Dirac Live Room Correction Suite™ - DRC voor de Mac & PC!

Started by Arend | Homestudio, March 11, 2012, 18:02:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

holco

Ik denk dat ik de mazzel heb (goed bedoeld) dat ik niet van een Trinnov af kom ;)

Maar kwam je in jouw beleving met de Trinnov tot een beter resultaat of zit het hem in het gebrek aan meer controle?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

beide, maar dat wil absoluut niet zeggen dat ik niet heel erg twijfel...en dat wil toch ook heel wat zeggen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Raphie

Ik denk dat je insteek verkeerd is.
DIRAC is géén handmatige digitale EQ, maar meer een "turn key" oplossing. Als hij meet voor je en daarna kan je alles naast je neer leggen en toch lekker doen wat je zelf wil.
Wanneer je DIRAC gebruikt, is het uitgangspunt dat DIRAC het werk doet én het correct doet.
Je kan je overal balans dan nog een beetje aanpassen d.m.v. De "house curve" maar dat is het dan wel. Door de lineaire fase en filter correcties is het ook niet wenselijk om hobbyisten daarna de resultaten weer te laten verprutsen, omdat ze denken dat ze het beter weten.

Ik gebruik zelf SONARWORKS, die hebben hier een hele mooie oplossing voor d.m.v. Wett/dry knop, daarmee kan je dus zelf de hoeveelheid correctie (mix) kiezen tussen origineel en gecorrigeerd signaal.
JBL PRX Power!

Staaled

Sonarworks blijft bij 2 kanaals ?

Bij mijn weten wil Dynky een correctie ook voor surround.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Dirk

da's idd wel het plan ja, om deze keer ook surround op te nemen in de correctie soft-/hardware, anders had ik net zo goed mijn ST2 kunnen behouden.

ik heb Sonarworks al eens eerder bekeken en overwogen, maar in die fase geen trial gedaan omdat dit niet kon met USB-mics...en ik geen andere dan de Umik-1 voorhanden had/heb (tenminste, de mics kan ik wel aan komen, maar wil niet in de weer met externe mixers/soundcards etc).

momenteel is het echt een afweging tussen een all-in-one oplossing van Trinnov, of een miniDSP DDRC unit met plugin, aangevuld met weer een aparte DAC.

als je puur op kostprijs gaat kijken is de keuze natuurlijk snel gemaakt, maar komende van Trinnov is de keuze echt niet zo clear cut ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Staaled

Trinnov zit 50% boven wat het zou moeten kosten.
Het verschil is te groot om de meerwaarde te rechtvaardigen.

Als ze dat zelf inzien zullen er kopers voldoende zijn. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

prijzen van de consumer (stereo) producten kan je bvb hier vinden, die van de pro-range zijn ook wel online te vinden mits wat zoekwerk, maar de 2 dealer en distributeur-netwerken hebben echt niks met elkaar te maken, dat houden ze vanuit HQ bewust zo gescheiden.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Dat is serieus geld en dan hebben we het nog niet over meerkanaals, microfoon en een ander kleurtje geeft wel een beetje aan wat hun prijs politiek is.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

ik heb het gevoel dat hun focus toch vooral ligt op de pro-markt, waar wslk ook gewoon een grotere markt zit voor dit soort "high-end" apparaten.
hi-fi/surround nemen ze er naar mijn gevoel een beetje bij, ontwikkelingen zijn er daar zover ik weet ook niet meer geweest sinds de lancering van de Altitude...terwijl ze aan de pro-zijde toch wel bezig blijven met interessante ontwikkelingen.
anderzijds krijg je naar mijn mening wel 100% waar voor je geld, 't is ook niet voor niets dat ik nu zo zit te twijfelen  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Raphie

Trinnov is zwáár overpriced en overrated. De gebruikte DSP functies zijn bij iedereen nagenoeg hetzelfde. Een capabeke room correctie hoeft niet meer dan een paar honderd euro te kosten wanneer je dit via een PC laat doen.
Waar je uiteindelijk ook voor wilt waken is het aantal DA>AD>DA conversies
Eigenlijk wil je met een digitale bron éénmaal een correctie doen vóór de eerste DA conversie en daarna blijft alles analoog.
Daarom vallen de meeste prut kastjes zonder digitale ingang al gelijk af, want het medicijn is dan erger als de kwaal
JBL PRX Power!

Dirk

als je het louter overstereo hebt geef ik je grotendeels gelijk, maar voor surround ontkom je er toch bijna niet aan om die extra AD/DA in te voeren...zoniet kom je al snel bij systemen à la Trinnov of Datasat uit, met bijbehorend kostenplaatje.
als ik puur voor stereo zou gaan was Dirac Live mijn eerste keuze, en dan wel via de software die gewoon op mijn Mac Mini zou draaien, maar als je ook surround wil gaan corrigeren heb je imo lang niet zoveel keuzemogelijkheden en zal je toch aan die "prut kastjes" moeten, van de duurdere soort of niet, da's dan aan jezelf de keuze  ;D

wat je statement over het medicijn dat erger is dan de kwaal; daarover ben ik het niet 100% eens.
veel potentiële gebruikers verkijken zich imo op de potentiële drawbacks tgv beperking in resolutie van dergelijke systemen (omdat ze bvb high-res files willen afspelen en de correctiesoft-/hardware beperkt is op bvb 24bits), maar naar mijn bescheiden mening weegt die drawback echt niet op tegen de winst die je met een goed geïmplementeerde correctie gaat bereiken...maw het medicijn heeft veelal grotere positieve bijwerkingen dan de kleine negatieve ongemakken, om in termen van ziektebeelden te bijven ;)
dat je verder zou moeten proberen extra AD/DA conversies te mijden, daar zijn we het allemaal wel over eens, maar soms ontkom je er simpelweg niet aan...
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Raphie

Nou, een center en surrounds zijn range limited en geven vaak niet meer dan een ambiance, paar pufjes en dialoog, die hoef je IMHO echt niet te corrigeren.
Meeste winst haar je vooral uit mains en sub. Maar ja, ieder z'n fetish natuurlijk ;)
JBL PRX Power!

holco

Kan je melden dat bv een explosie nu heel anders klinkt na de Dirac calibratie, voorheen was dat gewoon een explosie op afstand maar komt nu als een drukgolf over je heen alsof je er zelf inzit :clapping:

En imo is juist de center speaker de meest underrated speaker in een meerkanaals setup.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

Volgens mij doet de miniDSP NanoAVR DL precies wat je wilt.
Via je source HDMI out naar de miniDSP en de out weer naar je surround versterker.
Dan hoef je geen conversie te doen en houd je alles in het digitale domein.

https://www.minidsp.com/ht-series/nanoavr-dl
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Raphie

Quote from: Kingpin on August 28, 2016, 10:27:19
Volgens mij doet de miniDSP NanoAVR DL precies wat je wilt.
Via je source HDMI out naar de miniDSP en de out weer naar je surround versterker.
Dan hoef je geen conversie te doen en houd je alles in het digitale domein.

https://www.minidsp.com/ht-series/nanoavr-dl
precies, dat lijkt me een prima oplossing, of gewoon wachten op een nieuwe generatie processor met DIRAC aan boord.
JBL PRX Power!

Dirk

Quote from: Kingpin on August 28, 2016, 10:27:19
Volgens mij doet de miniDSP NanoAVR DL precies wat je wilt.
Via je source HDMI out naar de miniDSP en de out weer naar je surround versterker.
Dan hoef je geen conversie te doen en houd je alles in het digitale domein.

https://www.minidsp.com/ht-series/nanoavr-dl

is op zich geen fout product, maar wat doe ik dan in mijn setup met;
* stereo bronnen (80% streaming vanaf de Mac Mini + DT via aparte phonopre)
* crossovers van OB die ik nu noodzakelijkerwijs even via externe cross doe maar weer in de RC wil geïntegreerd zien

...maw, binnen het gamma van miniDSP in de DDRC88A + BM plugin echt wel de meest voor de hand liggende, 'k heb alle mogelijkheden bij hen al vrij uitgebreid bestudeerd  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Ben juist voor de 88A gegaan vanwege de vrijheid qua aansluitingen, zowel stereo via een mooie pre alsook multi kanaals via de AV alles is mogelijk, okey er zit nu een extra DAC in de stereo setup maar vergelijkend met rechtstreek wil ik echt niet meer terug, winst met Dirac calibratie is vele malen groter dan het verlies (wat ik niet waarneem) met de extra DAC.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kermy

Just my two cents.

Ik draai al jaren met een TC electronic XO24 dsp/xo. Deze word als filter gebruikt voor mijn twee weg systeem.
Recent nog een Metrum Hex aangekocht, de verschillen tussen deze dac en de Grace M903 die ik ook als pre gebruik waren duidelijk te horen.
Dus de beperkte resolutie van 24 bits/96Khz van de TC en de extra stap van A/D en weer D/A waren totaal geen belemmering.
De winst van actief filteren eventueel in samenwerking met DSP is mijns inziens niet uit te vlakken en de theoretische angst voor extra stappen word in de praktijk niet waar gemaakt.

De laatste tijd zit ik ook wel eens met een schuin oog naar de Mini DSP producten te gluren. Ik weet niet of de problematiek van ploppen en klikken al onder controle is. Maar anders is dit een heel leuk product met een heel goede prijs kwaliteit verhouding.

Met vriendelijke groet,

Kermy

holco

Plopt enkel als je de spanning eraf haalt dus altijd aan, zit sowieso geen power switch op.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kermy

Quote from: holco on August 28, 2016, 12:19:07
Plopt enkel als je de spanning eraf haalt dus altijd aan, zit sowieso geen power switch op.

En daar heb je nu juist geen controle over bij een eventuele spanningsuitval! Van dit fenomeen had het oude Drive rack van DBX ook last, mensen in de pro wereld hadden er dan maar een UPS opgezet. Maar meestal wel na het oprapen van enkele duizenden euro's aan kapotte drivers.
En of dat nu komt omdat iemand de zaak uitzet en niet weet dat het spul zo reageert of dat de netspanning wegvalt dat maakt niet uit, het kost meestal geld.
Omdat het al enige tijd geleden is dat ik gelezen had dat er bij uitschakelen ploppen op de uitgang te horen waren dacht ik dat ze dit wel opgelost zouden hebben. Kan natuurlijk opgelost worden door een beveiliging te plaatsen op de uitgangen van de Mini DSP maar zou de fabrikant sieren als ze ook deze schoonheidsfout zouden oplossen in het ontwerp.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Dirk

als de spanning echt compleet uitvalt heb je dat bij wel meer apparatuur icm actief aangestuurde speakers.
louter een gevolg vh feit dat je bron/processsing in 99% vd gevallen nog een signaalburst zal geven die alsnog verwerkt wordt door je eindversterking die een zekere stroombuffer heeft tgv de voedingsopbouw...daar ontkom je volgens mij gewoon niet aan.
er is een reden waarom ze zeggen dat je eerst de amps moet uitzetten bij dergelijke systemen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Heb in het begin wel wat plopjes gehad vanwege een foute firmware waardoor ik hem regelmatig moest resetten, irritant zeker maar totaal niet units bedreigend.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

kermy

Quote from: Dynky on August 28, 2016, 17:06:42
als de spanning echt compleet uitvalt heb je dat bij wel meer apparatuur icm actief aangestuurde speakers.
louter een gevolg vh feit dat je bron/processsing in 99% vd gevallen nog een signaalburst zal geven die alsnog verwerkt wordt door je eindversterking die een zekere stroombuffer heeft tgv de voedingsopbouw...daar ontkom je volgens mij gewoon niet aan.
er is een reden waarom ze zeggen dat je eerst de amps moet uitzetten bij dergelijke systemen  ;)

Mij zeker bekend, aan van bron naar luidspreker en uit in omgekeerde volgorde.

En een plopje is inderdaad wel iets anders dan dat Drive rack, die gaf gewoon een spetter van 5V op de uitgang. En die hoor je wel. ;D

Vandaag toch maar weer eens gekeken op de Mini DSP site, begrijp ik het goed dat als je en actief wil filteren en Dirac wil toepassen met een analoge bron je uit komt bij de DDRC-88A?



Met vriendelijke groet,

Kermy

holco

Als je meer als 4 kanalen (2 in 4 uit) wil kom je inderdaad op de 88A uit.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.