Audio en Voedingstrafo's Techniek vs Klank

Started by Arno P, March 18, 2012, 16:58:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: Rock Solid on March 19, 2012, 21:05:18
Ik twijfel om het hier te noemen ... maar de Audio Consulting trafo's hebben toch ook wel een reputatie opgebouwd. Ik heb dan wel niet een vergelijk gemaakt, maar ben destijds in Zwitserland geweest bij Serge Schmidlin. Hij concentreerde zich erg op de gebruikte materialen en was hierbij veel gehoormatig aan het finetunen. Zelf  heb ik hem heel weinig gehoord over metingen.
Wellicht kun je hier niets mee. Zie graag hieronder over zijn nieuwe TVC.

http://www.audio-consulting.ch/?Products:Preamlifier:Silver_Rock_%26quot%3BMeteor%26quot%3B_AVC


Dit is helemaal de spijker op zijn kop! (En perfecte timing  ;))

paarslicht

Quote from: Arno P on March 19, 2012, 21:11:41
Dit is helemaal de spijker op zijn kop! (En perfecte timing  ;))

so '90-iets.....

paarslicht

Quote from: Arno P on March 19, 2012, 21:10:45
Waar ik jouw bouwtopic hier op het forum kan vinden waar jij je helemaal kwetsbaar durft op te stellen en je ook nog eens je echte naam durft te noemen  :D

Ik had al een website en ik kan me voorstellen dat sommigen daar al weet van hadden...... iets met Tansplanum
Verder heb ik voor de lol een website voor een Stax esl transformator upgrade gelanceerd. Ingewijden wisten dit al lang.

Arno P

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 21:20:08
Ik had al een website en ik kan me voorstellen dat sommigen daar al weet van hadden...... iets met Tansplanum
Verder heb ik voor de lol een website voor een Stax esl transformator upgrade gelanceerd. Ingewijden wisten dit al lang.

Bekeer mij gerust en plaats eens een smakelijk zelfbouwtopic op het htforum....

paarslicht

Quote from: Arno P on March 19, 2012, 21:11:41
Dit is helemaal de spijker op zijn kop! (En perfecte timing  ;))

So '90-tiets omdat al vele jaren de firma Tribute iets degelijk al aan bied.

Cryo behandeling is weer zo'n "cult" behandeling waar de hond geen brood van lust.
Wie wil er een cryo behandelig? Ik kan voor iedereen zo'n behandeling verzorgen tegen een redelijke vergoeding.
Dat wordt dan een cryo behandeling bij - 196  graden Celcius. Wie dat wil kan met mij overleg voeren voor een prijs opgave.

Arno P

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 21:30:40
So '90-tiets omdat al vele jaren de firma Tribute iets degelijk al aan bied.

Cryo behandeling is weer zo'n "cult" behandeling waar de hond geen brood van lust.
Wie wil er een cryo behandelig? Ik kan voor iedereen zo'n behandeling verzorgen tegen een redelijke vergoeding.
Dat wordt dan een cryo behandeling bij - 196  graden Celcius. Wie dat wil kan met mij overleg voeren voor een prijs opgave.


Kleine rat  >:D ::)

paarslicht

Quote from: Arno P on March 19, 2012, 21:22:02
Bekeer mij gerust en plaats eens een smakelijk zelfbouwtopic op het htforum....

Ik heb met mijn website geen enkele behoefte iemand te bekeren en dat is ook de reden dat ik een website gemaakt heb en geen topic op een forum ben gestart. Ik stel slechst het geen ik interessant vind aan de orde en doe daar melding van.

paarslicht


Arno P

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 21:38:36
Ik volg je even niet, verklaar nader.

Het allemaal onzin vinden maar er meteen een slaatje uit slaan....je moet in kabels beginnen  :D

phy

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 21:30:40
So '90-tiets omdat al vele jaren de firma Tribute iets degelijk al aan bied.



Pieter bied dit niet aan, Serge gebruikt echte trafo regelingen.
Pieter autoformers hij heeft ook nooit trafo regelingen gehad.
dat wil hij ook niet.
ik heb de Tribute autoformers gehad en ook de Audio Consulting trafos (de koperen)
en die vond ik veel beter
nou ja (IK) dan
maar ik heb het wel geprobeerd.

paarslicht

Quote from: Arno P on March 18, 2012, 22:08:08
Mijn DAC staat ook nog een opknapbeurt te wachten...de Lundahltrafootjes liggen al een paar jaar op het schap...en die gaan de uitgangssectie vormen...helaas wel "gewoon" koper en geen zilver

Sorry Arno, deze respons komt wellicht wat laat voor je.

Afhankelijk van het signaal niveau moet je een keuze maken voor een bepaald kernmateriaal. Hoe groter het signaal hoe meer je rekening moet houden met de uitsturing en kernverzadiging. In het het algemeen moet je voor zeer kleine signalen kiezen voor de hoogst mogelijke permeabiliteit + laagste hystererisverliezen en naar mate het signaal niveau stijgt verschuift dit naar lagere permeabiliteit en lagere hysteresis verliezen.
Voor de kleinste signalen kom je er niet onderuit om voor een ringkern te kiezen. De voorwaarde hierbij is dat je wel geen enkele dc aanwezig is en als dat wel het geval is dat je ook exact weet hoeveel die is en of dat dan ook past in het ontwerp, anders doet het middel slechts meer kwaad dan goed.
De beste materialen op dit moment zijn de Ultraperm 250 of de 2514af

 


paarslicht

Quote from: Arno P on March 19, 2012, 21:45:34
Het allemaal onzin vinden maar er meteen een slaatje uit slaan....je moet in kabels beginnen  :D

probeer je iedereen hier in de zeik te nemen? Mijn inziens  sla je hier een beetje door.

Rock Solid

Quote from: phy on March 19, 2012, 21:47:16
Pieter bied dit niet aan, Serge gebruikt echte trafo regelingen.
Pieter autoformers hij heeft ook nooit trafo regelingen gehad.
dat wil hij ook niet.
ik heb de Tribute autoformers gehad en ook de Audio Consulting trafos (de koperen)
en die vond ik veel beter
nou ja (IK) dan
maar ik heb het wel geprobeerd.


Dat ziet er mooi uit; lekkere ruime kastjes.
Ikzelf heb een paartje New Silver Rocks nog op de plank liggen  :confused:

Het lijkt erop dat naast de draad, laminering, kernmateriaal ook de omhuizing van de trafo's cruciaal is. Maar ik ben gewoon overstag gegaan voor de supertechnische term : 'Silver Rock level magnetics' en de prijs (het moet gewoon wel goed zijn)  :P :worship: :bigsmile:

Kjelt

Ik vind die bedrading nogal een zootje eigenlijk  :(

phy

Quote from: Rock Solid on March 19, 2012, 22:13:15
Dat ziet er mooi uit; lekkere ruime kastjes.
Ikzelf heb een paartje New Silver Rocks nog op de plank liggen  :confused:

Het lijkt erop dat naast de draad, laminering, kernmateriaal ook de omhuizing van de trafo's cruciaal is. Maar ik ben gewoon overstag gegaan voor de supertechnische term : 'Silver Rock level magnetics' en de prijs (het moet gewoon wel goed zijn)  :P :worship: :bigsmile:

Ja het ïnpakken van kleine signaal trafo's is goed hoorbaar metaal of zelfs mumetaal is soms nodig maar gaat altijd ten koste van muziek weergave
maar ten goede van brom vermindering , het meet beter  ;)

phy


Kjelt

Quote from: phy on March 19, 2012, 22:20:06
is het ook  ;)
De houten kastjes vind ik wel weer erg mooi gemaakt, zelf gebouwd?

phy

Quote from: Kjelt on March 19, 2012, 22:20:50
De houten kastjes vind ik wel weer erg mooi gemaakt, zelf gebouwd?
Ja maar dat is ook niets, lelijke knoppen voorop
de tekening in het hout loopt niet door Bah.....



Erik van Voorst (in memoriam)

Phy als ik me niet vergis....ze hadden toch hele mooie knoppen met die viool C37 lak... ;D :devil:

Buiten het kastje is toch die oude trafo-techniek opnieuw ge-revived als volumeregeling met een behoorlijk aantal volgers...maar goed we weten al lang dat de oude technieken in de audiowereld nog steeds zeer bevredigend en zelfs met de top mee kunnen draaien.  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Kjelt on March 19, 2012, 18:48:05
Tja ik denk dat ik dit "topic" maar ga verlaten aangezien er twee uitersten met elkaar in de clinch liggen en precies die uitersten die de topic titel verwoorden: de een die meet en de ander die luisterd, alleen niet naar en met elkaar  :threadclosed:


Hoi Kjelt,

Om even een misverstand uit de weg te ruimen (misschien heb ik die zelf geintroduceerd) er wordt ook behoorlijk gemeten aan ruimte, materialen en compomenten bij mij thuis.
Af en toe laat ik eens wat doorsijpelen op het forum maar meestal niet....omdat geloof het of niet ...dat NOG meer tot discussie leidt dan luisteren.... ;)

Wat je bijvoorbeeld wel gedetailleerd kan teruglezen zijn de metingen van Toine in mijn ruimte....(akoestiek der akoestieken)
Daarnaast zijn bijna alle gebruikte materiallen in mijn ...der....topic doorgemeten en daar waar mogelijk "gematched".
Ik geef toe dat het vaak lijkt of ik maar wat "pak".....schijn bedriegt.

Je moet trouwens wel simpel zijn als je daar zo van overtuigd bent en mijn persoon daarop aanvalt  :hehe:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Als je het iets zwart/wit poneert dan krijg je meestal een grijze reactie terug, nu van twee kanten dus ik begrijp nog niet helemaal waarom jullie dan niet met elkaar kunnen/willen communiceren maar so be it.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kjelt, dat komt gewoon omdat je je waarschijnlijk te weinig hierover inleest...als je rustig de betreffende postings terugleest kom je misschien tot dezelfde conclusie als ik...

Mijn conclusie:

"ik hou niet van negatieve, aanvallende, bijtende, spottende en slecht onderbouwde uit de lucht gegrepen reacties" en zeker niet als dat van een persoon komt die uit zichzelf nooit wat constructiefs post en enkel tot een "lezersgroep" behoort.......maar zoals je zegt...so be it....dan reageer ik in mijn topic niet meer op dat soort vragen of "hulp"  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

phy

Quote from: Erik van Voorst on March 20, 2012, 08:44:13
Phy als ik me niet vergis....ze hadden toch hele mooie knoppen met die viool C37 lak... ;D :devil:

Buiten het kastje is toch die oude trafo-techniek opnieuw ge-revived als volumeregeling met een behoorlijk aantal volgers...maar goed we weten al lang dat de oude technieken in de audiowereld nog steeds zeer bevredigend en zelfs met de top mee kunnen draaien.  ;D
Sterker nog, geen enkele weerstand regeling kan het nivo van een inductieve regeling evenaren
ik draai nog altijd met stappen trafo's in mijn voorversterker het -3 dB punt licht bij 6 Hertz en 240 kHz
alleen  de naam klinkt al beter.
weerstand :is weggooien ,geforceerdheid ,verstoken, niet willen maar toch moeten
transformator : transformeren,op een ander nivo brengen  ;D

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on March 20, 2012, 08:44:13
Buiten het kastje is toch die oude trafo-techniek opnieuw ge-revived als volumeregeling met een behoorlijk aantal volgers...maar goed we weten al lang dat de oude technieken in de audiowereld nog steeds zeer bevredigend en zelfs met de top mee kunnen draaien.  ;D

Yep, idem hier...draait al heel wat uren naar volle tevredenheid  ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=71962.0

paarslicht

Quote from: phy on March 19, 2012, 21:47:16
Pieter bied dit niet aan, Serge gebruikt echte trafo regelingen.
Pieter autoformers hij heeft ook nooit trafo regelingen gehad.
dat wil hij ook niet.
ik heb de Tribute autoformers gehad en ook de Audio Consulting trafos (de koperen)
en die vond ik veel beter
nou ja (IK) dan
maar ik heb het wel geprobeerd.


Ik vind het prima dat jij het veel beter vind hoor maar voor andere mensen geld dat niet. Als trafo kan het nooit echt goed zijn in vergelijk met c-kern versies. Als er een kans op dc op de trafo bestaat valt een ringkern af maar zo niet dan is de ringkern te prefereren.

Het EI blik ontwerp is echt zeer gedateerd en kan gewoon niet mee doen in de premier league van de huidige kernmaterialen voor c-kern/ringkern. Top materialen zijn daar nu eenmaal niet voor verkrijgbaar en al zou je ze zelf maken dan verliezen ze hun eigenschappen door EI gebruik. De verliesfactoren zijn veel te groot en ook wikkeltechnisch gezien moet je veel water bij de wijn doen omdat de permeabilteit veel lager ligt en ook de uitsturing is slechter. Kortom je moet onnodig veel wikkelen.