Home Theater Zolder: probs met akoestiek

Started by schuege, April 5, 2012, 11:31:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

schuege

Joep!

Een viertal jaren geleden heb ik gebouwd in de provincie Limburg in Belgiƫ. We wonen nu twee jaren in het huis en een half jaar geleden heb ik besloten aan de zolder te beginnen.
Bedoeling is dat de zolder 2 functies kreeg:

- opbergruimte
- home theater ruimte: zowel voor muziek als voor film

Na hard werken (jammer genoeg weinig foto's van het werk zelf) is deze ruimte bijna klaar.

Ik had reeds een Sonos speler, een HT PC OrigenAE en een subwoofer SVS SB12-Plus.

Tweedehands heb ik een receiver Cambridge Audio 540R V3 kunnen aanschaffen en 2 Front speakers Monitor Audio BX6.
Momenteel projecteer ik nog op een gyproc wand met een NEC M300W. Op termijn zal er misschien een projectiedoek komen, maar voorlopig vind ik de kwaliteit zeker aanvaardbaar. Ook maakt deze beamer redelijk veel lawaai in ECO stand.

Ik heb ook reeds 2 luidsprekerstands van DynAudio, de bedoeling is dat er nog 2 rears BX2 komen en een center.

Probleem
Het enige probleem dat ik heb is de akoestiek in de ruimte. Als ik in mijn zetel zit hoor ik heel weinig basweergave. Als ik vervolgens rechtsta, is er ineens veel meer bas.
Heeft iemand tips/advies om dit te verbeteren?
Zou dit door de beplanking komen, dit is namelijk redelijk "glad".

Hierbij al enkele foto's  ::) Tips zijn altijd welkom!





















Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

RonG

Erg mooi hoor, maar projecteer je nu direct op die donkere wand?

apophis

Quote from: schuege on April  5, 2012, 11:31:45
Momenteel projecteer ik nog op een gyproc wand met een NEC M300W. Op termijn zal er misschien een projectiedoek komen, maar voorlopig vind ik de kwaliteit zeker aanvaardbaar. Ook maakt deze beamer redelijk veel lawaai in ECO stand.
:) Denk het wel

Peerless Monster

Gaaf hoor!
Wat ik trouwens wel een hele mooie behuizing vind is de HT PC OrigenAE.
Wat heb je allemaal nodig als je zo'n behuizing koopt en belangrijker nog is dat (incluis) XMBC makkelijk te configureren?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

WickedGame

Ziet er zeer goed uit zeg!

Alleen zou je qua beeldkwaliteit niet toch beter kunnen gaan voor een projectiescherm ipv projecteren op de muur?

RonG

#5
Quote from: apophis on April  5, 2012, 12:16:33
:) Denk het wel

Lol, niet goed gelezen :D


Is dit niet wat voor je? (wanneer het past)
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=121570.0

schuege

Tnx voor de reacties!

Op termijn gaat er zeker een scherm komen. Alleen moet ik dan even kijken welke maat ik ga nemen. Liefst zo groot mogelijk natuurlijk ;-)

Dit weekend ga ik de deur installeren, op de foto's kan je zien dat die er nog niet instaat.
Maar eerst wil ik het probleem oplossen ivm de lage tonen.

De SVS is normaal toch krachtig genoeg voor deze ruimte veronderstel ik? De ruimte is 3,9 meter breed en 6,2 meter lang. Het plafond is 2,4 meter.
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

schuege

Quote from: Peerless Monster on April  5, 2012, 12:30:38
Gaaf hoor!
Wat ik trouwens wel een hele mooie behuizing vind is de HT PC OrigenAE.
Wat heb je allemaal nodig als je zo'n behuizing koopt en belangrijker nog is dat (incluis) XMBC makkelijk te configureren?


Is idd een mooie behuizing. Dit is een volledige pc:

moederbordje van asus
SSD HD, die geen lawaai maakt
slot-in blu-ray
4Gb geheugen
2 stille papst fans

Fijn is dat deze een front scherm heeft, kan je volgen hoelang film nog duurt enzo. Werkt super samen met XBMC en Logitech Harmony.
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

Dekay

Mooie set en ruimte! De stands zijn Dynaudio stand 3? Valt me op dat veel mensen deze stands hebben, inclusief ikzelf! :P
KEF Q300 & Q600c - Marantz SR5006 & UD5005 - Mijn HT

schuege

Inderdaad, dit is de Stand 3, mooie, simpele en strakke stand zonder te veel op te vallen!
Moet deze wel nog vullen met zand   ;)
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

Da-lite

Proficiat met je Home Theater .
Dat ziet er een gezellige ruimte uit met warme kleuren .
Voor je probleem ivm je lage tonen ga je hier op dit forum zeker een oplossing vinden en hoe je best je akoestiek aanpakt .
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

rallufff

Ziet er keurig uit!  :clapping:


Heerlijk om zo filmpjes te kijken.
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

Pinohelmond

Ook dit weer een erg mooie ruimte! Komen de laatste tijd veel mooie projecten en ruimtes bij hier op het forum.
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

schuege

Had eventueel in gedachte om tegen het onderste gedeelte van de wand op 4 plaatsen Auralex Studiofoam aan te brengen.
Dit is leverbaar in het bruin.

Zou dit een verbetering zijn, of kan ik beter de achterste muur voorzien met basstraps,...

Alvast bedankt.
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

denoontje

geen bas op de luisterplek...eerste stap is de sub verplaatsen

zet de sub op de zetel waar je zit en loop/kruip rond tot waar de bas sterk klinkt. Zet daar dan de sub.
dan set opnieuw afregelen met de db meter.

Wil je meer weten/regelen
Ga dan aan de slag met REW.
Wellicht als je nu al een REW grafiek maakt zul je wellicht nu een flinke dip zien in het laag.

squeek

Mooie ruimte, lijkt me er gezellig maar heeft tegelijk toch een strak uiterlijk. Komt er nog surround met de tijd?
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

rovinggecko

OrigenAE blijft mooi spul om je eigen HTPC in the prakken!
Ziet er allemaal strak uit hoor!  :pompom:
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

schuege

Quote from: squeek on April  8, 2012, 15:58:31
Mooie ruimte, lijkt me er gezellig maar heeft tegelijk toch een strak uiterlijk. Komt er nog surround met de tijd?

Bedankt, Surround komt er zeker nog.

Vandaag ook de Cambridge vervangen door een marantz 5004. Wat een verschil in geluid. De marantz klinkt veel voller en warmer dan de cambridge. Zelfde liedje geluisterd, verschil van dag tegen nacht. Nu het probleem van de Bas nog.

Het is al veel beter geworden met de marantz, maar kan volgens mij nog beter. Een db meter moet ik nog aanschaffen...

Op termijn komen de bx2 als rears.

Ondertussen is ook de binnendeur geplaatst, nog verven en dan post ik terug pics.

Grtz
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

schuege

Quote from: denoontje on April  6, 2012, 23:29:45
geen bas op de luisterplek...eerste stap is de sub verplaatsen

zet de sub op de zetel waar je zit en loop/kruip rond tot waar de bas sterk klinkt. Zet daar dan de sub.
dan set opnieuw afregelen met de db meter.

Wil je meer weten/regelen
Ga dan aan de slag met REW.
Wellicht als je nu al een REW grafiek maakt zul je wellicht nu een flinke dip zien in het laag.

Bedankt, de stappen ga ik zeker al eens volgen.
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

larzie

#19
Relaxte ruimte heb je gemaakt! :)
Wat is het probleem met je bas? Laatst bij High-q hadden we ook problemen met de bas... bij mij thuis ook overigens. Zijn er inmiddels wel achter dat controle dmv een vette eindversterker of een krachtige surround receiver een enorm verschil maakt.
Zelfs andere kabels kunnen soms al helpen. Ik zie dat je Monitor Audio als fronts hebt dus daar zal het basprobleem niet vandaan komen, maar meer uit je sub. Dus denk dat in jouw geval eerst met de sub schuiven stap 1 is om te proberen. Ook de goedkoopste stap :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

RalphH

#20
Erg relaxte ruimte zeg, dat is genieten.

Mbt het laag, waar mis je het? Uit je fronts of het gedeelte wat de sub voor zijn rekening neemt?
Je kunt wellicht met je kantelfrequentie wat spelen. Doet dat weinig, dan wordt het, zoals denoontje al aan geeft, schuiven geblazen. Een dB meter eventueel icm REW is dan wel een uitkomst. Probeer ook uit te vinden in welk gebied je het laag mist.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

schuege

#21
tnx voor de feedback, ik ben een ander topic gestart om dit probleem op te lossen.

Wat is zoiezo ga doen is basstraps maken tegen het onderste gedeelte van de wand.
Aan iedere kant 4 stuks van 1,2meter *60 cm.
Dat zal het geluid zeker al ten goede komen.

Ervaring met een DB meter heb ik totaal niet  ???
Ik ga eens op het forum wat informatie zoeken hoe ik net te werk moet gaan dan.

Want het is wel jammer, als ik zit in mijn zetel heb ik een heel ander geluid dan als ik gewoon rechtsta...

ik veronderstel dat het door de houten plankjes komt, die zijn namelijk heel glad wat het geluid niet ten goede komt of zou ik mis zijn?

PS: dit weekend volgen foto's van de geverfde deur en de wijziging in de opstelling met de Marantz.
Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks

RalphH

Door de plankjes zul je inderdaad flink last van reflecties hebben, zowel in het hoog als in het laag.
Check ook het topic van Morca even --> KLIK. Hierin vindt je bijna stap voor stap hoe je aan de slag kunt met een dB meter en bijv. REW.

Wellicht is het wat hoger plaatsen van je sub eventueel nog een optie, maar ....meten is weten ;)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

frankp

Dat ziet er mooi strak en vooral rustig uit. Ik vind het altijd prettig om zo weinig mogelijk afleiding te hebben in de ruimte.

schuege

Hierbij de update, ondertussen toch wat gebeurt.

Aankoop Marantz SR7005
Aankoop Van Den Hul Goldwater kabel, bi-amp aangesloten op de SR7005, heerlijk stereo geluid!!

Ik had ook een probleem met de akoestiek van de ruimte, daarom nog een kleine kast geplaatst, in dezelfde afwerking als TV meubel. Achter de kast zit noppenschuim om de akoestiek te verbeteren. Ook nog een zitzak aangekocht om lekker lui in de liggen ;-)

Ondertussen is de deur ook geplaatst en 2 leggers opgehangen voor wat decoratie.

Nu nog wat HT-decoratie op de kop proberen te tikken, bordje van THX enzo,... iemand die een goede webshop kent?

Volgende stappen

- projectiescherm met vaste kader
- center
- rears

PICS:










Home Theater Zolder: Marantz SR7005 - Monitor Audio BX6 fronts - SVS SB12-Plus subwoofer - OrigenAE HTPC - Sonos - Van Den Hul Goldwater kabel Bi-amp - RA Connected interlinks