Dus als ik het goed begrijp....

Started by E-Nygma, January 14, 2002, 07:53:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

E-Nygma

Een pc is een betere DVD speler als een standalone? met 480p?
Vraagjes:

Geluid, ik bedoel...waar haal je je DTS vandaan? hebbben jullie allemaal CREATIVE platinum kaarten ofzo? En dan nog...is dat geluid net zo mooi als een standalone dvd speler?

Beeld, hebben jullie allemaal projectoren/schermen met DVI? Ik heb zelf een PLASMA van Pioneer (503HDE) maar die heeft alleen een VGA ingang voor de pc. Daarnaast uiteraard scart en component, s-video etc.. maar voor een pc GEEN DVI.

Powerstrip, wat is dit toch voor programma?

Ben toch wel benieuwd hoor.

J.A.F._Doorhof

#1
Hi,

En welkom op ons forum.

Er zijn 2 oplossingen die het beste zijn.
1.
De HT-PC
2.
De PSM-1 van cinematrix.
(deze kan in een aantal DVD spelers worden ingebouwd en stuurt dan Progressive uit op elke resolutie tussen 480P en 1200P.)

De HT-PC en de PSM-1 zijn zo goed in progressive scan omdat beide een zeer goede scaling engine gebruiken om DVD signalen optescalen naar de wensbare resolutie.

DD en DTS is geen probleem met een PC, dit kun je doen met bijna alle kaarten die een digital output hebben, wij hebben zeer positieve ervaringen met bv de Terractec kaarten (ben geen soundblaster fan) of de M-Audio kaarten.

Audio technisch kan de PC inderdaad niet tippen aan een standalone speler, maar hij kan wel goed meekomen met de onderkant van de markt voor standalone spelers. Je mag de HT-PC qua geluid ongeveer vergelijken met een instap speler van rond de € 300,00. Met de M-Audio kaarten worden betere resultaten geboekt, maar meekomen met een goede standalone speler zoals de Pioneer 737/939 of Toshiba SD-500/900 is uitgesloten.

Powerstrip wordt gebruikt om custom resoluties aan te maken, zodat je bv exact je paneel grote kan aansturen van je display bv 848x480. Dit kan windows standaard namelijk niet. Ook de refresh kun je met dit programma finetunen zodat bv 72 hz ook echt EXACT de benodigde 71,956 Hz is ben even de exacte waarde kwijt.

Je kunt voor meer informatie natuurlijk altijd hier de vragen stellen, maar kijk eerst even naar deze documenten.
http://www.xs4all.nl/~itc/htwebf/Documenten/PDF/HTPC.PDF
http://www.xs4all.nl/~itc/htwebf/Documenten/PDF/De%20digitale%20videorecorder.PDF

Je vindt nog meer informatie op het HT-web (www.hometheater.nl).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

E-Nygma

Cool,

THX voor je uitleg. Ik heb zelf dus een 503 plasma en een regiovrije 737 dvd speler. Ik TUNE me helemaal de **** aan dat scherm. Tis leuk om te doen maar GOED ingewikkeld soms. Maar ik lees hier niemand met een plasma, maar de meeste hebben een projector. Dus is de psm-1 daarvoor speciaal? Met plasma blijkt al dat hier niet echt veel ervaring mee is. Maar goed..kan ik de PSM-1 vergelijken met een SCALER? Zoals Faroudja of LEEZA? Dat zijn namelijk nog al prijzige apparaten en hoewel ik de psm-1 ook niet goedkoop vind...is die wel aantrekkelijker qua prijs. Zijn de prestaties vergelijkbaar? Ik heb zelf nog nooit een scaler gezien..dus ik ben wel erg benieuwd naar zoiets.

Stel dat ik een keer naar jullie toekom, kan ik dan een demonstratie (vrijblijvend) krijgen? en vergelijkingsmateriaal?

Erwin

J.A.F._Doorhof

#3
De PSM-1 modificatie voor de 737 bedraagt € 680,00 + € 30,00 voor een opsteekkaart.

Zowel de HT-PC als de PSM-1 zijn eigenlijk geen scalers, ze doen wel scaling, maar een scaler maakt van een analoog signaal een progressive scan signaal PLUS hij scaled dit omhoog. De PSM-1 en HT-PC bewerken de DIGITALE signalen rechtstreeks, en halen dus een VEEL hoger kwaliteit.

Wat is de native resolutie van je Plasma en ondersteund hij bv 720P ?

De prijs van de PSM-1 is in vergelijking met scalers spotgoedkoop (eingenlijk te goedkoop), je kunt de PSM-1 mod zeker vergelijken met Faroudja scalers die vele malen duurder zijn. Een vergelijk met een scaler is alleen niet eerlijk omdat deze het op dit moment nog altijd moeten doen met een analoog signaal.

Je kunt bij ons een Pioneer 939 bekijken op een CRT projector. Als je je plasma meeneemt (als dat mogelijk is) dan kunnen we hem ook daar op laten zien.

MvrGr.
Frank

PS.
Gaarne altijd eerst een afspraak maken. ([email protected])
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

E-Nygma

#4
De native res van mijn Plasma is 1280x768

Dat is dus 768p???

Dus eigenlijk doe ik hem teniet met 480p?

Wat zijn bijvoorbeeld zaken die verbeteren als ik op 768p over zou gaan?

Scherper beeld, dus meer detail?

Laatste wat ik er (nu) over vraag :o)..ben gewoon erg nieuwsgierig..
De aansluiting zou dus gaan naar een VGA connector?
Wat is dan het voordeel van DVI t.o.v. VGA?
En wat is BNC?

Laatste wat ik er (nu) over vraag :o)..ben gewoon erg nieuwsgierig..

Erwin

ps. Ik kan mijn scherm niet meenemen nee :o).

J.A.F._Doorhof

#5
Het voordeel dat je hebt als je naar de native resolutie van je Plasma gaat is dat je interne scaling niet meer gebruikt dit zorgt voor een sprong voorwaarts in kwaliteit.

DVI is een digitale interface, deze vindt je als het goed is op bijna alle NIEUWE digitale projectoren. Het voordeel laat zich raden  ;D.
De Digitale projector kan het best bedient worden met een digitaal signaal door DVI te gebruiken sla je 2 DAC's over nml. van Digitaal naar analoog (vanuit de bron) en weer van Analoog naar Digitaal (in de weergever).

BNC's zijn de proffessionele aansluitingen voor video. De PSM-1 gebruikt 5x BNC voor zijn video (R,G,B, en H&V sync, ook wel RGBHV genoemd).

Je kunt voor jouw plasma een kabel gebruiken van 5x BNC naar VGA (als je Plasma geen 5x BNC inputs heeft).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#6
Hoi

Ik heb ook een 50" plasma de PDP-502 en ik gebruik een htpc op 1280x768 58Hz dat is de resolutie van het paneel en het enige wat goed werkt want 720p ziet er niet zo goed uit als de native resolutie
Je moet wel een Radeon video kaart gebruiken anders heb je te weinig detail in donkere passages

Rob

J.A.F._Doorhof

#7
Is die 58hz belangrijk bij dit paneel Rob ?
Anders zou je alsnog de PSM-1 kunnen gebruiken, deze geeft alleen wel 50 en 60Hz door (PAL NTSC).

De ene gaat er wel goed mee om, en de andere wil perse zijn eigen refreshrate.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Rob_Dingen

#8
Hoi

Hij wil perse zijn eigen refresh rate ander ziet hij het als een pc signaal en gaat het scalen

Rob

J.A.F._Doorhof

#9
Dan is dat inderdaad een beperking waardoor de HT-PC de beste keuze is. Hoewel 720P natuurlijk altijd beter is dan standaard, als je geen PC zou willen hebben.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"