Asus V7700 Geforce2 Ti -> leuk !

Started by cinepaulis, December 28, 2001, 02:43:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

cinepaulis

Gister een Asus V7700 Geforce2 Ti videokaart gekocht ter vervanging van mijn oude Matrox G200.

Eerste indruk: :o
Wat vrij eenvoudig opvalt is de daadwerkelijk betere beeldkwaliteit. Ik heb het eens op mijn monitor geprobeerd en zelfs de max. resolutie (van de 19" Iyama VisionMaster Pro) ziet er nog scherp uit zonder een spoor van ghosting !
Ik ben serieus onder de indruk van de beeldkwaliteit en had nooit gedacht dat er ZO veel verschil in zou zitten.

Wat betreft DVD: DVD ziet er ook scherper uit. Dit heeft twee effecten: daadwerkelijk scherpe DVD's zien er nu dus nog mooier uit, en bij DVD's met edge enhancement valt de EE meer op, omdat het beeld scherper waardoor de EE lijntjes duidelijker worden.
Ik heb nog niet getest met verschillende resoluties (alleen nog maar mijn 'oude favoriet' van 720x480p). Ik weet dus nog niet hoe de scaling gebeurt.

Voor de rest heb ik nu naast brightness en contrast ook gamma (net als de Radeon :D ). Hiermee wil ik ook gaan testen, maar eerst wil ik de basis instellingen gebruiken en zo de boel op mijn projector goed afregelen.

Wat betreft spelletjes: weet ik ook nog niet. Aangezien ik slechts een AMD Duron 900 MHz heb, zal het geen ultieme gamers-machine worden. Maar gister had ik nog even Return to Castle Wolfenstein erop gezet en...Wow! Erg gaaf. Heel smooth (voldoende grafische power?), mooie textures en rook effecten. Spooky!

Ik zal binnenkort 3D Mark 2001 eens downloaden en uitproberen. Ook zal ik de video test van MadOnion eens draaien. Deze test ook wat er gebeurt bij diverse scaling factoren :)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

HJ

#1
een duron 900 en een GF II Ti kaart moeten samen toch snel genoeg zijn om de meeste games goed te draaien?
alleen in echt hoge resoluties krijg je misschien problemen.
zit er veel verschil tussen jouw asus en een GF II Ti kaart van een B-merk(behalve de prijs)?

cinepaulis

#2
Hoi guzz!

Nou, ik denk dat de 900 MHz voor de meeste spellen wel voldoende zal zijn, maar het is dus geen 'top of the bill' PC. Maar ik denk dat ik er goed mee kan leven  ;)

Ehhmm...verschil tussen Asus en anderen ? Nou, ik zag dat er voor enkele tientjes goedkoper ook een ander merk was, maar daar stond niet bij of die ook DDR (double data rate) geheugen had. En ik hoop dat Asus voldoende updates levert voor de kaart en dat ie nog een redelijke tijd wordt ondersteund. Bij een ander merk weet ik dat niet.

Wat ook -zou- kunnen schelen is de kwaliteit van de RAMDAC. Ik heb nu een kwalitatief uitstekend plaatje waar ik erg blij mee ben. Misschien dat een iets goedkoper merk hetzelfde biedt, maar ik had gewoon niet genoeg info om andere merken in overweging te nemen. Als je echt gaat spitten op internet dan vind je misschien wel meer info over de verschillende merken. Ik heb alleen www.tomshardware.com geraadpleegd.

groeten en een prettig 2002,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#3
Paul,

De Geforce heeft GEEN Gamma control voor je Overlay, alleen maar voor je desktop. OF er moet wezenlijk iets veranderd zijn in de drivers.

Je kunt bij de Geforce driver control ook apart de overlay regelen (zit wat verstopt) en daar mist de GAMMA control, wel brightness en Contrast.

Probeer maar rustig hogere resoluties, voor jouw projector zou ik eens starten op 1440x720, dit ziet er al veel beter uit.

Toch maar weer de Skyworth afbestellen ?
Als je geroken hebt aan hogere resoluties is er geen weg meer terug  ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#4
Hoi Frank,

Hmmm...dan zal ik nog eens goed kijken naar die gamma. Ik heb hem dus alleen even geprobeerd terwijl alleen de desktop erop stond, dus ik kan niet bevestigen of het inderdaad alleen maar voor de desktop werkt en niet voor de overlay. Ik heb de kaart gisteravond pas gekocht en snel uitgeprobeerd, dus de echte 'duurtest' komt nog.

Een belangrijk argument was dat ik mijn oude PC verkoop aan mijn vader en ik had maar 1 videokaart voor 2 PC's. Dus ik moest er hoe dan ook 1 bij kopen. Dan kan ik dus net zo goed mijn oude kaart aan mijn Pa geven en zelf een nieuwe kopen. Vandaar.

Skyworth cancellen ? I don't think so  :D Nee, ik wil nu toch echt Plug & Play DVD, zonder PC rompslomp. Omdat ik nu mijn HT in de woonkamer heb, wil ik geen PC daar hebben staan. Maakt teveel lawaai. En zelfs geluidsarme PC behuizingen maken meer lawaai dan mijn Barco  8)
Dus dan zou ik de PC in een andere kamer moeten zetten waardoor ik behoorlijk lange RGB kabels zou moeten hebben en een nog langere kabel voor mijn IR sensor (voor keyboard). Dan moet ik ca. 15meter overbruggen  :o

Dus ik ga toch voor de Skyworth, tenzij de hogere resoluties nu daadwerkelijk WEL iets extra's bieden t.o.v. 480p (wat bij mijn oude kaart duidelijk niet het geval was).
Maar ik ga in ieder geval lekker testen, want de Skyworth is nog niet geland. En als de Geforce het wint van de Skyworth, dan ga ik toch maar weer terug naar de HT-PC  :P
In dat geval is de "Foundation against upscaling" een lid kwijt  ;)
Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer.

Hoe dan ook, ik zal mijn bevindingen posten !

groeten en een prettig 2002,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#5
Daar doelde ik ook meer op.

Met een Geforce kaart haal je via scaling GEGARANDEERD winst tov 480P. Je moet alleen oppassen met een vergelijk met de Skyworth en in dit opzicht ELKE speler.

Door het ontbreken van Gamma op de Geforce zullen alle spelers in het donker wat meer definitie hebben dan de Geforce kaart. Concentreer je dus vooral op de andere aspecten van het beeld.

Je zou de eerste zijn die ik ken die na testen met een goede kaart op 480P blijft draaien, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Ben zeer nieuwsgierig naar je resultaten.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#6
Quote...Je zou de eerste zijn die ik ken die na testen met een goede kaart op 480P blijft draaien, maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit...

Ik ben zelf ook benieuwd of ik al dan niet dat 'wonder' ben !  ;D  ;D

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Rob_Dingen

#7
Hoi Paul

Ik gebruik de laatste tijd voor de 800/801 1080x720 is weer beter als 1280x720 dus zeker beter als 1440x720 probeer het eens ben erg benieuwd
Gamma controle zit niet op de geforce en ik snap echt niet dat je deze kaart nog gekocht hebt wetende dat de Radeon suprieur is jammer

Rob

J.A.F._Doorhof

#8
Paul, Rob.

Ik zou toch ook de 1440x720 proberen met een Geforce. Ik weet niet wat de Radeon met alle resoluties doet, maar met de Geforce heb ik tot in den treure getest, en vooral horizontaal wil de geforce graag de hoogte in.

Dit heb je hier ook gezien Paul, onder de 1440 gaf hij vreemde artifacts op de 200TVL patronen.

Maar dit kan per kaart verschillen. Ik heb de Radeon alleen maar op de hogere resoluties getest.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#9
Rob,
Waarom de Geforce ?
1. Omdat ik de Radeon 'rare' dingen heb zien doen met het resultie-patroon
2. Deze goedkoper is
3. Ik geen zin had in allerlei registry tweaks en een buggy ATI player om er maximaal uit te halenb wat er in zit.

Wat betreft scherpte en 3D heb ik serieus niets te klagen. Gister 5th element (R1, de niet-SuperBit release) gekeken en was zeer onder de indruk. Toy Story 2 (R2) ziet er eveneens netjes uit. Dus ik denk (met de nadruk op denk) dat het real-world verschil met een Radeon erg klein is.
Misschien een keer een shoot-out houden ?  :)

De resolutie tip zal ik zeker uitproberen.

Frank
Ook jouw tips zal ik uitproberen!
Ik zal eens proberen of ik screenshots kan maken van eventuele scaling fouten.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#10
Gellukig gaat het de laatste tijd met de Radeon drivers de goede kant op.

Ik heb zelf de shoot-out gehouden.
Heb daar ook al een keer over bericht.

Mijn mening is simpel:
De Radeon IS beter met DVD playback. Dit zie je vooral in de kleuren, scherpte heb ik geen verschil kunnen zien. Maar dat kan komen omdat ik op hogere resoluties heb gedraaid en de ATI een goedkope uitvoering was en de Geforce een dure (VE tov Asus V7700 64MB DDR) de Geforce heeft een betere opbouw en zal dus op hogere resoluties standaard al een stuk scherper zijn. Ik denk dat als je een 7500 vergelijkt met een 7700 dat de verschillen in scherpte weg zullen zijn.

Voordeel van de ATI is de Gamma control. Na wat praten met Rob en opnieuw testen, scheelt dit toch wel aanzienlijk. Met de Radeon krijg ik dezelfde detailiring in het zwart als met de PSM-1, met de Geforce is dit simpelweg te donker.

Ikzelf blijf ook bij de Geforce (voorlopig), hoewel de 7500/8500 trekt, blijft mijn mening dat ATI eerst maar eens wat moet doen aan de compatebiliteit voor games en DVD voordat ik de switch maak.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#11
Hoi Paul

Ik ga de shootout graag aan maar je moet wel weten dat je teleugesteld naar huis gaat

Frank als je de 7199 drivers neemt en Windvd HA uit
Overlay settings Gamma 7 brightness 1 en contrast 103 settings van windvd met rust laten
Resolutie 1440x960 72Hz (heb nu ook een G70)

Rob
Happy New Year

cinepaulis

#12
Rob,
 :) OK, mocht je een keertje tijd en zin hebben, dan neem ik mijn PC wel mee. Eens kijken of je me aan het huilen krijgt  :'( ;D

groeten en een prettig 2002!
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Profisound

#13
Paul!

Kan ik een keertje komen kijken bij je? Ik ben wel nieuwsschierig naar die GeForce van je!
Ik heb ook een ATI Radeon 64 DDR maar die heb ik nu in mijn gewone pc gestopt en kijk nu even met een oude Viper II kaart in mijn HT-PC naar de PAL dvd's!:) En ik moet je vertellen dat het verschil best wel meevalt!

cinepaulis

#14
Albert,

Tuurlijk, je bent van harte welkom! Stuur me maar een mailtje op [email protected] voor de datum.

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P