upgrade Xanadu DS 17 luidsprekers

Started by Warren, April 8, 2012, 10:32:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Welke tweeters gebruiken voor upgrade?

scanspeak
1 (100%)
seas
0 (0%)
morel
0 (0%)

Total Members Voted: 1

Warren

Goedemorgen op deze paaszondag. Iedereen aan de eieren? ;D

Ik ben nieuw hier maar volgens mij is dit een grote kennisbank van/voor mensen met een passie voor muziek! leuk!!!!

Ik heb een vraagje. Ik heb onlangs voor een redelijk bedrag een set Xanadu DS 17 luidsprekers kunnen kopen. Ik heb de luidsprekers gedemonteerd omdat ik, waar nodig, verbeteringen wil aanbrengen. Ik ben net klaar met de demping en vervolgens krijgt de kast een paar mooie laklagen. Voorbereidingen doe ik zelf maar in the end worden de kasten afgespoten door een autospuiter.

Over de drivers ben ik nog niet helemaal uit wat ik wil en ik hoop dat jullie een beetje kunnen helpen. De Xanadu's hebben Dynaudio drivers, de 17W75  en de D28AF. De tweeter is "goed" maar ik wil voor "uitstekend" gaan omdat mijn cd speler & hybride versterker nu eenmaal erg snel "manco's" laten horen. Kan ik zomaar voor een andere tweeter gaan? Welke past het beste bij de 17W75? Moet ik dan meteen voor een nieuw scheidingsfilter gaan? Ik lees veel goed dingene over de topmodellen van Scanspeak, Seas, Morel. Moet ik het in die richting zoeken?

Jullie hulp is meer dan welkom.

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Interficior

Quote from: mijkie on April  8, 2012, 10:50:15
en een esostar van Dynaudio ???
Dan maak je er eigenlijk een DS 17E van. Wel een erg mooie tweeter, maar waar zou je hem vandaan moeten halen? ???

Van je drie keuzes zou ik dan het liefst Morel kiezen, maar de kans is erg groot dat je wel aan een filteraanpassing zit.

Maar wat ga je nu allemaal doen dan eigenlijk? :)
Take it or lease it

Warren

Quote from: mijkie on April  8, 2012, 10:50:15
en een esostar van Dynaudio ???

Klopt, die zit in de 17e maar die is lastig te krijgen en er als ik alles mag geloven wat op Internet is te lezen dan zijn er nieuwe modellen van bekende merken die minstens zo goed zijn.

Warren

Quote from: Warren on April  8, 2012, 19:51:41
Klopt, die zit in de 17e maar die is lastig te krijgen en er als ik alles mag geloven wat op Internet is te lezen dan zijn er nieuwe modellen van bekende merken die minstens zo goed zijn.

Ik ben begonnen met de binnenkant, alles er uit gehaald. demping is "standaard" niet zo best dus ik heb dat opnieuw gedaan. Zodra ik weet welke tweeter in de kast komt kan ik eventueel zagen/frasen, daarna volgt het schuren, plamuren, schuren, gronden, lakken... :plain: .. komt nog een extra plaatje onder met tussen de twee MDF platen een "anti-dreun" plaatje.

Als het scheidingsfilter aangepast/vervangen moet worden dan moet ik het waarschijnlijk laten doen want daar waag ik mij niet aan. Bekabeling in de kast wordt waarschijnlijk Kimber. Waarom trouwens je voorkeur voor Morel? Meest ruimtelijk, gedetailleerd, zuiver?

dre73

morel maakt zeker mooie tweeters,maar een mundorf amt vind ik nog een stapje verder gaan.

http://www.audio-constructor.com/index.php?main_page=index&cPath=1_213
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Ik zou een Esotec nemen, die is 1 op 1 uitwisselbaar met de D28 en is ook even groot. De Esotar is misschien iets beter, maar veel duurder, vereist een aanpassing van het filter en een groter gat om te passen.... ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Warren

Maar, welk type dan en waarom juist dat merk in plaats van bijvoorbeeld een Morel? EUR 200,- tot EUR 250,- per tweeter is al een fors bedrag en het is de vraag of ik zoiets ook tweedehands kan vinden. Mij werd trouwens wel een tweedehands set SEAS Revelators aangeboden. Prijs is te doen maar ik wil echt een topset anders ga ik de verschillen niet horen op mijn installatie. Het moet in ieder geval goed genoeg zijn om mijn KEF Reference One te overtreffen.

dre73

scan-speak revelator neem ik aan?

9900?

dat is ook een fraaie tweeter,maar een pasklare oplossing lijkt me ook wel prettig.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Warren

Quote from: dre73 on April  8, 2012, 20:02:08
morel maakt zeker mooie tweeters,maar een mundorf amt vind ik nog een stapje verder gaan.

http://www.audio-constructor.com/index.php?main_page=index&cPath=1_213

Maar, welk type dan en waarom juist dat merk in plaats van bijvoorbeeld een Morel? EUR 200,- tot EUR 250,- per tweeter is al een fors bedrag en het is de vraag of ik zoiets ook tweedehands kan vinden. Mij werd trouwens wel een tweedehands set SEAS Revelators aangeboden. Prijs is te doen maar ik wil echt een topset anders ga ik de verschillen niet horen op mijn installatie. Het moet in ieder geval goed genoeg zijn om mijn KEF Reference One te overtreffen.

solitaire

Geen antwoord maar een vraag (de voorzet van Dre volgende ?).

Wil je nieuwe onderdelen die zo mogelijk plug&play zijn, of is het een uitdaging alle veranderingen aan bv. drivers en demping in te bedden in geoptimaliseerde filters en kasten ?




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Warren

Quote from: Audiofiel on April  8, 2012, 20:25:10
Ik zou een Esotec nemen, die is 1 op 1 uitwisselbaar met de D28 en is ook even groot. De Esotar is misschien iets beter, maar veel duurder, vereist een aanpassing van het filter en een groter gat om te passen.... ::)

Hi audiofiel, volgens mij heb ik een artikel van jou gelezen met allemaal prachtige foto's van "zoek de verschillen" ;)

Probleem met Dynaudio is dat de tweeters volgens mij niet meer worden gemaakt. Tweedehands is prima maar ik heb geen zin om zomaar iets uit het buitenland te laten komen via eBay. Groter gat in de kast is op zich niet erg, meeste zijn 11 tot 13.

Warren

Quote from: dre73 on April  8, 2012, 20:28:51
scan-speak revelator neem ik aan?

9900?

dat is ook een fraaie tweeter,maar een pasklare oplossing lijkt me ook wel prettig.

SS Revelator 9900 ja, maar dan zou ik puur op de prijs af gaan omdat het mij dan minstens 50% scheelt tov de nieuwprijs.

Warren

Quote from: solitaire on April  8, 2012, 20:34:25
Geen antwoord maar een vraag (de voorzet van Dre volgende ?).

Wil je nieuwe onderdelen die zo mogelijk plug&play zijn, of is het een uitdaging alle veranderingen aan bv. drivers en demping in te bedden in geoptimaliseerde filters en kasten ?




soli

P&P klinkt wat saai. Ik ben best handig, zelfs een soldeerbout staat in de werkkamer, maar ik heb de ballen verstand van electrotechniek O0 De rest gaat prima lukken.

solitaire

Mijn advies is voor het stukje ontbrekende kennis specifiek advies te vragen ...

Zelfs het veranderen van 'standaard' demping kan de prestaties van de speaker al nadelig beinvloeden: demping is een schakel in de prestatie van een speaker, de ontwerper heeft met zorg specifieke demping toegepast, wat er uit ziet als 'standaard' kan het optimale materiaal zijn in de ogen van de ontwerper, en het kiezen van meer 'high-end' dempingsmateriaal kan wellicht door de ontwerper uitgesloten zijn ivm. kostoverwegingen, maar omschakelen van het ene naar het andere materiaal kan daarom nog best de totaalprestaties van de speakers onderuit halen als je niet ook andere aspecten van de speaker (kast, filter, ...) mee aanpast. 't Kan prima goed gaan, maar ook uitstekend fout.

Bij drivers, als aktieve component, geld ditzelfde verhaal nog sterker.

succes



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

dre73

Quote from: Warren on April  8, 2012, 20:36:50
SS Revelator 9900 ja, maar dan zou ik puur op de prijs af gaan omdat het mij dan minstens 50% scheelt tov de nieuwprijs.

blijft een top tweeter.
maar als je geen verstand van filters hebt zou ik maar voor een vervanger gaan ipv een compleet nieuwe opzet.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Quote from: Warren on April  8, 2012, 20:34:51
Hi audiofiel, volgens mij heb ik een artikel van jou gelezen met allemaal prachtige foto's van "zoek de verschillen" ;)

Probleem met Dynaudio is dat de tweeters volgens mij niet meer worden gemaakt. Tweedehands is prima maar ik heb geen zin om zomaar iets uit het buitenland te laten komen via eBay. Groter gat in de kast is op zich niet erg, meeste zijn 11 tot 13.

Ze komen regelmatig op marktplaats voorbij, die D260 (Esotec). Ik heb zelf ook nog een paar reserve, maar die wil ik niet kwijt zolang ik met speakers draai waar ze ook in zitten (Gemini), want dan hou ik ze als reserve.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Warren

Quote from: dre73 on April  8, 2012, 20:59:22
blijft een top tweeter.
maar als je geen verstand van filters hebt zou ik maar voor een vervanger gaan ipv een compleet nieuwe opzet.

Maar, ik vroeg je nog iets over de Mundorf. Waarom juist die en niet de Scanspeak bijvoorbeeld? Filter kan ik trouwens laten doen door iemand of ik laat de persoon mij vertellen welke componenten ik moet solderen in welk schema. De Revelator is tweedehands betaalbaar, ligt nu binnen bereik. Ik wil alleen meer uitgeven als er behoorlijke verschillen zijn t.a.v. dat model.

Warren

Quote from: Audiofiel on April  8, 2012, 21:46:34
Ze komen regelmatig op marktplaats voorbij, die D260 (Esotec). Ik heb zelf ook nog een paar reserve, maar die wil ik niet kwijt zolang ik met speakers draai waar ze ook in zitten (Gemini), want dan hou ik ze als reserve.

en met de Esotec hoef ik verder niets te doen aan het bestaande filter?

Warren

Quote from: solitaire on April  8, 2012, 20:55:07
Mijn advies is voor het stukje ontbrekende kennis specifiek advies te vragen ...

Zelfs het veranderen van 'standaard' demping kan de prestaties van de speaker al nadelig beinvloeden: demping is een schakel in de prestatie van een speaker, de ontwerper heeft met zorg specifieke demping toegepast, wat er uit ziet als 'standaard' kan het optimale materiaal zijn in de ogen van de ontwerper, en het kiezen van meer 'high-end' dempingsmateriaal kan wellicht door de ontwerper uitgesloten zijn ivm. kostoverwegingen, maar omschakelen van het ene naar het andere materiaal kan daarom nog best de totaalprestaties van de speakers onderuit halen als je niet ook andere aspecten van de speaker (kast, filter, ...) mee aanpast. 't Kan prima goed gaan, maar ook uitstekend fout.

Bij drivers, als aktieve component, geld ditzelfde verhaal nog sterker.

succes

klopt dat je zegt. bedankt voor je advies. ik denk alleen dat het er absoluut niet slechter op gaat worden. ik weet van iemand die naar Xanadu is gegaan omdat zijn set niet meer goed klonk. Ze hebben vervolgens betere demping van de kast en andere bekabeling gedaan. dat heeft al aardig geholpen.  ::)



soli

Audiofiel

Quote from: Warren on April  8, 2012, 23:53:55
en met de Esotec hoef ik verder niets te doen aan het bestaande filter?

Klopt.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Warren

Quote from: Audiofiel on April  8, 2012, 23:59:40
Klopt.

da's dan wel weer handig. scheelt een hoop werk, kan ik meteen aan de afwerking beginnen ;D ... zonder gein ik wacht nog even op de reactie over de Mundorf AMT in vergelijking met de Scanspeak en de Morel. Allemaal nieuw te krijgen. Die Esotec moet je maar net ergens tegen komen. Staat nu op eBay voor EUR 250,- tweedehands als set maar dat gaat mij echt te ver. Het gaat dan om het 260 type en dus niet de 330.

dre73

de amt`s hebben veel lagere vervorming  als dome tweeters.
ze klinken voor mij het beste van alles wat ik beluisterd heb,wel prijzig helaas.

maar persoonlijk zou ik ook inzetten op de vervangende tweeter,met een andere tweeter zal er een heel nieuw filter gemaakt moeten worden......
dus metingen,filter simulaties,luisteren en tweaken........
daar moet je echt verstand van hebben anders klinkt het echt slechter als dat het nu doet.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Audiofiel

Quote from: Warren on April  9, 2012, 00:31:19
Die Esotec moet je maar net ergens tegen komen. Staat nu op eBay voor EUR 250,- tweedehands als set maar dat gaat mij echt te ver. Het gaat dan om het 260 type en dus niet de 330.

Esotec = D260
Esotar = T330
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

dre73

weer wat geleerd! ;)

nog even een aanvulling voor amt:zelf speel ik met amt2510,die speelt al van zo`n 1600hz dit geeft een zeer open neutraal en snel mid/hoog met veel detail en dynamiek.
ook heb ik meerdere versies van de dynaudio tweeters gehoord en deze zijn voor mij samen met enkele modellen van morel,seas en scan-speak echt als heel erg goed te omschrijven.

ik zeg wel:doe die dynaudio er in en zet er een fraaie condensator voor en klaar is kees.
scheelt een hoop risico.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.