag details in

De verkoper zelf draaide op een Sony DA50ES en dat klonk ZEER goed.

Dit was mogelijk wel de reden waarom de 804D er niet goed uitkwam omdat hij "maar" 100 Watt op 8Ohm was maar de Phantom en Cobra konden er wel mee overweg.

Nu kan ik op martkplaats een aantal Sony DA50ES versterkers vinden maar is er mogelijk niet een beter alternatief? Ik denk dan maar zo, des te meer Watt des te beter (+ goede voeding) De Phantom gaat tot 160watt dus leek mij dan wel zo handig om eerder iets in de 130/150 watt range te pakken.

Een pre / eindbak combo mag. Budget hoop ik zo onder de 350€ te houden. Iets wat met de Sony's zeker wel lukt.

Euro

Kan dit topic worden verplaatst naar http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=128.0 ?
Aangezien ik eigenlijk toch alleen in Stereo wil spelen lijkt mij dit een beter forum dan het HT forum in retrospect ;)