Audio en Voedingstrafo's Techniek vs Klank

Started by Arno P, March 18, 2012, 16:58:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Zelfs op mijn reactie kun je niets ter verdediging aanbrengen.... :o

Eigenlijk heb ik pagina's lang op het HiFi.forum ook al die ellende van je gelezen over trafo's ...het leidde meer tot frustratie en ruzie van de HIFI.NL leden dan dat er informatie werd gegeven over de materie...en dan bedoel ik technisch wetenschappelijk en/of gewoon luister-ervaringen van je....

Je had nu juist in dit topic al je kennis over kunnen dragen....maar het gaat na een paar postings al precies dezelfde kant op.... :yawnee:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Quote from: Erik van Voorst on March 19, 2012, 09:13:10
Je had nu juist in dit topic al je kennis over kunnen dragen 
Ik zou zeggen geef  het goede voorbeeld en begin eens jouw kennis over te dragen  ;) Dan hebben we wat om te leren en over te discussieren.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Kjelt on March 19, 2012, 09:47:32
Ik zou zeggen geef  het goede voorbeeld en begin eens jouw kennis over te dragen  ;) Dan hebben we wat om te leren en over te discussieren.

uhhhhhh....dan heb je een paar duizend pagina's terug te lezen  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Quote from: Erik van Voorst on March 19, 2012, 11:06:32
uhhhhhh....dan heb je een paar duizend pagina's terug te lezen  ;)
:o Op alleen transformator techniek?

Arno P


paarslicht

Quote from: Kjelt on March 19, 2012, 09:47:32
Ik zou zeggen geef  het goede voorbeeld en begin eens jouw kennis over te dragen  ;) Dan hebben we wat om te leren en over te discussieren.

Dat gaat het niet worden denk ik voor hem. Leuke kastjes maken kan die overigens wel maar aan al die luisterttest van hem heb je helemaal niets omdat de context, waarom op die plaats iets beter klinkt, volledig ontbreekt en dat maakt het tot een eenmalige gebeurtenis die het vermelden verder niet waard is (immers de persoon zelf heeft enkel het genot niet andere mensen).



Arno P

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 17:26:46
Dat gaat het niet worden denk ik voor hem. Leuke kastjes maken kan die overigens wel maar aan al die luisterttest van hem heb je helemaal niets

Beetje flauw en onder de gordel zeg  :sarcasm:

paarslicht

Om nog even terug te komen op de verschillen tussen (o.a koper vs zilverdraad) uitgangstrafo's.

Ergens midden jaren '80 is er een publicatie verschenen in het blad 'L Audiophile (voor de ingewijden een Frans "hobby" blad met o.a een stel fanatieke Japanners en Fransozen die zeer geïnteresseerd waren in buizenversterkers en hoornluidsprekers) met de titel "Amplificateurs monotriodes de puissance", "Les transformateurs de sortie" van William Walther en Gérard Chrétien.
Dat artikel gaat dus over uitgangstrafo's meettechnisch bekeken en de klankmatige uitkomst.
Om het heel kort samen te vatten moet een trafo een groot frequentie bereik hebben wat ook nog eens in het hoog zonder resonanties moet zijn en met een zo laag mogelijke verliesfaktor (in dB) en uiteraard een zo laag mogelijke verzadiging van de trafo.
Een Tango U808 moet het daar afleggen tegen een Tango FX 50-3,5 en hoewel de laatste Tango een iets verder doorlopend hoog heeft is de Partridge TK 4519 (met een marginaal beter laag) beter in het beheersen van de resonantie frequenties in het hoog en men vindt die dan ook beter klinken.

In dit licht gezien kan ik, en dat heb ik uitvoering getest (gemeten en beluisterd), gerust zeggen dat een lagere verliesfactor een hele belangrijke factor is in de weergave in een systeem. Hier onderscheid men het kaf van het koren. Uiteraard moet mede de resonantie onderdrukking mee worden genomen.  


paarslicht

Quote from: Arno P on March 19, 2012, 17:34:47
Beetje flauw en onder de gordel zeg  :sarcasm:



Dat kan je vinden Arno maar ik denk dat het wel de realiteit is (zie boven staan de post). HIROYASHU KONDO zie ik altijd ergens onder aan bij hem staan en als ik dan kijk welke verdienste die man heeft dan is dat wel in schril contrast met wat Erik eigenlijk aan het doen is.
Bij Audionote Japan (wellicht ook UK) is Techniek en Luisteren gekoppeld aan elkaar en dat maakt ook het verschil.

Daarbij vind ik dat persoonlijk ook dat dat altijd het geval moet zijn.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk ik weet niet wat voor missie je jezelf hebt opgedragen maar als ik zo even al je posts de revue laat passeren zowel op hifi.nl alswel dit forum kan ik met de beste wil van de wereld nergens enige bijdrage ontdekken.
Sterker nog je zaait dood en verderf en gooit volop rookgordijnen op om je ergens onderuit te praten als mensen OF doorvragen over de techniek OF over je luister ervaring...

Allemaal erg frustrerend...ook op dit topic, wat je allemaal van mij vind dat is prima maar het gaat nu dus even over JOU en je toegevoegde waarde m.a.w. Wat weet je nu ECHT over trafo's te melden.

Nogmaals mij hoef je er niet mee te verblijdden want ik heb de enorme ruzies al van je gelezen op dat hifi forum...ik denk dat dit langzaam een op een hier zich zal gaan herhalen door het tolerante gedrag van de moderators...erg jammer...maar nogmaals vooral van de mensen die je nog niet kennen....  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

paarslicht

Quote from: Erik van Voorst on March 19, 2012, 18:05:56
Kijk ik weet niet wat voor missie je jezelf hebt opgedragen maar als ik zo even al je posts de revue laat passeren zowel op hifi.nl alswel dit forum kan ik met de beste wil van de wereld nergens enige bijdrage ontdekken.
Sterker nog je zaait dood en verderf en gooit volop rookgordijnen op om je ergens onderuit te praten als mensen OF doorvragen over de techniek OF over je luister ervaring...

Allemaal erg frustrerend...ook op dit topic, wat je allemaal van mij vind dat is prima maar het gaat nu dus even over JOU en je toegevoegde waarde m.a.w. Wat weet je nu ECHT over trafo's te melden.

Nogmaals mij hoef je er niet mee te verblijdden want ik heb de enorme ruzies al van je gelezen op dat hifi forum...ik denk dat dit langzaam een op een hier zich zal gaan herhalen door het tolerante gedrag van de moderators...erg jammer...maar nogmaals vooral van de mensen die je nog niet kennen....  ;)

Ik heb me geen missie opgedragen Erik.

Als je graag post de revue wilt laten passeren dan is deze wellicht ook een hele aardige: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120835.0  Als een waanzinnige en zonder enige vorm van inhoud nog enige kennis ga je daar te keer tegen ene Jacco. Is dat wat je graag hier ten toon wil spreiden?

Ik heb hier meermaals een bron aangegeven en wel een bron die niets met mij van doen heeft. Het is aan jou en anderen om daar kennis van te nemen.
Ik heb je vriendelijk gevraagd eens metingen te doen naar b.v de Parmeko  spoelen (en de andere graag ook erbij) om daar eens een frequentie vs  impedantie curve van te bepalen en dat kan of wil je niet doen.

Ik denk dat onze "relatie" een stuk vriendelijker zou zijn als je een meer opbouwende werkwijze zou hanteren.

Kjelt

Tja ik denk dat ik dit "topic" maar ga verlaten aangezien er twee uitersten met elkaar in de clinch liggen en precies die uitersten die de topic titel verwoorden: de een die meet en de ander die luisterd, alleen niet naar en met elkaar  :threadclosed:

paarslicht

Quote from: Kjelt on March 19, 2012, 18:48:05
Tja ik denk dat ik dit "topic" maar ga verlaten aangezien er twee uitersten met elkaar in de clinch liggen en precies die uitersten die de topic titel verwoorden: de een die meet en de ander die luisterd, alleen niet naar en met elkaar  :threadclosed:


que? Je moet luisteren naar wat de trafo levert afhankelijk van het design!

btw hoe kom je op het idee dat ik niet luister naar het geen ik maak of gebruik? Wellicht hebben de verkeerde mensen je dat doen ingeven maar niets van dit alles is waar.

Arno P

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 17:57:26

Dat kan je vinden Arno maar ik denk dat het wel de realiteit is (zie boven staan de post). HIROYASHU KONDO zie ik altijd ergens onder aan bij hem staan en als ik dan kijk welke verdienste die man heeft dan is dat wel in schril contrast met wat Erik eigenlijk aan het doen is.
Bij Audionote Japan (wellicht ook UK) is Techniek en Luisteren gekoppeld aan elkaar en dat maakt ook het verschil.

Daarbij vind ik dat persoonlijk ook dat dat altijd het geval moet zijn.


Het lijkt echt of jij denkt de wijsheid in pacht te hebben...ongeloofelijk...zeker ook HTS gedaan en denken dat je dan een Einstein bent geworden..kom op zeg
Het ontgaat jou kennelijk aan wat er achter het niet technisch stuk schuil gaat en goeroes als Kondo zijn dan helemaal moeilijk te volgen...
Nee hoor, netjes op je plek terug, terug in je mand.....we proberen hier een stap verder te gaan....en wie mee wil moeten open staan en vooral de instelling houden dat hij voor zichzelf duidelijk heeft slechts 1% van het geheel te weten....alleen zo zul je echt bijleren...

Arno P

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 19:02:39
que? Je moet luisteren naar wat de trafo levert afhankelijk van het design!

btw hoe kom je op het idee dat ik niet luister naar het geen ik maak of gebruik? Wellicht hebben de verkeerde mensen je dat doen ingeven maar niets van dit alles is waar.

Als iemand alleen maar kan schreeuwen zal uiteindelijk er niemand naar luisteren....er rest dan enkel een harp...een aapje op de schouder en beginnen met lopen

B.

Wat zijn audiofielen toch lastig in de omgang...
Kan ik daar ergens een handboek voor downloaden?

Paarslicht ging pas (gedeeltelijk, i.t.t. tot anderen) offtopic op ´t moment dat hij persoonlijke aanvallen moest incasseren.
Daarnaast vind IK zijn bijdrage in dit forum buitengewoon bijzonder omdat ik geïnteresseerd ben in de techniek, en niet in andermans subjectieve oordeel.


paarslicht

Quote from: Arno P on March 19, 2012, 19:02:56
Het lijkt echt of jij denkt de wijsheid in pacht te hebben...ongeloofelijk...zeker ook HTS gedaan en denken dat je dan een Einstein bent geworden..kom op zeg
Het ontgaat jou kennelijk aan wat er achter het niet technisch stuk schuil gaat en goeroes als Kondo zijn dan helemaal moeilijk te volgen...
Nee hoor, netjes op je plek terug, terug in je mand.....we proberen hier een stap verder te gaan....en wie mee wil moeten open staan en vooral de instelling houden dat hij voor zichzelf duidelijk heeft slechts 1% van het geheel te weten....alleen zo zul je echt bijleren...


Dat is jou visie wellicht maar helaas zeer ver van mij vandaan, er klopt geen bal van. Hoe wil je hier nou duidelijk maken dat je een stap verder wilt komen zonder enige vorm van onderbouwing? Wat is nu je referentie kader? Kondo in ieder geval niet want dat is ondertussen wel door de mand gevallen gezien de werkwijze.

m9

ik geloof niet dat paarslicht het zo kwaad bedoelt.

ik denk eerder dat bij hem de tenen krullen als iemand zich blind staart alleen op naam en faam en overbodig veel geld uitgeeft terwijl dit eenvoudig te voorkomen is en er uiteindelijk hetzelfde zoniet beter eindresultaat behaald kan worden.


paarslicht

Quote from: m9 on March 19, 2012, 19:18:51
ik geloof niet dat paarslicht het zo kwaad bedoelt.

ik denk eerder dat bij hem de tenen krullen als iemand zich blind staart alleen op naam en faam en overbodig veel geld uitgeeft terwijl dit eenvoudig te voorkomen is en er uiteindelijk hetzelfde zoniet beter eindresultaat behaald kan worden.



zeer plastisch omschreven en zeker to the point  :)

Arno P

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 19:11:41
Dat is jou visie wellicht maar helaas zeer ver van mij vandaan

:D Kijk nu kan ik het dan toch weer volledig met je eens zijn... :clapping:

Arno P

Quote from: m9 on March 19, 2012, 19:18:51
ik geloof niet dat paarslicht het zo kwaad bedoelt.

Zou best kunnen, maar het komt helaas vaak nogal rottig de strot uit

Arno P

Zo... genoeg handtassengezwaai....

Weet er nog iemand iets over trafo's ?  :sigh:

paarslicht

Quote from: Arno P on March 19, 2012, 20:48:24
Zo... genoeg handtassengezwaai....

Weet er nog iemand iets over trafo's ?  :sigh:

Wat wil je weten? he he

Rock Solid

Ik twijfel om het hier te noemen ... maar de Audio Consulting trafo's hebben toch ook wel een reputatie opgebouwd. Ik heb dan wel niet een vergelijk gemaakt, maar ben destijds in Zwitserland geweest bij Serge Schmidlin. Hij concentreerde zich erg op de gebruikte materialen en was hierbij veel gehoormatig aan het finetunen. Zelf  heb ik hem heel weinig gehoord over metingen.
Wellicht kun je hier niets mee. Zie graag hieronder over zijn nieuwe TVC.

http://www.audio-consulting.ch/?Products:Preamlifier:Silver_Rock_%26quot%3BMeteor%26quot%3B_AVC

Arno P

Quote from: paarslicht on March 19, 2012, 20:50:56
Wat wil je weten? he he


Waar ik jouw bouwtopic hier op het forum kan vinden waar jij je helemaal kwetsbaar durft op te stellen en je ook nog eens je echte naam durft te noemen  :D