Da-lite's HT zolder

Started by Da-lite, April 3, 2012, 18:33:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Da-lite

Ik ben Henri, 40j en geniet al jaren van dit forum .
Ik wou al langer m'n eigen topic starten , maar ik twijfelde eigenlijk . Doordat de meeste topics die hier gestart worden , de opbouw van hun HT weergeeft en meestal nog in opbouw is .
Bij mij is m'n HT al klaar , dus ik wist niet goed of ik hier nog een topic kon starten met een HT dat eigenlijk al af is .   :blush:
Ik kreeg ook soms de vraag of ik een eigen topic had , en dat was nog niet , dus bij deze wil ik dat rechtzetten .
Ik weet dat jullie graag foto's zien ( ik ook trouwens bij andere topics ) , ik heb wel foto's van de opbouw en ik kan hier en daar wel een woordje uitleg geven bij de foto's .
Voordat ik foto's probeer te plaatsen ga ik eerst een woordje uitleg geven , hoe het allemaal begonnen is .

Bij mij is het zo begonnen rond '94 , eerst met tijdschriften en af en toe is een beurs . Ik kocht elke maand "Heimkino" en nog enkele andere Duitse tijdschriften , en dat doe ik al sinds '94 en nu nog steeds .
Om mezelf goed op de hoogte te houden van de nieuwigheden en nieuwe technieken die er over de jaren bij kwamen .
Eerst begon ik met goede stereo videorecorder , waar ik toen 2.0 mee speelde ( gewoon stereo dus  :D )op mijn gewone versterker , maar dat vond ik toen al super , want het speelde al veel beter dan die speakertjes in mijn televisie .
En in '97 deed ik dan m'n eerste HT aankoop , na afwegen wat die tijdschriften hun reviews waren , reed ik naar Duitsland voor m'n aankoop . M'n eerste receiver was de Kenwood D999 , dit was ook één van de
eerste toestellen met Dolby Digital 5.1 (toen was dat nog AC-3 ) en als dvd speler had ik voor de Pioneer 717 gekozen en deze was omgebouwd ( code free ).
Want hier in de Benelux was op dat moment niet veel keus van dvd's , dus bestelde ik mijn dvd's in de USA .
En als speakers gebruikte ik toen B&W surrond setje .
Zo heb ik dan voor jaren gespeeld , en zag op beurzen de eerste projectors opkomen , die elk jaar maar beter en beter werden van beeld kwaliteit .
Ik wou me toen graag al een projector kopen en ik had m'n zinnen gezet op de Sony vpl vw12 , maar dit was voor mij een vrij duur toestel ( toen ongeveer rond de 5500 euro ) en van de Barco's kon ik enkel maar dromen .
Maar m'n wederhelft wou dit geld liever eerst in een huis steken , zodus hebben we eerst gebouwd .
En zo kreeg ik m'n zolder om dan mijn droom te realiseren . Toen was het hek van de dam .
Ik begon intens op het internet en ook nog steeds in die tijdschriften te zoeken naar wat mijn budget aankon voor nieuwe apparatuur en een projector .
Terwijl ik begon met de aanbouw van m'n HT ruimte , bestelde ik in Duitsland m'n projector , versterker en dvd speler .
Want ik dacht toen ik die bestelling deed dat mijn HT ruimte zo'n 6 maand later zou af zijn , en daar was ik verkeerd in .  :huh2:
Ik had de Benq 8720 gekocht , de Pioneer ax4is , en de Pioneer dv989 . Als scherm had ik me een Da-lite HCCV aangekocht .
M'n HT duurde langer door verschillende redenen , tijdens de opbouw nog onverwachtse veranderingen aanbrengen , of dingen verbeteren , en dan heb ik ook nog meer  dan 8 maand gesukkelt met mijn rug .
Dat was toen een echte tegenvaller , ik kon 8 maand bijna niks doen aan m'n HT .
Dus de voorziene 6 maand , werden 2 jaar , waarvan ik 8 maand niks gedaan heb . Dus in m'n eentje heb ik er ongeveer 15 maand aan gewerkt .
Om die periode te overbruggen , want ik had de apparatuur al staan , maar ik had nog geen ruimte en het kriebelde ongelooflijk om eens een film te zien .
Dus mocht ik alles tijdelijk opstellen in de woonkamer . ( natuurlijk niet voor die hele periode , anders werd er ééntje zot hier thuis ) Ik moest de kerk wat in het midden houden .
Toen de zolder af was heb ik alles naar boven verhuisd , en daar heb ik zo ongeveer een half jaartje met deze combinatie gespeeld .
Ik wou dan up graden naar blu-ray en full HD , want ik keek eigenlijk HD ready 720 , wat eigenlijk al een heel mooi plaatje gaf met deze combinatie .
Maar ja eens je gebeten bent   :D
Dan heb ik de Sony vw90 bestelt bij Frank , en de Onkyo tx1008 en de Onkyo BD808 heb ik dan ook aangekocht om Full HD te kunnen zien .

De speakers zijn Diy , en een eigen samenstelling van losse speakers die ik al had liggen en enkele bijgekocht . De Jbl synthesis systemen krijgen overal in de vakbladen en op het internet goede kritiek .
Dus dacht ik bij mezelf , ik heb dezelfde losse speakers van Jbl als Jbl zelf gebruikt in hun systemen . Zoals bv hun s1s ex sub , die heb ik nagebouwd met hun specs en dezelfde speaker ( jbl 2241 ).
Mijn ( 4 weg )frontspeakers bestaan uit low 18" , midlow 12" , 4" compressiekamer met 2" mondopening aangesloten op een vintage akoestiek lens van Jbl , 1" tweeter .( per zijde )
Mijn ( 3 weg )centerspeaker bestaat uit low 2 x 12" , 4" compressiekamer met 2" mondopening aangesloten op een hoorn , 1" tweeter .
Mijn subspeakers zijn 2x 18" ( idem als m'n fronts )
Deze subs met de Jbl 18" gaan maar tot 30hz , en ik merkte dat bij sommige films deze subs niet laag genoeg gaan , dus heb ik er twee subs bij gekocht . Die dan beginnen vanaf 20hz .
Mijn extra subspeakers 2 x12" Heco celan 32A .
Mijn surrondspeakers bestaan uit Boston speakers , de mensen uit de carhifi wereld zullen deze wel kennen , de boston pro 6.4 reeks . Deze had ik ook nog liggen ( 4 setjes ( van uit m'n zotte jaren in de wagen ).
Dus per surrondspeaker zitten er low 2x 8" , mid 4x 6" , high 4x ( per zijde )
Deze luidsprekers zijn dan aangesloten aan eindversterkers van peavey en jb systems , de fronts en center hebben elk hun eigen mono 31 equalizer , zodat ik deze fijner kan instellen .
Ik weet dat er misschien mensen zullen zijn die zeggen wat een mengelmoes is dat , het belangrijkste is dat ik er tevreden mee ben , en ik heb dingen gebruikt omdat ik ze toch had liggen in de kast .
Het ligt er anders toch maar , en het zijn dezelfde speakers dat Jbl zelf gebruikt in hun systeem , en zo kon ik meer uitgeven aan andere dingen ,.. en ik bouw graag dingen .
Het enige wat ik zou veranderen met der tijd , zijn de eindversterkers .  

Met deze combinatie kijk ik nu al een jaartje , en ik ben hier heel tevreden over .
Dit was in grote lijnen de voorgeschiedenis van mijn HT .
Ik heb veel geleerd hier op dit forum en leer soms nog bij , en soms zie ik hier nu dingen op het forum in andere topics van medeleden , dat ik denk bij mezelf Damm zo had ik het misschien beter ook gedaan .
Maar ja ,
In de toekomst wil ik graag overgaan naar een 7.1 , en ook misschien naar een AT scherm , en ook gelijke eindversterkers .
Waar ik hier natuurlijk uitgebreid vragen en advies ga over inwinnen .

En dan nu de foto's , ik hoop dat het me lukt , want ik heb ze eerst op photobucket geplaatst om ze dan naar hier te plaatsen , omdat ik de indruk kreeg op andere topics , dat je niet rechtstreeks hier de foto's kan plaatsen .
Ook zal ik de foto's zodanig plaatsen , van de opstart naar het einde .

oja , dit zijn de afmetingen , de afgewerkte ruimte die overblijft is 6,20m lang op 7m breed en 2,38 m hoog . De lengte ( 6,20 m ) is de richting van de projector .
Opmerkingen of vragen zijn uiteraard welkom .

zo is het begonnen , brute beton en nog wat rommel



Na wat opruimen , ben ik begonnen met chapé



Ik ga direct verder met foto's plaatsen en met m'n topic , maar ik wil eerst eens zien of dat deze 4 foto's al goed doorkomen .
En dat ik het goed doe met de foto's , want dit is voor mij de eerste keer op deze manier .
PS : niet alle foto's zijn goed getrokken , want ik heb maar een simpel camera 'tje . Dus sorry voor sommige minder goede foto's .
Ze zijn ook altijd gewoon uit de hand getrokken .
Ik heb ook het gevoel dat me dit niet gaat lukken op één avond al die foto's hier plaatsen , maar dat maakt het ook wat spannender naar de afwerking toe .  ;)

Mvg ,
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

high-q

Het is goed gegaan, kom maar op met de rest  :D

Mooi verhaal trouwens. Voor velen denk ik wel herkenbaar vwb het aanschaffen van apparatuur, matchen en upgraden.
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge

Peerless Monster

Gaaf!
Ik benieuwd hoe dit eruit gaat zien als ik je avatar zo zie ;)
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Da-lite

#3
De foto's zijn goed gelukt , dan gaan we verder .

Na het chapé heb ik 4cm rockwool platen gelegd en daarop 2 lagen OSB platen gelegd ( tussen deze 2 lagen OSB heb ik isolatieschuim 3mm
( wat men onder laminaat legt ) en daarna de tweede laag OSB vast geschroefd





Dan heb ik extra spanten geplaatst tegen het originele dakgebinte .





Het originele dak is 16cm geïsoleerd tussen de spanten , bij de extra spanten heb ik ook weer 16cm geïsoleerd .




Deze extra spanten heb ik dan ook overspannen met die 3mm laminaat ondergrond isolatie ,
waar ik nadien speciale akoestische profielen heb tegen gezet .




Op deze profielen heb ik dan 2cm rockwool panelen geplaatst



waarna ik dan speciale gyproc platen plaats .

ik plaats dit al even tussen door zodat jullie verder kunnen volgen , anders duurt het misschien te lang .
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

Martijnst1990

Wauw, prachtig project zo :) 8)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Da-lite

Quote from: high-q on April  3, 2012, 18:58:53
Het is goed gegaan, kom maar op met de rest  :D

Mooi verhaal trouwens. Voor velen denk ik wel herkenbaar vwb het aanschaffen van apparatuur, matchen en upgraden.

Dank je , en de rest komt er zeker aan .  :smile:
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

rallufff

Mooi project!

Ben benieuwd naar het eindresultaat  :D
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

Da-lite

Hier gaan we verder met de gyproc , hier heb ik op mijn zwevende vloer profielen gezet op 2 cm van de buitenmuur


tussen de muur en de profielen heb ik isolatie gedaan om geen losse trillingen te horen , ook heb ik al mijn profielen opgevuld met isolatie .



Hier ben ik dan begonnen met die speciale gyproc platen en een afzonderlijke wand die ook alleen op de zwevende vloer staat




Deze wand heb ik dan eerst op gevuld met isolatie van 10cm en vezelplaat van 18mm tegen gezet met daarna de gyproc van 12mm




zo hier zijn er nog enkele , zodat jullie niet te lang moeten wachten
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

StefaanD

Absoluut te volgen dit, heb hier ook wel een zolderruimte waar er héél misschien ooit een aparte HT ruimte komt.

Welke hoogte heb je tussen vloer en horizontale balken van het dakgebinte ?

Da-lite

Hier ben ben ik dan begonnen met de afwerking van de muren rond m'n traphal , deze is opgebouwd uit profielen van 10 cm
waar dan 10cm isolatie in komt , daartegen heb ik dan aan elke zijde 2 lagen gyproc van 12mm geplaatst om zeker te zijn van een solide gyproc muur .


Vanaf hier zijn veel foto's verloren gegaan , omdat ik toen met rug zat , en m'n vrouw wou het foto toestel gebruiken ( tijdens die 8 maand ) ,
en zij heeft veel foto's van het diskje gewist .
Niets aan te doen , het is gebeurd .

Daarmee dat de volgende foto's een paar stappen zijn , sorry hiervoor .

Hier heb ik de wanden al opgetrokken ook in 2 lagen gyproc , met inhammen in de wand voor mijn luidsprekers , en zoals
jullie kunnen zien , zit mijn plafond er ook al in ( rockfon panelen )




Hier zijn de luidsprekers allemaal geplaatst en heb ik tussen de speakers en de wanden nog wat rockwool platen gestoken


Even updaten , dan kunnen we van hier verder met de afwerking van de ruimte
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

Da-lite

#10
Hier is dan het vasttapijt geplaatst , en heb ik over de frontspeakers wand een zwarte stof gespannen zodat men de luidsprekers niet meer ziet .
De achterwand is behangen . Het vasttapijt , zijn 2 rollen van 4m breedte , omdat ik niet anders kon gezien de ruimte , daarmee zie je op sommige foto's de naad in het midden .





Hier heb ik de traphal afgewerkt , en een poster opgehangen


Hier ben ik de ruimte verder aan het afwerken met alles aansluiten enz



Nu hebben jullie al een beter beeld van de opbouw van mijn HT ruimte

Bij de volgende zal ik de volledige ruimte laten zien , zoals ze er nu uitziet .
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

Da-lite

Op de laatste foto's zien jullie nog met m'n vorige dvd speler van pioneer en m'n benq projector .

Ik heb ondertussen ook de zetels veranderd , daarvoor stond er een tweezit en nog één aparte zetel .
Maar foto's zeggen meer dan woorden . Het scherm heb ik ondertussen ook wat aangepast , maar daar ga ik nu niet over uitweiden . Morgen of zo .







en tot slot zijn hier nog enkele live foto's , genomen tijdens de film





Zo dat was het dan , dit waren de foto's .
Het is me toch gelukt op één avond , ik had het moeilijker verwacht met die foto's hier plaatsen .

Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

clockwork

#12
Mooi verslag en leuke foto's. Dank voor het plaatsen. :clapping:
Het resultaat mag er ook zijn. Prachtige ruimte.  :worship:

Twee vraagjes: hoe bevalt dat rockfon plafond? Heb je dat op de gok geplaatst of verwachtte je al akoestiek problemen.
En heb je dat podium voor de tweede stoelenrij los geplaatst?

Wel handig zo'n brede ruimte. Je kunt lekker je gang gaan met je stoelen.

Versterking: Marantz AV8802a, Bel Canto Ref500m, Ref150s & S300
Bronnen: Bel Canto Dac 3.5VB & RefStream, Sony UBP-X800, Clearaudio Concept + Trichord Dino MkII
Speakers: Pioneer-TAD S1EX S2EX S7EX Sub: XTZ Cinema 3x12 Projector: JVC RS-49 (ISF)
Nordost/ Shunyata bekabeling

Da-lite

Quote from: StefaanD on April  3, 2012, 19:28:06
Absoluut te volgen dit, heb hier ook wel een zolderruimte waar er héél misschien ooit een aparte HT ruimte komt.

Welke hoogte heb je tussen vloer en horizontale balken van het dakgebinte ?

Tussen de zwevende vloer ( vasttapijt )  en de valse plafond zit nu 2,38m , van op de brute beton tot de balken had ik in het begin ongeveer 2,65m .

Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

Dekay

Erg mooie ruimte! Mooi ook om de hele opbouw te zien.
KEF Q300 & Q600c - Marantz SR5006 & UD5005 - Mijn HT

Da-lite

Quote from: clockwork on April  3, 2012, 20:26:39
Mooi verslag en leuke foto's. Dank voor het plaatsen. :clapping:
Het resultaat mag er ook zijn. Prachtige ruimte.  :worship:

Twee vraagjes: hoe bevalt dat rockfon plafond? Heb je dat op de gok geplaatst of verwachtte je al akoestiek problemen.
En heb je dat podium voor de tweede stoelenrij los geplaatst?

Wel handig zo'n brede ruimte. Je kunt lekker je gang gaan met je stoelen.



Thx voor de complimenten .
Van het rockfon plafond ben ik heel tevreden , ik heb dit gekozen omdat er niet veel opties zijn voor een vals plafond en dat ook nog tegelijk akoestisch is .
Ik wou zo weinig mogelijk ruimte verliezen tussen vloer en plafond , ik had ook een spanplafond overwogen . Maar dit was niet zo goed als rockfon .
Ja dat podium heb ik los geplaatst , want in het begin was dit niet geplant zo'n podium . Dit rust op het vasttapijt en is opgevuld met rockwool .
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

Da-lite

Quote from: Dekay on April  3, 2012, 20:33:30
Erg mooie ruimte! Mooi ook om de hele opbouw te zien.

Dank je ,
Sony 4K   150"Screen    Oppo UDP-203    Denon X7200    Focal Aria 948    Atmos 7.4.4

rallufff

Hardstikke mooi geworden!

Complimenten!  :worship:
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

T.Rodenburg93

Heel erg gaaf allemaal, mooi strak weggewerkt die speakers in de voorwand zo  :worship:

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

Etiennevh

Wat een enorm mooie ruimte is dit geworden zeg! Wauw! Bedankt voor het delen!!
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

mikeske

Marantz AV7703 & BD7004 - Harman/Kardon signature 2&3 kanaals EV - Panasonic 4k speler - Apple tv 4k - Playstation 5
Pro-ject debut III carbon esprit met Tube Box pre en Speedbox
XTZ speakers en stereo subs - Velodyne spl1200 voor film
Epson 9300W 120" screenline tensioned en LG oled 65" en heeel wat Nordost

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

hoekie

Wat een ruimte!!
Echt groot ook!!

frankp

Wauw, een hele mooie ruimte.
Ik vind vooral het behangetje op de achterwand erg stijlvol!

StefaanD

Quote from: Da-lite on April  3, 2012, 20:28:12
Tussen de zwevende vloer ( vasttapijt )  en de valse plafond zit nu 2,38m , van op de brute beton tot de balken had ik in het begin ongeveer 2,65m .

Bedankt voor het antwoord. Ah denk dat voor mezelf bij dromen blijft of toch een hele tijd doorsparen  ;)

Jou ruimte is in ieder geval top geworden, kan me voorstellen dat je daar met volle teugen geniet van film en muziek  :worship: