Roving Gecko's Woonkamer - Linkwitz LX521

Started by rovinggecko, April 1, 2012, 13:45:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rovinggecko

Mmm, laat ik vorig weekend aan een vriend eea horen en zien (met de HSDD en Adele blu ray) zegt ie: het geluid is te goed voor het beeld. Zucht.

Maar eens gaan verdiepen of er schappelijke oplossingen zijn voor projectie in de woonkamer, zonder dat je het gevoel hebt dat je constant in de bioscoop zit.....

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

larzie

Quote from: rovinggecko on July 28, 2012, 15:52:24
Mmm, laat ik vorig weekend aan een vriend eea horen en zien (met de HSDD en Adele blu ray) zegt ie: het geluid is te goed voor het beeld. Zucht.

Maar eens gaan verdiepen of er schappelijke oplossingen zijn voor projectie in de woonkamer, zonder dat je het gevoel hebt dat je constant in de bioscoop zit.....

Haha dat ken ik :P Maar goed ik ga niet projecteren. Ik ga voor de 50" Panasonic :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

VTEC_genieter

HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers

rovinggecko

Kleine aanpassing...



Is al lekker ingespeeld. Dacht eea even uit te testen met Birdy, hoor ik een kraakje in de rechter speaker bij flink volume.  :mad:
Blijkt de tweater iets los te zitten en te resoneren. Snel opgelost met een klein tikje op de schoefjes. Pfew...

Geluid is nu helemaal wat ik zocht, net iets warmer en minder scherp.
Pure direct is mooi, maar voor nummers met een volle diepe bas is stereo met de sub er bij nog mooier.

Oh, en bij de sub sprongen de conussen er bijna uit tijdens Monsters & co en de HSDD easter eff (je hoorde ze ' klikken') tot ik door had dat ootb LFE met 15db geboost wordt. Effe zoeken, maar uiteindelijk makkelijk opgelost. :crazy:

Echte winst valt nog te boeken door de kamer anders in te richten zodat de sweetspot beter uit komt. Maar nog geen optimale alternatieve kamer indeling gevonden. Eerst maar eens verder genieten....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

paavosmits

Mooie aanpassing! En genieten zal wel lukken, heel mooi gedaan die speakers!
Primare I32 + MM30

larzie

Gaaf man! Ben benieuwd hoe de combinatie tussen Marantz en Emotiva klinkt! :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

paavosmits

Quote from: larzie on September  3, 2012, 12:57:52
Gaaf man! Ben benieuwd hoe de combinatie tussen Marantz en Emotiva klinkt! :)

Zeker omdat je hoort dat de Marantz vaak wat muzikaler is.

Wat was je motivatie eigenlijk om van de Emotiva over te stappen op Marantz?
Primare I32 + MM30

Martijnst1990

Kijk is aan, mooi hoor 8) Vind je speakers en sub ook echt prachtig gebouwd! En nu lekker genieten, maar dat moet helemaal goed komen :)
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

rovinggecko

Bedankt!

Vwb:
Quote from: paavosmits on September  3, 2012, 13:13:24
Wat was je motivatie eigenlijk om van de Emotiva over te stappen op Marantz?

Tja, bevestiging van de cliches, maar inderdaad, de Marantz is veel muzikaler. Bij de Emotiva vond ik het hoge gebied, zeker als het iets harder staat, te scherp. Met de Marantz is dat wat meer uitgebalanceerd, warmer. Dit geldt zowel voor stereo, maar ook voor 5.1 muziek. Duidelijk verschil.

Voor films was de umc-1 perfect overigens.

Had ook kunnen kiezen voor een aparte dedicated stereo pre, in combo met de umc-1, maar had dan met de 5.1 concerten nog steeds niet het geluid gehad dat ik zoek. Maar ja, waarschijnlijk dan nog wel nog betere stereo. Oh well, er moet wat te wensen over blijven.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dennis75

Yo Roving Gecko,

Schitterende set.
Erg leuk ook die zelfbouw projecten.

Ik ben zelf ook van de UMC naar de

Marantz gegaan. Had ik gister ook in het Emotiva topic gezet.

Ik ervaar hetzelfde als jij.
Voor films is het lekker upfront maar op muziek gebied vond ik de UMC maar matig.
Met de Marantz is het stereo stukken beter geworden alleen vind ik toch dat de UMC een betere sound met films had.
En laat ik nou veel meer films kijken dan muziek luisteren. Zit er nu zelfs aan te denken om de Marantz weer te verkopen en weer een UMC te nemen.

Maar goed, veel plezier met de set!
Speakerkabel: Chord Carnaval Silverscreen, afgemonteerd met Chord banaan pluggen /// Denon PMA 2020ae  /// Denon DCD 1520  ///Quadral Platinum M50  /// Inakustik nf 1302

rovinggecko

Tijd voor een update. Eindelijk eens de tijd genomen om eea een beetje goed in te stellen.

REW op de ht-pc gezet en eea eens onderhanden genomen. Met gebruik van de Audyssey mike, zou een goed beeld moeten geven, alleen niet van het spl volume level (volgens het rew forum).

De stappen:
1) Met REW zonder Audyssey de phase van de sub optimaal instellen
2) Het volume van de sub inregelen t.o.v. Audyssey, het is belangrijk dat die een -2 / -3 db krijgt, zodat Audyssey de rest van de speakers goed af kan stellen. Maakte bij mij de wereld uit! De sub staat nu op nog geen kwart open. Even een paar keer een Audyssey meeting doen (1 meetpunt is voldoende) om het juiste niveau vast te stellen.
3) Audyssey met alle (8) meetpunten doen
4) Handmatig aanpassen van de crossover voor maximale fit.
5) Controleren van Dynamic EQ & 7.1ch IN SW level settings

Uitgangspunt:



Nadat de phase ingesteld is:



Met Audyssey, op 40hz:



Met Audyssey, maar handmatig de crossover naar 80Hz:



Met de laatste draai ik nu naar tevredenheid.

Wat wel opvalt met de Marantz zijn twee instellingen. Zodra Dynamic EQ aan staat en je het volume opendraait spingen de conussen uit de sub. Zelfde geldt voor de 7.1ch IN SW Level, dat zorgt met +15db voor hetzelfde effect (en dat was de instelling uit de doos).

Indien ik een van beide aan heb staan, of eea echt hard zet, dan wapperen niet alleen de broekspijpen en trilt letterlijk het huis mee, maar zegt de sub ook duidelijk hoorbaar ' klik, klik, klik' . De finding nemo ruit scene is daar een goed voorbeeld bij. Ik ben bang een gevalletje van maximale uitslag...

Had ik bij de umc-1 geen last van.

Maar als ik eea niet (veel) te hard zet klinkt eea een stuk beter.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


rovinggecko

De AV7005 doet het perfect!

Was in muziek gelijk al veel beter dan de umc-1, nu ik eea wat beter ingeregeld heb is ook het ht gebeuren stukken beter voor mijn gevoel.

De grootste impact bij het inregelen was het volume op de actieve sub. Toen ik die veel lager had gezet (nog niet op een kwart), stond de volume aanpassing voor de subwoofer niet langer op -12 na Audyssey, maar op -3. De balans over de fronts en surrounds is nu vele malen beter geworden! Films zijn veel driedimensionaler, iets waar de umc-1 eerst nog op won.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

De sweetspot verbeterd door eea te schuiven in de woonkamer. Duidelijk een betere bubble!



De 'stack' ziet er nu ook strak uit. Moet eigenlijk wel even de xda-1 omwisselen met de htpc, dan krijgt de xpa-5 meer lucht.


Bevalt wel goed zo, dus eens kijken naar een ander tv meubel (zodat de buizen niet halverwege de tv zitten), of misschien gewoon een zaag....




HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


nielvm

Mooie metingen  :clapping:

Van dynamic eq zou k afblijven, geeft inderdaad vreemde resultaten...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

rovinggecko

#66
BOTW voeding er bij, klinkt op de een of andere manier inderdaad een stuk beter.
Jammer dat Logitech squeezebox overgenomen heeft en het nu laat vallen. Nog geen echt goed alternatief gezien. Gelukkig heb ik nog een classic en duet als achtervang voor de touch...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Minidsp is aangekomen. Benieuwd wat dit oplevert. Zal ook nog wat schuiven met de opstelling om te kijken of er een betere plek is voor de sub....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


rovinggecko

Bedankt! ben benieuwd wat het gaat brengen (anders dan leuk spelen). Als ik vast loop dan hoor je het....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

yorkie13

Welke Plugin heb je erbij ?
Alleen voor de subwoofr te corrigeren op LFE


rovinggecko

Ik heb de MiniDSP_2waySUBAdv_104 in gebruik. Die had ik los gekocht toen de minidsp op de mat viel, kreeg ik later op de dag een mailtje met daarin de 2wayAdv. Kan ik die later ook nog eens proberen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

yorkie13

Heb dezelfde plugin  8) De 30W+PR hoeft alleen het laag onder de 80 hz te doen bij films.

Morgen eens aan de slag, heb ook een ECM8000 mic en 802 mixer binnen (bax)

ik twijfel  nog om de mic eerst te laten kalibreren , dit om zo nauwkeurig mogelijk te meten.

Leentje

Net je topic door gelezen. Erg gaaf ook die zelfbouw erg mooi en strak gedaan. En je set ziet er super uit zeg :clapping:
Hier zou ik iets neer kunnen zetten er is ruimte genoeg.