Video2000 test prog. voor DVD playback

Started by cinepaulis, December 28, 2001, 07:24:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

cinepaulis

Ter info:

De makers van 3DMark2001 (het 3D showcase en testprogramma) hebben ook een speciaal programma voor het testen van de capaciteiten en kwaliteiten van je videokaart bij DVD weergave (bijv. scaling). Het heet "Video2000" en is gratis te downloaden.

Zie: www.madonion.com

Als iemand het heeft gedraaid: laat je bevindingen eens weten. Ben benieuwd!

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#1
Heel lang geleden gedraaid, maar vondt het toen waardeloos. Op zich wel leuk. Maar het houdt geen rekening met je verschillende DVD players die je op je PC hebt. En zoals je weet zit er een verschil tussen bv PowerDVD en WinDVD, ik had graag gezien dat hij DAT liet zien.

Persoonlijk vondt ik het meer een monitor evaluatie programma. Wel leuk, dat zeker.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#2
Frank,

Het prog. gebruikt de DVD software die je default gebruikt voor het afspelen. Hier baseert ie zijn tests op. Als je twee players hebt geinstalleerd...dan weet ik het ook niet  :-/

QuoteQ: I just upgraded my SoftDVD-player and/or graphics card. Visually my DVD-experience has improved, but my Video2000 - score is lower than previously! What's wrong ?

A: Even if Video2000 is a very comprehensive and reliable benchmark for measuring video performance, quality and features it's still possible that new graphics boards and SoftDVD-players introduce enhancements and improvements in general user experience that are not reflected in the final score produced by Video2000. If you suspect that new features have been introduced and their benefits are not visible in the final Video2000 - score, we recommend that you use for example your favourite DVD-movie or Joe Kane's Video Essentials to verify the actual user experience delivered by the system.


Q: Why does the DVD player affect the score? Why do I get different results when I use Decoder X rather than Decoder Y?

A: Taking full advantage of advanced MPEG2-acceleration features available on many graphics adapters requires direct support from the SoftDVD-players. Not all players fully utilize all of the power in every graphics board. Most board manufacturers recommend a player that either ships with the board or is available as an upgrade. It is recommended that you use the specified player with the board you've selected.

Maar hij test ook verschillende scaling factoren van je overlay surface. Bij elke scaling factor moet je dan aanklikken welke lijntjes je wel/niet ziet en of je last hebt van color-banding en weet ik wat nog meer.

Niet om flauw te zijn, maar het is dus geen monitor-test proggy.  ::)

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

J.A.F._Doorhof

#3
Klopt, maar de colorbanding liggen aan je player en niet aan je kaart.
PowerDVD heeft een chroma bug en colorbanding winDVD niet. Daar heb je toch geen Video 2000 voor nodig.

Wat ik bedoelde is, het is inderdaad een leuk programma maar echt veel heb je er niet aan. Een AVIA DVD doet veel meer, en VELEN malen beter. En dit kun je vergelijken PER player.

Ik vraag me namelijk af of video 2000 wel de player gebruikt, ik kan me namelijk herrineren dat ik bepaalde problemen had met video 2000, die ik met zowel PowerDVD als WinDVD NIET had.

Waar mijn opmerking van monitor test programma vandaan kwam, is als er niet met de codec wordt getest dan weet je nog niets, alleen of je monitor een probleem hebt, maar ook dat kan aan de codec liggen  :o.

Je moet in mijn opinie gewoon testen met daarvoor bedoelde patronen binnen je EIGEN player, dan weet je echt zeker waar het zeer doet, of waar het goed gaat.
 
Maar inderdaad, nogmaals het is in ieder geval leuk dat er iets gedaan wordt.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

cinepaulis

#4
Ik heb het programma nu volledig doorlopen en heb voor mezelf de volgende conclusies getrokken:

- Het programma werkt niet altijd 100%. De DVD fragmentjes spelen niet af op mijn PC (waar overigens 2 players op staan)

- Avia is vele malen nuttiger voor beoordelen van beeldkwaliteit. Met name het resolutie patroon in zowel 4:3 als widescreen enhanced is erg handig om scaling artifacts zichtbaar te maken.

Ofwel: verwacht er niet te veel van (die fout heb ik al gemaakt  :P )

groeten,
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P