Wat is belangrijk / benodigd voor een goede voorversterker?

Started by Erik, November 28, 2003, 19:37:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik

Iemand hier gaf mij de tip om eens naar de Marantz 5300 te kijken als voorversterking. Hij zou hierin veel beter zijn dan de 4300. Nadeel zou zijn dat de eindversterkertrappen niet zo goed waren (te licht) Daarvoor zouden zijn grote broers weer beter / zwaarder zijn.

Dit bracht mij op de volgende vraag. Waaraan herken je een goede voorversterker.  Waar moet hij minimaal aan voldoen?Wat vinden jullie  hierin belangrijk?

Even uitgaande van 33% HT en 33% stereo en 33 sacd/dvda.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

J.A.F._Doorhof

Hi,

Als je hem als voorversterker gebruikt heb je de eindbakken niet nodig :D.

Een goede voorversterker bezit minimaal:
1.
5.1 analoge ingang
2.
DPL-II(x)
3.
Minimaal 7.1 outputs
4.
Upgradable via RS232

Eventueel is het gebrek van een 5.1 analoge ingang op te lossen met een switch, zoals bv bij de Meridian 568.2

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Erik

Frank@
Weet jij toevallig of de 5300 rs232 bezit?
Want die site van Maranzt is op zijn zachts gezegd een verschrikking.
7.1 is voor mij niet nodig (gebrek aan ruimte).
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Roland


Erik

Bedankt!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Martin_M

Het allerbelangrijkste is dat 'ie goed moet klinken.
In het geval van een voorversterker betekent dat geen eigen geluid maar dat zal je niet veel meemaken.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

bmateijsen

Quote from: Erik on November 28, 2003, 23:24:25
Frank@
Weet jij toevallig of de 5300 rs232 bezit?
Want die site van Maranzt is op zijn zachts gezegd een verschrikking.
7.1 is voor mij niet nodig (gebrek aan ruimte).


Zo'n poort op dit soort receivers heeft ook geen nut.. De RS 232 heeft een 'standaard' processor voor surround decodering.. Een RS232 poort zou nog toekomstige updates kunnen doorlaten, maar binnen het bereik van de SR5300 valt er weinig meer te wensen voor dit geld.

Groet Bjorn

Erik

Met het gevaar dat dit een beetje of topic wordt.

Bestaat er misschien van Maranzt voor het zelfde geld een losse voorversterker. Dus het hele decoderingsdeel zonder eindtrappen, maar dan met een nog betere kwaliteit.
Of gewoon een 5300 zonder de eindtrappen en dan iets goedkoper.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

bmateijsen

Er bestaat er wel degelijk 1, maar volgens mij in een andere prijsklasse... misschien dat dan de www.marantz.com website weer een antwoord kan geven.

Jinsu

Is inderdaad een andere prijsklasse, bovendien vind ik de amps traag.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

DrBoom

Hier hoor je toch nogal uitdrukkingen eigenlijk hoor :)

Wat bedoel je met "trage amps" Whistler, dat de slewrate niet hoog genoeg is of zo ? ;D
Dat een speaker traag is kan ik me wel voorstellen, maar in welke zin kan een amp traag zijn ?
Je hebt het dan over de attack en decay van de amp vermoed ik, dat deze niet "snappy" genoeg zijn of zo ?

Erik

Quote from: Whistler on November 29, 2003, 18:39:22
Is inderdaad een andere prijsklasse, bovendien vind ik de amps traag.
Hoi, wat bedoel je precies met targe amps? Dat ze snelle muziek niet kunnen bijhouden, ik had boxen die dat deden dat noemde ik altijd het zwabberbas effect ;D
Niet fijn luisteren.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

thommy

Quote from: DrBoom on November 29, 2003, 23:43:41
Hier hoor je toch nogal uitdrukkingen eigenlijk hoor :)

Wat bedoel je met "trage amps" Whistler, dat de slewrate niet hoog genoeg is of zo ? ;D
Dat een speaker traag is kan ik me wel voorstellen, maar in welke zin kan een amp traag zijn ?
Je hebt het dan over de attack en decay van de amp vermoed ik, dat deze niet "snappy" genoeg zijn of zo ?

Zoiets ja.
Traag is misschien niet de juiste uitdrukking voor een amp.
Maar ik kan je garanderen dat met name de laagweergave, dan bedoel ik droog en strak enorm kan verschillen van merk tot merk.
Een amp die er minder in slaagt het laag strak weer te geven heeft tot gevolg dat er telkens een soort uitdoving van dit laag zich voordoet waaruit je dan ook kan zeggen dat een amp 'traag' is.
Dit voorkomen is volgens mij inderdaad meer te wijten aan de amp als aan de speakers.
Ik denk dat Whistler dit bedoeld en dan een begrijpbare uitdrukking dat sommige amps traag zijn.

Mvgr
Yves.

Mvgr
Yves.

Jinsu

Hoi,

Het komt gedeeltelijk overeen met datgene wat Yves zei. De bass komt inderdaad niet droog en strak over er zit geen slam "right in your face" in de amp. Maar dit is niet alleen bij de bass het geval maar in het algeheel, de amp is veel te terughoudend "Marantz MM 9000".

En het ligt zeker niet aan de speakers, hij heeft dezelfde speakers als ik. Hang er maar eens een andere amp aan, dan weet je wat droog is ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Martin_M

Een trage amp kan best slam hebben en een droge bas. Maar ritmisch is het niet helemaal OK. Echter niet alleen bij amps. Voorversterkers, bronnen en zelfs bekabeling kunnen hier ook last van hebben.

Bij sommige installaties heb je dat weleens. Het klinkt allemaal best goed maar na een tijdje krijg je het gevoel dat de boel een schop onder z'n kont nodig heeft. De muziek gaat wat slepen terwijl dat niet zo bedoeld is. Je voet zal ook niet zo snel met de muziek meetappen.

Wat hier de oorzaak precies van is weet ik helaas niet.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jinsu

Quote from: Martin_M on December  1, 2003, 10:34:30

Bij sommige installaties heb je dat weleens. Het klinkt allemaal best goed maar na een tijdje krijg je het gevoel dat de boel een schop onder z'n kont nodig heeft. De muziek gaat wat slepen terwijl dat niet zo bedoeld is. Je voet zal ook niet zo snel met de muziek meetappen.

Martin

Dat is precies wat ik bedoel en daar heeft de bovengenoemde amp zeer veel "last" van, tenminste dat vind ik.

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.