Hoeveel PenAudio luisteraars in dit Forum?

Started by bezoeker, March 13, 2012, 15:08:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Alco

#50
QuoteDe diepte van mijn huiskamer (in luisterrichting) is maar 3,35 meter. Wanneer ik moderne muziek luister ontstaat er met de Cenya's een basbrom
Da's inderdaad erg vervelend en gaat uiteindelijk steeds meer irriteren.
Ik herken 't... ik kan m'n Rebeltjes gelukkig voor de smalle muur plaatsen en dan is de diepte(lengte) van mijn woonkamer zo'n 6 meter, met de luisterplek in het midden.
Ik heb ze echter ook een keer voor de lange muur geplaatst (visueel mooier), maar dan kreeg ik ook last van een rommelig laag door staande golven. (dan is mijn woonkamer 4 meter, met de luisterplek pal tegen de achterwand)

60-80cm gaat bij mij echt niet lukken. (heb m'n Rebeltjes nu zo'n 40cm van de achterwand, en 't verbaasd me nog dat dat al erg fraai klinkt, maar 't is ook wel een absoluut minimum)
Dichterbij plaatsen gaat vreemd genoeg niet ten koste van het laag (het laag neemt niet/nauwelijks toe) maar het losse, ruimtelijke plaatje is dan volkomen verdwenen.

Ik hoop dat 't je gaat lukken om die basbrom te verminderen.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Cyreg

Quote from: Alco on February  7, 2015, 12:29:31
Wat me wel opvalt en wat ik jammer vind, is dat de site van importeur Riverside Audio verre van up-to-date is. :huh2:
Beetje zonde vind ik persoonlijk, als 2 zulke mooie merken niet de aandacht krijgen die ze eigenlijk verdienen.

Heb donderdagavond gesproken met importeur Erik.
Dacht te begrijpen dat PenAudio(met ontwerper) over is in Russische handen? 
Er staat hier nu wel 'n demo Alabaster met phonotrap te spelen om uit te proberen ;)
Prima versterker hoor!

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

jaaptina

Ik heb de Behringer DEQ2496 nu net draaien met de equalizer van 40-50 flink gedempt. Klinkt een stuk prettiger. Of het de oplossing is weet ik nog niet. Ik wilde beslist een EQ in het digitale domein, tussen streamer en dac. Ik heb eerst met de itunes EQ getest of een equaliser effect had. Maar dat is voor mij geen permanente oplossing, omdat ik niet stream vanaf een pc maar vanaf een Pioneer N-30 streamer. Bij een pc is wel een goede softwarematige digitale EQ te vinden, maar fysieke apparaten met digitale EQ zijn er bijna niet. Binnen mijn budget moest ik kiezen tussen de Behringer DEQ2496 of MiniDSP (digitale versie). De DEC2496 heb ik 2e hands aangeschaft en is daardoor heel betaalbaar. De MiniDSP Nanodigi komt inclusief meet microfoon al gauw op 300 euro. En daarbij komt dat er weinig gebruikers info te vinden is, zodat onbekend is of het geluid niet te veel aangetast wordt. Dat is bij de DEQ2496 ook nog de vraag. De eerste indruk is positief. Morgen ga ik kijken wat de DEQ2496 kan in combinatie met de meetmicrofoon en de parametrische EQ. Dan wordt het echt room correction en niet alleen EQ.

jaaptina

#53
Ik ben inmiddels zeer te vreden met de Cenya's. Room correction bleek niet wat. Daarmee werd het geluid zo vlak als maar kan. Met de parametrische EQ van de DEQ2496 kan ik echter precies de nare frequentie filteren.


De speakers klinken nu zoals het hoort. De Rebels zijn te koop. Kan ik zeer zeker aanbevelen. De overgang van mijn oude bose naar de Rebels was een verschil van dag en nacht (de Rebels zijn dan de dag).

Alco

#54
QuoteDe Rebels zijn te koop. Kan ik zeer zeker aanbevelen.
Ik zag ze staan op MP. :) Wat me wel opviel is de geringe hoogte van je stands.
Die lijken me wel erg aan de lage kant voor de Rebels.  Ik gok zo rond de 45 a 50cm ?  :unsure:

Penaudio's eigen stand voor de Rebel/Charisma is 70cm en de meeste gangbare hoogte voor stands (voor speakers van dit formaat) is zo'n 60cm. Zelf gebruik ik Partington Dreadnoughts die ook rond de 60cm zijn.

Ik neem aan dat je die stands die op de advertentiefoto's staan niet gebruikt voor de Cenya's ?
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jaaptina

O ja, de stands, daar moet ik nog een opmerking over maken op MP.

take5

Quote from: jaaptina on February 21, 2015, 17:14:27
O ja, de stands, daar moet ik nog een opmerking over maken op MP.

Waarom zet je ze eigenlijk niet hier op het forum te koop?
Gezien de titel dacht dat dit topic was opgezet ter bevordering van het aantal PenAudio luisteraars op dit forum..

Alco

#57
Persoonlijk zou ik de optie om te kunnen bieden op MP uitschakelen Jaap.

Anders krijg je geheid eerst een aantal van die onzinbiedingen, van mensen die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten, of (blijkbaar) geen idee hebben waar ze op bieden.

(edit: ik zie dat het eerste onzinbod al binnen is) :dozingoff:

ps. ik zie toevallig net je foto van de Cenya's op de zelfbouw stands.
Toch een beetje zonde, als ik zo eerlijk mag zijn.
Ik vrees dat je de prachtige Cenya's wel behoorlijk te kort doet, door ze op zulke lage stands te plaatsen. :unsure:

Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jaaptina

Hmmm... Ik vind de hoogte van de stands niet uitmaken. De stands staan onder een kleine hoek, zodat de speakers toch goed gericht staan. Ik heb de speakers wel eens hoger gezet. Dat maakt niet echt uit. Het maakt bijvoorbeeld veel meer uit als je dichter op de muur zet. Ik ben best tevreden zo (en m'n ega ook).

Alco

#59
Sorry Jaaptina, ik had je reactie in dit topic nog niet gelezen, toen ik op je PM bericht reageerde met de tip om toch eens hogere stands te proberen. Als het voor jouw gevoel niets uitmaakt, dan mooi zo laten.  :)

Ik heb m'n Rebeltjes een keer op Mission stands gehad, die slechts 6cm lager waren dan de 62cm hoge Target stands die ik op dat moment gebruikte en kon direkt merken dat de Rebels te laag stonden. (maar die stonden dan niet onder een kleine hoek achterover) 

Onlangs heb ik een keer, puur uit nieuwsgierigheid, de Penaudio's dichter bij de muur geplaatst.
Steeds een paar centimeter meer, en uiteindelijk nog zo'n 10/12cm van de achterwand.
Tot mijn verbazing had dit weinig invloed op het laag. (had verwacht dat dit aangedikt zou worden en uiteindelijk heel rommelig) Het mooie, ruimtelijke plaatje waar Penaudio zo in uitblinkt, was uiteraard wel volkomen weg en alle instrumenten klonken wat doorelkaar. Erg onrustig en niet fijn.  Maar goed,...dat het er niet beter op zou worden, lag uiteraard voor de hand, maar was wel nieuwsgierig in welke zin.
Nu staan ze weer zo'n 40/45cm van de achterwand. Da's voor mij leefbaar en klankmatig een goed compromis.

Op zich zou ik graag speakers hebben die vlak voor een achterwand geplaatst kunnen worden, maar die zie je helaas zelden.
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

jaaptina

#60
Toen ik gisteren mijn Rebels klaar zette voor de verkoop kwam ik er tot mijn schrik achter dat ik de vocalen van de Rebels toch eigenlijk wel mooier vond dan die van de Cenya's. De Cenya's hebben meer bas, maar ook een warmere klank. Daardoor zijn ze minder sprankelend. Van schrik heb ik gisteren de Rebels direct van Marktplaats gehaald.

Ik ben er gisteren de hele zondag verder bezig geweest. Nummers keer op keer vergelijken en als ik het zat was, verder met een ander nummer en/of andere artiest. Ik ben er achter dat waar bij de Rebels het plukken van de bas opvalt, bij de Cenya's de nadruk valt op de toon van de bas. Bijvoorbeeld bij Diana Krall's album "The Girl in the other Room" liggen de accenten in de muziek echt anders. Omdat ik al een digitale EQ in de keten heb ben ik daarmee gaan uitzoeken waar de mooie vocalen van de Rebels vandaan komen. Het blijkt dat de Rebels veel meer nadruk op het hoog leggen. Ik heb dat met de Cenya's ook voor elkaar gekregen:



Je ziet alles boven de 2.000kHz heb ik omhoog gehaald en daarna alles boven de 5.000kHz iets laten zakken. Nu klinken de Cenya's net als de Rebels, maar met meer laag. Eindelijk het geluid wat ik van de Cenya's verwacht had en is het zover dat ik bij het vergelijken elke keer de Cenya's verkies boven de Rebels (tijdens dit schrijven heb ik nog wel 6x van speakers gewisseld met muziek van Nick Cave en Mark Lanegan). Jammer dat daar een EQ voor nodig is. Niet erg "purist". Gelukkig heb ik nergens het idee te horen dat de Behringer DEQ2496 afbreuk doet aan de ruimtelijkheid of focus oid.

Hieraan wil ik nog wel toevoegen dat de Cenya's met grote klassieke werken als Mozart's Requiem of de Carmina Burana van af het eerste moment een duidelijke meerwaarde lieten horen (zonder EQ). Blijkbaar is populaire muziek heel anders van struktuur.

Je hoort het, het is moeilijk de Rebels te laten gaan.

Alco

#61
Goed om te horen dat je toch nog het gewenst resultaat hebt behaald Jaap! :smile: 
Zou toch een beetje zonde zijn als de Cenya's alweer het veld moesten ruimen.

Ik zie dat de Rebel's inmiddels weer op MP staan. (en 't eerste onzinbod is ook alweer binnen) :sleepy:

Ok, een equalizer i.c.m merken als Sonneteer & Penaudio's is op zich vloeken in de kerk (laat iemand als Rinsma 't maar niet horen ;) ), maar als dat voor jou de oplossing is, waardoor je weer kunt genieten, who cares! :)



Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

Cyreg

Quote from: Alco on February 24, 2015, 15:09:06
Ok, een equalizer i.c.m merken als Sonneteer & Penaudio's is op zich vloeken in de kerk (laat iemand als Rinsma's 't maar niet horen ;) ), maar als dat voor jou de oplossing is, waardoor je weer kunt genieten, who cares! :)

Zou me zo kunnen voorstellen dat zo'n zelfde klank ook gevonden kan worden in andere LS kabels?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

bezoeker

In de markt topics staat een mooi setje kabels te koop 8)
Beviel mij erg goed toen ik de rebels nog had

jaaptina

Vandaag weer een luistersessie ondernomen. Eerst heb ik luister liedjes gedraaid, waaronder Diana Krall's Temptation en Stop This World en de laatste van Lucinda Williams (en ook nog een paar andere minder bekende artiesten). Daarbij het volume op 1/4. Dat is een behoorlijk volume. Ik vind de Rebels dan echt fijner klinken dan de Cenya's (zonder EQ). De Rebels tillen het midden en hoog er uit. Piano aanslagen klinken harder en daardoor echter. Het midden en hoog van de Cenya's moet ik behoorlijk optrekken om min of meer het zelfde effect in de toetsaanslagen, stem en andere hoge geluiden te krijgen. Bij deze muziek kinken de Cenya's anders te mat naar mijn smaak. Toen m'n huidige favorite klassieke stuk opgezet: "A Night on the Bare Mountain" van Mussorgsky (Wiener Ph.). Volume op 3/8, dat is niet zo hard voor een klassieke opname. De Cenya's klinken voller, maar ik zou ook met de Rebels kunnen leven.
Toen Rammstein opgezet. Volume op 1/2. Nu blinken de Cenya's echt uit (zonder EQ). De Cenya's klinken veel voller en zwaarder. Zeker niet mat. Ze vragen om meer volume. Voor de Rebels gaat het bij dit volume te hard. Dat klinkt in vergelijking met de Cenya's niet mooi meer.
Terug naar Mussorgsky. Volume nu op 1/2. Ook daar merk ik dat de Cenya's opleven bij hoger volume. Dan laten ze het verschil met de Rebels pas echt goed horen.
Het is een hele speurtocht geworden, maar nu weet ik tenminste wat ik in huis heb.

Cylon

Lastig lastig lastig.  Maar er moet naast een klank verschil toch ook verschil zitten in dynamiek en soundstage?

Ik heb vnv met de vader van een huisgenoot & huisgenoot, een kort maar krachtige luistersessie gehouden met zijn Charisma's en mijn Rebel's. Eindconclusie; Het laag van de rebel's was strakker, maar de Charisma's waren veel dynamischer. Het geluidsbeeld werd echt open getrokken.

Het was weliswaar met sommige nr's ook echt een close-call. Maar het gaat er bij mij heel moeilijk in dat er niet een nog groter verschil tussen de Rebel's en de Cenya moet zijn.
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

jaaptina

Het is moeilijk naar veel verschillende dingen tegelijk te luisteren. Heb ook maar één paar oren. Maar mijn eerste reactie op de Cenya's was dat het stereobeeld gedetailleerder is en dat ze sneller zijn. De bas geeft ook echt een extra dimensie. Vanavond via Qobuz mijn oude favoriet Pixies beluisterd. Een remastered versie van Surfer Rosa. Dat klinkt echt geweldig over de Cenya's (zonder de EQ). Nu het later is gaat het volume omlaag en staat er een muziekje op met akoustische gitaar en gaat de EQ weer aan. Sommige mensten hebben een verzameling koptelefoons. Dat zou met speakers ook een aardige optie zijn, maar niet zo praktisch :music:. De remastered Surfer Rosa is bij Qobuz aangeschaft en daar ga ik nog vaak van genieten!

Cylon

Help! Uit mijn rechter Rebel komt bij bepaalde nr's op een hoger volume (hard, maar niet extreem hard) ineens een resonerend/schrapend/schurend achtig geluidje.
Er ontsnapt nergens lucht oid uit de behuizing. Het lijkt echt alsof de woofer ergens tegen aan schuurt. Ik hoor t voornamelijk bij elektronische nr's met flinke repetitive bass.

Iemand enig idee wat dit is en hoe dit kan komen? Ik vrees dat de woofer overleden is..  :unhappy:
Amp: Unison Research Unico P Speakers: Penaudio Rebel 3 Bron: Arcam rPac USB DAC  & Dell E6420 Kabels: W&M ls-01

Extra (slaapkamer) Q-acoustics BT 3 actieve speakers

Alco

O jee,...dat klinkt inderdaad niet echt gezond Cylon. :omg: :unsure:

Kun je de woofer er uit halen ?  Misschien dat dan aan de achterkant iets bijzonders te zien is ?
(geen idee hoor, maar dat is wat ik zou doen, en dan vergelijken met de woofer van de linker Rebel)
Rega IO, Bluesound Node N130, Dali Oberon 1's op Solidsteel SS-6 stands. (kabels: Chord Clearway rca + De Groef Audio)

BuSpu

Als je de woofer voorzichtig indrukt moet hij vrijlopen in zijn ophanging. Als je dan een mechanisch geluid hoort loopt de spoel aan in de magneet. Voorzichtig proberen dan weet je meer.

jaaptina

#70
Mijn Rebel 3 speakers staan nu definitief te koop. Ik heb lang getwijfeld of ik de ze echt kwijt wilde. Ze klinken op vrijwel alle vlakken net zo goed als de Cenya's. Ik heb inmiddels het dreunen van de bas door mijn (te) kleine woonkamer getemd met andere luidsprekerkabels. De QED Ruby Anniversary Evolution doen dat goed. Vandaag nog weer uitgebreid zitten luisteren en vergelijken tussen de Rebels en de Cenya's. De Cenya's geven toch dat net extra in het laag dat in niet meer kwijt wil. Helaas zit in nog niet aan de 50 posts dus moeten julie het met dit verkoop bericht doen. De vraagprijs is 700 euro.

BuSpu

Waar kwam het gekraak nou vandaan? Als je ze in de verkoop zet is het misschien wel handig om daar duidelijkheid over te geven.

mijkie

Quote from: jaaptina on May 20, 2015, 14:46:49
Mijn Rebel 3 speakers staan nu definitief te koop. Ik heb lang getwijfeld of ik de ze echt kwijt wilde. Ze klinken op vrijwel alle vlakken net zo goed als de Cenya's. Ik heb inmiddels het dreunen van de bas door mijn (te) kleine woonkamer getemd met andere luidsprekerkabels. De QED Ruby Anniversary Evolution doen dat goed. Vandaag nog weer uitgebreid zitten luisteren en vergelijken tussen de Rebels en de Cenya's. De Cenya's geven toch dat net extra in het laag dat in niet meer kwijt wil. Helaas zit in nog niet aan de 50 posts dus moeten julie het met dit verkoop bericht doen. De vraagprijs is 700 euro.

als je het zo doet, zullen niet veel mensen het lezen, wordt forum-donateur en je kunt gelijk in de verkoophoek aan de slag !!
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Jumping Jack

Quote from: BuSpu on May 20, 2015, 15:39:00
Waar kwam het gekraak nou vandaan? Als je ze in de verkoop zet is het misschien wel handig om daar duidelijkheid over te geven.

Dat was dus iemand anders...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

BuSpu