Internetsnelheid erg laag achter de router ervoor niet

Started by Alex1980, March 27, 2012, 21:21:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alex1980

Hallo. Sinds wij zijn verhuist van het ziggo gebied naar SKV (plaatselijke kabelaanbieder van Veendam) heb ik problemen met de snelheid. Meteen achter het modem is het goed. (50Mbit). Zet ik de router (D-link dir655) er tussen, zakt de snelheid bedraad naar 10Mbit en draadloos 18Mbit. Omdat er inruilgarantie op de router zat, kregen we een nieuwe. Maar die doet hetzelfde. Wie weet waar dat aan kan liggen?
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

EJ

Mijn  eerste gedachte is dat de router niet snel genoeg is...

SpeedyAndré

Volgens de specs en smallnetbuilder zou de router 50Mb wan/lan makkelijk moeten halen.
Is de netwerkkabel toevallig zo bedraad dat een pc/laptop op 100Mb staat?
Dan nog zou je makkelijk 50Mb/s moeten halen ...
Er zit Qos in de Dlink, zijn daar standaard waardes ingesteld of is Qos niet actief?
Je kan ook eens kijken hoe de snelheid tussen 2 pc's/laptops (via de router) is, als dat ook beroerd is dan is er meer aan de hand.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Kjelt

Zit er in je modem al niet een router? Dan heb je wellicht twee routers achter elkaar zitten?, kun je beter een switch nemen of bij de router dit uitschakelen.

Alex1980

De router kan het makkelijk aan. In het ziggo gebied had ik 120Mbit en downloade ik gemiddeld met 12MB per sec. Nu dus 2...

Met de overige antwoorden kan ik vast wel iets, al moet ik even uitzoeken hoe ik de voorgestelde tests moet uitvoeren. Maar google is gewillig.

Het laatste antwoord mbt een switch: Een switch is toch niet draadloos? Stel voor dat ik met een switch en accespoint ga werken, hoe zit het dan met de beveiliging?

Misschien een beete basis vragen, maar dit is niet mijn domijn...
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

SpeedyAndré

Misschien komen we verder als we weten welk 'modem' je nu gebruikt?
Ik weet bijv. dat Upc voor goedkope abo's heel eenvoudige 'modems' verstrekt die geen router functie hebben.
De Dlink heeft geen bridge mode (met de fabrieks software erin) maar ik zag ergens hoe hij als accesspoint ingezet kan worden.
Linkje (post van KHS)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

Siddartha

het feit dat draadloos sneller is dan bedraad zegt me dat er iets mis is met de bekabeleling..
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Alex1980

Quote from: Siddartha on March 28, 2012, 12:57:35
het feit dat draadloos sneller is dan bedraad zegt me dat er iets mis is met de bekabeleling..

De snelheid heb ik 1 meter achter de router met verschillende kabels gemeten. Dan lijkt mij de bekabeling goed. Verder gebruikte ik op het moment van de test alleen de computer waar ik de test mee deed. Verder had de router dus niks te doen.

Modem is van Arris. Even uit mijn hoofd. Maar daar kan ik vanavond meer over zeggen. Hij lijkt eigenlijk best veel op het standaard Ziggo modem.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Geert

Quote from: Siddartha on March 28, 2012, 12:57:35
het feit dat draadloos sneller is dan bedraad zegt me dat er iets mis is met de bekabeleling..

Af en toe varieert de snelheid een beetje. Dat kan verklaren waarom bedraad op enig moment langzamer zou zijn.

In mijn geval heb ik een 50Mb verbinding en dit wordt in de meeste gevallen vlekkeloos gehaald. Maar zoals gezegd af en toe zit er een dipje in.
Luxman 590AX Mk II / Kef reference 105-3 / Pioneer LX-5090 ISF

EJ


Alex1980

Quote from: EJ on March 28, 2012, 13:54:13
Begin eens met vertellen hoe je en wat je meet. :)

Testopstelling 1: Groene TV kabel in het modem. Laptop aan het modem. www.speedtest.net en test uitvoeren. Uitslag download steeds tussen 48 en 50 Mbit. Upload 30 tot 40 Mbit. Zou ook 50 moeten zijn.

Testopstelling 2: Groene TV kabel in het modem. Blauwe netwerkkabel naar de eternet ingang van de router. Originele cat 5E kabel van 2 meter lang in de laptop. De laptop geeft een Giga Bit verbinding. www.speedtest.net en de test uitvoeren. Resultaat download steeds rond 10 tot 15 Mbit. Upload 1 tot 10 Mbit.

Bij testopstelling twee met verschillende kabels gewerkt. Ook tussen modem en router en steeds een veel te laag resultaat. Hopelijk kun je er iets mee
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Hanky Panky

Modem én een router?

DHCP probleempje wellicht ?
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

EJ

Quote from: Alex1980 on March 28, 2012, 14:14:19
Testopstelling 1: Groene TV kabel in het modem. Laptop aan het modem. www.speedtest.net en test uitvoeren. Uitslag download steeds tussen 48 en 50 Mbit. Upload 30 tot 40 Mbit. Zou ook 50 moeten zijn.

Dus je hebt een symmetrische verbinding (glasvezel)?

Let op dat de door jou gebruikte test niet betrouwbaar is! Die gaat niet goed om met hoge uploads.

Wat is je download snelheid als je via ftp.xs4all/pub/test/100mb.bin download (even in command prompt doen, ftp ftp.xs4all.nl, cd /pub/test, get 100mb.bin).

Upload kun je alleen goed met een ftp server testen die upload toestaat. Wel vanaf een bekabelde computer doen.

Tevens denk ik dat je router inderdaad niet om kan gaan met deze upload snelheid...

Quote
Testopstelling 2: Groene TV kabel in het modem. Blauwe netwerkkabel naar de eternet ingang van de router. Originele cat 5E kabel van 2 meter lang in de laptop. De laptop geeft een Giga Bit verbinding. www.speedtest.net en de test uitvoeren. Resultaat download steeds rond 10 tot 15 Mbit. Upload 1 tot 10 Mbit.

Bij testopstelling twee met verschillende kabels gewerkt. Ook tussen modem en router en steeds een veel te laag resultaat. Hopelijk kun je er iets mee

Stapje voor stapje moeten we gaan testen... Begin eens met de tests hierboven. Geef maar een seintje als je moeite hebt een ftp server te vinden die uploads toe staat. Dan maak ik even een tijdelijk account aan voor je op je.

Alex1980

Dat uploaden vind ik minder belangrijk. Af en toe een rapport voor werk of school uploaden en daar blijft het bij. Ik verwacht pas dit weekend weer tijd in deze tests te steken, aangezien ik het druk met werk en school heb.

Ik heb geen glasvezel maar gewoon een cai aansluiting.

Over de FTP server: Ik weet niet eens wat het is...
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

EJ

Dan kun je ook geen 50 Mbit/s upload halen. Dat kan niet bij de huidige kabelnetwerken... Dus ik vraag me af of je resultaten ueberhaupt wel betrouwbaar zijn.

Alex1980

Upload vast niet. Daar heb je gelijk aan. Download denk ik wel dat het klopt. De ziggo speedtest die ik voorheen gebruikte gaf altijd 115 Mbit/s. Ik heb al eens een blu ray film gedownload met bijna 14MB/ sec, wat neerkomt op een uur voor 50GB. Die testen kloppen aardig is mijn idee. De testen geven immers precies 50Mbit pal achter het modem. Ik wil eens kijken of ik een router van iemand kan lenen die ik even proberen. Zou dat een idee zijn?
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Thunder

Misschien eens beginnen met je router helemaal weer te resetten naar factory defaults en dan weer opnieuw instellen? Misschien dat deze nog ergens een setting vasthoudt van de Ziggo lijn en daardoor niet goed functioneert op je nieuwe verbinding?
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

Jeroen de Waal

Ja ik zou binnen je router je mac adres nog een keer clonen, kijken wat hij dan doet. Heeft bij een kennis van mij weleens geholpen.


Jeroen.

Alex1980

Quote from: Thunder on March 29, 2012, 09:53:27
Misschien eens beginnen met je router helemaal weer te resetten naar factory defaults en dan weer opnieuw instellen? Misschien dat deze nog ergens een setting vasthoudt van de Ziggo lijn en daardoor niet goed functioneert op je nieuwe verbinding?

De voorgestelde actie heb ik uitgevoerd. Echter krijg ik de zaak nu helemaal niet meer in de lucht. Instalatie cd helemaal doorlopen, maar het lampje van internetverbinding blijft oranje branden in plaats van blauw. Ik zet de router nogmaals terug naar factory defauls en laat onze systeem beheerder eens naar kijken? Mijn gevoel zegt dat dit de derde router is die we in 2 jaar stuk hebben. Tot nu toe steeds een nieuwe gekregen. Deze router is misschien 3 weken oud en is niet met Ziggo in aanraking geweest.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

jaco

Ik gebruik ook een dir-655 en die doet zonder problemen 120 mbps van UPC
Meestal 13.x-14.x Mbyte/sec downstream
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Thunder

Quote from: Alex1980 on March 29, 2012, 16:59:47
De voorgestelde actie heb ik uitgevoerd. Echter krijg ik de zaak nu helemaal niet meer in de lucht. Instalatie cd helemaal doorlopen, maar het lampje van internetverbinding blijft oranje branden in plaats van blauw. Ik zet de router nogmaals terug naar factory defauls en laat onze systeem beheerder eens naar kijken? Mijn gevoel zegt dat dit de derde router is die we in 2 jaar stuk hebben. Tot nu toe steeds een nieuwe gekregen. Deze router is misschien 3 weken oud en is niet met Ziggo in aanraking geweest.

Dan heb je blijkbaar toch een speciale setting nodig voor je internetverbinding. Kan me haast niet voorstellen dat de router kapot is gegaan van een factory reset. Ik heb het nog nooit meegemaakt in ieder geval.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

hoekie

Misschien een speed/duplex probleem tussen modem en router?

bart_nl

misschien dat SKV naar het MAC adres van je computer kijkt en heb je je ooit aangemeld met je laptop direct aan je kabelmodem. Probeer eens de netspanning van je modem af te halen en met de router aangesloten weer op te starten.
Of gewoon SKV bellen? Lijkt mij dat zo'n lokale kabelboer wel langs komt indien er problemen zijn?

Alex1980

Beetje een late reactie, maar ik wil even zeggen dat het probleem deze week is opgelost. Al begrijpt niemand tot nu toe hoe de gevonden oplossing te verklaren valt. Ik heb alle kabels vervangen. De stekkers van de oude kabels konden beter, maar echt slecht was het niet. Ik ben van cat 5E naar cat 6 gegaan. Resultaat: Exact 6 MB/s. Nu ga ik verder met de volgende uitdaging. En dat is het benaderen van een aan de linksys E3200 gekoppelde HD, met de donon avr 3808. Voor mij een hele uitdaging. De schijf hangt aan de router en mbv tversity kan ik muziek "maken"op de denon. Maar nog niet zonder laptop... Ik probeer het nog even maar anders stel ik elders op het forum de vragen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Thunder

Quote from: Alex1980 on April 28, 2012, 23:36:42
Beetje een late reactie, maar ik wil even zeggen dat het probleem deze week is opgelost. Al begrijpt niemand tot nu toe hoe de gevonden oplossing te verklaren valt. Ik heb alle kabels vervangen. De stekkers van de oude kabels konden beter, maar echt slecht was het niet. Ik ben van cat 5E naar cat 6 gegaan. Resultaat: Exact 6 MB/s. Nu ga ik verder met de volgende uitdaging. En dat is het benaderen van een aan de linksys E3200 gekoppelde HD, met de donon avr 3808. Voor mij een hele uitdaging. De schijf hangt aan de router en mbv tversity kan ik muziek "maken"op de denon. Maar nog niet zonder laptop... Ik probeer het nog even maar anders stel ik elders op het forum de vragen.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Ethernet kabels kunnen heel veel problemen veroorzaken. Heb al zoveel gezeik met kabels en slechte connectoren gehad, dat ik bij de meeste problemen eerst de kabel vervang. Heb meer dan eens meegemaakt dat kabels die al jaren prima werken, ineens niets meer doen. Met als meest trieste situatie een 20 urige zoekpoging op een lanparty naar de oorzaak dat ik geen netwerk meer had. PC herinstall, kabel op andere poort switch, enz enz. Lampjes op de netwerkkaart brandde, switch gaf connection, maar geen dataverkeer. Andere kabel en alles perfect.........  :dry: :dry: :dry:
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable