BR, DVD-A of SACD in surround

Started by Peerless Monster, March 15, 2012, 08:27:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peerless Monster

Aangezien ik een beetje aan het testen ben geslagen met muziek in surround over mijn THX speakers (het kan) en toch wel danig onder de indruk van de high end klanken van de sub, ben ik op zoek naar mooie surround opnamen op Bluray, SACD of DVD-A. Er zijn er genoeg denk ik, maar ik ben bijvoorbeeld helemaal weg van Toto in surround (om je een idee te geven). Iets dergelijks. Lekker impact, goede bas en rustig klinkend (vind ik sowieso van een SACD dat de resolutie in het laag veel beter (KAN!) zijn)...

Ben geen fan van echt Live, dus studioopnamen lijken me op meer op zijn plek bij SACD/DVDA. Op Bluray mag Live uiteraard wel...

Het is maar dat ik op ideeen kom, dus brainstorm maar los!! ;D

Lijst om te zien en/of horen:

- Peter Gabriel - Up SACD
- Peter Gabriel - Plays DVD
- Tori Amos - Live At Montreux 1991/1992 (niet de dvd maar de BLURAY uiteraard met DTS-HD Master Audio) cover van Nirvana's 'Smells like teen sprit'
- Pink Floyd - Dark Side Of The Moon SACD
- Dire Straits-Brothers in Arms SACD
- Queen - A night at the Opera DVD-A
-
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Nosferatu

SACD: Peter Gabriel - Up. ALS je'm nog kan krijgen.  :( De stereo SACD laag is 100% identiek aan de 'gewone' CD, de 5.1 SACD laag is leuk. ;)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Peerless Monster

Quote from: Nosferatu on March 15, 2012, 08:36:37
SACD: Peter Gabriel - Up. ALS je'm nog kan krijgen.  :( De stereo SACD laag is 100% identiek aan de 'gewone' CD, de 5.1 SACD laag is leuk. ;)

Gaaf!! Thanks ik zal eens neuzen, want die CD heb ik uiteraard ook.
Duo met Kate Bush (staat niet op Up nee ;)) staat op mijn favorieten CD (CD-Retje dat ik dan zelf heb samen gesteld).
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

#3
Quote from: Nosferatu on March 15, 2012, 08:36:37
SACD: Peter Gabriel - Up. ALS je'm nog kan krijgen.  :(
De stereo SACD laag is 100% identiek aan de 'gewone' CD, de 5.1 SACD laag is leuk. ;)
Dit snap ik niet?  De SACD laag kan stereo zijn of multichannel
(vaak 5.1, soms minder) maar je hebt toch nooit meer dan één SACD laag?
Je kunt een multichannel SACD wel weer als stereo downmix afspelen.

ps Maakt niet zoveel uit, maar past het topic niet beter in dit board:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=49.0  ?

Nosferatu

#4
Geen idee eigenlijk of multi channel SACD's worden teruggemixed naar 2 kanaals als je daarvoor kiest... In het geval van de SACD Up kan ik geen enkel verschil horen tussen de CD en de 2 kanaals SACD, bij de andere PG SACD's die ik heb (allemaal 2 kanaals) wel. Zal als ik tijd heb er even induiken.  ;D
/edit/ tijd gevonden: http://www.sa-cd.net/faq#discs6

Is the stereo signal derived from the multichannel signal?

No. Unlike DVD-Audio, the SA-CD format does not support 'down-mixing'. When an SA-CD contains stereo and multichannel sound, these are stored separately on the disc.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

jowi

Tori Amos: Live At Montreux 1991/1992 (niet de dvd maar de BLURAY uiteraard met DTS-HD Master Audio), en dan met name de cover van Nirvana's 'Smells like teen sprit' 8)

Peerless Monster

Quote from: jowi on March 15, 2012, 10:08:29
Tori Amos: Live At Montreux 1991/1992 (niet de dvd maar de BLURAY uiteraard met DTS-HD Master Audio), en dan met name de cover van Nirvana's 'Smells like teen sprit' 8)

Volgens mij had je Tori destijds laten zien op dat grote scherm van je.
Ik heb ze ook 1 keer live gezien in HMH. Fantastisch. Komt op de lijst Johan. Thanks!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

Quote from: Nosferatu on March 15, 2012, 10:04:51
Geen idee eigenlijk of multi channel SACD's worden teruggemixed naar 2 kanaals als je daarvoor kiest... In het geval van de SACD Up kan ik geen enkel verschil horen tussen de CD en de 2 kanaals SACD, bij de andere PG SACD's die ik heb (allemaal 2 kanaals) wel. Zal als ik tijd heb er even induiken.  ;D
Ja, dan heb je het gewoon over de hardwarematige downmix (5.1 samengevoegd tot 2.0).  Dit kan elke SACD speler.  Misschien was je bij de vergelijking ook ff in de war?  2x de CD laag beluisterd?

Peerless Monster

Quote from: AbZ on March 15, 2012, 09:40:23
ps Maakt niet zoveel uit, maar past het topic niet beter in dit board:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=49.0  ?

Inderdaad!
Sorry was me er niet bewust van, dat ik het in het verkeerde board had gezet dit topic.
@Mods? Zou 1 van jullie dit kunnen rechttrekken. Dan zullen we jullie daar erg dankbaar voor zijn. ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Nosferatu

#9
Quote from: AbZ on March 15, 2012, 10:11:40
Ja, dan heb je het gewoon over de hardwarematige downmix (5.1 samengevoegd tot 2.0).  Dit kan elke SACD speler.  Misschien was je bij de vergelijking ook ff in de war?  2x de CD laag beluisterd?
http://www.sa-cd.net/faq#discs6

Had het al gevonden, SACD's doen niet aan downmixen. En nee, bij het vergelijk heb ik niet per ongeluk de CD laag van de SACD 2x beluisterd. Ik heb de CD en de SACD en weet wel wanneer ik welke 'laag' afspeel van een SACD.  ;)
Nog even een plaatje erbij waarop precies te zien is welke audio formaat waar op een SACD schijfje is opgeslagen.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

AbZ

Quote from: Nosferatu on March 15, 2012, 10:16:48
http://www.sa-cd.net/faq#discs6

Had het al gevonden, SACD's doen niet aan downmixen. En nee, bij het vergelijk heb ik niet per ongeluk de CD laag van de SACD 2x beluisterd. Ik heb de CD en de SACD en weet wel wanneer ik welke 'laag' afspeel van een SACD.  ;)
Nog even een plaatje erbij waarop precies te zien is welke audio formaat waar op een SACD schijfje is opgeslagen.
Grappig, heb me nooit zo verdiept in het hoe, en dacht dat spelers zelf een downmix konden doen.  Sommige SACD spelers (vooral van Marantz) doen alleen 2.0 en dan krijg je dus helemaal niets te horen van de 5.1 laag?

Peerless Monster

Quote from: AbZ on March 15, 2012, 10:26:42
Grappig, heb me nooit zo verdiept in het hoe, en dacht dat spelers zelf een downmix konden doen.  Sommige SACD spelers (vooral van Marantz) doen alleen 2.0 en dan krijg je dus helemaal niets te horen van de 5.1 laag?

Je hebt 2 lagen, waarvan 1 laag is onderverdeeld in 2.0 en meerkanaals... gaaf!
heb je ook 7.1 SACD's?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

Quote from: Peerless Monster on March 15, 2012, 10:29:12heb je ook 7.1 SACD's?
Hoeveel oren heb jij ook alweer?  ;D

Nee, het is 5.1 of minder (2.0, 4.0, ...).

Nosferatu

#13
Quote from: Peerless Monster on March 15, 2012, 10:29:12
Je hebt 2 lagen, waarvan 1 laag is onderverdeeld in 2.0 en meerkanaals... gaaf!
heb je ook 7.1 SACD's?
JA ! Speciaal voor jou regelen we dat !  :P
(nee dus, 5.1 is max)
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Richi

Peter Gabriel - Plays

Is geen SACD, DVD-A, bluray maar een simpele DVD. Maar wel één met een geweldige surround mix in DTS 96/24. Wauw.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus XLR / William Tell ZERO • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Peerless Monster

Quote from: Richi on March 15, 2012, 11:00:42
Peter Gabriel - Plays

Is geen SACD, DVD-A, bluray maar een simpele DVD. Maar wel één met een geweldige surround mix in DTS 96/24. Wauw.

Komt op de lijst! thanks Richi.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

schedel

Beck Sea Change Sacd
Waanzinnige multichannel mix
T+A | REL | Denon | JVC

Peerless Monster

Quote from: schedel on March 15, 2012, 20:05:22
Beck Sea Change Sacd
Waanzinnige multichannel mix


Gaaf! Got a devils haircut in my mind. Jeetje nog vol op gedanst.
Ik weet niet of tie op deze multimix voorkomt, maar is wel een briljant idee. Thanks!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Nosferatu

Pink Floyd - Dark Side Of The Moon. De SACD versie is misschien wel de beste versie die er is en kost praktisch niks.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

haythijs

Dire Straits-Brothers in Arms op SACD heeft mij altijd wel kunnen bekoren, evenals de hierboven  genoemde klassieker van Pink Floyd.
Queen - A night at the Opera op dvd-a is ook smullen.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

RobertVanWoerden

Ik weet niet of prog rock je smaak is, maar ik kan deze titels zeer aanraden:

Porcupine Tree dvd-a
- Stupid Dream
- Lightbulb Sun
- In Absentia (niet zo makkelijk te krijgen)
- Deadwing (ook niet makkelijk verkrijgbaar)
- Fear of a Blank Planet
- the Incident
Ook is er een gave live BD, Anesthetize, opgenomen in 013.

Een side project van PT is no-man. Daarvan zijn 2 zeer moore dvd-a's. Together we're stranger en Schoolyard Ghosts. In tegenstelling tot PT, waar vooral de meer recente albums best heavy zijn, zijn deze twee no-man zeer mellow.

King Crimson is bezig met een reissue programma waarbij de albums op dvd-a uitgebracht worden. Zeer de moeite waard, hoewel niet alle muziek even toegankelijk is. 

Steven Wilson heeft 2 solo albums uitgebracht, Insurgentes op dvd-a en Grace for Drowing op BD. Beiden prima albums. Steven is de man van Porcupine Tree en doet daar alle 5.1 mixen van, alsook de heruitgaven van King Crimson. Wat  mij betreft is hij wel dé surround mixer van dit moment.

Op BD heb je verder nog Dark Side en Wish You Were Here van Pink Floyd en Aqualung van Jethro Tull. Wel alle drie alleen verkrijgbaar in een dure box set.

Alle albums van Talking Heads zijn ook op dvd-a uitgebracht. Dit zijn ook lekkere mixen met genoeg zaken in de rear speakers.

Op dvd-v is bijvoorbeeld Caravan In the Land of grey and Pink een aanrader. Is alleen in Dolby, maar toch een zeer goed geluid. Zelfde geldt voor Magenta, een symfo/prog band met veel Yes invloeden. Methamorphosis, Seven en Cameleon zijn als dvd-v uitgebracht.

Peerless Monster

Quote from: RobertVanWoerden on March 16, 2012, 12:54:50
Ik weet niet of prog rock je smaak is, maar ik kan deze titels zeer aanraden:

Porcupine Tree dvd-a
- Stupid Dream
- Lightbulb Sun
- In Absentia (niet zo makkelijk te krijgen)
- Deadwing (ook niet makkelijk verkrijgbaar)
- Fear of a Blank Planet
- the Incident
Ook is er een gave live BD, Anesthetize, opgenomen in 013.

Een side project van PT is no-man. Daarvan zijn 2 zeer moore dvd-a's. Together we're stranger en Schoolyard Ghosts. In tegenstelling tot PT, waar vooral de meer recente albums best heavy zijn, zijn deze twee no-man zeer mellow.

King Crimson is bezig met een reissue programma waarbij de albums op dvd-a uitgebracht worden. Zeer de moeite waard, hoewel niet alle muziek even toegankelijk is. 

Steven Wilson heeft 2 solo albums uitgebracht, Insurgentes op dvd-a en Grace for Drowing op BD. Beiden prima albums. Steven is de man van Porcupine Tree en doet daar alle 5.1 mixen van, alsook de heruitgaven van King Crimson. Wat  mij betreft is hij wel dé surround mixer van dit moment.

Op BD heb je verder nog Dark Side en Wish You Were Here van Pink Floyd en Aqualung van Jethro Tull. Wel alle drie alleen verkrijgbaar in een dure box set.

Alle albums van Talking Heads zijn ook op dvd-a uitgebracht. Dit zijn ook lekkere mixen met genoeg zaken in de rear speakers.

Op dvd-v is bijvoorbeeld Caravan In the Land of grey and Pink een aanrader. Is alleen in Dolby, maar toch een zeer goed geluid. Zelfde geldt voor Magenta, een symfo/prog band met veel Yes invloeden. Methamorphosis, Seven en Cameleon zijn als dvd-v uitgebracht.

Pink FLoyd en Dire S. toegevoegd aan de lijst.

Robert jij komt met dingen waar ik nog nooit van heb gehoord.
Ik ga eerst even eens beluisteren op youtube. Thanks!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

haythijs

Robert, ook namens mij dank voor je aanbevelingen ;)  Van Porcupine Tree heb ik eens een surround versie van Deadwing beluisterd en van daaruit is mijn interesse in deze band/muzikanten gewkt. Ken nog niet alles, maar je noemt ook zijwegen die ik niet ken en toch maar eens ga opzoeken. Dank!
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

Peerless Monster

Quote from: haythijs on March 16, 2012, 13:32:45
Robert, ook namens mij dank voor je aanbevelingen ;)  Van Porcupine Tree heb ik eens een surround versie van Deadwing beluisterd en van daaruit is mijn interesse in deze band/muzikanten gewkt. Ken nog niet alles, maar je noemt ook zijwegen die ik niet ken en toch maar eens ga opzoeken. Dank!

Leuk!!!
Dit vind ik altijd zo leuk, dat anderen dan ook kunnen genieten op basis van de adviezen van anderen.
Nogmaals dank je wel Robert!!
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

haythijs

Klopt, ik ben dus ook jou zeer erkentelijk Peerless dat je dit topic opzet om je eigen collectie/smaak uit te breiden waar anderen ook ideeën uit kunnen putten.

Ik weet trouwens niet of het je vorm van muziek is, maar heb ooit eens een sacd van Frankie Goes to Hollywood gekocht, een best of. Deze klinkt geweldig, mischien zelfs een beetje over de top wat surround betreft. Neemt niet weg dat het intro van Welcome to the Pleasuredome wel leuk referentiemateriaal is.
En om mijn eigen muzikale favorieten aan te prijzen, van de Earring is ook een sacd versie van Naked3 ( unplugged concert) en klinkt in mijn oren fijner dan de dvd versie. Voor Earring begrippen vrij subtiel, voor zover zij zo kunnen spelen ;)
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare