nieuw spanscherm 2D+3D

Started by THX-UltraII, March 20, 2012, 10:18:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

THX-UltraII

Heb sinds kort de Sony VW95 en projecteer momenteel op een Kingpin VFS240 spanscherm die een gain heeft van 1.0. Voor 2D allemaal prima maar vind het voor 3D wat donker en weinig pop hebben. Wil dus overstappen naar een ander scherm. Voor mij zijn 2 dingen van belang:

- Wil niet teveel verliezen in het mooie natuurgetrouwe beeld dat ik nu in 2D heb met het Kingpin 1.0 gain scherm.
- Wil geen/weinig concessies doen in blacklevel in zowel 2D als 3D.
- Zoek een los doek (wat ik met een beetje handigheid zelf weer kan opspannen op het frame van Kingpin.

Van belang is om te weten dat ik draai in een volledige bat cave waarin geen licht naar binnen komt en waarin echt alles mat zwart is.

Iemand tips naar welk scherm te kijken gezien mijn wensen/setup?

geronimo

Mischien is het nieuwe doek van Screenint iets voor je :
Ik heb er geen ervaring mee maar voor meer info kan je op de site van de fabrikant kijken.

Screenint heeft nu ook een speciaal doek voor 3D & 2D genaamd "Deep Space 3D"

Volgens de screenint site :
"Deep Space 3D cloth is a projection fabric with a special coating which is suitable to be used as high gain polarized screen for PASSIVE 3D projection but also as high contrast but high gain cloth for 2D projection.
Deep Space 3D has a black rear side which stops eventual sun or artificial black light and it assures perfect flatness in several conditions."

Technical details:

Gain : 1.4
Half Gain : +/- 50degrees
Roller Height: 244 cm
Thickness : 0,30 mm
Weight : 430gr/sqm
Fire proof cert.: yes

Available on models : Compact, Compact Home Cinema, Double Format, Tiziano Home Cinema, Flat Elastic

THX-UltraII

thxz voor je reactie! De Deep Space 3D is voor passieve projectiesystemen, maar ze hebben ook een Hi-Light variant die goed voor 3D content zou moeten werken. De gain van deze Hi-Light is 2.3 dus ik ben bang voor 2D voor een batcave aan de hoge kant.

behappy


THX-UltraII

Quote from: behappy on April  2, 2012, 16:11:19
Mischien is dit iets voor je ??

http://www.screen-tech.de/index.html
bedankt voor je reply maar ook dit doek is voor passieve systemen, niet voor voor actieve.

ATI850

Waarom schaf je geen 2e scherm aan dat je vlak voor je vaste scherm hangt. Dan kan je een doek nemen met hoge gain, en die enkele keer dat je 3D gaat kijken laat je hem (electrisch) voor je vaste scherm zakken. Als je dan de bak van het scherm in de kleur van je ruimte neemt valt het ook niet zo op. Dan heb je het beste van beide werelden. Al het andere zal toch enigzins een compromis zijn.

THX-UltraII

Quote from: ATI850 on April  3, 2012, 06:57:29
Waarom schaf je geen 2e scherm aan dat je vlak voor je vaste scherm hangt. Dan kan je een doek nemen met hoge gain, en die enkele keer dat je 3D gaat kijken laat je hem (electrisch) voor je vaste scherm zakken. Als je dan de bak van het scherm in de kleur van je ruimte neemt valt het ook niet zo op. Dan heb je het beste van beide werelden. Al het andere zal toch enigzins een compromis zijn.

kan ook, maar dat wordt wel een dure oplossing dan en een hoop verbouwen in mijn HT. Ik ben eea. aan het navragen op het AVS forum. Daar loopt een draadje met veel info over 3D schermen voor zowel een actieve als passieve 3D setup:

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=1300238

crackdown

Ik had begrepen dat Kinpin ook met een 3D doek zou komen wat gewoon in je huidige frame te spannen is?

Kjelt

Quote from: ATI850 on April  3, 2012, 06:57:29
Waarom schaf je geen 2e scherm aan dat je vlak voor je vaste scherm hangt. Dan kan je een doek nemen met hoge gain, en die enkele keer dat je 3D gaat kijken laat je hem (electrisch) voor je vaste scherm zakken. Als je dan de bak van het scherm in de kleur van je ruimte neemt valt het ook niet zo op. Dan heb je het beste van beide werelden. Al het andere zal toch enigzins een compromis zijn.
+1  en als 3D stopt dan haal je hem er weer af  :D

behappy


THX-UltraII

#10
bedankt voor het meedenken. Stewart heeft een enorm assortiment en een goed 3D scherm dat zij aanbieden is de Studiotec 130. Hiermee behoudt je vrijwel alle voordelen van een goed 2D doek voor donkere ruimtes terwijl je toch zo n 30% winst zal halen in brightness in 3D. Maar het doek kost ook wat ook helaas.

behappy

Ik zie dat je je vw95 te koop hebt staan, wat is hiervan de reden ?? 

THX-UltraII

Quote from: behappy on April 20, 2012, 23:19:51
Ik zie dat je je vw95 te koop hebt staan, wat is hiervan de reden ?? 
graag hier ontopic blijven. bij interesse in vw95 mail of pm.

J.A.F._Doorhof

Als je budget beperkingen hebt is er maar 1 oplossing hoe stom dit ook klinkt en dat is 2 schermen.

Spanscherm voor 2d met gain tussen de 1.0 en 1.4.
Rolscherm ervoor voor 3D met gain tussen de 2.0 en 2.8.

Zo doen wij het voor de meeste klanten die veel 3D kijken.

ALLE schermen die voor beide geschikt zijn doen een flinke concessie voor 2d en aangezien 99% 2d is wat je op dit moment kijkt is dat zonde in mijn optiek, en rolschermen met hogere gains zijn niet al te prijzig, lees goedkoper dan je huidige scherm vervangen voor een combi bruikbaar scherm.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

evilniek

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 22, 2012, 06:34:48
Als je budget beperkingen hebt is er maar 1 oplossing hoe stom dit ook klinkt en dat is 2 schermen.

Spanscherm voor 2d met gain tussen de 1.0 en 1.4.
Rolscherm ervoor voor 3D met gain tussen de 2.0 en 2.8.

Zo doen wij het voor de meeste klanten die veel 3D kijken.

ALLE schermen die voor beide geschikt zijn doen een flinke concessie voor 2d en aangezien 99% 2d is wat je op dit moment kijkt is dat zonde in mijn optiek, en rolschermen met hogere gains zijn niet al te prijzig, lees goedkoper dan je huidige scherm vervangen voor een combi bruikbaar scherm.

Welk Hi-gain rolscherm adviseren jullie dan meestal, als ik vragen mag?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

THX-UltraII

daar ben ik ook wel benieuwd naar Frank, welk rolscherm denk jij aan? Bij rolschermen heb ik altijd mijn bedenkingen aangezien ze vaak niet zo strak hangen. Of is dat tegenwoordig niet meer?

THX-UltraII

Heb zelf zojuist even eea. opgezocht. Ik denk dat een Projecta 'High Power' of 'High Contrast High Power (HCHP)' erg goed is om te gebruiken voor actief 3D (let op! dus NIET voor passieve systemen). Ga vanmiddag nog wat verder op zoek.

MG76

Heb zelf ook een batcave met alles donkere kleuren met een zelf gemaakt scherm van doek op rol van Gé
Dit heeft een gain van 1.3 en voor mij zeer geschikt om zowel 2d als 3D te bekijken maar durf niet te zeggen of dit voor jou ook geschikt is. Als je interesse hebt dan ben je welkom om te komen kijken... Ik ben zelf niets gewend vwb beamer en scherm aangezien dit m'n 1e beamer/scherm is.

THX-UltraII

Quote from: MG76 on April 23, 2012, 23:28:02
Heb zelf ook een batcave met alles donkere kleuren met een zelf gemaakt scherm van doek op rol van Gé
Dit heeft een gain van 1.3 en voor mij zeer geschikt om zowel 2d als 3D te bekijken maar durf niet te zeggen of dit voor jou ook geschikt is. Als je interesse hebt dan ben je welkom om te komen kijken... Ik ben zelf niets gewend vwb beamer en scherm aangezien dit m'n 1e beamer/scherm is.
een 1.3 gain geeft meer een zeer subtiel verschil in 3D ten opzichte van een 1.0gain lijkt mij. Ik denk toch echt aan een dual scherm oplossing maar moet eerst uit zien te vinden welke.

evilniek

Op z`n minst moet het 3D-scherm een gain van 2.0, heb ik niet gevonden bij Projecta.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

THX-UltraII

goed zoeken ;-)
type is high power en high contrast high power

evilniek

Maar dan zit je weer met de hoogte van je PJ, met die high power doek moet je PJ ideaal op ooghoogte worden opgesteld. In mijn geval gaat dit lastig worden ivm mijn Si BDII, dan moet de PJ juist weer een stuk hoger staan.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

THX-UltraII

Quote from: evilniek on April 24, 2012, 14:04:03
Maar dan zit je weer met de hoogte van je PJ, met die high power doek moet je PJ ideaal op ooghoogte worden opgesteld. In mijn geval gaat dit lastig worden ivm mijn Si BDII, dan moet de PJ juist weer een stuk hoger staan.
dat is dus precies waar ik ook mee zit. Mogelijk kan het bij mij maar het is een twijfelgeval. Check mijn setup:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showpost.php?p=21861326&postcount=254

Lorsheijd

Quick Reference Guide to 3D
Passive 3D Systems
Passive 3D systems traditionally require a silver screen to maintain polarization which is not ideal for 2D
use. (Stewart now offers Silver 5D which is optimized for 3D and 2D applications.) However, there are some
passive 3D systems that can use any type of Stewart screen material.
Stereoscopic Polarizing Systems (i.e. RealD L, MasterImage MI-2100, etc.)
These systems require a silver screen.
These systems use stereoscopic polarized images (linear and circular) where you project both the left eye
and the right eye images through a type of filter simultaneously into the same space, and then use polarized
glasses which show each image to its intended eye while blocking out the unintended image from that eye.
The newer systems like the ones mentioned above allow you to place a filter system in front of a single 3D
enabled projector to help keep cost down. Many installations that use these systems that require both 2D
and 3D require two screens, one for 2D and a silver screen for 3D (perfect application for a Daily Dual).
Stewart' s new Silver 5D is now available as a single screen solution for these applications.
Stewart materials for these type of systems:
Front: Silver 3D or Silver 5D
Rear: FilmScreen 150
StarGlas 60
TechPlex 150
TechScreen 150
Opta PowerView
Color Combing Systems (i.e. Dolby 3D, Panavision 3D)
These systems can be used with any type of screen.
Color combing systems use a method working with color wavelengths to create the stereoscopic image and
do not require a silver screen.
Dolby 3D uses a special color wheel in the projector that contains an additional set of three color
filters. The additional set can produce the same color gamut as the standard three filters but transmit
light at different wavelengths. The glasses have complimentary dichroic filters in the lenses that filter
out either one or the other set of three light wavelengths.
Panavision 3D is very similar to Dolby 3D in how it works except that it does not require the 3D
content to be encoded (one less expense) This system also does not require a silver screen
Active 3D Systems
These systems can be used with any type of screen.
Active 3D systems use liquid crystal shutter glasses with a 3D enabled projector. The liquid crystal layers
are controlled when a voltage is applied to them making them go dark or become transparent. The glasses
are controlled by infrared, radio frequency, DLP-Link or Bluetooth transmitters that send a timing signal that
allow the glasses to alternately darken one eye and then the other in sync with the refresh rate of the
projector.

Verheldert misschien ::)

THX-UltraII

Ben voorlopig geknokt met 3D. Kan me nog niet bekoren.