Subwooferkabel zelf maken (budget)

Started by NissanRulez, March 29, 2012, 16:44:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NissanRulez

Hallo allemaal,

Sinds een week ben ik in bezit van een BK XXLS 400 subwoofer (van een medeforumlid overgenomen) deze
subwoofer dient mijn huidige set aan te vullen (CM7's, CM1's en CMC).
Hiervoor heb ik nooit een subwoofer gehad.

Bij het realiseren van de aanbouw van mijn huis heb ik al pvc pijpen in de grond gelegd om bekabeling van
speakers naar de receiver te brengen (SR6004). in het geval van de subwoofer kabel gaat het over een
lengte tussen de 8 en de 10 meter overigens.

Nu wil ik de subwoofer via het LFE kanaal aansluiten (mono) echter past zo'n RCA plug natuurlijk nooit
door zo'n pvc pijpje....  :notify: het probleem begint neem ik aan al duidelijk te worden?

Nu ben ik dus al de hele week aan het uitzoeken wat ik hier allemaal aan zou kunnen doen en wat er mogelijk
is.
Ik heb behoorlijk wat gezocht en volgens mij kan ik van geen van de standaard (lees betaalbare) kabels
de connector zomaar loshalen en hem door het pijpje heen loodsen. Het lijkt me dan ook dat ik aangewezen
ben op een DIY kabel.

So far so good, maar nu begint het probleem, op elk topic wat ik kan vinden word wel het e.e.a. gediscuseerd
over welke kabel en connectoren men moet gebruiken maar er volgt nergens een duidelijk antwoord, ofwel
voor mij bruikbaar antwoord.

Als ik het allemaal goed begrijp is het erg belangrijk om een goed afgeschermde kabel te gebruiken i.v.m. een
evt brom tegen te gaan en daarin worden vaak twee opties genoemd ofwel coax ofwel microfoonkabel.
Bij coax begint er eigenlijk altijd een discussie over het aantal Ohm, analoge of digitale coax enz enz.
nu ben ik toevallig in bezit van genoeg Hirschmann Koka 799 (75 Ohm) maar ik heb geen idee of ik hier iets
mee kan (zal de buitenmantel dan als min moeten gelden of zoiets).

Echter wat mij een betere oplossing leek is een stuk microfoonkabel echter zijn daar zo ongeloofelijk veel types
van dat ik totaal door de bomen het bos niet meer zie vandaar dat, ook al zijn er al zo veel topics over, ik toch
graag jullie hulp wil dus als iemand mij kan vertellen wat een goedkope oplossing (<75 €) is zou dat top zijn.

Dus graag een link naar een sponsor of evt typenummers zodat ik gewoon zo'n kabel kan bestellen (b.v. belden
8412) en dan natuurlijk ook nog de RCA connectors.
Ik ben dus niet zozeer opzoek naar een kabel van een bepaald bedrag maar gewoon voor weinig een goede kabel.

Alvast bedankt voor jullie hulp

AbZ

#1
Microfoonkabel is vooral handig voor gebalanceerde verbindingen en omdat ie zo soepel is.  Anders kan je net zo goed die Hirschmann nemen/proberen.  Heeft iig een goede afscherming (idd als ground te verbinden).  Die 75 Ohm heb je geen last van.  Zou zomaar goed kunnen werken.  Als het bromt merk je dat vanzelf.  Gewoon ff uitproberen voordat je 'm door de buis trekt.

NissanRulez

dan zou ik dus de harde kern van de Hirschmann Koka 799 in de RCA aan het midden pinnetje vastmaken en de
metalen afscherming aan de RCA connector rand? begrijp ik dat goed?

Dan ga ik dat zeker even proberen

AbZ

Quote from: NissanRulez on March 29, 2012, 20:20:17
dan zou ik dus de harde kern van de Hirschmann Koka 799 in de RCA aan het midden pinnetje vastmaken en de
metalen afscherming aan de RCA connector rand? begrijp ik dat goed?

Dan ga ik dat zeker even proberen
Yep, geen garanties hoor maar er kan niet echt wat misgaan.

NissanRulez

Ik  ga het van de week meteen proberen en ik laat het weten.
(zodat andere mensen er ook wat aan hebben

NissanRulez

Uiteindelijk heb ik het volgende gedaan, ik heb toch een profigold subwooferkabel gekocht
van 10 meter, kosten 30,-
De aansluitingen van deze kabel zijn gegoten (niet los te halen) deze heb ik er aan 1 kant dus
afgeknipt. tot mijn verbazing was dit een doodnormale coax kabel met zachte kern (ik bedoel
dus meerdere draadjes).
Toen heb ik ook nog wat RCA pluggen besteld en deze er aan 1 kant op gemaakt (de andere
zijde zat er namelijk nog aan)

De kabel voeldoet prima, ik hoor geen gebrom of wat dan ook.
Volgende keer probeer ik hem echter wel gewoon van Hirschmann Koka 799 te maken, deze
heeft dan wel een vaste kern maar ik weet niet of je dat verschil nou merkt.
Dat zou het wat mij betreft wel weer een stuk goedkoper maken namelijk.

sweatsockpimp

Ondanks het feit dat dit draadje vijf geleden is gestopt, toch een reply hierop....
Wat ik te weten hoop te komen is of je nu wel of niet ook een 'min' moet maken;
De kern van de coax moet aan de rca plug worden gemaakt. Da's helder. Maar moet ik ook iets met de mantel van de coax kabel?
Boenicke W5 SE / Naim Uniti Atom / OPPO UDP-205 multiregion / Philips 55OLED804 / PS 4 / Synology DS 213

NissanRulez

No problem, de kern komt sluit je op het midden aan en de rand van de coax (het bosje metalen draden) laat je met de buitenring connectie maken.

zal idd een + en - zijn