Dedicated HT in een schuur

Started by audiosurfer, March 15, 2012, 12:00:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiosurfer

Quote from: vik on March 19, 2024, 10:25:43Laat je goed informeren en geef ook duidelijk aan welke apparatuur je gaat gebruiken.

De Monitor Audio Cinergy-lijn is niet de meest vriendelijke speaker om aan te sturen, en als ik naar je handtekening kijk, kun je op dit vlak best tekortschieten.

Ascendo is op dat gebied een stuk vriendelijker, en dit geldt overigens ook voor de prijs. De piekbelasting gaat zelfs nog een stuk hoger. Nog een pluspunt is het coaxiale design.

Veel plezier met de journey  8)

Alle apparatuur zal ook vervangen worden, kan hier ook geen meerdere subs mee instellen, dus dat moet sowieso!
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

audiosurfer

Vandaag geluisterd naar de cinergy bij van Deyen in Friesland, ze hebben een prachtige winkel met heel veel mooi speelgoed, aanrader!

De ruimte zelf was ook mooi, goed formaat (7x4x3) en lekkere banken. Ben tot nu toe in meerdere ruimtes zoals dit geweest en vind het binnenkomen altijd al mooi, de rust en de akoestiek, echt het gevoel uit de rest van de wereld te stappen.

Het geluid zelf vond ik indrukwekkend, vooral de uniformiteit over alle kanalen, met de atmos speakers als opvallers, het was echt heel duidelijk dat de mijne tekortschieten, zonder overheersend of te lokaliseerbaar te zijn, maar echt een bizar verschil met mijn huidige setup.

Meest opvallende scène voor mij was opening van Mad Max en de stem van Hardy, als dit het enige was geweest had ik ze meteen afgetikt, echt heel goed. Voor de rest ook enorm genoten en veel stof tot nadenken. Ik kan nog niet aangeven/beslissen of ik het forse prijsverschil het verschil in weergave het echt waard vind. Ik was met een vriend en met hem hou ik al 20 jaar iedere 2-3 weken een filmavondje, dus die is dus bekend met mijn setup, en die zei vooral, de huidige speakers zijn toch ook echt al goed! En dat is niet iets wat je in gedachte hebt als je 30k aan speakers gaat bestellen.. ;) wellicht omdat dit weer monitor audio is, toch soort van gelijke sound, maar dan 'beter'.
Kanttekening voor mij was wel bronmateriaal, er stond prima systeem, maar filmkeus was wat minder, ik had spijt dat ik niks van mezelf had meegenomen, want zoals boven gezegd, als alles zo goed was als Mad Max had ik het meteen gekocht, maar ik kon die kwaliteit niet echt meer vinden in de bieb. De versie van bijvoorbeeld the matrix die er op stond was in de vorm van dvd kwaliteit, terwijl de atmos uhd echt heel goed is en ook wat je wil zien en horen natuurlijk..

Vond de bass echt geweldig, zowat het beste wat ik nu toe gehoord heb, ondanks dat het maar 2 relatief kleine 15inchers waren. Bij BB&G ooit een scene van Baraka gehoord met de DD18+ (2 toch Björn?) waarbij het begrip en het belang van gelaagdheid bij een sub voor mij ineens duidelijk werd, dat had ik hier de hele tijd, echt heel goed.

Maar ik heb dus nog niet besloten en laat het ff bezinken, ook ga ik nog wel verder kijken, o.a. JBL en ascendo wil ik nog gaan beluisteren. En ik ga zsm alle absorptie aanbrengen die ik klaar heb liggen, dat wordt sowieso enorme upgrade en lekker goedkoop. Zal 1 deze dagen eens foto's plaatsen van de ruimte. Het houtwerk is echt helemaal af (alleen nog frame voor de nog aan te schaffen speakers) enkel nog wat elektra, dan afwerken met absorptie en stofje spannen ervoor.

The journey is on!
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

audiosurfer

Afgelopen zaterdag filmpje gekeken, zelfs zonder volledige afbouw prima te genieten. Nieuwe beamer ook mooi, geeft behoorlijk bak meer licht dan mijn oude Epson.

Wel was het al warm, ben al vanaf januari bezig om afspraak gemaakt te krijgen met airco-installateur (inmiddels 5 bedrijven benaderd, komen afspraken niet na, bellen niet terug of reageren gewoon helemaal niet), maar dit schiet echt niet op.

Ik wil ook een WTW installeren voor ventilatie, maar ik wil niet te veel geluid naar buiten lekken daarmee, heeft iemand suggesties hiervoor?
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

bmateijsen

Leuk om zo je ervaringen te lezen... We hebben zoveel verschillende setups gehad in de cinema in Hilversum dat ik niet helemaal meer weet of het 2x DD18+ was, maar zou goed kunnen!

Gabor

Quote from: audiosurfer on April  8, 2024, 09:54:32Afgelopen zaterdag filmpje gekeken, zelfs zonder volledige afbouw prima te genieten. Nieuwe beamer ook mooi, geeft behoorlijk bak meer licht dan mijn oude Epson.

Wel was het al warm, ben al vanaf januari bezig om afspraak gemaakt te krijgen met airco-installateur (inmiddels 5 bedrijven benaderd, komen afspraken niet na, bellen niet terug of reageren gewoon helemaal niet), maar dit schiet echt niet op.

Ik wil ook een WTW installeren voor ventilatie, maar ik wil niet te veel geluid naar buiten lekken daarmee, heeft iemand suggesties hiervoor?

Waarom een WTW in combinatie met een airco? Dat lijkt me elkaar tegenwerken.
Qua geluid, ik heb zelf twee openingen naar buiten met (aan de binnenkant) een suskast, eigenlijk een vierkante lange koker van binnen bekleed met akotherm (gebruik geen ronde luchtleidingen, het moet intern juist weerkaatsen). Op de uitgang een stille 3 standen ventilator (Orcon) om vuile lucht af te zuigen. Buitenlucht wordt daardoor via onderdruk automatisch aangezogen. De ventilator zelf heb ik nog gedempt ingebouwd. Het is niet heel complex en werkt goed, maar je moet er wel de ruimte voor hebben. De demping is vooral om buitengeluid naar binnen toe te weren en homecinema geluid naar buiten toe te weren. Het geluid van de luchtstroom is een veel minder groot probleem. Een WTW zou ik laten varen, helemaal als deze in de ruimte zelf moet komen.
Tip voor de airco, neem er een die ook kan verwarmen, daar heb je in de winter plezier van.

LS2

Mij lijkt juist ventilatie zónder wtw een airco tegenwerken en mét wtw juist heel functioneel
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

audiosurfer

Quote from: LS2 on April  8, 2024, 19:19:10Mij lijkt juist ventilatie zónder wtw een airco tegenwerken en mét wtw juist heel functioneel

Gabor, bedankt voor je uitgebreide antwoord! Qua demping heb ik inderdaad gezien hoe goed jij dat aanpakt, dat ga ik zeker meenemen.

Bovenstaand is echter ook wat mij is verteld, het betreft wel een decentrale wtw, juist om ook goed te ventileren het hele jaar door. Het betreft de zolder van de schuur en zal niet (heel erg) verwarmd worden, ik moet dus vocht tegengaan (ik zal enigszins verwarmen hiervoor, met airco inderdaad op soort van automatische modus onder de 10 gr). Moet ook nog zien hoe het gaat met enkel glas achter isolatiemateriaal, wel met dus ventilering er dichtbij.

Ik ben dus op zoek naar een decentrale wtw, met vochtsensor en zo min mogelijk lekkend geluid, naar binnen en buiten.
Arcam AVR850, Arcam P429, Oppo 93, Dune-HD, Apple-tv.
GX200 fronts, 2 DIY subs Dayton Ultimax 15inch, GXC350 center. 4 GXFX-en sides en rears, 4 Monitor audio CP380iw
Beeld: Epson TW9000, Lumene Movie Palace Velvet 200c.

Gabor

Ah in zo'n geval snap ik het, ik gebruik juist de koele buitenlucht om te helpen koelen zodat de airco minder hoeft te werken. Een WTW met bypass zou dat ook moeten kunnen.

De decentrale units lijken veelal gemaakt te zijn om rechtstreeks tegen de buitenwand te plaatsen. Je zou misschien nog een centrale unit zelf kunnen decentraliseren. Of een suskast aan de buitenkant maken.