Voorbereiding op DBT tussen 2 extremen.

Started by B., March 12, 2012, 17:31:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Is luchtverplaatsing van de geluidsweergave uit luidsprekers nauwkeurig te meten (nauwkeuriger dan ons gehoor dat doet)?

JA
6 (50%)
NEE
6 (50%)

Total Members Voted: 12

Timvg

Das allemaal leuk en wel, maar wie durft een DBT aan? Je hoeft me niet uit te leggen hoe of wat, bewijs gewoon dat je de verschillen hoort d.m.v. een praktische test.

Former member 78

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 14:24:06
Das allemaal leuk en wel, maar wie durft een DBT aan? Je hoeft me niet uit te leggen hoe of wat, bewijs gewoon dat je de verschillen hoort d.m.v. een praktische test.

Ga anders naar jouw dealer, en leen een compleet andere set kabels.
Lezen wij wel of jij verschillen hoort.

Peerless Monster

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 14:24:06
Das allemaal leuk en wel, maar wie durft een DBT aan? Je hoeft me niet uit te leggen hoe of wat, bewijs gewoon dat je de verschillen hoort d.m.v. een praktische test.

Gaan we het vanaf de andere kant banderen. Bewijzen dat je het NIET hoort...
A la copernicus...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

Quote from: Peerless Monster on March 13, 2012, 14:33:25
Gaan we het vanaf de andere kant banderen. Bewijzen dat je het NIET hoort...
A la copernicus...
:blink:  Wat heeft Copernicus daarmee te maken?

EJ

#54
Dat bewijzen is niet zo moeilijk. Dat is al gedaan. Er is geen significant verschil meetbaar. Klaar.

Met een DBT? Ik ben vrijwilliger. En eerlijk genoeg om aan te geven of ik verschil hoor.

Bewijzen dat iets er niet is is feitelijk onmogelijk, zie de celestial teapot. http://en.wikipedia.org/wiki/Russell's_teapot

Former member 78

Waar gaat dit allemaal plaatsvinden trouwens?



Peerless Monster

Quote from: AbZ on March 13, 2012, 14:41:35
:blink:  Wat heeft Copernicus daarmee te maken?

Copernicus kwam met het idee de zon binnen de sferentheorie een centrale plaats te geven. Hij verving de aarde door de zon. Copernicus kon dit kwantitatief niet bewijzen, daarom draaide hij het om. Het bewijs dat de Aarde NIET om de zon draait...

Angel heeft gelijk; Deja vu...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

AbZ

#59
Quote from: Peerless Monster on March 13, 2012, 15:25:37
Copernicus kwam met het idee de zon binnen de sferentheorie een centrale plaats te geven. Hij verving de aarde door de zon. Copernicus kon dit kwantitatief niet bewijzen, daarom draaide hij het om. Het bewijs dat de Aarde NIET om de zon draait...

Angel heeft gelijk; Deja vu...
Vergelijking gaat imho niet op.  Hij heeft zijn theorie ook niet bewezen.
Galilei wel.  Reproduceerbare waarnemingen...

Déjà vu?  Oui!

Peerless Monster

Quote from: AbZ on March 13, 2012, 15:33:36
Vergelijking gaat imho niet op.  Hij heeft zijn theorie ook niet bewezen.
Galilei wel.  Reproduceerbare waarnemingen...

Déjà vu?  Oui!

Daarom... Niet bewezen. Het zelfde als je probeert de bewijzen dat god bestaat. Of juist probeert de bewijzen van niet.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

B.

Quote from: ArjanR1 on March 13, 2012, 14:30:52
Ga anders naar jouw dealer, en leen een compleet andere set kabels.
Lezen wij wel of jij verschillen hoort.

Zo is de doelgroep voor dure kabels dus ontstaan en zo gaan wij dat NIET testen.

Vandaar ook dat dit topic in het wetenschappelijke discussies board staat. Het gaat even niet om hobbyen en gezelligheid, maar om resultaten.

WELKE audiofiel durft het aan om mee te doen aan een test tussen genoemde extremen?

Ik herhaal: de set, plaats, aantal personen, etc. mag allemaal bepaald worden door de deelnemers.

Peerless Monster

Daarnaast:
- de discussie of verschil in geluid bestaat of niet is een zinloze discussie waar niemand een antwoord op kan geven, zeker geen wetenschappelijk standpunt. Het is een kwestie van geloof of niet en over geloof kan je geen zinnige discussie voeren (dat verklaart het irrationele gedrag van mensen die geloof of niet-geloof vanuit een extremistisch standpunt benaderen).
- Geluid kan een creatie van onze eigen geest zijn, zodat de hele discussie eigenlijk een discussie over een woord in de taal is.
etc. Bla bla bla.

Zoek deze woorden op en je zit dat dit citaatje van een professor komt die niet het woord geluid gebruikt, maar god ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

#63
Quote from: B. on March 13, 2012, 16:25:53
Zo is de doelgroep voor dure kabels dus ontstaan en zo gaan wij dat NIET testen.


Door degene die het lef hadden dit wel te doen..?

Je hebt al aangegeven nog nimmer een High-End kabel van een gerenommeerd merk te hebben vergeleken met een koperen dropveter danwel DIY.

Ga nou eerst eens voor jezelf bepalen of je het verschil daartussen op je eigen set echt niet waarneemt en kom dan terug voor een DBT... ;)

Peerless Monster

Quote from: B. on March 13, 2012, 16:25:53
Zo is de doelgroep voor dure kabels dus ontstaan en zo gaan wij dat NIET testen.

Vandaar ook dat dit topic in het wetenschappelijke discussies board staat. Het gaat even niet om hobbyen en gezelligheid, maar om resultaten.

WELKE audiofiel durft het aan om mee te doen aan een test tussen genoemde extremen?

Ik herhaal: de set, plaats, aantal personen, etc. mag allemaal bepaald worden door de deelnemers.

Ik heb mijn eerste voorwaarde al gesteld op de eerste pagina, dus doe je best om de gelovigen op te roepen (ahum woordgrapje... per ongeluk...).
Ik heb alleen 1 maar. Mijn vrouw is komende vrijdag uitgerekend, dus neem gerust je tijd qua aanloop.
Want ik heb voorlopig mijn handen vol! ;D

PS als we de verschillen horen in kabels, winnen wij dan een miljoen zoals in Amerika?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Peerless Monster

Quote from: S@m on March 13, 2012, 16:32:29
Door degene die het lef hadden dit wel te doen..?

Je hebt al aangegeven nog nimmer een High-End kabel van een gerenommeerd merk te vergelijken met een koperen dropveter danwel DIY.

Ga nou eerst eens voor jezelf bepalen of je het verschil daartussen op je eigen set echt niet waarneemt en kom dan terug voor een DBT... ;)

BAM ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

B.

Quote from: Peerless Monster on March 13, 2012, 16:29:12
Daarnaast:
- de discussie of verschil in geluid bestaat of niet is een zinloze discussie waar niemand een antwoord op kan geven, zeker geen wetenschappelijk standpunt. Het is een kwestie van geloof of niet en over geloof kan je geen zinnige discussie voeren (dat verklaart het irrationele gedrag van mensen die geloof of niet-geloof vanuit een extremistisch standpunt benaderen).
- Geluid kan een creatie van onze eigen geest zijn, zodat de hele discussie eigenlijk een discussie over een woord in de taal is.
etc. Bla bla bla.

Zoek deze woorden op en je zit dat dit citaatje van een professor komt die niet het woord geluid gebruikt, maar god ;D

Prima. Het verschil tussen een dropveter en een 6000 euro interlink is dus gewoon een geloofskwestie en eigen creatie van jouw eigen geest?

Peerless Monster

Quote from: B. on March 13, 2012, 16:36:07
Prima. Het verschil tussen een dropveter en een 6000 euro interlink is dus gewoon een geloofskwestie en eigen creatie van jouw eigen geest?


Nee ik geef aan dat dit non-discussies zijn op het forum.
Tweaks en kabels zijn schijnbaar een soort van religie, want je hebt believers en non-believers (waar ik aan zich al niet in geloof generiek gezien).
En de discussie moet je niet voeren. Je moet hem ervaren....

Maar goed je hebt gelijk over een kabel van 6000 euro, maar waarom niet eentje uit een iets lager segment. Laten we zeggen 5 euro en zo 10x omhoog qua pricing...
Dus
5 euro
50 euro
500 euro
5000 euro
Dat zou voor mij een betekenisvollere ervaring zijn.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

B.

Quote from: S@m on March 13, 2012, 16:32:29
Door degene die het lef hadden dit wel te doen..?

Je hebt al aangegeven nog nimmer een High-End kabel van een gerenommeerd merk te vergelijken met een koperen dropveter danwel DIY.

Ga nou eerst eens voor jezelf bepalen of je het verschil daartussen op je eigen set echt niet waarneemt en kom dan terug voor een DBT... ;)

Lees dat bericht van mij nog eens een keer. Als Nordost niet high-end genoeg is in vergelijk met een dropveter vraag ik mij af waarom in godsnaam het prijsverschil dan zo groot is. Hetzelfde geldt voor mijn laatste zelfbouw kabel (waarvan ik alleen de pluggen geschroefd heb), 300 euro per meter.. Geen hoorbaar verschil met de dropveter.

Maar jouw reactie is niet nieuw. Ik kreeg eerder het verwijt dat ik zelf niet genoeg ervaring heb, dus heb ik een topic geopend:

QuoteWie kan mij aan goede kabels helpen?   

Beste mensen,

Nu mijn set eindelijk goed opgesteld is, heb ik de mogelijkheid verschillende kabels te testen. Ik claim altijd geen verschil te horen, omdat dit uit metingen blijkt. Ik moet echter toegeven dat ik nog NOOIT een kabel in mijn set heb gehad die meer dan 20 EUR kost!  Eigenlijk mag ik dus niet oordelen over verschillen, gezien ik er zelf geen ervaring mee heb.

Mijn huidige stereo set:

Rotel RC 03 voorversterker
2x Vincent SP996 monoblok
Marantz CD 67 SE (beginnend gemod) Cd speler
Dvd speler telt even niet mee
T+A Triton S 150 luidsprekers, of: Visaton VIB 170 AL luidsprekers

Bekabeling:

Stroomvoorziening: WCD zonder aarde op Belkin 6-blok
Voorversterker aan monoblokken met DIY afgeschermde kabels, dikke pluggen.
Cd speler aan voorversterker met HQ (= Nedis) kabel, ''high-end'' voor 9,95 EUR

Klankomschrijving:

Dieeeeep!! Zonder subwoofer, maar wel een 20cm Vifa woofer per T+A luidspreker! Strak, gedetaileerd, maar helaas wel een beetje ''sssssslisssend''. Dit is vooral te horen bij muziek van Tori Amos. Kan dus ook aan de opname liggen, hoewel ik daaraan twijfel gezien de rest van de kwaliteit van de muziek.

Als iemand een goede kabel beschikbaar stelt om te kijken of ik verschillen kan ontdekken, dan ben ik daar zeer blij mee

Alvast bedankt.

Gepost op: September 30, 2006, 22:09:33

Ik wacht nog steeds op reactie nummer 1 :)  


B.

Quote from: Peerless Monster on March 13, 2012, 16:41:37
Nee ik geef aan dat dit non-discussies zijn op het forum.
Tweaks en kabels zijn schijnbaar een soort van religie, want je hebt believers en non-believers (waar ik aan zich al niet in geloof generiek gezien).
En de discussie moet je niet voeren. Je moet hem ervaren....

Maar goed je hebt gelijk over een kabel van 6000 euro, maar waarom niet eentje uit een iets lager segment. Laten we zeggen 5 euro en zo 10x omhoog qua pricing...
Dus
5 euro
50 euro
500 euro
5000 euro
Dat zou voor mij een betekenisvollere ervaring zijn.

Je hebt dus geen idee waarom ik juist expliciet een vergelijk tussen 2 extremen wil?

Als blijkt dat jij geen verschil hoort tussen een dropveter en een 6k kabel, wat voor verschil ga je dan horen in de 4 verschillende prijsklassen die je noemt?

S@m

#70
Quote from: B. on March 13, 2012, 16:45:14
Lees dat bericht van mij nog eens een keer. Als Nordost niet high-end genoeg is in vergelijk met een dropveter vraag ik mij af waarom in godsnaam het prijsverschil dan zo groot is. Hetzelfde geldt voor mijn laatste zelfbouw kabel (waarvan ik alleen de pluggen geschroefd heb), 300 euro per meter.. Geen hoorbaar verschil met de dropveter.

Nordost aan de onderkant van de markt is waarschijnlijk niet anders dan een 'dropveter' zo is de onderkant van MIT niet anders dan Belden.

Ik heb het over de midden- danwel topklasse van betreffende merken in vergelijk met een 'dropveter'.

Welke kale kabel van €300,- heb je dan gebruikt (merk en type)..?



Hou er overigens rekening mee dat het ene apparaat wel een verschil laat horen terwijl het andere apparaat hetzelfde blijft 'klinken' (en nee, dat heeft niets met de prijs te maken).

Wat direct de volgende vraag bij me oproept B.

Heb je diverse kabels getest op diverse set-ups of op één set-up, geen verschil, klaar...?


Peerless Monster

Quote from: B. on March 13, 2012, 16:48:56
Je hebt dus geen idee waarom ik juist expliciet een vergelijk tussen 2 extremen wil?

Als blijkt dat jij geen verschil hoort tussen een dropveter en een 6k kabel, wat voor verschil ga je dan horen in de 4 verschillende prijsklassen die je noemt?

Ehm dat verschil hoor ik beste B.
Daarom wil ik de test doorvoeren met nog meer kabels, omdat juist die meer mijn aandacht hebben.
Is er een wezenlijk verschil tussen een kabel van 500 en van 5000 euro... ?
Ik heb wel vaker naar sets met duurdere kabels geluisterd, maar niet echt naar de grote verschillen in kabels onderling.
Mooi voorbeeldje: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=65727.0 Geschreven sept 2007
Ik vraag me af of kabels van die genoemde 6 mille onderling ook veel verschil gaan uitmaken.
Het heeft ook van doen met je interfacing. Hoe gaan ze met de kabels om? Een kabel is niet meer of minder dan een filter.
Hoe dan ook, een kabel haalt iets weg uit je geluid. (wellicht dat het daardoor komt dat het lijkt alsof er iets wordt toegevoegd).
Beter is geen kabel... Of supergeleiding... Maar ja om hier met vloeibare stikstof aan de gang te gaan... Hmmm ik weet het niet hoor.  

Mag ik vragen wat je leeftijd is en/of je beroep?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Former member 78

Ben ff benieuwd, waar bestaat jouw huidige set uit, B.?

Martijn M

Leuk idee. Naar mijn mening is het sowieso aansprekend en interessant om een test tussen extremen te doen, zoals hier voorgesteld. Een test tussen een kabel van 50 euro en een van 500 euro lijkt mij een stuk minder spannend.

Een nog extremere en nog interessantere test - voor zowel objectivisten en subjectivisten - lijkt mij een vergelijk tussen complete sets! Dus een set met electronica van 200 euro per apparaat plus de goedkoopst mogelijke (maar deugdelijke) bekabeling vs. een veel duurdere set met exclusieve kabels. Het enige dat in het vergelijk constant gehouden wordt, zijn de luidsprekers en de opstelling.

De apparatuur en de leeftijd van B. lijken mij niet relevant.
Dutch & Dutch

Peerless Monster

Quote from: keyser on March 13, 2012, 17:32:48
De apparatuur en de leeftijd van B. lijken mij niet relevant.

Ik ben gewoon benieuwd...
Mag toch?

Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler