Bouwplannen voor een nieuwe 18'' Subwoofer.

Started by Ginger666, March 20, 2012, 21:22:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EJ

Quote from: morca on March 24, 2012, 10:26:41
Niet gelezen omdat de ts een 18 vroeg,thanks voor de link  ;)

Heb je het ontwerp voor die 18" ook gezien? :D Bruut. En dan in stereo. Heel bruut.

morca

Quote from: EJ on March 24, 2012, 23:46:47
Heb je het ontwerp voor die 18" ook gezien? :D Bruut. En dan in stereo. Heel bruut.
Ik heb de pdf niet gelezen moet ik bekennen.
maar de link van camiel naar de site heb ik wel even goed bekeken,mooie unit,s.
2x 18 dat wel aardig gek denk ik idd,maar die kosten ook wel weer wat.
De RMS vermogens lijken mee te vallen tov een TC ultra,iets makkelijker aan te sturen die aura,s

Ginger666

Die aurasound gaat hem ook niet worden, je kan daar niet eens fatsoenlijk bestellen. Je moet maar je gegevens effe op de mail sturen, lekker veilig.

Edit is dit geen optie? http://www.soundsolutionsaudio.com/store/product_images/j/984/ClearAA18HAVFrontwithlogo__41242_zoom.jpg

EJ

Quote from: morca on March 25, 2012, 00:04:01
Ik heb de pdf niet gelezen moet ik bekennen.
maar de link van camiel naar de site heb ik wel even goed bekeken,mooie unit,s.
2x 18 dat wel aardig gek denk ik idd,maar die kosten ook wel weer wat.
De RMS vermogens lijken mee te vallen tov een TC ultra,iets makkelijker aan te sturen die aura,s

Compleet gebouwd willen ze per stuk 10.000 euro hebben (inclusief 1 kW ice power), per 2 17.000 euro. Net niet gratis. :(

Quote from: Ginger666 on March 25, 2012, 09:21:22
Die aurasound gaat hem ook niet worden, je kan daar niet eens fatsoenlijk bestellen. Je moet maar je gegevens effe op de mail sturen, lekker veilig.

Welke gegevens willen ze per email? Je adresgegevens? Die staan gewoon in het telefoonboek bij wijze van spreken, daar is niets privacy gevoeligs aan.

Ginger666

Quote from: EJ on March 25, 2012, 10:42:41
Compleet gebouwd willen ze per stuk 10.000 euro hebben (inclusief 1 kW ice power), per 2 17.000 euro. Net niet gratis. :(

Welke gegevens willen ze per email? Je adresgegevens? Die staan gewoon in het telefoonboek bij wijze van spreken, daar is niets privacy gevoeligs aan.
Als het goed is willen ze toch ook je rekening nummer hebben. Maar je heb gelijk dat mag de pret niet bederven.
wel heb ik nog het gevoel dat zo'n prijs een beetje aan de hoge kant licht.

EJ

Quote from: Ginger666 on March 25, 2012, 10:48:18
Als het goed is willen ze toch ook je rekening nummer hebben. Maar je heb gelijk dat mag de pret niet bederven.
wel heb ik nog het gevoel dat zo'n prijs een beetje aan de hoge kant licht.
Je hebt hun rekening nummer (met IBAN code) nodig, niet omgekeerd. ;) Ik denk niet dat er veel mis is met het doorgeven van jouw gegevens per email.

Ginger666

Quote from: EJ on March 25, 2012, 10:53:22
Je hebt hun rekening nummer (met IBAN code) nodig, niet omgekeerd. ;) Ik denk niet dat er veel mis is met het doorgeven van jouw gegevens per email.
Daar heb je een goed punt. ik moet me inderdaad geen zorgen maken wat lees ook wel goeie dingen. ;)

morca

Quote from: EJ on March 25, 2012, 10:42:41
Compleet gebouwd willen ze per stuk 10.000 euro hebben (inclusief 1 kW ice power), per 2 17.000 euro. Net niet gratis. :(

Welke gegevens willen ze per email? Je adresgegevens? Die staan gewoon in het telefoonboek bij wijze van spreken, daar is niets privacy gevoeligs aan.
Dat is weer veel geld,waar ik zelf voor aan de gang ga.

AbZ

Quote from: EJ on March 23, 2012, 23:16:22
Bij de duitse dealer hebben ze wel een grappig ontwerp van een subje: http://quint-audio.com/qaudio/files/baumappe_apollon_sub_tml.pdf Niet met de 18" maar met de 12". ;)

Edit: ze hebben ook een ontwerp met de 18". Leuke grafiek staat daar bij. <-----grijns----->
Is die Apollon qua TL concept vergelijkbaar met de Zyklop?   (ff afgezien vd maat)

Ik bedoel deze:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120403.0
(wel meer over te vinden op zba forum en Duitse sites)

EJ

Quote from: AbZ on March 25, 2012, 13:54:59
Is die Apollon qua TL concept vergelijkbaar met de Zyklop?   (ff afgezien vd maat)

Ik bedoel deze:  http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120403.0
(wel meer over te vinden op zba forum en Duitse sites)
Ik denk het wel, beide zijn tramissielijnen. Dat is hetzelfde principe. ;)

AbZ

Quote from: EJ on March 25, 2012, 14:04:34
Ik denk het wel, beide zijn tramissielijnen. Dat is hetzelfde principe. ;)
Lijkt me duidelijk dat deze overeenkomstigheid mij ook al duidelijk was  ;D
Ik bedoel meer specifiek het ontwerp.  Alleen verschil in afmeting of wat...

EJ

Het ding wat jij noemt was al aangepast, en ik vraag me af of die aanpassing (5 hoek van gemaakt) wel is doorgerekend. Verschil in afmeting, andere woofer heeft direct invloed op ontwerp en dus op afstemming, dus ja, dan verschillen ze.

AbZ

Quote from: EJ on March 25, 2012, 14:11:16
Het ding wat jij noemt was al aangepast, en ik vraag me af of die aanpassing (5 hoek van gemaakt) wel is doorgerekend. Verschil in afmeting, andere woofer heeft direct invloed op ontwerp en dus op afstemming, dus ja, dan verschillen ze.
sorry EJ, de vraag was blijkbaar niet duidelijk genoeg geformuleerd.  Het vijfhoekige geval was maar een voorbeeldje.  Met het verschil in maat bedoel ik uiteraard de afmetingen, met navenant verschil in afstemming.  Bij BR kan je zeggen dat ze afgezien daarvan allemaal vrijwel hetzelfde zijn.  Bij TL is dat niet zo, omdat het concept op meer uiteenlopende wijze toegepast kan worden.  Dit is je blijkbaar ontgaan.  Zal eens kijken of ik bouwtekeningen kan vinden.

Als iemand anders wat kan bijdragen over deze TL subs...  :thumbs-up:

EJ

Hmm, TL is TL is een kwart golflengte. Daar valt weinig anders aan te veranderen in concept. Ze komen dan allemaal uit op vouwen van de lijn omdat de luidspreker anders echt te groot wordt. Welke verschillen bedoel je?

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?PHPSESSID=416ca72500c6226bfe84116e18ea13ac&topic=948
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=4051.0
http://www.t-linespeakers.org/
http://www.hear.nl/forums/topic/11810-vraagje-over-transmissielijn/

en wat meer theorie: http://www.quarter-wave.com/



AbZ

Quote from: EJ on March 25, 2012, 15:18:18
Hmm, TL is TL is een kwart golflengte. Daar valt weinig anders aan te veranderen in concept. Ze komen dan allemaal uit op vouwen van de lijn omdat de luidspreker anders echt te groot wordt. Welke verschillen bedoel je?

http://forum.audiofreaks.nl/index.php?PHPSESSID=416ca72500c6226bfe84116e18ea13ac&topic=948
Zoals je in je 1e link kunt lezen (oa bij antwoord #1) zijn er ook mengvormen.  Vorm vd uiteinden maakt nogal uit, voorts Quarter-Wavelength versus Mass-Loaded, variaties à la Von Schweikert, etc.  Concept van TL is dus lang niet zo uniform als BR.  Het vouwen is idd wel vooral cosmetisch.  (Niet helemaal, ivm plaats vd opening?)  Ben hier ook nog niet zo goed in thuis, dus bedankt voor de links.

Walter_PPK

Quote from: Ginger666 on March 25, 2012, 09:21:22
Die aurasound gaat hem ook niet worden, je kan daar niet eens fatsoenlijk bestellen. Je moet maar je gegevens effe op de mail sturen, lekker veilig.

Edit is dit geen optie? http://www.soundsolutionsaudio.com/store/product_images/j/984/ClearAA18HAVFrontwithlogo__41242_zoom.jpg

Dat is een Ascendant Audio Havoc. Dat is leuk maar daar heb je er 2 van nodig (15" versie) om genoeg SPL te halen. Waarom wil je perse 1 woofer? 2 woofers in 1 kast geeft het voordeel dat er nagenoeg geen trillingen in de kast aanwezig zijn door uitdoving. Daarnaast gaf je aan dat 200 liter geen probleem was.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Martijn M

Bovendien, hoe groter de Sd, hoe hoger het rendement. Minder benodigd vermogen is prettig, want veel grote woofers die extreme uitslagen kunnen maken hebben een zeer laag rendement. Meer dan 2000 Watt om de xmax te bereiken is geen uitzondering.
Dutch & Dutch

morca

Ik zou zelf zeggen koop 2 x 13W3-4 met een Inuke 3000dsp in 1 kist,heb je een beestachtige woofer met een zeeg hoge SQ en zo laag als jij wilt.
Ik zou Walter zijn en/of mijn idee zeker nog eens overwegen.
Net Wat keyser zegt,je hebt een berg vermogen nodig.plus dat mijn logisch denken zegt,dat zoiets als ik je voorstel veel sneller ,directer speelt.
Door dat je het over 2 woofers verdeeld ,die niet zover heen en weer moeten om dezelfde lucht te verplaatsen,sneller /beter kunnen reageren/klinken.

Maar je wilt perse een 18,dan zal het ook vast wel een 18 worden.
heb ik in die jaren hier wel in de gaten,als iemand perse iets zo wil bouwen,en om wat voor reden gaat het niet goed werken of je adviseerd wat anders.
Meestal koopt men toch wat men voor ogen had ondanks ander advies  ;)
Maar pakt het dan niet goed uit,hebben Walter Keyser en ik het in ieder geval niet gedaan  :D

QAE

deleted

AbZ


Ginger666

Quote from: morca on March 26, 2012, 17:08:04
Ik zou zelf zeggen koop 2 x 13W3-4 met een Inuke 3000dsp in 1 kist,heb je een beestachtige woofer met een zeeg hoge SQ en zo laag als jij wilt.
Ik zou Walter zijn en/of mijn idee zeker nog eens overwegen.
Net Wat keyser zegt,je hebt een berg vermogen nodig.plus dat mijn logisch denken zegt,dat zoiets als ik je voorstel veel sneller ,directer speelt.
Door dat je het over 2 woofers verdeeld ,die niet zover heen en weer moeten om dezelfde lucht te verplaatsen,sneller /beter kunnen reageren/klinken.

Maar je wilt perse een 18,dan zal het ook vast wel een 18 worden.
heb ik in die jaren hier wel in de gaten,als iemand perse iets zo wil bouwen,en om wat voor reden gaat het niet goed werken of je adviseerd wat anders.
Meestal koopt men toch wat men voor ogen had ondanks ander advies  ;)
Maar pakt het dan niet goed uit,hebben Walter Keyser en ik het in ieder geval niet gedaan  :D

Filtert die DSP 3000 ook alle hoge midden en andere niet sub gerelateerde tonen, want dan zou ik mn installatie gewoon 5.1 Analoog kunnen zetten. vind ik voor Surround 5.1/6.1 Gamen toch net iets fijner dan het gebruik van AC3 S/pidf, HIgh Defenition Multimedia Interface zit helaas nog niet op mn versterker AVC A1SE en een nieuwe kopen is voor het gevoel ook een beetje zond.

morca

De volledige serie Inuke,s DSP versie is voozien van een DSP.En ook een crossover voor subgebruik dus geen probleem,dat kan.
Je hangt een snoertje aan je laptop /comp en stelt hem helemaal naar wens in,er zit een 9 band,s eq in die je of met de hand en het oor,maar beter aan de hand van een REW meting instelt,ik weet niet of je daar bekent mee bent.
Daar regel je de sub,s perfect mee in.

Ginger666

Quote from: morca on March 27, 2012, 20:18:13
De volledige serie Inuke,s DSP versie is voozien van een DSP.En ook een crossover voor subgebruik dus geen probleem,dat kan.
Je hangt een snoertje aan je laptop /comp en stelt hem helemaal naar wens in,er zit een 9 band,s eq in die je of met de hand en het oor,maar beter aan de hand van een REW meting instelt,ik weet niet of je daar bekent mee bent.
Daar regel je de sub,s perfect mee in.
Vet, oke die staat op mijn verlanglijst. Nog 1 vraagje waar kan ik die 13W3-4 halen? heb hem nergens te koop gezien alleen een stomme kabel.

EJ

Als het vermogen van de versterker een probleem is waarom neem je dan geen 2kW hypex? De prijs daarvan valt nogal mee (zelfs met voeding er bij ;) ) en combineer dat met een minidsp en je kunt een geweldige set bouwen. :D

morca

Quote from: EJ on March 28, 2012, 21:09:38
Als het vermogen van de versterker een probleem is waarom neem je dan geen 2kW hypex? De prijs daarvan valt nogal mee (zelfs met voeding er bij ;) ) en combineer dat met een minidsp en je kunt een geweldige set bouwen. :D
2 kw hypex,welke is dat  :blink:
Dat is serieus Powerrrrrrrrrr EJ ,voor die TC :D