Waar zet in mijn rears neer?

Started by balodis, March 31, 2012, 15:26:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

balodis

Ik loop hier al een tijdje rond. Lees en volg veel topics maar mijn eigen bijdrage is tot op heden nog beperkt gebleven. Ik ga een poging doen om daar verandering in te brengen.

Ik ben in 2001 begonnen met mijn eerste serieuze investeringen in HT. Vanaf de eerste dag heeft HT de prioriteit. Stereo kwam en komt nog steeds op de tweede plaats. Ik ben begonnen met een Onkyo DR-S2.0 DVD-receiver en Intelligent Quality luidsprekers. Samen met een Panasonic 32inch-bakbeest ging er voor mij een wereld open! De DVD-receiver en TV doen nog steeds dienst :crazy: bij mijn broer en mijn schoonbroer is erg blij met de luidsprekers. Al-met-al kan ik stellen dat het prima aankopen waren!

Via Denon (AVR4306 & DVD3910), Marantz (SR8001, SR8002, DV9600) en Pioneer (436SXE) ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij mijn huidige set (zie signature). De set bevalt uitstekend en ik heb bijna niets meer te wensen. Enige minpuntje is dat ik mijn luidsprekers in onze huidige woning niet optimaal kan opstellen. Daar komt dit jaar verandering in.


Wij hebben een nieuw huis gekocht en zijn druk bezig om met de aannemer tot definitieve verbouwplannen te komen. Op grote lijnen zijn we er uit. Nu de details nog. Ik had het al gezegd. Een niet onbelangrijk detail is de plaatsing van de luidsprekers in de nieuwe ruimte!

Wij hebben ervoor gekozen om de hele achterpui van glas te maken, akoestisch niet ideaal maar daar gaan o.a. zware gordijnen alsnog voor zorgen:




Zoals jullie zien komt de zithoek aan de achterkant van de woning. Mijn vraag is nu wat jullie de beste plek vinden voor mijn achterluidsprekers. Ik zie twee opties waarvan beide zo hun voor- en nadelen hebben, dicht bij de achtermuur (optie 1) of dicht bij de bank (optie 2):






Graag jullie mening.

Ik heb helaas nog geen foto's van de nieuwe ruimte. Onze nieuwe woning wordt pas eind Juni opgeleverd.
Primare SP32HD - Primare 31.2 - Primare 30.3 - Marantz ND8006 - Audio Physic Virgo 25 - Audio Physic Orea - Audio Physic Sitara 25 - Shunyata Hydra V-Ray - Shunyata Taipan - MIT Shotgun - AudioQuest Chocolate

jasjenl

#1
Ik heb met een soortgelijk dilemma gezeten, bij mij was ook de optie: of de luidsprekers vlak achter de bank zetten of verder naar achteren, min of meer ook in de buurt van muren. Ik heb ze een tijdje vlak bij de bank gezet maar aangezien ik ook zuilen als rears heb, waren ze toen wel erg prominent aanwezig in de kamer. Bovendien zat je dan zo dicht bij de rears dat het surround effect niet erg ruimtelijk over kwam. Ik heb ze nu uiteindelijk een stuk verder naar achteren gezet, waarschijnlijk vergelijkbaar met wat jij dan zou hebben bij optie 1. Optisch is dit veel fraaier, want je hebt geen grote speakers midden in je kamer staan. Akoestisch heeft het zijn voor en nadelen: doordat de speakers verder naar achteren staan, kan het geluid wat minder direct overkomen, wat voor rears op zich juist positief kan zijn. Nadeel is wel dat ze bij mij (en dat zou zo te zien bij jou ook zo zijn) relatief wel weer heel erg ver van de luisterplek komen te staan, maar door een beetje met dingen als volume levels van je rears te spelen valt daar wel wat aan te compenseren. Ik zou dus zeggen dat je voor optie 1, luidsprekers tegen de achtermuur, zou moeten gaan.
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

balodis

#2
@ jasjenl, dank voor je reactie. Ben benieuwd of er nog andere ideeen zijn.


Wij hebben inmiddels een derde optie bedacht waarmee wij best tevreden zijn. Een lage kast tussen de achterluidsprekers. Ook hiervan een plaatje uiteraard:



Op deze manier kunnen de achterluidsprekers dichter bij de bank staan terwijl ze niet los in de open ruimte staan  ;D


Volgende vraag die opkomt is hoe ik de luidsprekers in optie 2 en 3 ga bekabelen. Het liefst werk ik de bekabeling zoveel weg, volledig uit het zicht. Mijn idee is om de luidsprekerkabels weg te werken onder de vloer (door een grijze pvc buis van 32mm diameter) en dan onder de bank of kast boven de vloer komen. Maar hoe kan ik het gat ik de vloer afwerken? Daar zullen ongetwijfeld mooie oplossingen voor zijn maar ik heb ze nog niet gevonden. Iemand een idee? Hieronder een voorbeeld:



Primare SP32HD - Primare 31.2 - Primare 30.3 - Marantz ND8006 - Audio Physic Virgo 25 - Audio Physic Orea - Audio Physic Sitara 25 - Shunyata Hydra V-Ray - Shunyata Taipan - MIT Shotgun - AudioQuest Chocolate

1nt3gr@

Als je de speakerkabel via een kruipruimte kunt aan leggen, dan kun je ze ook rechtstreeks uit de vloer via de speakerstandaard omhoog laten komen.
Dan zijn ze ook uit het zicht weggewerkt (zit je natuurlijk wel vast aan die locatie).

Een andere optie zou zijn om de bank en TV juist om te draaien. Dan kun je de rear-speakers eventueel ophangen aan de muur op de hoek van de garage en tussen de twee ramen in.
B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

balodis

@1nt3gr@: Dank voor je reactie.


Bank en TV omdraaien is geen optie (meer). We hebben talloze varianten uitgewerkt en bekeken. Uiteindelijk is de opstelling zoals die nu in de tekeningen staat het eindresultaat. Met iets anders hoef ik niet meer aan te komen  ;D

Via kruipruimte en door de vloer is precies mijn idee. Ik vraag me alleen af hoe ik het gat in de vloer mooi kan afwerken. Zoiets als dit:





Daarnaast heb ik de uitdaging dat er vloerverwarming komt. Om van te voren te bepalen waar de achterluidsprekers komen te staan is zo goed als onmogelijk. Achteraf een gat door de vloer boren zal ook lastig zijn met vloerverwarming.... Morgen komt de aannemer langs. Zal eens vragen of hij nog ideeen heeft.

Wordt vervolgd.
Primare SP32HD - Primare 31.2 - Primare 30.3 - Marantz ND8006 - Audio Physic Virgo 25 - Audio Physic Orea - Audio Physic Sitara 25 - Shunyata Hydra V-Ray - Shunyata Taipan - MIT Shotgun - AudioQuest Chocolate

Roy123

Als het slechts een klein gaatje is dat door de vloer geboord moet worden, dan is het geen probleem.

Vloerverwarming opwarmen, thermocam lenen/huren/kopen en boren maar.... Hart op hart afstand van de vloerslangen is in bijna alle gevallen 150mm en de buis 16mm dik. Dus ruimte genoeg ertussen. Echter wel nauwkeurig uitmeten waar je gaat boren...