Bouwplannen voor een nieuwe 18'' Subwoofer.

Started by Ginger666, March 20, 2012, 21:22:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EJ

Ik moet keijser toch echt bijvallen in zijn opmerkingen over infra geluid. Eenvoudige test: ga eens naar een dierentuin met olifanten. Wedden dat helemaal niets je opvalt? Terwijl juist olifanten communiceren met infrageluid... Je hoort het niet, je voelt het niet eens.

AbZ

Quote from: EJ on March 22, 2012, 22:51:12
Ik moet keijser toch echt bijvallen in zijn opmerkingen over infra geluid. Eenvoudige test: ga eens naar een dierentuin met olifanten. Wedden dat helemaal niets je opvalt? Terwijl juist olifanten communiceren met infrageluid... Je hoort het niet, je voelt het niet eens.
Hoe weet je dan  :unsure:  of die olifanten iets te melden hebben?

Walter_PPK

Rofl ;D Op wiki staat iets over 117db tussen de 15 - 35hz. Als je dat niet hoort en voelt dan klopt er iets niet.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

morca

Quote from: Walter_PPK on March 22, 2012, 21:14:53
Een 20hz sinustesttoon op niveau van 110db is leuk maar hou je niet lang vol en het is slecht voor de gezondheid van je oren en huis. Maar iedereen die hier serieus bezig is met z'n hobby en die ook al veel soorten en maten laag hebben gehoord danwel op een festival of in een goeie bios of thuis kent het belang van allesomvattend laag tijdens een film. De truuk in deze om dit te verkrijgen, in een jasje dat geaccepteerd wordt door enerzijds de portemonnee en anderzijds de metgezel, is de oplossing te aansluiten aan de verwachting. Als je dat niet doet is het teleurstellend vrees ik. Dus nogmaals de ingredienten:

- 200 liter behuizing (is groot (60x60x60) maar levert het voordeel op om het laag 'gratis' wat verder door te laten lopen.)
- Budget EUR ??,?? )voor het doel hieronder zou ik ongeveer 1200 euro reserveren.)
- 15hz 105db op de luisterplek ) (is iets te extreem lijkt me, maar haalbaar met 2x Fi BTL's in 200 liter 2kw versterking)

Bestellen op de Amerikaanse/Canadese markt is erg lucratief hoor met de lage dollarkoersen. Zou je dat echt niet overwegen? Ik heb mijn units uit Canada laten komen ging zonder een centje pijn. Ik zou daar niet te snel van terugschrikken. Ik wil je best een e-mail adres geven van de eigenaar van Mach-5: De IXL18.2.2 of de UXL18 zijn zeer serieuze woofers. Ik heb de prijs voor een IXL15 wel eens opgevraagd dat was omgerekend 150 euro incl. verzenden. De 18" versie zal +/-200 euro zijn denk ik. Met 2 IXL18.2.2's in 1 kist van 200 liter haal je 107db op 15hz in theorie.

Keyser je zegt dat je een totale Vd van 6 liter hebt?? En dan noem je mij extreem ;D. De MJ18's zijn alle vier samen goed voor een Vd van 5 liter.

Timvg 110db op 10hz gaat niet lukken er zit een highpass op 15hz tussen. In theorie zou de set 100db@10hz halen en  110db@20hz. Let wel op dat al deze berekeningen in winisd of ander prog. exclusief roomgain zijn.
Die 20 hz was ook maar 1 keer voor de gein,omdat ik toevallig zo,n mapje testtonen vond,soms handig met afstellen.
verder gewoon met film meestal,idd niet altijd goed plaatsbaar wat er nou gebeurde,maar er gebeurt iets onder de 20 als je woofers dat lekker vinden.
Iets wat ik heel lekker vind,het geeft mij de meest tevreden sub ervaring.

Het is trouwens geen dierentuin hier................... hoor je ..... :D

Abz dat je op die leeftijd nooit uit de bocht vliegt,..........je snijt hem altijd perfect af  :clapping:

Timvg

Olifanten hebben dan ook een veel beter en gevoeliger gehoor, vooraleer wij <20hz waarnemen moet er al een heel pak dB's zijn..

morca

Daar heeft Keyser dan wel weer gelijk in,en jij ook.
Het gaat niet met een paar woofertje,s,of een paar hele forse gesloten,ik heb ervoor gekozen het met die bandpass te doen,en ben daar zeer over te spreken.
Dat ding is echt een ultralaag kanon .
Maar in een grote kamer zal ik wel wat extra nodig hebben vermoed ik om dat weer te halen,maar dat hoeft niet perse.
Kamer voor relaxen,boven slaap HT op te knallen als ik even gek wil doen

Timvg

hoe laag is jouw bandpass btw getuned? 15-16hz?

morca

Quote from: Timvg on March 22, 2012, 23:41:25
hoe laag is jouw bandpass btw getuned? 15-16hz?
Op papier was 18 op 0db 15 min 3 bd het beste.
Inroom blijkt de Vb1 14a 15hz te zijn . Maar een gecalibreerde mic zou dit nog beter in beeld brengen

Martijn M

Quote from: Walter_PPK on March 22, 2012, 21:14:53
Keyser je zegt dat je een totale Vd van 6 liter hebt?? En dan noem je mij extreem ;D. De MJ18's zijn alle vier samen goed voor een Vd van 5 liter.

Voor de totale Vd heb ik twee keer de xmax gerekend, dus de totale slag. Volgens die berekening kom je met vier MJ18's op ruim tien liter  :) . De methode die ik toepaste is niet correct: Vd = Sd * xmax. De werkelijke totale Vd is dus bijna drie liter, niet zes.
Dutch & Dutch

morca

Quote from: keyser on March 23, 2012, 09:33:44
Voor de totale Vd heb ik twee keer de xmax gerekend, dus de totale slag. Volgens die berekening kom je met vier MJ18's op ruim tien liter  :) . De methode die ik toepaste is niet correct: Vd = Sd * xmax. De werkelijke totale Vd is dus bijna drie liter, niet zes.
Het gaat natuurlijk niet puur om die Vd ,maar meer over de SQ en die Vd samen,zo werk ik wel in ieder geval
Veel spl met meer sq ,ik wil niet meer lucht verplaatsen en dan aan sq inboeten.
Niet dat jij dat zegt,maar lees men /je vaak over luchtverplaatsing praten.
Het gaat natuurlijk ook om de snelheid en directheid ,hij veranderingen in die rifje,s(luchtverplaatsing) kan spelen.

Ik heb wel eens een stuk gelezen dat bas puur luchtverplaarsing is,dat vond ik echt grote onzin.
het is idd wel verplaatsing,maar dan zou elke woofer even goed/hetzelfde klinken.

Dus de term luchtverplaatsing gebruik ik misschien wel,maar dan bedoel ik ook altijd met een zeer hoge SQ.

Ginger666

Mensen sorry voor de traagheid van mijn reactie, ik zit op een film studie en ben er niet aan toe gekomen om effe goed te reageren.

Op de vraag van het bestellen uit America/Canada, nee daar zie ik echt tegen op weet niet waarom maar ik vind dat gewoon niet prettig.
Mijn budget is idd zon $1200 (weet de euro teken in ubuntu niet te vinden op een mac toetsenbord), zou ik graag weten

Walter_PPK

Jammer dat je bestellen in USA/CAN niet ziet zitten. Gemiste kans imho. Vind je het risico te groot dat je je spullen niet krijgt? Of dat het beschadigd aankomt?
De  RSS390HF-4 15" Reference HF is ook een erg leuke woofer. 2 stuks in gesloten behuizing doen 103dB@15hz, 108dB@20hz met maar 650watt
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-468
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

Ginger666

Quote from: Walter_PPK on March 23, 2012, 21:42:22
Jammer dat je bestellen in USA/CAN niet ziet zitten. Gemiste kans imho. Vind je het risico te groot dat je je spullen niet krijgt? Of dat het beschadigd aankomt?
De  RSS390HF-4 15" Reference HF is ook een erg leuke woofer. 2 stuks in gesloten behuizing doen 103dB@15hz, 108dB@20hz met maar 650watt
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-468
Nee, en als ik het dan zou denk ik dat ik toch voor zo'n TC 5400 Zou gaan. Maar dan moet ik wel effe verder sparen.

morca

Quote from: Walter_PPK on March 23, 2012, 21:42:22
Jammer dat je bestellen in USA/CAN niet ziet zitten. Gemiste kans imho. Vind je het risico te groot dat je je spullen niet krijgt? Of dat het beschadigd aankomt?
De  RSS390HF-4 15" Reference HF is ook een erg leuke woofer. 2 stuks in gesloten behuizing doen 103dB@15hz, 108dB@20hz met maar 650watt
http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=295-468
2 woofers van 500 rms per stuk van 4 ohm in serie of parralel,ik vind dat er wel iets meer sap op mag voor optimale aanstuuring.
De TS geeft aan voor voelbaar strak laag te willen gaan,om dat te halen is 650 rms amp krap denk ik.
ligt even aan hoe je ze wil schakelen,en ook hoe strak je wilt dat het speelt natuurlijk.
Als iemand optimaal wil probeer ik wel het vermogen RMS van bijde een beetje gelijk te houden,en kijk dan niet zo naar wat een berekening zegt.
het laag komt er wel uit,ik heb dat wel vaker ervaren,maar met de juiste amp speelt de woofer veel mooier laag,detail.

Voor 1200 euro is er zat mooi,s te bouwen denk ik,
Ik zelf zou zeggen koop 2x JL audio 13W3V3-4ohm en een Inuke 3000 dsp,heb je voor een 1000 euro een beest van een sub.
Die en bij film en bij muziek zeer goed zijn werk doet,zie anders mijn onderschrift mijn meettopic daar staat mijn meting in de startpost,kan je zien hoe makkelijk ik 14/15 hz haal ,vlak.
En dat is niet alleen de meting die er zo netje,s uitziet,de SQ is zeer hoog van JL audio,ik zelf vind het verbluffend mooi klinken bij muziek,
en bij film  :crazy: .....  :popcorn:

Ginger666

Quote from: morca on March 23, 2012, 22:05:06
2 woofers van 500 rms per stuk van 4 ohm in serie of parralel,ik vind dat er wel iets meer sap op mag voor optimale aanstuuring.
De TS geeft aan voor voelbaar strak laag te willen gaan,om dat te halen is 650 rms amp krap denk ik.
ligt even aan hoe je ze wil schakelen,en ook hoe strak je wilt dat het speelt natuurlijk.
Als iemand optimaal wil probeer ik wel het vermogen RMS van bijde een beetje gelijk te houden,en kijk dan niet zo naar wat een berekening zegt.
het laag komt er wel uit,ik heb dat wel vaker ervaren,maar met de juiste amp speelt de woofer veel mooier laag,detail.

Voor 1200 euro is er zat mooi,s te bouwen denk ik,
Ik zelf zou zeggen koop 2x JL audio 13W3V3-4ohm en een Inuke 3000 dsp,heb je voor een 1000 euro een beest van een sub.
Die en bij film en bij muziek zeer goed zijn werk doet,zie anders mijn onderschrift mijn meettopic daar staat mijn meting in de startpost,kan je zien hoe makkelijk ik 14/15 hz haal ,vlak.
En dat is niet alleen de meting die er zo netje,s uitziet,de SQ is zeer hoog van JL audio,ik zelf vind het verbluffend mooi klinken bij muziek,
en bij film  :crazy: .....  :popcorn:

Ik vraag me af of ze daar misschieneen 18'' van hebben ''of vergelijkbaars''.

morca

Nee 13 is de grootste,wachten op de SDX 15 dan,die verzet ook veel lucht in het ultralaag.
Pas nog 1 van een zware amp voorzien en samen ingesteld.
Of wil je perse een 18 ?

Ginger666

Quote from: morca on March 23, 2012, 22:23:41
Nee 13 is de grootste,wachten op de SDX 15 dan,die verzet ook veel lucht in het ultralaag.
Pas nog 1 van een zware amp voorzien en samen ingesteld.
Of wil je perse een 18 ?
Ja 18'' is wel hetgeen waar ik voor ga, ik wil inprincipe ook maar 1 Driver.


EJ

Bij de duitse dealer hebben ze wel een grappig ontwerp van een subje: http://quint-audio.com/qaudio/files/baumappe_apollon_sub_tml.pdf Niet met de 18" maar met de 12". ;)

Edit: ze hebben ook een ontwerp met de 18". Leuke grafiek staat daar bij. <-----grijns----->

Staaled

Quote from: morca on March 23, 2012, 23:02:11
http://www.aurasound.com/products/specialty-audio/drivers-and-transducers/18-inch-subwoofer ?
even prijs opzoeken  :D
neodymium magneet...........wat denk je zelf ? ;D

(SVS heeft de PB18 in de ijskast gezet wegens te hoge prijzen)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Former member 78


Interficior

Quote from: Hipster on March 24, 2012, 08:59:07
neodymium magneet...........wat denk je zelf ? ;D

(SVS heeft de PB18 in de ijskast gezet wegens te hoge prijzen)
Is toch allemaal weer gekelderd?

http://www.metal-pages.com/metalprices/neodymium/
Take it or lease it


Interficior

Quote from: morca on March 24, 2012, 10:03:15
Ik kan geen prijs vinden in ieder geval,had die magneet over het hooft gezien,anders wist ik al in welke richting........... 1000 of meer misschien wel.
Bij dezelfde site als EJ aangaf kun je die 12"-versie kopen voor 550 euro. De 18"-versies zijn er voor 790 en 850 euro.

Zie: http://www.quint-audio.com/qaudio/index.php?article_id=28&clang=0
Take it or lease it