Voorbereiding op DBT tussen 2 extremen.

Started by B., March 12, 2012, 17:31:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Is luchtverplaatsing van de geluidsweergave uit luidsprekers nauwkeurig te meten (nauwkeuriger dan ons gehoor dat doet)?

JA
6 (50%)
NEE
6 (50%)

Total Members Voted: 12

Raphie

er staat 6, maar kleurendoof bestaat niet  ;)
JBL PRX Power!

EJ

Quote from: S@m on March 13, 2012, 09:18:13
Absoluut onjuist, in mijn eindversterker bv wordt voor de bekabeling gebruik gemaakt van puur zilver, evenals dat er in mijn luidsprekers Transparent Cable wordt gebruikt.

Beter je huiswerk doen Tim...  ;)

Slim. Want metaal naar ander metaal overgang genereert geen spanning. Of, uhhh, toch wel. Die is temperatuur afhankelijk. En moet dus aan de uitgang worden weggeregeld. Je versterker is vast dc gekoppeld toch?

Dus onderdelen voorzien van een heel andere legering heeft zeer ongewenste zijeffecten. Vanaf de eindtrap boeit dat niet, daar gaat het over millivolts. Daarvoor wel dus. Daar wordt dat ineens versterkt.

Quote from: S@m on March 13, 2012, 09:15:27
Laten we het eens omdraaien.

Er zullen genoeg personen zijn die geen getal kunnen ontdekken in onderstaande afbeelding. Is dat getal er dan ook niet..?




Hoezo? Iedereen ziet toch dat daar 666 staat? :)

Timvg

Quote from: S@m on March 13, 2012, 09:18:13
Absoluut onjuist, in mijn eindversterker bv wordt voor de bekabeling gebruik gemaakt van puur zilver, evenals dat er in mijn luidsprekers Transparent Cable wordt gebruikt.

Beter je huiswerk doen Tim...  ;)


En in je CD speler en voorversterker? En alle soldeersel die gebruikt wordt in je apparatuur, ook silver en zeker en vast geen tin? ;)

Ook je plaatje, ik kan het wel zien, iemand die kleurenblind is zal meer moeite hebben.. maar zelfs al kunnen we dit niet zien, met bepaalde apparatuur zal men heus het verschil kunnen vaststellen door meting

Wat moet je, en hoe moet je juist meten om het verschil tussen kabels aan te tonen? Als er hoorbaar verschil moet je dit objectief met gecalibreerde apparatuur kunnen vaststellen. Hoorbaar verschil wil zeggen dat het weergegeven signaal veranderd is,  dit moet je toch gewoon kunnen meten?

S@m

#28
Quote from: Timvg on March 13, 2012, 11:46:07

Ook je plaatje, ik kan het wel zien, iemand die kleurenblind is zal meer moeite hebben.. maar zelfs al kunnen we dit niet zien, met bepaalde apparatuur zal men heus het verschil kunnen vaststellen door meting

Wat moet je, en hoe moet je juist meten om het verschil tussen kabels aan te tonen? Als er hoorbaar verschil moet je dit objectief met gecalibreerde apparatuur kunnen vaststellen. Hoorbaar verschil wil zeggen dat het weergegeven signaal veranderd is,  dit moet je toch gewoon kunnen meten?

Uiteraard had ik deze reactie verwacht, ik ben van mening dat nog lang niet alles te meten is (en niet alleen op audio gebied) dus wie weet als er eens heel veel geld gestopt zou worden in een onderzoek naar dergelijke meetapparatuur...

Enne, vwb de verbindingen in de electronica: zilver - koper - tin. Het eindresultaat is zo zwak als de zwakste schakel. Als alle schakels optimaal zijn zal ook het eindresultaat optimaal zijn. Een kabel moet er voor zorg dragen dat er zo min mogelijk informatie verloren gaat (informatie toevoegen is imho onmogelijk) de ene kabel/geleider/connector zal dat nou eenmaal beter doen dan de andere.

Timvg

Quote from: S@m on March 13, 2012, 12:28:48
Uiteraard had ik deze reactie verwacht, ik ben van mening dat nog lang niet alles te meten is (en niet alleen op audio gebied) dus wie weet als er eens heel veel geld gestopt zou worden in een onderzoek naar dergelijke meetapparatuur...

Enne, vwb de verbindingen in de electronica: zilver - koper - tin. Het eindresultaat is zo zwak als de zwakste schakel. Als alle schakels optimaal zijn zal ook het eindresultaat optimaal zijn. Een kabel moet er voor zorg dragen dat er zo min mogelijk informatie verloren gaat (informatie toevoegen is imho onmogelijk) de ene kabel/geleider/connector zal dat nou eenmaal beter doen dan de andere.

Ik weet enkel dat de menselijke zintuigen onbetrouwbare, ongecalibreerde instrumenten zijn die qua perceptie heel erg afhangen van heel wat factoren. Ik ken ook heel wat zaken die we niet zelf niet kunnen horen of zien, maar die d.m.v. meting of scannen toch kunnen vastgesteld worden, omgekeerd ken ik geen zaken. Dit bevestigd mijn idee dat 'believers' blijkbaar thuishoren in het rijtje van kaartleggers en waarzeggers. Met het verschil dat voorgaande geld verdienen, waar de believers het liever uitgeven aan een leuk stukje koper of zilver dat bejubeld wordt door zijn medebelievers.

Peerless Monster

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 12:42:50
Ik weet enkel dat de menselijke zintuigen onbetrouwbare, ongecalibreerde instrumenten zijn die qua perceptie heel erg afhangen van heel wat factoren. Ik ken ook heel wat zaken die we niet zelf niet kunnen horen of zien, maar die d.m.v. meting of scannen toch kunnen vastgesteld worden, omgekeerd ken ik geen zaken. Dit bevestigd mijn idee dat 'believers' blijkbaar thuishoren in het rijtje van kaartleggers en waarzeggers. Met het verschil dat voorgaande geld verdienen, waar de believers het liever uitgeven aan een leuk stukje koper of zilver dat bejubeld wordt door zijn medebelievers.

Grappig dat hokjes effect... "believers" geloven dan ook in goden?
Mensne zijn zo generiek in hun gedachten; er is gewoon geen middenweg.
Ik ben het eens met S@m dat nog niet alles gemeten wordt en ik ben het eens met Tim dat zintuigen slechte waarnemers kunnen zijn...
Whats the truth? The truth is out there!
Grappig is dat wij gewone stervelingen (ik praat voor mezelf ;)) gewoon niet alles weten en hier wordt net gedaan of alles eerst wetenschappelijk moet worden verklaard... Ik hoop dat we Copernicus niet vergeten ... ;D
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

S@m

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 12:42:50
Ik ken ook heel wat zaken die we niet zelf niet kunnen horen of zien, maar die d.m.v. meting of scannen toch kunnen vastgesteld worden, omgekeerd ken ik geen zaken.

Tsja, als je gelooft (!) dat alles al is uitgevonden dan houdt het op Tim...

Timvg

Quote from: S@m on March 13, 2012, 12:48:56
Tsja, als je gelooft (!) dat alles al is uitgevonden dan houdt het op Tim...

Nee tuurlijk geloof ik dat niet, ik ben enkel van mening dat in het ganse hifi gebeuren thuis, er echte winsten te behalen vallen met huidige componenten, d.m.v. akoestiek problemen op te lossen. Een bepaald resultaat moet je in mijn idee objectief kunnen aantonen, ik ben heel pragmatisch ingesteld, het zal daaraan liggen.

Excuseer trouwens voor mijn eerdere opmerking over het ganse believer gedoe, het kwam best grof over en zo zit ik niet in mekaar. Discussies zoals deze draaien best om de kwestie en niet om personen.

Raphie

Quote from: S@m on March 13, 2012, 12:48:56
Tsja, als je gelooft (!) dat alles al is uitgevonden dan houdt het op Tim...
S@m, noem buiten audio eens 5 zaken die niet wetenschappelijk verklaart kunnen worden?

JBL PRX Power!

erik s.

Quote from: Raphie on March 13, 2012, 13:29:38
S@m, noem buiten audio eens 5 zaken die niet wetenschappelijk verklaart kunnen worden?


als we ze wisten te benoemen, was het waarschijnlijk ook al verklaard.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Raphie

Quote from: erik s. on March 13, 2012, 13:45:09
als we ze wisten te benoemen, was het waarschijnlijk ook al verklaard.
onzin.... je kan het verschil in kabels toch ook benoemen? maar niet verklaren?
zo zijn er vast nog wel andere fenomenen waarbij dit ook het geval is.

Of wil je zeggen dat audiofiele geld uit de zakklopperij het enige fenomeen is dat nog niet wetenschappelijk is verklaart?
kom op zeg, ik vraag er maar 5, geen 500......
JBL PRX Power!

Peerless Monster

Quote from: Raphie on March 13, 2012, 13:29:38
S@m, noem buiten audio eens 5 zaken die niet wetenschappelijk verklaart kunnen worden?



Ik heet dan wel geen S@m...
Het zijn er wel meer dan 5, maar veeeeel meer.
Zie het mooie boek van Michael Brooks. Beschrijft er 13, waarvan er eentje inmiddels is verklaard (boek is oud ...).

DIe van Dr. Claude Swanson is wat recenter. Daar blijven 12 exacte zaken over...
Zoek op: Het gesynchroniseerde universum

QuoteEven citaatje van een ander boekje met dezelfde strekking:
1. Donkere materie van een onbekende vorm is de grootste materievorm van het universum. Deze materie wordt niet voorspeld in de standaardnatuurkundemodellen. De zogenaamde 'Theorie van Alles' voorspelt en verklaart deze substantie niet.

2. De wet van de zwaartekracht lijkt ernstig onjuist. Saxl and Allais ontdekten via experimenten dat de Fourcault-pendules gedurende zonsverduisteringen op een vreemde manier van richting veranderden. Interplanetaire NASA-satellieten laten hardnekkige fouten zien in de banen die ze zouden moeten afleggen. Geen van beide kan worden verklaard of voorspeld met de standaard zwaartekrachttheorie, bekend als Einstein's relativiteitstheorie.

3. Koude fusie. Het koude fusiefenomeen doet de natuurkunde zoals wij die kennen geweld aan en toch is koude fusie in verschillende vormen in meer dan 500 laboratoria over de hele wereld gekopieerd. Recente onderzoeken van het Electric Power Institute, een grote non-profit organisatie, gesponsord door de grote nutsbedrijven, toonde aan dat koude fusie werkt. Een recent maritiem onderzoek bevestigde ook het bestaan van koude fusie. Het oorspronkelijke MIT-onderzoek van de Technische Universiteit van Massachussets, wordt verondersteld koude fusie te weerleggen, maar deze gegevens blijken vervalst. Natuurkundigen van nu hebben geen verklaring hoe het werkt, maar het werkt.

4. Oplaadclusters. Onder bepaalde omstandigheden kunnen miljarden elektronen heel dicht bij elkaar 'samenklonteren' ondanks de wet van elektromagnetisme dat gelijke geladen delen elkaar afstoten. Oplaadclusters zijn klein, een miljoenste van een meter in diameter, en zijn samengesteld uit honderden miljarden elektronen. Ze zouden afzonderlijk met enorme snelheid vliegen, maar dat doen ze niet. Dit geeft aan dat onze wetten van elektromagnetisme iets belangrijks missen.

5. Kosmologie. Quasars, die verondersteld worden de meest verre astronomische objecten van het heelal te zijn, blijken vaak via gasfonteinen in verbinding te staan met melkwegen in de buurt. Dit wijst erop dat ze niet zo ver weg zijn als voorheen gedacht. Hun rode draaiingen worden veroorzaakt door enkele andere, meer ongewone kenmerken die we nog niet helemaal begrijpen.

6. Lichtsnelheid. Eens dacht men dat de snelheid van het licht niet te overtreffen was, maar het is overtroffen in meerdere recente experimenten. Onze opvatting van wat mogelijk is in termen van voortbewegings snelheid is dientengevolge ook gewijzigd. Bepaalde fenomenen, zoals afwijkingen van de zon, die pas acht minuten later vanaf de aarde zichtbaar zijn, worden direct geregistreerd op de acupunctuurpunten van proefpersonen voorzien van bepaalde apparatuur. Acupunctuurpunten reageren blijkbaar op zonnegebeurtenissen via een andere kracht die veel sneller door de ruimte reist dan licht.

Dit beschrijft slechts enkele van de opvallendste anomalieën in de 'harde wetenschap'. In het laboratorium heeft zich ook bewijs opgestapeld dat vele paranormale gevolgen reëel zijn en kunnen worden geverifieerd en wetenschappelijk bestudeerd. Hieronder vallen onder meer:

7.ESP (extrasensory perception, waarneming met bovennatuurlijke zintuigen). Experimenten op grote schaal, uitgevoerd door het PEAR-laboratorium van de Britse universiteit Princeton en andere laboratoria, hebben bewezen dat ESP een reëel en statistisch te bewijzen wetenschappelijk verschijnsel is. Er zijn duizenden experimenten met tientallen voorwerpen uitgevoerd die aantonen dat deze vorm van communicatie echt is en niet meetbaar verzwakt door afstand. Dit maakt het anders dan welke fysieke kracht ook.

8.Psychokinese of geest is sterker dan materie. De mogelijkheid fysieke kracht uit te oefenen op voorwerpen op afstand is ook bewezen via grootschalige experimenten. Zelfs over afstanden van enkele duizenden kilometers wordt het gedrag van bepaalde machines, REG's (Random Event Generator) genoemd, gewijzigd door de intentie of de fysieke kracht van een persoon op afstand. De kans dat deze gevolgen echt zijn en niet door toeval ontstaan, is een kans van een op miljarden. Anders gezegd: het verschijnsel is echt.

9.Remote viewing (zien op afstand). Het Amerikaanse leger heeft al bijna twee decennia een geheim remote viewing-programma. Het werd gesteund omdat het succesvol was en het bewijs hiervan is nu algemeen bekend. Degenen die op afstand keken hebben aangetoond dat het mogelijk is 'doelen' te zien die qua tijd en afstand ver weg waren. In veel gevallen zagen de kijkers details die zij op geen enkele andere manier aan de weet konden komen. Rigoreuze statistische experimenten hebben bevestigd dat remote viewen veel preciezer is dan aan toeval kan worden toegeschreven en een echt verschijnsel vertegenwoordigt dat de huidige wetenschap tart.

10.Tijd en profetieën. Een ongewoon aspect van ESP, remote viewing en psychokinese is dat 'tijd' niet van belang schijnt te zijn. Men kan een invloed uitoefenen of informatie verkrijgen in het verleden en de toekomst, vrijwel net zo gemakkelijk als in het heden. In de traditionele natuurkunde is de volgorde van gebeurtenissen zeer belangrijk, maar in het rijk van psychische verschijnselen schijnt er een flexibiliteit in het bewegen in tijd te zijn, die de huidige natuurkunde tart.


Lichaamsuittreding

11.Lichaamsuittreding. Experimenten hebben aangetoond dat tijdens sommige lichaamsuittredingen het 'astrale lichaam' of het centrum van het bewustzijn van de persoon opgespoord kan worden op een veraf gelegen locatie. Er zijn fysieke verstoringen opgetreden op deze verafgelegen plek, waaronder abnormale lichten, elektriciteit, magnetische en andere fysieke krachten die erop wijzen dat het 'astrale lichaam' soms fysiek meetbare eigenschappen heeft.

12.Geesten. Moderne wetenschappelijke spookjagers gebruiken magnetische, elektrische, optische en thermische sensoren als zij plekken onderzoeken waar het naar men zegt, spookt. In honderden gevallen hebben technisch getrainde onderzoekers fysiek meetbare afwijkingen aangetroffen op plaatsen waar het volgens de berichten zou spoken. Hoewel sommigen beweren geesten te zien en velen afwijkende koude plekken hebben gemeld en een vreemde kilheid op hun huid hebben beschreven, hebben moderne spookjagers aangetoond dat ongewone magnetische velden en hoge voltages ook op diezelfde spooklocaties voorkomen. Er zijn ongewone orbs gefotografeerd op hetzelfde moment dat de magnetische en elektrische storingen werden gemeten. Niets van dit alles kan worden verklaard door middel van de traditionele wetenschap.

 :yawnee:
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

erik s.

Quote from: Raphie on March 13, 2012, 13:48:01
onzin.... je kan het verschil in kabels toch ook benoemen? maar niet verklaren?
zo zijn er vast nog wel andere fenomenen waarbij dit ook het geval is.

Of wil je zeggen dat audiofiele geld uit de zakklopperij het enige fenomeen is dat nog niet wetenschappelijk is verklaart?
kom op zeg, ik vraag er maar 5, geen 500......
misschien kunnen we het verschil tussen kabels niet benoemen en zit daar het "probleem" ?
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Former member 78

Quote from: Raphie on March 13, 2012, 13:29:38
S@m, noem buiten audio eens 5 zaken die niet wetenschappelijk verklaart kunnen worden?

Dan kijken we naar het medicijn Lithium.
Wordt vaak voorgeschreven bij mensen die een bipolaire stoornis hebben.

Het werkt, alleen weten ze niet hoe het precies werkt.
Of bedoel je niet iets als deze?

Raphie

Quote from: ArjanR1 on March 13, 2012, 13:50:39
Dan kijken we naar het medicijn Lithium.
Wordt vaak voorgeschreven bij mensen die een bipolaire stoornis hebben.

Het werkt, alleen weten ze niet hoe het precies werkt.
Of bedoel je niet iets als deze?
yes, goed voorbeeld. is er ook onderzoek naar gedaan?
daaruit blijt dat het werkt toch? bij kabels ontbreekt dat onderzoek.....
JBL PRX Power!

Timvg

Quote from: ArjanR1 on March 13, 2012, 13:50:39
Dan kijken we naar het medicijn Lithium.
Wordt vaak voorgeschreven bij mensen die een bipolaire stoornis hebben.

Het werkt, alleen weten ze niet hoe het precies werkt.
Of bedoel je niet iets als deze?

Maar ze kunnen objectief gezien wel aantonen dat het werkt?..

Even vertalen naar kabels, .. zelfs al kan je me niet uitleggen hoe het werkt, kan iemand met objectieve data aantonen dat er verschillen zijn?


Edit: raphie beat me to it

Former member 78

Quote from: Raphie on March 13, 2012, 13:53:55
yes, goed voorbeeld. is er ook onderzoek naar gedaan?
daaruit blijt dat het werkt toch? bij kabels ontbreekt dat onderzoek.....

Ja, natuurlijk is er onderzoek naar gedaan.
Wordt al jaren gebruikt in de GGZ, en in de juiste dosering werkt het.

Maar, ze kunnen niet verklaren waarom het werkt. (is vaker met medicijnen)


Former member 78

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 13:54:58
Maar ze kunnen objectief gezien wel aantonen dat het werkt?..

Even vertalen naar kabels, .. zelfs al kan je me niet uitleggen hoe het werkt, kan iemand met objectieve data aantonen dat er verschillen zijn?

Het grootste verschil wat ik heb gehad met kabels, was van verzilverd koper naar mijn huidige LS kabel, koper.
Toen had ik de Be20 nog, en het klonk ik het hoog scherp/hard. Met gewoon koper was dat scherpe/harde geluid
weg.

Timvg

Misschien beter terug on topic nu over de voorwaarden van een DBT?

Voorlopig blijft het welles nietes (toch tot als de DBT er komt natuurlijk ;) )

Timvg

Quote from: ArjanR1 on March 13, 2012, 14:01:24
Het grootste verschil wat ik heb gehad met kabels, was van verzilverd koper naar mijn huidige LS kabel, koper.
Toen had ik de Be20 nog, en het klonk ik het hoog scherp/hard. Met gewoon koper was dat scherpe/harde geluid
weg.

Zou je dit in een DBT kunnen herhalen? Of daartoe bereid zijn op z'n minst?

Former member 78

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 14:01:41
Voorlopig blijft het welles nietes (toch tot als de DBT er komt natuurlijk ;) )

Dat zal het altijd blijven, DBT uitslag maakt niks uit zelfs.


Former member 78

Quote from: Timvg on March 13, 2012, 14:02:35
Zou je dit in een DBT kunnen herhalen? Of daartoe bereid zijn op z'n minst?

Kan niet meer, althans niet zo duidelijk als ik toen had.
Want heb op de bron na, een compleet andere set staan nu.

S@m

Quote from: Raphie on March 13, 2012, 13:29:38
S@m, noem buiten audio eens 5 zaken die niet wetenschappelijk verklaart kunnen worden?



Nog heel even off-topic. Bepaalde fysieke/mentale aandoeningen.

Tenslotte werd het Eppstein Barrvirus ook pas in 1964 ontdekt. Daarvoor zat het bij al die mensen die (nu) de ziekte van Pfeiffer hadden tussen de oren...  ;) ;D

De mensheid moet nou echt niet denken dat alles al ontdekt en wetenschappelijk te verklaren is, dat zou wel heel erg arrogant zijn.

AbZ

Quote from: S@m on March 13, 2012, 14:08:25
Nog heel even off-topic. Bepaalde fysieke/mentale aandoeningen.

Tenslotte werd het Eppstein Barrvirus ook pas in 1964 ontdekt. Daarvoor zat het bij al die mensen die (nu) de ziekte van Pfeiffer hadden tussen de oren...  ;) ;D

De mensheid moet nou echt niet denken dat alles al ontdekt en wetenschappelijk te verklaren is, dat zou wel heel erg arrogant zijn.
Ja, er zijn wel eens nieuwe inzichten.  Best vaak zelfs.  Dat is precies wat hier ontbreekt.
Nee, dat is dus geen argument om zomaar wat ideeën voor mogelijke waarheid aan te zien.

Timvg

Quote from: ArjanR1 on March 13, 2012, 14:05:37
Dat zal het altijd blijven, DBT uitslag maakt niks uit zelfs.

Kan niet meer, althans niet zo duidelijk als ik toen had.
Want heb op de bron na, een compleet andere set staan nu.


Komaan, een opmerkelijk verschil tussen een tulpkabeltje en jouw eigen kabeltjes moet je toch wel kunnen horen, zelfs in je aangepaste set?  :devil: