Bouwplannen voor een nieuwe 18'' Subwoofer.

Started by Ginger666, March 20, 2012, 21:22:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EJ

UcD2k, 200 euro

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3538

Voeding SMPS3k, 240 euro

https://www.hypexshop.com/DetailServlet?detailID=3435

Have fun. :D

Ach, en dan valt die kleine uitslag ook wel weer te compenseren. :P

Walter_PPK

Even nog op een rijtje de meest interessante 18"ers:

Ascendant Audio Havoc 18 EUR 315
SoundSplinter RL-p 18" Dual 4ohm EUR 315
Mach-5 IXL-18.2.2 - I Excel EUR 170
Mach-5 UXL-18 EUR 330
Aurasound NS18 EUR 990
FI BTL 18 EUR 300

Exodus Audio is klaar zag ik. CSS SDX wachten we al jaren op een vervanger. Kortom weinig goeds in NL te krijgen op het moment.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

EJ wat een beest  :o die hypex kende ik nog niet...... thanks

Walter heeft er nog weer een paar mooie bijgezet  :thumbs-up:
Ik ga ook weer eens wat lezen/opzoeken  :D

EJ

Quote from: morca on March 29, 2012, 20:15:30
EJ wat een beest  :o die hypex kende ik nog niet...... thanks

Ja, he. En het mooie: geen ventilator. :D

morca

Quote from: EJ on March 29, 2012, 20:19:19
Ja, he. En het mooie: geen ventilator. :D
Dat is iid een hele goeie,staan er nog veel meer van dit soort bouwsels op de site.
Ik zal eens kijken,goeie ipv berhinger voor de echte zelfbouwers misschien,zonder fan HOUD ik van  :wub:    :D
goei tip  ;)

Ginger666

Nou ik heb ook van iemand een goed idee gekregen om bv die beyma 18G550 te nemen, en met zon DSP 3000 Af te regelen... En natuurlijk zo'n meet mic kopen.

Ook vanwege het feit dat zo'n speaker niet een berg aan vermogen nodig heeft. dan heeft het minder last van compressie.

Walter_PPK

De Beyma G550 is een mooie driver maar niet voor <25. Simuleer hem maar eens. 94db@20hz en dan houdt het op. De Beyma G550 is tevens een basreflex woofer. Niet voor in een gesloten kist. Vanaf 30hz presteert deze sub wel als een dolle. 300 watt is genoeg voor 110dB@30hz :coffee:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Martijn M

Als je een echt monsterlijke sub wilt met een niet al te extreem kastvolume en niet al te veel benodigd versterkervermogen, is zo'n PA-woofer een verstandige keuze. Het nadeel van grote subs met een extreme xmax is dat ze voor het behalen van de xmax bij de laagste frequenties vaak meer vermogen nodig hebben dan ze thermisch gezien kunnen verwerken. Daar heb je met een PA-woofer niet zo gauw last van. Voor meer output zou ik eerder kiezen voor meer wooferoppervlak dan voor exclusieve drivers met een extreme xmax. PA-woofers van dit soort werken heel goed in een 'te laag' afgestemde BR. Met een afstemming tussen 20 en 25 hz kun je hier prima de laagste tonen mee weergeven. Highpass op 20 hz en dan kun je met 200 Watt al echt knallen! Dat betekent dat je met een betrekkelijk voordelige Behringer versterker met DSP al kunt volstaan.
Dutch & Dutch

AbZ

Meeste 18" PA woofers hebben toch niet zo'n lage Fs als menige 12"~15" subwoofer voor thuisgebruik?
Misschien mis ik iets  :lookaround:  maar betekent dit niet dat je er een ander probleem voor terug krijgt?

morca

Quote from: keyser on April  3, 2012, 14:26:07
Als je een echt monsterlijke sub wilt met een niet al te extreem kastvolume en niet al te veel benodigd versterkervermogen, is zo'n PA-woofer een verstandige keuze. Het nadeel van grote subs met een extreme xmax is dat ze voor het behalen van de xmax bij de laagste frequenties vaak meer vermogen nodig hebben dan ze thermisch gezien kunnen verwerken. Daar heb je met een PA-woofer niet zo gauw last van. Voor meer output zou ik eerder kiezen voor meer wooferoppervlak dan voor exclusieve drivers met een extreme xmax. PA-woofers van dit soort werken heel goed in een 'te laag' afgestemde BR. Met een afstemming tussen 20 en 25 hz kun je hier prima de laagste tonen mee weergeven. Highpass op 20 hz en dan kun je met 200 Watt al echt knallen! Dat betekent dat je met een betrekkelijk voordelige Behringer versterker met DSP al kunt volstaan.
Met 200 watt knalt ie idd,maar niet echt strak,daar is toch echt vermogen voor nodig Keyser.
Ik zie het wel aan me bandpass ,die heeft een berekende mech 120 rms vermogen,maar ik jaag er 400 rms doorheen.
Speelt ie veel strakker en sneller,maar wel even opletten hoe hard hij kan,maar dat weet ik wel na al die Jaren werken met JL.


Former member 78

Keyser heeft het toch over een PA woofer?

morca

Ja en ik daarvoor over een JL met de TS,we vergelijken......lezen...... ;)

En wat is jouw nuttige bijdrage  :D

Former member 78

Quote from: morca on April  3, 2012, 15:18:38
Ja en ik daarvoor over een JL met de TS,we vergelijken......lezen...... ;)

Ik lees toch?

Jij quote keyser op 'n post, waar hij het over een PA heeft :)

morca

Quote from: ArjanR1 on April  3, 2012, 15:19:48
Ik lees toch?

Jij quote keyser op 'n post, waar hij het over een PA heeft :)
lees verder terug arjan,ben je weer vrij  :nowink:
Ik heb het met mensen over sub,s jij komt weer vuur stoken ? ? ? ?

Former member 78

Quote from: morca on April  3, 2012, 15:21:17
lees verder terug arjan,ben je weer vrij  :nowink:
Ik heb het met mensen over sub,s jij komt weer vuur stoken ? ? ? ?

Is mijn vraag dan direct vuur stoken?
Vind het nog wel mee vallen, eigenlijk :)

AbZ


Martijn M

Quote from: AbZ on April  3, 2012, 14:30:40
Meeste 18" PA woofers hebben toch niet zo'n lage Fs als menige 12"~15" subwoofer voor thuisgebruik?
Misschien mis ik iets  :lookaround:  maar betekent dit niet dat je er een ander probleem voor terug krijgt?

Er zijn ook PA woofers met TS parameters die ze in staat stelt diep laag weer te geven. Bovendien, het gaat om de combi van TS parameters en behuizing. Het kastvolume en het oppervlak van de driver zijn belangrijk als het gaat om het rendement rond de afstemfrequentie. Als je ze simuleert, zie je dat PA drivers naar het laag toe weliswaar eerder afvallen dan hifi- subs, maar het rendement in het sublaag is vergelijkbaar. Boven pak 'm beet 50 hz wint een PA sub het qua rendement 'hands down'.

Quote from: morca on April  3, 2012, 15:14:52
Met 200 watt knalt ie idd,maar niet echt strak,daar is toch echt vermogen voor nodig Keyser.

Kun je die uitspraak onderbouwen, of is dat een 'gevoel'? Hoe definieer jij 'strakheid'?

Dutch & Dutch

morca

Quote from: ArjanR1 on April  3, 2012, 15:23:45
Is mijn vraag dan direct vuur stoken?
Vind het nog wel mee vallen, eigenlijk :)

Tja ik heb net 1 dagje rust na .......... wisselen jullie ofzo,het begint wel heel erg op te vallen.

Ik bedenk me net ook wie ze vrouw ginger heet .........................

Jammer Arjan  :nowink:

gezellig he Abz hier ..............

Keyser ,dat hoef ik niet te onderbouwen......... ervaring ipv dure woorden

Martijn M

Quote from: morca on April  3, 2012, 16:11:43
Keyser ,dat hoef ik niet te onderbouwen......... ervaring ipv dure woorden

Waarom verbaast me dat niks  :nowink: . Je hoeft niets te onderbouwen, maar realiseer je dat die weigering je geloofwaardigheid niet ten goede komt.
Dutch & Dutch

Ginger666

Maar klinkt zon DSP 3000 nou net zo goed als een Mcintosh MC 1201? mijn vader heeft er 2 staan, ben benieuwd.

qinq

Ik heb altijd het idee dat het nodige vermogen erg overdreven wordt hier op HT-forum, alsof een woofer pas begint te bewegen @500watt continue.

Ginger666

Quote from: qinq on April  3, 2012, 16:35:39
Ik heb altijd het idee dat het nodige vermogen erg overdreven wordt hier op HT-forum, alsof een woofer pas begint te bewegen @500watt continue.
Volgens mij is het vooral tegen clipping en dergelijke, ik weet het niet helemaal ben hier pas nieuw in.

morca

Quote from: keyser on April  3, 2012, 16:19:13
Waarom verbaast me dat niks  :nowink: . Je hoeft niets te onderbouwen, maar realiseer je dat die weigering je geloofwaardigheid niet ten goede komt.
Horen doe je met je oren ,niet met je mond of woorden.
Als je niet kan lezen.....je leest verkeerd  ,of we begrijpen elkaar weer eens verkeerd.
Dat is opzich geen probleem,wij houden het meestal netjes.

Geloofwaardigheid,....mijn geloofwaardigheid hahahaha laat me niet lachen,jij komt met dure woorden meestal,ik omschrijf het zoals menige leek het kan lezen/snapt.
Ik heb respect voor je kennis Keyser,maar zelfs jij loopt er wel eens mee weg....

Jammer

Ginger666

Alleen jammer dat de bouw op zig zal moeten laten wachten, aan de andere kant als ik een ander huisje heb met meer ruimte.... Meeer BASS!!! 3 leuke 1080p 3d beamertjes, nvidia surround  :D

morca

Quote from: Ginger666 on April  3, 2012, 16:39:01
Volgens mij is het vooral tegen clipping en dergelijke, ik weet het niet helemaal ben hier pas nieuw in.
Dat is om de woofer volledig onder controle te houden,snel direct spelend systeem.
Wat iets weergeeft,net zo snel weer stil of met andere rifje,s bezig is.geen moment van twijfel in detail strakheid en aansturing.
En om je ultralaag onder controle te houden.
En idd tegen clipping bij veel ondervermogen  :thumbs-up:

Ik zeg niet meer als een woofer bv 500 watt RMS is,ik voor optimaal resultaat ook 500 watt RMS amp wil,is dan dus vergelijkbaar met de dure gangbare merken.
Je die aansturing nodig hebt ipv bv de helft van RMS,anders heb je een subje gebouwd die veel beter had kunnen spelen  :D