Voorbereiding op DBT tussen 2 extremen.

Started by B., March 12, 2012, 17:31:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Is luchtverplaatsing van de geluidsweergave uit luidsprekers nauwkeurig te meten (nauwkeuriger dan ons gehoor dat doet)?

JA
6 (50%)
NEE
6 (50%)

Total Members Voted: 12

S@m

Quote from: keyser on March 13, 2012, 17:32:48
De apparatuur van B. lijken mij niet relevant.

Om een indruk te krijgen waarmee B. zijn bevindingen op (ge)test lijkt me dit best nuttige info...

B.

Ik ben 24 jaar. Ik vind het een zeer goede vraag, want iemand van 24  zonder verpeste MP3 oren heeft een beter gehoor dan iemand van 40+ :D

Ik verkoop hypotheken en levensverzekeringen.


B.

Quote from: ArjanR1 on March 13, 2012, 16:57:55
Ben ff benieuwd, waar bestaat jouw huidige set uit, B.?

Ik heb gisteren een set Mission 761i´s opgehaald.


Timvg

PDF in bijlage, het lezen waard! Het stukje over DBT en kabels is hier wel relevant.

Peerless Monster

Quote from: B. on March 13, 2012, 18:28:28
Ik ben 24 jaar. Ik vind het een zeer goede vraag, want iemand van 24  zonder verpeste MP3 oren heeft een beter gehoor dan iemand van 40+ :D

Ik verkoop hypotheken en levensverzekeringen.



Betere oren dan een 40 plusser. Dat is nogal een uitspraak voor een broekie! ;)
Gelukkig ben ik ook nog niet zo oud ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

#80
Het gaat er niet om wat je hoort, maar juist wat je níet hoort... en da's de luisterervaring (die je als 24 jarige natuurlijk ook al kan hebben, ook al is dat nog wel héééél jong)...

Timvg

Ik hoor de verschillen ook niet, ben ook 24, geef les hoorn en speel in diverse bezettingen, stereo set bestaat uit PC met trends audio DAC als bron, perreaux voorversterker, NAD eindbak en een paar Harbeth P3ESR.

Misschien hoor je 't pas vanaf de midlife crisis

Former member 78


S@m

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 19:03:56
Ik hoor de verschillen ook niet, ben ook 24, geef les hoorn en speel in diverse bezettingen, stereo set bestaat uit PC met trends audio DAC als bron, perreaux voorversterker, NAD eindbak en een paar Harbeth P3ESR.

Misschien hoor je 't pas vanaf de midlife crisis

Misschien al eens eerder ter sprake gekomen (oud en een slecht geheugen ), maar Tim op hoeveel verschillende sets heb je verschillen proberen waar te nemen en met welke merken/types kabel..?

B.

Testen in de zin van luisteren is inderdaad heel relevant om voor jou tot een conclusie te komen.
Met DBT kun je die conclusie kracht bij zetten of juist onderuithalen.

Ja, je hoort verschil, dat geloof ik. Is dit verschil daadwerkelijk afkomstig vanuit de kabel, of vanuit perceptie tussen de oren?




Martijn M

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 18:30:50
PDF in bijlage, het lezen waard! Het stukje over DBT en kabels is hier wel relevant.

Leuk! Dat artikel stond vroeger op de site van Bruce Coppola. Helaas is de site uit de lucht: http://bruce.coppola.name/audio/
Heb je misschien nog meer van die pdf'jes?
Dutch & Dutch

Timvg

Quote from: S@m on March 13, 2012, 19:08:46
Misschien al eens eerder ter sprake gekomen (oud en een slecht geheugen ), maar Tim op hoeveel verschillende sets heb je verschillen proberen waar te nemen en met welke merken/types kabel..?

Nee je geheugen laat je nog niet in de steek  :P  Mijn enige ervaring met kabels vergelijken was bij de plaatselijke hifi winkel (met een mooi assortiment trouwens), waar ik trouwens geen verschillen heb proberen waarnemen, maar ik heb het gewoon wat op me af laten komen. Merken of types kan ik je helaas niet geven, want ik weet het niet. Ik kon niet met zekerheid verschillen aantonen, en dat is voor mij genoeg om het voor bekeken te houden, voor de prijs van zo'n kabel vind ik dat ik niet achter het verschil hoef te zoeken, dat moet er gewoon staan ;)

Thuis daarna de test nog eens overlopen, want ja, er hing een iets duurder dan standaard tulp kabeltje tussen voor- en eindversterker, vervangen door standaard tulp.. geen verschil voor mij.. Heb het eens nagemeten REW.. geen verschil tussen beide..

Volg je me een beetje?

S@m

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 19:51:18
Volg je me een beetje?

Misschien toch echt eens de moeite nemen om 'ergens' een exotische (bijvoorkeur puur zilveren) kabel te lenen en eens 'zien'(!) of je je verschil waarneemt met je huidige koperen(?) kabel

EJ

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 18:30:50
PDF in bijlage, het lezen waard! Het stukje over DBT en kabels is hier wel relevant.

Grijns. Dat stuk is op meer plaatsen op dit forum van toepassing. Op 10 volgens mij. Grijns.

Timvg

Quote from: S@m on March 13, 2012, 20:42:57
Misschien toch echt eens de moeite nemen om 'ergens' een exotische (bijvoorkeur puur zilveren) kabel te lenen en eens 'zien'(!) of je je verschil waarneemt met je huidige koperen(?) kabel

Hoeft echt niet voor mij, ik zei het al, ik ben tevreden van m'n set.. Als ik ooit eens bij iemand een luisterbezoek doe en die persoon wil me die kans geven, graag. Maar ik weet eigenlijk al dat ik geen verschil zal horen, ik ben er zelfs zeker van dat die persoon dat zelf ook niet zal kunnen als ik de kabeltjes eens mag omwisselen in een DBT..  ;)


S@m

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 21:05:15
Hoeft echt niet voor mij, ik zei het al, ik ben tevreden van m'n set..

Ah, ik had de indruk dat je niet geloofd in verschillen tussen kabels vandaar mijn reactie. Heb ik het verkeerd begrepen...  ;)

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 21:05:15
ik weet eigenlijk al dat ik geen verschil zal horen, ik ben er zelfs zeker van dat die persoon dat zelf ook niet zal kunnen als ik de kabeltjes eens mag omwisselen in een DBT..  ;)

Tsja, dat is dan weer een jammere reactie die ik maar niet serieus zal nemen... :satisfied:

B.

#91
Precies, Tim!

Daarnaast hoef je niet alles te testen. Zo ook met netkabels (als voorbeeld), het hoeft niet want het kan feitelijk geen verschil maken.
Als ik er vervolgens naar ga luisteren en ik kom tot de ontdekking dat ik wel verschillen waarneem, dan ligt dat aan mij en niet aan de kabel.

Je noemt mij ook dom als ik m´n hand in een branden vuur steek om te TESTEN of het daadwerkelijk heet en pijnlijk is.

S@m

Quote from: B. on March 13, 2012, 21:10:45
Precies!

Daarnaast hoef je niet alles te testen. Zo ook met netkabels (als voorbeeld), het hoeft niet want het kan feitelijk geen verschil maken.

Dat hoeft ook niet, maar ik vind het vreemd om conclusies te trekken zonder het zelf ervaren te hebben...


B.

Eerste kritische vraag richting de audiofielen om de DBT straks in gang te kunnen zetten!

Zijn wij het eens dat ALLE wijzigingen in de keten die hoorbaar verschil maken nog steeds luchtverplaatsing is?


Timvg

Quote from: S@m on March 13, 2012, 21:09:51
Ah, ik had de indruk dat je niet geloofd in verschillen tussen kabels vandaar mijn reactie. Heb ik het verkeerd begrepen...  ;)

Tsja, dat is dan weer een jammere reactie die ik maar niet serieus zal nemen... :satisfied:

Ik geloof er ook niet in  :P Maar dat wil niet zeggen dat geen 5 min wil luisteren naar iets met kabel A en vervolgens met kabel B..

Waarom is dat een jammere reactie? Als je echt het verschil kan horen, dan kan je dat ook zonder andere zintuigen.. Anders zie je wel verschil, maar horen.. show me ;)

S@m

Quote from: B. on March 13, 2012, 21:15:06
Eerste kritische vraag richting de audiofielen om de DBT straks in gang te kunnen zetten!

Zijn wij het eens dat ALLE wijzigingen in de keten die hoorbaar verschil maken nog steeds luchtverplaatsing is?



Verklaar je nader...

AbZ

Quote from: B. on March 13, 2012, 21:15:06Zijn wij het eens dat ALLE wijzigingen in de keten die hoorbaar verschil maken nog steeds luchtverplaatsing is?
Dat is nogal moeilijk te beamen omdat het geen grammaticale zin is.

B.

Ik weet er even geen betere zin voor! Degene die weet wat ermee gevraagd wordt mag een nieuwe zin bedenken.

paaj

Hebben de verschillen die je ervaart daadwerkelijk te maken met een verandering van de geluidsweergave? Kunnen we prijs, reputatie en vormgeving buiten beschouwing laten en dus testen zonder dat je de te testen artikelen hoeft te zien?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

AbZ

Quote from: B. on March 13, 2012, 21:51:34
Ik weet er even geen betere zin voor! Degene die weet wat ermee gevraagd wordt mag een nieuwe zin bedenken.
Ok, om te weten wat ermee gevraagd wordt:

Beschouw jij alles wat hoorbaar is als (gemediëerd door) luchtverplaatsing?

Hierbij gaan we er dus ff vanuit dat we niet onder water luisteren of zo.