Beste PC "cleaner"?

Started by FFF, April 5, 2012, 17:31:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thunder

Voor een snelle clean, is CCleaner inderdaad een fijne tool.

Wil je een goede scan voor virussen en trojans, dan is een bootable USB stick met een paar tools het beste. Zorg voor een USB stick van 4-8GB en haal deze tool op: http://www.pendrivelinux.com/yumi-multiboot-usb-creator/

Daar kan je een aantal anti-virus rescue disks mee downloaden en automatisch toevoegen aan de USB stick. Deze is bootable, dus je kan deze inpluggen in de desbetreffende PC, booten vanaf stick en dan de tool selecteren. Dan de tool draaien en je hebt de beste methode om te cleanen, daar je windows systeem bestanden niet in gebruik zijn. Als dat niet meer baat, dan is een re-install je enige manier om het systeem weer goed draaiende te krijgen.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

dennism

De beste PC "cleaner" ben je natuurlijk zelf, als je er voor zorgt dat je er geen meuk op krijgt, hoef je het er ook niet af te halen. Goed opletten bij wat je doet, altijd eerst lezen voordat je op ja klikt, en alleen acties toestaan waarvan je zelf 100% de gevolgen begrijpt zijn altijd nog de beste tips in deze.

Als je basis beveiliging goed is, en je standaard gebruiker geen admin is, is het al vrij lastig om je system geïnfecteerd te krijgen met rommel, tenzij je echt shady programma's e.d. download en installeert. Check ook altijd of installers meuk als de google, ask, yahoo of whatever toolbar, of zaken als Tune utilities willen installeren als "extra" optie en zet dit altijd uit.

CCleaner is verder inderdaad een leuke tool, al heb ik ook wel eens gezien dat deze tool wat te veel verwijderde bij kennisen waarna ik ze weer aan de telefoon had om het fixen (programma's zoals office die het niet meer deden door verwijderde DDL's/Registry entries en zelfs in 2 gevallen Windows die niet meer wilde booten door missing system files, kijk ook hier dus goed uit wat je doen, en gebruik geen opties waarvan je zelf niet 100% begrijpt wat deze doen. Maak ook altijd een goede backup van je systeem en vooral je registry voor het gebruiken van "Cleaning tools" als CCleaner en varianten daarop.

THX-UltraII

En als je PC dan echt een zooitje is geworden geen cleaners installeren maar gewoon een full format en windhoos opnieuw erop knallen.

Raphie

hoeft sinds Win8 niet meer, je kan je system nu resetten naar virgin state, dan doen windows zelf een volledige clean install en is ook alles weg
JBL PRX Power!

Thunder

Quote from: dennism on June  7, 2013, 10:42:20
De beste PC "cleaner" ben je natuurlijk zelf, als je er voor zorgt dat je er geen meuk op krijgt, hoef je het er ook niet af te halen. Goed opletten bij wat je doet, altijd eerst lezen voordat je op ja klikt, en alleen acties toestaan waarvan je zelf 100% de gevolgen begrijpt zijn altijd nog de beste tips in deze.

Als je basis beveiliging goed is, en je standaard gebruiker geen admin is, is het al vrij lastig om je system geïnfecteerd te krijgen met rommel, tenzij je echt shady programma's e.d. download en installeert. Check ook altijd of installers meuk als de google, ask, yahoo of whatever toolbar, of zaken als Tune utilities willen installeren als "extra" optie en zet dit altijd uit.

CCleaner is verder inderdaad een leuke tool, al heb ik ook wel eens gezien dat deze tool wat te veel verwijderde bij kennisen waarna ik ze weer aan de telefoon had om het fixen (programma's zoals office die het niet meer deden door verwijderde DDL's/Registry entries en zelfs in 2 gevallen Windows die niet meer wilde booten door missing system files, kijk ook hier dus goed uit wat je doen, en gebruik geen opties waarvan je zelf niet 100% begrijpt wat deze doen. Maak ook altijd een goede backup van je systeem en vooral je registry voor het gebruiken van "Cleaning tools" als CCleaner en varianten daarop.

Ik heb nog nooit problemen gehad met CCleaner en ik gebruik de tool bij heel veel vrienden en kennissen.

Wat je stelt dat je zelf de beste cleaner bent is juist. Echter is 80% van de wereld nog steeds behoorlijk digibeet als het op Windows PC's aankomt. Zij hebben geen flauw benul wat ze allemaal doen. Geen adminrechten klink heel leuk, maar bij een dergelijke digibeet de adminrechten uitzetten geeft 2 dingen: Of je kan er elke dag heen gaan om te helpen of ze vragen 1 of andere hobbybob die het wel even weer aan zet. Het blijft altijd dweilen met de kraan open. Dat is voor mij een reden geweest om alleen nog voor een select groepje mensen in mijn omgeving nog wat te doen. De rest mag een andere "sukkel" zoeken om het op te lossen, want als je altijd ja zegt, heb je een 2de full-time "onbetaalde" baan naast je werk.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

dennism

Geen admin is inderdaad wat overdreven in sommige gevallen. Al heb ik het bij een aantal mensen wel zo ingericht juist omdat ik er anders iedere week zit ;-)

Verder is UAC op de zwaarste instelling vaak wel afdoende, wel aardig wat pop-ups maar toch een extra barriere bij de mensen aan wie ik heb uitgelegd dat wanneer ze normaal aan het internetten zijn en ze krijgen zo'n popup ze nooit op ja moeten klikken.

RonK.

TuneUp Utilities van AVG werkt toch heel erg goed.

Het is geen gratis programma maar voor een digibeet als ik doet hij veel dingen "automatisch" en met een duidelijke uitleg vooraf.

Mijn laptop is er toch zeer duidelijk een stuk sneller door geworden, op alle fronten.

Het lijkt ook allemaal een stuk stabieler te lopen.

RalphH

Let er bij ccleaner wel even op dat je de regcleaner net zolang draait tot ie niets meer vindt. Kan wel eens een keer of 3 zijn voordat alles foetsie is.
Maar ook hier, nog nooit problemen met deze tool, gebruik m al best lang.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer