Roving Gecko's Woonkamer - Linkwitz LX521

Started by rovinggecko, April 1, 2012, 13:45:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rovinggecko

Hoi,

Heb al een tijdje met veel plezier op het forum rond gekeken, een enkele vraag gesteld, en met name (goede) ideeën opgedaan. Ondertussen ben ik begonnen met het upgraden van mijn huidige set, een Bose Lifestyle systeem, naar iets dat een beetje redelijk geluid moet gaan geven (hopelijk). De Bose heb ik gekocht toen ik veel voor m'n werk in het buitenland zat, en heeft het een aantal jaren prima gedaan voor het TV en film gebeuren. Maar nu ik meer thuis ben, het zal jullie vast niet verbazen  :), mis ik toch wel wat, zeker als ik muziek luister.

Dus, na rondkijken en luisteren besloten om iets nieuws neer te zetten. Leek me een goed excuus om een topic te openen.

Voor ' de leuk'  heb ik besloten om de speakers zelf te bouwen. Aangezien ik dat nog niet eerder gedaan heb, geen verstand heb van het berekenen van filters en geen grote houtwerkplaats heb, moest het een bouwpakket worden. Ik weet het, niet echt hardcore DIY, maar een aardig begin.

Ik heb zo'n klein oud huisje met karakter, dus mijn woonkamer is 3,5 x 7,5 meter waarin de HT in de helft staat (dus zo'n 3,5 x 3,5) , geen ruimte dus voor grote staanders. Na een luister sessie bij Titus van S&C in Haarlem was de keuze snel gemaakt: de Scan Speak Reference A4 Mk II monitor. Een naar verhouding kleine monitor maar wel met een geweldig geluid.  Ik had eigenlijk verwacht uit te komen op een kleine staander, bijvoorbeeld de Vifa Premium of de Korrekt XT, maar de A4 sprong er met kop en schouders boven uit voor mij.
(De Reference Monitor SE was te groot voor in mijn woonkamer (qua ruimte).)

Ik ben dus aan de klus met 4 Scan Speak Reference A4 Mk II monitors en 1 gemodificeerde A4 monitor, 18cm breed met de speakers in lijn die dient als center.

Waar ik voor de speakers ben wezen luisteren,  heb ik de versterking aangeschaft puur op basis van het lezen van ervaringen van anderen: Emotiva. Van Cobraatje kon ik een mooie XPA-5 overnemen (dank!) en daar heb ik een UMC-1 aan toegevoegd voor het surround gebeuren en een XDA-1 om mijn Squeezebox classic wat op te poetsen. Een beetje risco moet kunnen af en toe 8).

Dit alles staat nu in een hoek op de grond te glimmen (ja de plasticjes zitten er nog op). Aangezien de speakers nog niet klaar zijn en ik de interlinks nog aan moet schaffen ben ik heel benieuwd of de keuze gaat bevallen.

In de volgende post zal ik een aantal foto's plaatsen van het bouwen van de speakers.

Voor de rest staan er nog een aantal items op de todo list:
- Interlinks
Ik heb nog een volledige set interlinks nodig. Dus 5x RCA voor de UMC-1 naar de XPA-5, 2x RCA voor de XDA-1 naar de XPA-5, een digitale coax voor de Squeezebox - XDA-1 connectie en een HDMI kabel van mijn HTPC naar de UMC-1.
Ik denk momenteel aan RU-Connected kabels. Als ik het zo lees zijn dit gewoon goede kabels die ook door andere gebruikers met vergelijkbare apparatuur gebruikt worden.

- Stands
De monitors moeten natuurlijk ergens op komen te staan. De center komt in de kast (die is open van achter met genoeg ruimte aan de zijkanten), en 1 van de monitors zal (helaas) op een kast komen te staan (kan de stand moeilijk voor de kast zetten :), misschien overwegen de kast in te korten zodat de monitor gewoon op een stand kan is natuurlijk het meest audiofiel, mmm. ).
Voor de overige drie overweeg ik de Dynaudio Stand 3 in mat zwart. Een hele mooie stand, maar wel aan de prijs. Het alternatief zou een Norstone Stylum 2 zijn (die zijn nog niet de helft van de prijs).

- Kast
Tja, je kan zeggen wat je wilt van zo'n Bose, maar het neemt niet veel ruimte in. Dus m'n kast is te klein om m'n center, HTPC en het Emotiva spul in te zetten.
Moet zeggen dat dit wellicht nog de lastigste aanschaf gaat worden om iets te vinden wat 100% aan alle eisen voldoet  (de XPA-5 is 50cm diep en weegt zo'n 30 kilo en het oog wil ook wat). Voorlopig waarschijnlijk eerst maar een 45x50cm meubelplaat van hetzelfde type als de bestaande kast, met een paar pootjes er onder, zodat eea op dezelfde hoogte naast de bestaande kast kan staan, als stack, los van de grond, dus stof vrij.

- Subwoofer
Als alles straks draait, dan is de volgende uitbreiding om er een subwoofer bij te zetten. Iets kleins dat toch laag gaat en genoeg volume geeft voor mijn kleine ruimte. Misschien de SVS SB12-NSD.

Anyway, voorlopig eerst maar eens verder de speakers netjes in elkaar zetten....


HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Zoals ik al aangaf een aantal foto's van het bouwen van de A4's.

Ik zie iedereen altijd roepen voor zoveel mogelijk foto's, hierbij dus een hele set.

Het bouwpakket komt netjes voorgezaagd. De eerste stap is om alles netjes te voorzien van loodbitumen. Eigenlijk is dit nog het meeste werk (afgezien van de afwerking van de speakers). Twee tips:
- een fohn is ideaal, maakt de bitumen zacht en maakt het makkelijk om bv de ronde opening voor de baspijp uit te snijden.
- met een simpel nietpistool (wel eerst met de fohn de loodbitumen opwarmen) zet je het voor eeuwig vast


Met de tip van Titus voor het gebruik van verpakkingstape is het in elkaar zetten heel simpel:



Beetje lijmen en het onderstuk er los tussen en dichtvouwen (even checken dat alles haaks is):


Het onderstuk lijm je er vervolgens in.
Tip:
- Om te voorkomen dat eea gaat 'zwemmen' als je de lijmklemmen aan draait kan je heel simpel van het allerkleinste spijkertje dat je kan vinden er twee aan iedere kan in slaan, en de kop er afknippen met een grote nijptang, zodat er een klein puntje overblijft.

En dan de eerste zijkant vast lijmen.
Ook hier twee tips:
- Dezelfde truuk met de kleine spijkertjes toepassen
- De zijkant kiezen waar je het filter op wilt schroeven. Aangezien het filter aan de ene kant de uitgangen heeft naar de drivers en aan de andere kant de ingangen is het belangrijk dit vooraf in te passen.




(Overigens, als dit stuk beter in het 'speaker en sub zelfbouw' had moeten staan, laat dan maar weten, dan maakt ik daar een nieuwe topic.)
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

En de binnenkant afwerken...

Filter netjes in elkaar solderen. Titus had er twee aangeleverd volledig in elkaar gezet, als voorbeeld, dus kon ik mooi zelf de andere drie doen:


Zilversnoer er aan en netjes in de behuizing schroeven.



En dan de Pritex er in. Beetje lijm of een nietje om eea vast te zetten.


Lijmen en de laatste zijkant er op.



Op naar de vlakschuur machine. Met korrel 40 zijn alle grote oneffenheden zo weg.


Zo, de eerste drie zijn klaar voor grondverf, plamuren en aflakken.


Nu nog even de laatste speakers afmaken zodat ze allemaal klaar zijn voor het ' opleuken' ...


HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Xander32

Welcome!

Mooi project; ben stiekum wel jaloers op mensen die zo vaardig zijn om zelf iets moois te bouwen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

skyfox

Mooie Emotiva set!!

Gaaf dat je zelf je monitoren aan het bouwen bent. Ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke klank ervan :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

morca

Mooie set,en leuk een zelfbouwproject .
erg leuke monitoren dat zal mooi gaan spelen.
Ga met veel belangstelling de afbouw en afwerking volgen......leuk.

Benieuwd hoe dit gaat spelen zometeen met deze mooie amp.

Dekay

Mooie die emotiva's! Ben benieuwd hoe je speakers er uit komen te zien. Ik heb de Dynaudio stands sinds kort, ben er erg tevreden over. Ze kosten inderdaad wel wat, maar dan heb je ook wat! Veel plezier met bouwen in ieder geval. :smile:
KEF Q300 & Q600c - Marantz SR5006 & UD5005 - Mijn HT

rallufff

Dikke Emotiva's!

Mooi dat je zelf de speakers maakt. Echt cool! Succes.
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

rovinggecko

Bedankt voor de reakties! De Emotiva's zien er inderdaad strak uit zo op elkaar. Ben zelf ook heel benieuwd hoe eea gaat klinken als het af is :). Wordt zeker vervolgd.....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

qinq

Erg mooi! Heb zelf de norstone stylum2 en erg blij mee. Afwerking en bouwkwaliteit is top.

Pinohelmond

Quote from: rallufff on April  1, 2012, 17:09:34
Dikke Emotiva's!

Mooi dat je zelf de speakers maakt. Echt cool! Succes.

Dat dus!

Mooi topic weer erbij!
Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

larzie

Dat ziet er netjes uit die zelfbouwspeakers! Een kennis van mij die zei toen tegen mij ook dat ik zelf een set DMT15's moest bouwen. Ik heb het eigenlijk nooit aangedurft, omdat ik er ook totaal geen verstand van heb van het zelf bouwen van speakers. Maar ik vind het wel knap dat sommige mensen dat wel kunnen en aandurven! :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

rovinggecko

Zo, mooi zo'n lang Paasweekend, kan er mooi geklust worden...
Vandaag eea voor de derde keer in de grondverf, dan moeten ze mooi glad zijn en klaar voor de eerste aflak laag. Leuk zo'n HT constructie, maar alles gaat zo wel keer 5...


HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

rovinggecko

Gisteren zijn de spulletjes weer uitgebreid:

Een hele mooie set interlinks van RU Connected zijn aangekomen. Zien er ontzettend strak uit, en dat voor een hele mooie prijs. Met dank aan forum sponsor RUConnected.
In het kader van de raadplaatjes, wat klopt er niet....



Inderdaad, setje tulp interlinks te weining, met 3 sets kan je de processor aan de versterker hangen (leve de 5.1), mist dus de set voor de DAC -> processor. Dus nog even een setje nabestellen...


Ondertussen ook 2 sets Dynaudio Stand3 opgehaald. Zien er strak uit, zoals Dekay al geroepen had. Staan nu te trappelen tot de speakers klaar zijn...


HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer


Martijnst1990

Erg mooi zo allemaal :) En wat zien die RUconnected kabels er mooi uit zeg! Doet me heel erg denken aan Emotiva kabels.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

rovinggecko

Kon de Emotiva's toch moeilijk op de grond laten staan, dus heb ze (tot ik een mooi nieuw meubel vind waar eea in past) maar even op een voetstuk gezet, daar hebben ze toch wel recht op....



Een simpele meubelplaat en pootjes van de bouwmarkt, even inkorten en klaar. Resultaat valt me niet tegen al zeg ik het zelf.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

larzie

Ben nog steeds erg nieuwsgierig naar de prestaties van die XPA-5 :)
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

rovinggecko

Ik ook!!
Ben klaar voor de laatste laklaag op de speakers, maar daarna moeten de tweater en woofer er nog in, uittesten, inspelen, dus door nog wel een week of 2 voor het echt genieten is.
Maar kan niet anders dan dat het beter is dan de huidige setup. Ben d'r bijna.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

MG76

Ziet er mooi uit zo, en ook een goed fotoverslag vd hele bouw van je speakers!

Ga je laklagen zelf spuiten/verven of laat je dit doen?

rovinggecko

Zelfbouw, dus ook zelf de lak er op! :)
Ben begonnen met de roller. Ziet er strak uit, maar kan altijd strakker. Gaat natuurlijk om het geluid, maar het oog wil ook wat. Morgen naar de schilder om eens te kijken of ik deze kleur ook zelf kan spuiten voor de laatste 2 lagen om het helemaal 300% strak te krijgen. Maar vooralsnog al heel te vreden met het resultaat zo ver...
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

yorkie13

Misschien is een DIY subwoofer een leuk vervolg voor je 5 x A4 monitor.

Ik zou dan ook weer voor Scanspeak gaan, er zijn diverse leuke ontwerpen welke in een 30 tot 40 liter kast
prima tot hun recht komen.

Op dit moment heb ik een Scanspeak Discovery 30w/4558T00 en 30W PR in een 42 liter kast staan.

Voor de aansturing zou je aan een Hypex ds4.0 kunnen denken.

rovinggecko

Er moet zeker een sub komen. Muziekaal genoeg zijn en een heel behoorlijke lfe ondersteuning kunnen geven voor films. En aangezien de kamer klein is moet hij ook niet te groot worden. Iets van 35 x 35 x 35 max.
Heb zitten kijken naar bijvoorbeeld de sb12-nsd. Die lijkt aardig aan de eisen te voldoen.
Maar, da's geen zelfbouw, dus wel jammer want het blijft leuk om zelf te doen en past dan uiteindelijk ook beter in het interieur.

Jouw suggestie is dus zeer het overwegen waard. Neem aan dat die 42 liter die jij aan gaf de inhoud is en de buiten maten meer 40x40x40 zijn? Dan wordt het eigenlijk wel een maatje te groot. Zou ik wellicht de maat kleiner moeten overwegen.

Enig idee hoe zelfbouw zich verhoudt tot bv de sb12-nsd?
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

qinq

Quote from: rovinggecko on April 12, 2012, 22:27:08


Enig idee hoe zelfbouw zich verhoudt tot bv de sb12-nsd?

Dat ligt natuurlijk aan de zelfbouw... Maar een mooie 15'' gesloten sub zou het imo wel afmaken.

rovinggecko

Het begint te vlotten. Nadat de kasten bijna klaar waren in een lichte kleur, besloten dat eea wat bleekjes was en dat ze toch maar mat zwart moesten worden.



Da's het nadeel als je het allemaal zelf doet. Makkelijk om het aan te passen, maar wel dubbel werk natuurlijk. Dus...



Tijd om de speakers er in te zetten!
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer