Optimaal van Blu-Ray / TV aansluitingen ...

Started by Leon, March 21, 2012, 02:35:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Leon

Hallo allen;

Een vraag omtrent het doorgeven van het audiosignaal naar de voorversterker:
Ik wil een zo optimaal mogelijke verbinding van blu-ray > televisie > voorversterker. Hierbij moet ik met het volgende rekening houden:

- De voorversterker is een Advance Acoustic, deze heeft een digitale 'optische' ingang voor audio
- mijn televisie is een Panasonic TX-L37E30E, deze heeft een digitale 'optische' uitgang voor audio
- mijn Blu-Ray speler is een relatief eenvoudige Panasonic DMP-75, deze heeft geen optische uitgang voor audio. Uitsluitend een analoge uitgang (cinch).

Ik heb de Blu-Ray speler via een goede en geschikte HDMI kabel aangesloten op de televisie ( laatste 'versie' RU-connected )Momenteel heb ik de televisia via de analoge audio uitgang aangesloten op de voorversterker.

Mijn vraag:

Als ik de t.v. nu middels de digitale optische uitgang aansluit op de voorversterker :

1) heb ik vermoedelijk een beter signaal, gebruik ik dan ook letterlijk de DAC in de voorversterker ?
2) geeft de televisie ook de digitale informatie van de blu-ray speler door aan de voorversterker ( blu-ray geeft alle signalen door aan de televisie ) ???

Voor zover mij tot op heden duidelijk is, valt de optische verbinding te prefereren boven de analoge verbinding. Maar ik ben vooral benieuwd of ik ook daadwerkelijk het volledige digitale audiosignaal van de blu-ray speler, via de HDMI naar de televisie, kan gaan benutten.

Ik heb een prima audiofiele geluidsinstallatie, stereo-opstelling. doch totaal geen kaas gegeten van het correct en optimaal verbinden van digitale informatie .......
Mijn (eenvoudige) redenatie doet me echter denken, dat er meer uit te halen is dan ik op dit moment doe. Ik denk ( hoop ) dat alle audio-info via de HDMI in de televise terecht komt en dat ik deze vervolgens weer door kan sturen naar de voorversterker middels de optische verbinding. Denk ik dit juist ? Alvast bedankt voor het meedenken.
Groetjes Leonneke

fugazi_2009

De digitale optische uitgang zal nooit het HD-Audio signaal doorgeven. Enkel het standaard Dolby Digital of DTS signaal. Daarvan is het dan ook nog de vraag of je Advance Accoustic hier wat mee kan, of dat die enkel met PCM overweg kan.

Via de analog heb je wel het HD-Audio signal, echter dan al via de D/A van de Panasonic BD speler.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Leon

Quote from: fugazi_2009 on March 21, 2012, 13:41:06Via de analog heb je wel het HD-Audio signal, echter dan al via de D/A van de Panasonic BD speler.

Ben alvast blij met je antwoord. Mag ik concluderen dat het niet slim is om die optische verbinding tot stand te brengen in geval van mijn stereo-opstelling ? Gewoon de analoge uitgangen gebruiken ?
Groetjes Leonneke

fugazi_2009

Quote from: Leon on March 21, 2012, 13:48:05
Ben alvast blij met je antwoord. Mag ik concluderen dat het niet slim is om die optische verbinding tot stand te brengen in geval van mijn stereo-opstelling ? Gewoon de analoge uitgangen gebruiken ?

Verwacht het wel ja. Is de Advance Acoustic al een wat oudere voorversterker? Als ik nu op hun website kijk dan heeft de 506DA zowel coax alswel optische digitale ingangen.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Leon

Quote from: fugazi_2009 on March 21, 2012, 20:48:28Verwacht het wel ja. Is de Advance Acoustic al een wat oudere voorversterker? Als ik nu op hun website kijk dan heeft de 506DA zowel coax alswel optische digitale ingangen.

Nee, ik heb sedert kort de 506 DA.
Die heeft inderdaad coax en optisch. Maar ik heb volgens mij alleen maar een optische uitgang op de televisie. Geen coaxiale.

Ik schuif NU eventjes de televisie naar voren en ik zie daar staan : DIGITAL AUDIO OUT. Afgedekt met een plaatje en er schijnt rood licht doorheen. Da's dan toch een optische uitgang voor het digitale audio signaal ??????????
Groetjes Leonneke

fugazi_2009

Ik was er ergens vanuit gegaan dat de Panasonic wel een coax digitale uitgang had, maar dat heeft die ook niet. Tja, dan is enkel optisch van de TV een optie. Maar geen idee wat er dan intussen allemaal met het signaal is gebeurd. Uiteindelijk een kwestie van testen vrees ik.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Leon

Denk dat ik toch een kansje maak  ;D
Kan in elk geval meer rendement halen uit die optische verbinding van televisie naar voorversterker. Ik ga het gewoon eens proberen. Zo'n kabel kost de hoofdprijs niet. Hoor ik geen verschil, dan heb ik weer een setje cinch kabels over. Altijd handig.  ;)
Groetjes Leonneke

marconist

Quote from: fugazi_2009 on March 22, 2012, 00:00:57
Ik was er ergens vanuit gegaan dat de Panasonic wel een coax digitale uitgang had, maar dat heeft die ook niet. Tja, dan is enkel optisch van de TV een optie. Maar geen idee wat er dan intussen allemaal met het signaal is gebeurd. Uiteindelijk een kwestie van testen vrees ik.


Niks bijzonders. De optische uitgang staat (electronisch gezien) parallel aan de coax output. Zonder 'kunstjes' ertussen.
Het is wel zo dat SPDIF geen HD-Audio draagt, dat zit nu eenmaal niet in de specificatie. En bij TV limiteert het e.e.a. zich vaak ook nog op (downmixed) stereo.
De enige goede oplossing is om direct van de BluRay-speler uit met HDMI óf (multikabel) analoog naar de versterker te gaan.


roland p

Quote from: Leon on March 22, 2012, 02:11:50
Denk dat ik toch een kansje maak  ;D
Kan in elk geval meer rendement halen uit die optische verbinding van televisie naar voorversterker. Ik ga het gewoon eens proberen. Zo'n kabel kost de hoofdprijs niet. Hoor ik geen verschil, dan heb ik weer een setje cinch kabels over. Altijd handig.  ;)

Je kan dan downmix instellen in de blu-ray speler (http://service.us.panasonic.com/OPERMANPDF/DMPBD75.PDF pagina 25)
of:
Zo te zien in je handleiding van je tv (http://data.vandenborre.be/manual/PANAS/8958483_NL_M_PANASONIC_TXL32E30E.pdf pagina 33) kun je 'Audiovoorkeur' op Stereo zetten. Je tv zal dan naar alle waarschijnlijkheid tegen de blu-ray speler vertellen dat hij een downmix moet doen. Eventueel 'SPDIF kiezen' op PCM zetten.

Maar aangezien je nu al met stereo cinch geluid hebt zal er al ergens een downmix plaatsvinden...

Je hebt zelfs kans dat je van HD-geluid profiteert, aangezien SPDIF wél 2-kanalen ongecomprimeerd kan doorgeven :)
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

AbZ

Quote from: roland p on March 22, 2012, 12:41:59Je hebt dan zelfs kans dat je van HD-geluid profiteert, aangezien SPDIF wél 2-kanalen ongecomprimeerd kan doorgeven :)
Nee je krijgt ongehackt/ongeript meestal geen HD resolutie zelfs al kan SPDIF coax in principe tot 192/24 gaan.  De speler kijkt op het schijfje of het 'mag' (meestal niet dus).  Dit is als copiëerbeveiliging bedoeld (en mislukt).

roland p

Quote from: AbZ on March 22, 2012, 12:47:27
Nee je krijgt ongehackt/ongeript meestal geen HD resolutie zelfs al kan SPDIF coax in principe tot 192/24 gaan.  De speler kijkt op het schijfje of het 'mag' (meestal niet dus).  Dit is als copiëerbeveiliging bedoeld (en mislukt).
I stand corrected.

Mijn speler kan volgens het matrix-tabelletje alle geluidsformaten als pcm weergeven, maar copy-protected idd als max 48KHz...
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

Leon

Oeps  :wub:;

Ik kan op dit moment redelijk volgen wat jullie uitleggen. Maar moet ook direct eerlijk bekennen dat ik zelf volgens mij nu wat termen door elkaar begin te halen.
Daarom een paar vraagjes, om het helder te krijgen voor mezelf:

1) De analoge uitgang van de Blu Ray speler, voor Audio, dat noem ik CINCH ( wit en rood - links en rechts ) naar het type connectoren. Klopt zover ?
    Deze gebruik ik momenteel dus niet !
2) Verder heb ik slechts één HDMI op de blu-ray speler. Die is verbonden met de televisie. HDMI geeft zowel beeld als geluid door, digitaal. Klopt dit ?
3) De t.v. heb ik nu, middels Cinch ( wit en rood - links en rechts ) verbonden met de voorversterker. Dit is een analoge verbinding. Stel ik dit juist ?
4) Enige meerwaarde die ik zelf denk te zien is de t.v. via digital out ( optisch ) aan de voorversterker te koppelen. Of gewoon geen meerwaarde ?

Het geluid van de televisie staat bij mij op SUrROUND UIT .
Groetjes Leonneke

AbZ

1 ja.
2 ja, tenzij je de speler zo instelt dat hij geen audio moet meesturen.
3 ja.
4 conversie naar analoog gebeurt dan in de voorversterker (niet in de tv).
In theorie zou de voorversterker dit beter moeten doen.
Of het klankmatig echt wat uitmaakt kan je zelf beoordelen.

ps De volumeregeling kan anders gaan werken in de nieuwe opzet.
Hoe doe je het nu?

Leon

Quote from: AbZ on March 22, 2012, 13:50:41
1 ja.
2 ja, tenzij je de speler zo instelt dat hij geen audio moet meesturen.
3 ja.
4 conversie naar analoog gebeurt dan in de voorversterker (niet in de tv).
In theorie zou de voorversterker dit beter moeten doen. Of het klankmatig echt wat uitmaakt kan je zelf beoordelen.

Helemaal helder. De speler stuurt audio mee, dat is zeker, meerdere malen films bekeken MET geluid over de audioset. Uitsluitend t.v. analoog verbonden. Ik ga zo'n kabeltje proberen. De DAC van de voorversterker is in theorie in elk geval een redelijk goede.

Overigens is het geluid tot zover echt prima om aan te horen. Maar als het beter kan dan zal ik de laatste zijn die daar op gaat bezuinigen. Ik heb daar nog regelmatig moeite mee om te begrijpen hoe dit werkt. De DAC van je c.d. speler overslaan en bijvoorbeeld de DAC van de voorversterker gebruiken. Het begint helderder te worden.

Het 'testen' gaat me prima af. Laatst de gebalanceerde uitgangen van de c.d. speler naar voorversterker verwisseld. Keer analoog verbonden. Ik hoorde geen enkel verschil. Dan ben ik klaar met testen en kies heel eenvoudig voor de mooiste kabel. De gebalanceerde, want die ogen lekker dik.

Ook meteen mogen ontdekken wat er gebeurd als je slecht 1 gebalanceerde uitgang gebruikt. Die brom doet de speakers geen goed volgens mij.  ;)
Groetjes Leonneke

AbZ

Voor de volledigheid:  de analoge uitgang van de speler zelf
maakt zeer waarschijnlijk wèl gebruik van de HD-resoluties.

Leon

Quote from: AbZ on March 22, 2012, 14:21:51Voor de volledigheid:  de analoge uitgang van de speler zelf maakt zeer waarschijnlijk wèl gebruik van de HD-resoluties.

Dus eventueel de analoge uitgang van de speler zelf rechtstreeks naar de voorversterker analoog in aux 1 of aux 2 ( aansluitingen genoeg, dus geen probleem ) ?
Groetjes Leonneke

AbZ

Quote from: Leon on March 22, 2012, 14:26:32
Dus eventueel de analoge uitgang van de speler zelf rechtstreeks naar de voorversterker analoog in aux 1 of aux 2 ( aansluitingen genoeg, dus geen probleem ) ?
Geen probleem, mits het beeld dan maar niet gaat achterlopen bij het geluid.
(Beeldverwerking in TV kan vertraging geven.  Bij geluid uit de tv gaat het vanzelf gelijk.)