Hdmi-kabels: méér dan alleen prijsverschil!

Started by Erik, March 29, 2012, 17:01:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frank2

Quote from: frank2 on April  3, 2012, 18:19:17
theoretisch heb je volkomen gelijk, alle testen zijn compleet onzin. einde discussie

en definitief einde van mij aan dit topic, zoals eerder gezegd het haalt toch niets uit.

ik kan niets bewijzen dus is het allemaal onzin wat ik schrijf net als al die fabrikanten die heel veel verschillende hdmi kabels produceren, allemaal flauwekul.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Frank als fabrikant ga je toch niet zeggen/schrijven dat je product hetzelfde doet als die van een concurent ?

Wij van wc eend adviseren wc eend. Logisch toch ?

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Raphie

JBL PRX Power!

katwax

Quote from: frank2 on April  3, 2012, 18:19:17
theoretisch heb je volkomen gelijk, alle testen zijn compleet onzin. einde discussie

en definitief einde van mij aan dit topic, zoals eerder gezegd het haalt toch niets uit.
Ik zeg ook niet dat het niet kan, maar we moeten dan moeten we ons wel aan de specs houden.
Als we ons aan de specs houden dan moeten we enkel kijken naar wat het resultaat is als er drops gebeuren en of dit invloed kan hebben die het beeld visueel aantrekkelijker maken, maar niet te opvallend zijn. Hoeveel van deze drops voorkomen dat kunnen we meten en als het aantal drops bij kabel A 0 is en bij kabel B 0 dan is het beeld hetzelfde.

En ja vele testen zijn compleet onzin of gemanipuleerd en dan heb ik het niet alleen over testen binnen audio/video wereldje :)

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Zefanja

Een 1 of een 0 komt aan of komt niet aan en dat betekent dat je een correcte of niet correcte weergave hebt.
Of je verschil in kleur, helderheid, enz ziet of denkt te zien is volledig persoonlijk en kan nooit als feit worden neer gezet.
En zover ik weet heeft nog geen enkele test dit rechtmatig kunnen bewijzen.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

brtram

Quote from: frank2 on April  3, 2012, 16:21:44
Sommige fabrikanten gebruiken zilveren stekkers andere metaal en weer met een ferrietkern.

Ook de stekkers transporteren alleen maar 0'n  en 1'n.

Denk je nu echt dat zilver een 0 anders doorgeeft dan ferriet?

Ik denk eerder dat je voorbeeld duidelijk maakt, dat het verkooppraatjes van de marketingafdeling zijn en niets met kwaliteit van de kabel te maken heeft. 

Erik

Las vroeger op dit forum dat hdmi kabels boven de 5 meter problemen gaven in de vorm van groene spikkels op je beeld. Wilde je een kabel van 10 meter dan moest je wel een heel heel duur merk nemen wilde je geen problemen krijgen. Ik heb nu een kabel van 15meter moeten kopen voor de prijs van maar liefst 18 euro!!! En dat ding geeft perfect beeld, zo kan het dus ook. Geen groene spikkel gezien nog. De BCC en MM hebben niets aan mij verdiend hiermee ;D
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Bart_M

Als je 1080P@60Hz zonder problemen kan afspelen met een kabel van 15 meter, is dit inderdaad een prima kabel.

Welk merk is het?

SpeedyAndré

Oeps, Erik had de bron op 1080i staan  ::)
Ik heb een noname gegoten 1.4 kabel van 25m in gebruik die 1080p60 prima doet, die was €40.
Als er hdmi 1.4 in de specs van een kabel staat dan kan je uit gaan van een goede bandbreedte lijkt mij.
Verder is mij gebleken dat een hdmi 1.3 'dropveter' van 2m prima 1080p 3D (framepacked) bd's op m'n PS3 kan doorgeven.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Zefanja

Zolang het signaal maar goed door komt is er niks aan de hand.
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

LittleNinja

Metingen vind ik eigenlijk niet zo interessant. Metingen kunnen wellicht wel bepaalde waarnemingen verklaren. Maar als ik geen verschil waar kan nemen vind ik het de meerinvestering niet waard. Dit geldt overigens ook als het verschil maar marginaal is.. Je went volgens mij al snel aan verschillen.

Wat ik bij HDMI inmiddels veel belangrijker vind is dat de connectie goed werkt, dus storingvrij, snel enzovoort. Dat een switch gewoon normaal zijn werk doet. Maar hoe vaak komt het bijvoorbeeld voor dat je moet wachten op een handshake? Zeker met extra schakels zoals een switch lijkt het moeilijk om het goed werkend te houden. Wat dat betreft had de scartkabel toch ook wel zijn voordelen.. :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

Zefanja

Quote from: LittleNinja on May 16, 2012, 09:04:41
Metingen vind ik eigenlijk niet zo interessant. Metingen kunnen wellicht wel bepaalde waarnemingen verklaren. Maar als ik geen verschil waar kan nemen vind ik het de meerinvestering niet waard. Dit geldt overigens ook als het verschil maar marginaal is.. Je went volgens mij al snel aan verschillen.

Wat ik bij HDMI inmiddels veel belangrijker vind is dat de connectie goed werkt, dus storingvrij, snel enzovoort. Dat een switch gewoon normaal zijn werk doet. Maar hoe vaak komt het bijvoorbeeld voor dat je moet wachten op een handshake? Zeker met extra schakels zoals een switch lijkt het moeilijk om het goed werkend te houden. Wat dat betreft had de scartkabel toch ook wel zijn voordelen.. :D

Aan HDMI kabels valt ook weinig te meten.
Je kan meten of alles goed doorkomt en hoe snel dat gaat, maar dan houd het ook op.
Er zijn idd dingen die belangrijker zijn.

Moet wel zeggen dat een metingen of een 1 of 0 goed doorkomt niet kan aangeven hoe iets klinkt....
| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

Kjelt

Quote from: LittleNinja on May 16, 2012, 09:04:41
Wat dat betreft had de scartkabel toch ook wel zijn voordelen.. :D
Alsjeblieft zeg de meest *(*&^( connector en dikke kabel die ze ooit hebben verzonnen, sprong bij de volledig 21 aderig bedrade kabels spontaan los, ging hangen etc. Waardeloos en alleen maar uitgevonden om geld te besparen want de prachtige pro video connectoren met mechanische ontkoppeling waren genoeg voorhanden. Bij HDMI ook weer zo'n bagger ontwerp zonder mechanische ontkoppeling. En dan bij 1.3 even snel een simpel beugeltje met schroefje toevoegen..... PRUTSERS!  :devil:

Erik

#63
Quote from: Bart_M on May 15, 2012, 23:12:20
Als je 1080P@60Hz zonder problemen kan afspelen met een kabel van 15 meter, is dit inderdaad een prima kabel.
Welk merk is het?
Is een goeie zou ik niet weten ik download 1080P films (volgens de opgave) ook in 3d (half sbs of ou) dus halve beelden ik weet niet of dat ook geldt. Heb er al een paar gezien, gisteren nog Transformers DSOTM en was spelen prima. Maar garanderen dat het een 1080P was kan ik nu niet zal eens in de instellingen zoeken. Heb zelf geen BR speler.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

Erik

#64
Je loopt achter, hdmi1.3 en 1.4 aanduidingen bestaan cq mogen niet meer ;)
Quote from: SpeedyAndré on May 16, 2012, 00:04:08
Oeps, Erik had de bron op 1080i staan  ::)
Ik heb een noname gegoten 1.4 kabel van 25m in gebruik die 1080p60 prima doet, die was €40.
Als er hdmi 1.4 in de specs van een kabel staat dan kan je uit gaan van een goede bandbreedte lijkt mij.
Verder is mij gebleken dat een hdmi 1.3 'dropveter' van 2m prima 1080p 3D (framepacked) bd's op m'n PS3 kan doorgeven.

André  8)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SpeedyAndré

Quote from: Erik on May 16, 2012, 13:22:08
Je loopt achter, hdmi1. en 1.4 aanduidingen bestaan cq mogen niet meer ;)
Bron?
Als je netwerk en audio-return wil hebben dan zal je dat toch een naam moeten geven ...
In de hdmi Wiki staat dit iig niet.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Erik

Ik begreep dat je geen 13 of 14 mocht gebruiken maar dat je moest vermelden wat de kabel aankon. Deze link bv http://www.kabeltje.nl/hdmi-1-3/
Er waren er meer maar die vond ik niet meer 123 en ik wil nu ene film kijken ;D
wat is audioreturn? heb het al een paar keer gelezen maar het nut echt snappen doe ik het niet.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

SpeedyAndré

Ik heb hier een officieel bericht gevonden, vanaf 1-1-2012 geen versies meer dus maar een duidelijker omschrijving.
Audio-return kan je gebruiken om bijv. geluid dat een tv ontvangt naar een receiver te sturen.
Dit is bedoeld om bijv. een optische kabel van een tv naar een receiver te vervangen en het gaat niet om hd audio.
Ik heb een Panasonic tv waarvan 1 hdmi ingang een audio-return mogelijkheid heeft.

André  8)
Northstar Extremo Monster Sigma 2K Xtc + NBS powercords Sphinx PJ8 Straightwire Virtuoso 2x Aragon Palladium Infinity Renaissance 90 Soundaware D100
Onkyo Tx-RZ3100, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp203 + Bdp83, Shield 4K, Toshiba HD-XE1 PS3, PS4 Pro, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil Panasonic MDC07H3E5 warmtepomp

Erik

#68
Volgens tv keek ik 1080P, de pc kennende in 60hz, niet slecht voor 18 euro  ;)
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill

riwi

#69
Quote from: Erik on May 16, 2012, 13:22:08
Je loopt achter, hdmi1.3 en 1.4 aanduidingen bestaan cq mogen niet meer ;)

Er is wel degelijk verschil tussen een HDMI 1.3 en HDMI 1.4 interface.
Beide interfaces gebruiken echter dezelfde kabels. High speed of standard speed kabels.

Daarnaast heeft HDMI 1.4 een nieuwe feature genaamd ethernet/netwerk. Als je die feature wil gebruiken heb je HDMI kabels nodig (standard of hi-speed) MET ethernet kanaal.

De ARC feature (Audio Return Channel) is voor mensen die het TV geluid via de HDMI kabel terug naar de versterker willen sturen. Stel je hebt een CI+ in je TV en wil toch dolby whatever geluid dat via de kabel digitaal in je TV binnenkomt via je versterker op de luidsprekers weer geven ZONDER een extra kabel te hoeven te leggen. Dan is de ARC feature handig, en dit is mogelijk met een normale standard speed of hi-speed HDMI kabel.
Zowel de TV als de versterker moeten ARC ondersteunen om het mogelijk te maken.

HDMI.org raadt af om kabels met versienummers 1.3 of 1.4 te labelen. Ze raden aan om te spreken van standard-speed of high-speed kabels met of zonder ethernet. Ze hebben echter geen macht over kabelverkopers. Die kunnen hun kabels labelen zoals ze willen en doen dat ook helaas.

Ik hoorde vanmiddag bij de BCC een verkoper een verhaal over HDMI afsteken waar me de tranen van in de ogen sprongen. Iets over het inwerken van de beeld electronica. Ik ben gauw weg gelopen : arme klant die belazerd wordt. Daarna bij de MM  2 verkopers die tegen elkaar kletsten hoe ze klanten afzeken. Ja ja echte klasse winkels  :-X

Quote from: Erik on May 17, 2012, 15:14:57
Volgens tv keek ik 1080P, de pc kennende in 60hz, niet slecht voor 18 euro  ;)
Veel pixels per seconde per euro :)

Duurzaamheid kan ook een rol spelen vind ik : dus doet ie het nog na 20 keer omsteken. Of hoe hangt de kabel aan de aansluiting : breekt ie ieder moment af of zit ie goed vast.

Kjelt

Maar ook tussen highspeed kabels kunnen verschillen zitten dus zoals ik al jaren roep wordt het tijd voor een bitrate certificatie van hdmi kabels. Waarom dit wel voor cat x netwerkkabels van een paar euro gebeurd maar niet voor hdmi kabels van een meervoud van die prijs is me een groot raadsel. En de klant is de dupe.

riwi

#71
Bij monster zie je dat inderdaad wel. Die hanteren ook nog meer categorieen :

high speed 10.2 Gbps
advanced high speed 13.8 Gbps
ultra High speed  15.8 Gbps
ultimate High speed 17.8 Gbps
hyper speed 21 Gbps   ;D

't  lijkt wel  Space Balls : We are now traveling at Ridiculous Speed!  8)

Maargoed :
1080p24 8 bit kleur = 2.3 Gbps
1080p60 8 bit kleur = 4.6 Gbps
1080p60 12 bit deep color = 6.68 Gbps
1080p24 3D FP 8 bit kleur = 3.36 Gbps
1080p60 3D FP 8bit kleur = 8.9 Gbps
1080p60 3D FP 12bit deep color  = 13.3 Gbps

Maar die laatste 2 bestaan nog niet.

Echter ik lees wel van mogelijkheden van Frame Interpolatie buiten het scherm dus met een PC tussen de bron en de TV. Dan moet 8.9 Gbps over de HDMI kabel.



Kjelt

Quote from: riwi on May 20, 2012, 00:00:47
Bij monster zie je dat inderdaad wel. Die hanteren ook nog meer categorieen :

high speed 10.2 Gbps
advanced high speed 13.8 Gbps
ultra High speed  15.8 Gbps
ultimate High speed 17.8 Gbps
hyper speed 21 Gbps   ;D

't  lijkt wel  Space Balls : We are now traveling at Ridiculous Speed!  8)

Maargoed :
1080p24 8 bit kleur = 2.3 Gbps
1080p60 8 bit kleur = 4.6 Gbps
1080p60 12 bit deep color = 6.68 Gbps
1080p24 3D FP 8 bit kleur = 3.36 Gbps
1080p60 3D FP 8bit kleur = 8.9 Gbps
1080p60 3D FP 12bit deep color  = 13.3 Gbps
Tja maar devterm high speed zelf is dus totaal ongedifinieerd, toch?. Monsters definitie is dus 10,2 Gbps maar een andere fabrikant hanteert wellicht de 6,68Gbps. Daar komt ook nog de audio en hdmi overhead bij trouwens.

Juggernaut

Amice,

ik heb altijd gedacht dat kabels net zo goed een component zijn als bijvoorbeeld je versterker of CD-speler. Een duurdere kabel zou in de regel een betere kabel moeten zijn en dus beter moeten klinken mits de kabel goed matcht met de componenten waaruit je installatie al bestaat.
Ik zou niet zo snel EUR 1000,00 of meer aan een kabel uitgeven maar toen ik een HDMI kabel nodig had voor mijn OPPO 983 DVD-speler heb ik zonder problemen het geld uitgegeven aan een Kimber HD19 HDMI kabel. ( 2meter voor ongeveer  EUR 140,00)
En voor ik verder ga wil ik eerlijk zeggen dat ik het beeld van de Oppo/Kimber combi erg goed vind!

Niet zo lang geleden heb ik echter de nieuwe televisie van mijn broer geinstalleerd en omdat er zo snel niks anders voorhanden was heb ik de decoder voor de digitale TV d.m.v. een HDMI-kabel van de Hema (2 meter voor EUR 12,50) aangesloten.
En eerlijk is eerlijk ik vind het beeld erg mooi, scherp en natuurlijk.
De HEMA-kabel voelde robuust en netjes afgewerkt aan met goede pluggen en op het beeld en geluid heb ik helemaal niks aan te merken.
Misschien dat je een verschil zou zijn als je de kabel een-op-een zou vergelijken met een dure topkabel maar gewoon op zichzelf is de HEMA-kabel een hele nette kabel met een goed beeld en geluid.

De moraal van het verhaal is niet per se dat ik voortaan alleen maar goedkope kabels ga kopen omdat het toch geen verschil maakt.
Mocht ik ooit weer een HDMI-kabel nodig hebben dan is de kans aannemelijk dat ik weer een Kimber kabel koop.
Maar nu ik gezien heb hoe goed een wat goedkopere kabel ook kan presteren weet ik wel dat je absoluut niet per definitie veel geld hoeft uit te geven om een mooi beeld en geluid te krijgen.

Rainer

VTEC_genieter

#74
Quote from: riwi on May 19, 2012, 21:54:04
De ARC feature (Audio Return Channel) is voor mensen die het TV geluid via de HDMI kabel terug naar de versterker willen sturen. Stel je hebt een CI+ in je TV en wil toch dolby whatever geluid dat via de kabel digitaal in je TV binnenkomt via je versterker op de luidsprekers weer geven ZONDER een extra kabel te hoeven te leggen. Dan is de ARC feature handig, en dit is mogelijk met een normale standard speed of hi-speed HDMI kabel.
Zowel de TV als de versterker moeten ARC ondersteunen om het mogelijk te maken.

Ik hoorde vanmiddag bij de BCC een verkoper een verhaal over HDMI afsteken waar me de tranen van in de ogen sprongen. Iets over het inwerken van de beeld electronica. Ik ben gauw weg gelopen : arme klant die belazerd wordt. Daarna bij de MM  2 verkopers die tegen elkaar kletsten hoe ze klanten afzeken. Ja ja echte klasse winkels  :-X

Beste Riwi,
Ik neem aan dat u veel tijd insteekt in Hifi aangezien u heel veel posts achter uw nick hebt staan.
Ik leer weer wat bij :)
Werkt de ARC-functie nog als men een full-hd-TV via de kabel hebt aangesloten? U zegt televisie digitaal via de kabel. Want thuis heb ik maar een simpele antenne coax kabel voor mijn...niet schrikken....uuh beeldbuis  ;D
Die ARC-functie die u hebt omschreven, klinkt mooi en makkelijk. Ik wil die functie later gebruiken op mijn toekomstige full-hd-TV en op mijn Denon versterker (wel met ARC support). Maar ik denk wel dat ik mijn antenne coax kabel ga blijven gebruiken.

Offtopic:
Verder wil ik nog mijn mening geven aan uw reactie over de verkoper van de BCC:
Wat is de definitie van belazeren?
Ik denk gewoon dat die verkoper niet heel veel weet van de HDMI kabels/systeem/generaties. U kon op dat moment geen andere verkoper vragen?  (psst...ik werk niet bij de BCC hoor ;-) )
Als u de volgende keer weer een verkoper tegen het lijf loopt, die niet aangename kennis in zich heeft, ga dan niet meteen de winkel uit lopen, maar probeer begrip te hebben. Want hij zal het merken dat u geen dagelijkse klant bent voor hem ;-)
Ook verkopers praten graag als de klant de hoek omloopt.
Maar de realiteit is ook dat veel klanten niet veel tijd hebben. Klanten willen meteen een goed/duidelijk antwoord. Zo ontstaat vertrouwen die tussen beide partijen gebouwd wordt.
Een goede verkoper gaat ook de tijd nemen, informatie inwinnen om bij de volgende keer klaar te gaan staan voor speciale klanten. Niet iedereen weet zoveel.
Beste Riwi, dit is geen vuurgevecht tegen u, want ik neem begrip om uw eerste reactie en teleurstelling. Laten we samen een biertje drinken. En nogmaals, ik werk niet bij de BCC of MediaMarkt.
HT: Denon AVR-3312 AV-receiver  |  F-speakers: JBL LX 9  |  C-speaker: JBL LX 10 center  |  R-speakers: JBL LX 6 GR  |  sub: BK XXLS400 FF  |  LED TV LG 55LM620S  |  Panasonic DMP-BDT500 blu-ray  |  Eminent EM7380 mediaplayer

STEREO: NAD C326BEE + NAD D1050 DAC + AppleTV3 + LG BD370 + B&W DM580 speakers