WRT610n 5Ghz probleem

Started by WickedGame, March 23, 2012, 09:10:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WickedGame

Ben in het bezit van een Linksys WRT610n V2 router, en deze heeft tot op heden altijd prima zijn werk gedaan. Enerzijds omdat ik alleen maar 802.11G apparatuur had en dit altijd de maximale snelheid op 2.4Ghz behaalde. Nu heb ik een Macbook Pro erbij die 802.11N kan halen op 5Ghz.

En daar gaat het nu even flink mis. De Linksys heb ik de 5Ghz alleen op Wireless N gezet. Het signaal is op een afstand van 5 meter (1 Gibo muur ertussen) dramatisch. Of eigenlijk gezegd gewoon 0. In de kamer zelf behaal ik wel de range maar dat is met een afstand van nog geen 1,5 meter.

Is er iets in de Linksys die ik nog kan wijzigen zodat de range op de 5Ghz band groter kan worden, of zuiverder? Of is de Linksys rijp voor vervanging voor dergelijke doeleinden en wat is dan een router die in een appartementencomplex een hoge range of sterke radio uitzending heeft.

Thunder

Denk dat de 5GHz range erg gevoelig is voor tussenlagen in de vorm van muren. Ik heb de 610N V1 en ik kan in de kamer ernaast ook zelden een goede verbinding maken met het 5GHz deel. 9 v/d 10 keer schakelen mijn laptop en iPad over naar de 2.4GHz range. Helaas is het me tot op heden nog niet gelukt om een werkende versie van DD-WRT te installeren, wat op mijn WRT54G wel goed ging. Daar kon je altijd zendvermogens in aanpassen.

MAAR, met meer ontvangst ben je er natuurlijk niet. Je laptop moet ook meer kunnen zenden, anders kan hij het signaal wel ontvangen, maar niet terugsturen naar je router. Dan schiet je er nog weinig mee op natuurlijk.
Sony 46W5500 - Onkyo TX-NR609 - Zelfbouw HTPC Win7x64-XMBC 8.5TB Schijfruimte - PS3 Slim 320GB - Apple iPad2 16GB 3G - 6x Boston Acoustics A25 - Boston Acoustics A225C Center - Soundstyle Z2 Stands Front - Apollo A2 20cm Stands Back - Epik Legend Subwoofer - Fisual Havana SW cable

WickedGame

Quote from: Thunder on March 23, 2012, 10:55:11
Denk dat de 5GHz range erg gevoelig is voor tussenlagen in de vorm van muren. Ik heb de 610N V1 en ik kan in de kamer ernaast ook zelden een goede verbinding maken met het 5GHz deel. 9 v/d 10 keer schakelen mijn laptop en iPad over naar de 2.4GHz range. Helaas is het me tot op heden nog niet gelukt om een werkende versie van DD-WRT te installeren, wat op mijn WRT54G wel goed ging. Daar kon je altijd zendvermogens in aanpassen.

MAAR, met meer ontvangst ben je er natuurlijk niet. Je laptop moet ook meer kunnen zenden, anders kan hij het signaal wel ontvangen, maar niet terugsturen naar je router. Dan schiet je er nog weinig mee op natuurlijk.

5Ghz is bij de WRT610n een dramatisch probleem. Ouders hebben hem ook staan met wat verschillende apparaten op N getest en geen van allen hielden de connectie goed bij meer dan 3 meter op de 5Ghz band.

Blijkt toch ook wel een meest gehoorde klacht van de wrt610n. En nu is een afstand van 5 meter niet bijster veel. Volgens mij had Dirc ook een probleem toen der tijd met de Wrt610n.

SpeedyAndré

Dat 5GHz ook goed kan gaan bewijst mijn Netgear wndr3700.
Ik heb hem bewust op 25% sterkte gezet omdat ie dan nog steeds een prima bereik heeft in het hele huis.
Het signaal gaat door betonnen vloeren heen en muren lijkt het helemaal niet te zien.
Overigens kan je met 2,4GHz ook n snelheden halen maar het is over als er een 'g' client bij zit.
Was het niet zo dat je met bepaalde firmwares meer dan 100% sterkte kan instellen?

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp

WickedGame

Quote from: SpeedyAndré on March 23, 2012, 11:20:39
Dat 5GHz ook goed kan gaan bewijst mijn Netgear wndr3700.
Ik heb hem bewust op 25% sterkte gezet omdat ie dan nog steeds een prima bereik heeft in het hele huis.
Het signaal gaat door betonnen vloeren heen en muren lijkt het helemaal niet te zien.
Overigens kan je met 2,4GHz ook n snelheden halen maar het is over als er een 'g' client bij zit.
Was het niet zo dat je met bepaalde firmwares meer dan 100% sterkte kan instellen?

André  8)

Sterkte in een WRT610n is onmogelijk, tenzij je overstapt op DD-WRT firmware als ik het goed begrijp. Kan dat nog wel eens bekijken. WNDR3700 is afhankelijk in te stellen? Dus een losse wireless SSID voor G en losse voor N op 5Ghz?

En iets van sterkte instellen is bij mij wel een must. Heb overigens net op Smallnetbuilder gezeten en ook daar zakte de 5Ghz gruwelijk in bij de tests die zij toen uitvoerden.

De 2.4Ghz is overigens geen optie omdat de SB Touch aanwezig is welke only G is.

SpeedyAndré

De wndr3700 doet 2,4GHz en 5GHz tegelijk en van beide kan je de sterkte instellen of zelfs met een timer in- en uitschakelen.
Ik heb idd 2 ssid's en er is nog een extra guest ssid beschikbaar (b/g/n).
Mijn ervaring met 5GHz is prima, met glasvezel trek ik de lijn geheel dicht.
Er zijn wel opvolgers geweest, de 3700 is er als model '1' en '2' en er is een 37AV.
Je kan hem vrij goedkoop vinden omdat hij is opgevolgd door de wndr4000.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, Xtc + NBS Statement III powercords, Straightwire Virtuoso,
Onkyo Tx-RZ830, Panasonic DMR-UBS80, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Shield 4K, HDfury Vertex 2, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5+VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-VW550ES,  Harmony Elite + Companion, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S+UHD3000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3
2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Ex V3 wpboiler 200l+coil, Panasonic MDC07H3E5 L/W warmtepomp