Dirac Live Room Correction Suite™ - DRC voor de Mac & PC!

Started by Arend | Homestudio, March 11, 2012, 18:02:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Raphie

DIRAC gaat het voor mij niet worden
Latency is te groot voor studiogebruik en het doet iets kunstmatigs met het geluid, het maakt het "groter" / "mooier" dan het in werkelijkheid is. Aanvankelijk imposant, wat later kunstmatig.
JBL PRX Power!

Kingpin

Misschien een handige toevoeging, ik weet ook niet of het al bekend is, maar misschien handig om het te vermelden.
Mocht je geen gebruik maken van de digitale volume regeling van de Dirac series maar gewoon via je pre of versterker de volume regeling doet dan is het verstandig om de interne volume regeling op de DIRAC series op max te zetten.
Hierdoor heb je geen degradatie in resolutie van het digitale signaal.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Eddy

Een vraagje over de meetmicrofoon. Dirac aanbevolen mic's zijn de Umik en eentje van XTZ. Nu zijn beide maar rondom gevoelig tot 5KHz. Ze raden dan ook aan om de mic naar de luidsprekers te richten. Maar dan kan je toch geen correcte meting doen? Alle reflecties die van de achterwand terugkomen worden dan niet meer correct gemeten door de richtingsgevoeligheid van de mic?

Kingpin

Quote from: Eddy on July 12, 2015, 17:44:43
Een vraagje over de meetmicrofoon. Dirac aanbevolen mic's zijn de Umik en eentje van XTZ. Nu zijn beide maar rondom gevoelig tot 5KHz. Ze raden dan ook aan om de mic naar de luidsprekers te richten. Maar dan kan je toch geen correcte meting doen? Alle reflecties die van de achterwand terugkomen worden dan niet meer correct gemeten door de richtingsgevoeligheid van de mic?
Even goed de specs lezen, wat je zegt klopt niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Eddy

Een korte 'lees de specs' reply in een beetje kort door de bocht vind ik!
Uitgebreide spec's met rondom gevoeligheids pattern ifv freq heb ik niet gevonden. Een link is welkom

XTZ:
XTZ heeft een software pakket om metingen te doen. Dat is een mic gekoppeld is aan hun SW pakket (waarschijnlijk SN lock). Ik mag veronderstellen dat de HW mic van hun SW pakket gelijk is aan die losse mic. En als dat niet zou zijn zouden ze zeker geen slechtere capsule in die mic behuizing steken voor hun eigen system denk ik. Nu, uit hun PDF manual:
Placing the microphone High resolution room analysis - Room Analyzer While doing room analysis the microphone should be placed in about listening position at ear height (70 cm – 110 cm from the floor). Frequency response measurement - RTA/Full Range While doing full range measurements the microphone should be pointed towards the speaker, preferably at the same height as the tweeter (the microphone is directionally sensitive above 5 kHz).

UMIK-1:
Van de minidsp site:
The UMIK-1, like all measurement microphones, is slightly directional and at high frequencies (6 kHz and above) is slightly less sensitive to the sides. For highest accuracy and repeatability, point the UMIK-1 at each speaker being measured. Alternatively, orient the UMIK-1 vertically (pointed at the floor or ceiling) and use a 90-degree calibration file such as that is supplied when the UMIK-1 is purchased via Cross-Spectrum Labs

Een 90 degrees cal file zal er niet bij zijn denk ik.
In hun spec: Calibration file Unique microphone calibration .txt file referenced to the Serial Number Includes on axis Frequency / Amplitude / Sensitivity drift
Waarom on-axis als het toch omi-directional is?




Kingpin

Quote from: Eddy on July 12, 2015, 19:06:16
Een korte 'lees de specs' reply in een beetje kort door de bocht vind ik!
Uitgebreide spec's met rondom gevoeligheids pattern ifv freq heb ik niet gevonden. Een link is welkom
- Capsule Type & Polar pattern: 6mm electret, Omni-Directional
- Microphone body from die-cast aluminum
- 20 Hz - 20kHz +/-1dB with calibration loaded
- Max SPL for 1% THD @ 1kHz 133dB SPL @ 0dB gain setting
- Output noise level at max IGPA -74dBFS
- Unique microphone calibration .txt file referenced to the Serial Number Includes on axis Frequency / Amplitude / Sensitivit y drift

Hier de meetresultaten : http://www.homestudio.nl/media/wysiwyg/brochure-minidsp-umik-1.pdf
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Eddy

Das dus die weinig zeggende spec, zonder polar patterns, door te graven in de websites kom je te weten dat 'omnidirectioneel' een rekbaar begrip is.
Bij die freq sweep diagram zal enkel on-axis zijn, omdat "Calibration file Unique microphone calibration .txt file referenced to the Serial Number Includes on axis Frequency / Amplitude / Sensitivity drift"
Wat vind je van de andere opmerkingen die ik gevonden heb? 
- UMIK-1: een 90 degrees cal file nodig bij vertikaal gebruik.
- XTZ: the microphone is directionally sensitive above 5 kHz
- voor alle twee: point to the speakers!.

Die UMIK-1 is blijkbaar een afgeleide van de Behringer ECM8000. Van die mic is een polar diagram beschikbaar. http://www.behringer.com/assets/ECM8000_P0118_S_EN.pdf

Kingpin

A total of nine measurements must be taken, with the microphone located in different positions in the room and pointed between the two speakers.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Cantodea

Het is al een tijdje geleden dat we nog iets gehoord hebben van Dirac.
Zit er komende tijd een upgrade of iets nieuws aan te komen?
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

Kingpin

Volgens mij is er net een nieuwe versie uit.
Altans voor de miniDSP.

- 22-jul-2015: Dirac Live Calibration Tools for DDRC-22 series
- 16 September 2015:  DDRC-22 Series configuration tool
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Arend | Homestudio

Quote from: Raphie on December 12, 2014, 13:14:13
DIRAC gaat het voor mij niet worden
Latency is te groot voor studiogebruik en het doet iets kunstmatigs met het geluid, het maakt het "groter" / "mooier" dan het in werkelijkheid is. Aanvankelijk imposant, wat later kunstmatig.
Er is inmiddels een beta versie van Dirac Live Studio (plugin), wellicht is die versie wel een oplossing.

Arend | Homestudio

Vandaag, morgen en overmorgen kan ik 25% korting geven op aanschaf van de Dirac Live RCS. Bij interesse graag een PM of mail.

Ray.

Heeft iemand al dirac werkend gekregen op server 2012 icm audiophile optimizer in core mode ?

Ik ben van plan een PPA streamer te gaan bouwen met server 2012. Server 2012 en dirac heb ik al getest en na veel ellende met instellingen (de manual laat echt te wensen over imho) werkt dit. Nu is de vraag blijft het werken met audiophile optimizer ? Ik heb direct contact met hun gehad maar ze kunnen het niet mer zekerheid zeggen.

is het een idee overigens wat target curves uit te wisselen. Dit is natuurlijk heel persoonlijk maar geeft wel inzicht hoe dirac gebruikt wordt.

Music >Custom (PPA) music server- PPA DDC - DCS elgar+ - Krell FPB 600 - Avalon Eidolon Diamond (clone). Video > Dune base - Kuro KRP 600M - marantz PM75 - Dynaudio 42

Kingpin

Quote from: Ray. on December 27, 2015, 14:26:18
is het een idee overigens wat target curves uit te wisselen. Dit is natuurlijk heel persoonlijk maar geeft wel inzicht hoe dirac gebruikt wordt.
Lijkt me weinig zinvol omdat iedereen een andere roomakoestiek heeft.
Misschien alleen een plaatje ter verduidelijking voegt misschien wat toe.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Ray.

de target curve is de gewenste output zeg maar, dus waar dirac naar toe moet. dat staat dus los van de ruimte zelf.

er is wel meer te lezen dat autotarget voor veel mensen niet prettig is, zo ook voor mij. vandaar dat ik met deze targets knutsel wat trouwens een rot klus is al helemaal als je beide kanalen apart wil instellen, waarom dat ? ik heb nu een filter wat mijn a symetrische hearing loss redelijk compenseert en nu heb ik weer pin point stereo!

Ik ben zelf van mening dat er met een goed ingemeten dirac filter in heel veel situaties winst te halen valt. Echter daar gaat het denk ik ook vaak mis. Meet je slecht in (goed meten lukt je echt alleen met een volwaardige mic standaard die vrij staat en te richten is) en werk je met de auto target curve dan is het snel gedaan met de pret. Ook moet je goed opletten dat je binnen windows bepaalde settings goed zet anders gaat het daar mis. Ook dit is vaak niet duidelijk.

Ik heb zelf alle hardware gekocht (microfoon standaard, ecm 8000 , roland edirol) die nodig is in te meten. Ik kan je uit ervaring zeggen dat je voor je zelf een schema van de meetpunten moet maken en deze precies volgen geeft een veel beter resultaat. Ook deze instructies zijn in de manual vaag en tijdens het meten zeggen de stipjes in de software me ook weinig.

nu meer dan een jaar verder, 7 totale inmetingen (ook vanwege akoestische aanpassingen!)  en 30 filters verder ben ik redelijk waar ik wezen wil. Echter zou dit een fractie van de tijd hoeven te kosten met duidelijke instructies en een actieve community dus wie helpt me op weg of wil geholpen worden ?
Music >Custom (PPA) music server- PPA DDC - DCS elgar+ - Krell FPB 600 - Avalon Eidolon Diamond (clone). Video > Dune base - Kuro KRP 600M - marantz PM75 - Dynaudio 42

Kingpin

Ik laat mijn target curve over het algemeen met de gemeten curve meelopen wat voor mij het beste resultaat geeft. Hierdoor heb ik op het gehoor ook geen dynamiek verlies of eventuele rare bijverschijnselen.

Meten met een goed statief en cm is zeker aan te bevelen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

ik vind geen echt diepgaande tutorial vwb het finetunen van Dirac Live, met name de gewenste respons- ofwel de targetcurve enzovoort...en hoe je daarbij zaken kan wijzigen/naar je hand zetten.
de manual is daar imo nogal summier over, maar misschien is het ook wel gewoon zo en zoek ik naar dingen die er niet zijn  ;D

is de enige manier om dit te doen;
1) het beperken/bepalen vh werkbare gebied (dmv de grijze zones L&R vd responsgrafiek)
2) de curve zelf aanpassen qua vorm dmv het slepen met de punten (die je ook kan toevoegen)
...of is er nog iets wat ik mis qua mogelijkheden/instellingen om eea verder naar smaak te tweaken?

fwiw; ik draai (sinds vandaag pas) op een trialversie van Dirac, dus mogelijk heeft dat ook z'n effect op bepaalde functionaliteit die (nog) niet beschikbaar is?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

rovinggecko

HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dirk

hmm...ok, dan denk ik dat m'n verwachtingspatroon mogelijk wat te hoog ligt, my bad  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Misschien kan je melden wat je eigenlijk mist in Dirac Live?

Imo is het juist simpel, je stelt een curve in naar jouw smaak en Dirac doet de rest.

Wat ik wel heb ondervonden (en misschien doel je daar ook op) is de vraag "wat is nu een goede curve voor mij", dit haal je dus niet uit de Dirac manual en zal heel wat uitzoekwerk plus trial and errors vragen voordat je de curve hebt die bij jouw smaak past.
Zie het zo, er zijn honderden speaker merken met verschillende modelen in hun range en er klinkt er geen een het zelfde, nu heb je met Dirac de mogelijkheid om qua klankkleur al deze speakers na te bootsen met een paar muisklikken, en dan heb je ook nog dat geen enkele ruimte een speaker laat horen zoals hij bij de ontwerper getuned is, een zelfde speaker klinkt dus overal anders.

Denk zelf dat we met systemen zoals Dirac Live een nieuw tijdperk in gaan, en er uiteindelijk curves vanaf de luisterplek gedeeld gaan worden, er is wel wat te vinden maar dat is over het algemeen een rechte curve met een house curve op het laag, maar geloof me een geroemde Harbeth heeft een verre van rechte curve op de luisterplek.

Zolang je een kwalitatieve speaker hebt is alles mogelijk ;)


Quote from: Dynky on August 27, 2016, 18:48:34
ik vind geen echt diepgaande tutorial vwb het finetunen van Dirac Live, met name de gewenste respons- ofwel de targetcurve enzovoort...en hoe je daarbij zaken kan wijzigen/naar je hand zetten.
de manual is daar imo nogal summier over, maar misschien is het ook wel gewoon zo en zoek ik naar dingen die er niet zijn  ;D

is de enige manier om dit te doen;
1) het beperken/bepalen vh werkbare gebied (dmv de grijze zones L&R vd responsgrafiek)
2) de curve zelf aanpassen qua vorm dmv het slepen met de punten (die je ook kan toevoegen)
...of is er nog iets wat ik mis qua mogelijkheden/instellingen om eea verder naar smaak te tweaken?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Dirk

er is een zeker stuk "tuning" die ik mis, want naast het instellen van een curve die je wil dat benaderd wordt, is er ook de keuze waarop dat gebeurt...en precies dat lijk je niet te kunnen beïnvloeden, 't wordt volledig (vooraf?) bepaald door Dirac en daar moet je 't mee doen.

sorry dat ik er (weer) naar verwijs, maar bij Trinnov kan bvb je naast een hoop wat ik noem "diepere" parameters (echt verder dan wat curves) ook een limiter curve bepalen.
door die curve beslis je op welk frequentie er welke mate van correctie mag worden toegepast, je zegt ahw wat de beperkingen zijn qua versterking of verzwakking in amplitude op elke denkbare frequentie.

zo kan je bvb oplopend benden de 100Hz een grote correctie van +10/-15dB op 20Hz ingeven, maar waarbij die geleidelijk reduceert naar +2/-5dB bij 100Hz...en zo verder alle limieten instellen over hele freq.spectrum.
mijn limiter curve zag er zoals je je misschien wel kan voorstellen meestal veel grilliger uit dan mijn target curve ;D, omdat je imo precies niet wil dat er eender waar in het spectrum op dezelfde wijze/mate wordt ingegrepen.
Bij Dirac laat je dat zover ik kan zien volledig over aan de software en dat vind ik wel een gemis aan controle.

dit lijkt misschien een detail, maar het is net door zulke parameters dat je écht naar smaak kan finetunen, dat was althans mijn ervaring bij het systeem gedurende meer dan een jaar experimenteren.
al bij al waren m'n target-curves niet zo gek verschillend door de tijd heen, maar net door met die correctie parameters en de 100% aan te passen limiter curve te spelen kreeg ik vaak erg verrassende en super klinkende resultaten, zelfs al bleef de target curve zo goed als ongewijzigd.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

holco

Met de 88A kan je nadat de Dirac correctie ingeladen is nog helemaal los gaan op de niet misselijke filter mogelijkheden die Minidsp zelf te bieden heeft in samenwerking met REW, kan me voorstellen dat Dirac zelf wat karig overkomt maar het totaal geeft een zeer krachtig systeem.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Kingpin

Wil je de 'klankkleur' hetzelfde houden neem dan een targetcurve die met je gemeten curve volgt.
Hierdoor worden alleen de pieken of dalen aangepakt.
Zou daar eerst mee beginnen en dan naar smaak finetunen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Dirk

ik zeg ook zeker niet dat het niet krachtig (genoeg) is, maar ik vind alleen de mogelijkheden om de correctie zélf nog te beïnvloeden wat beperkt.

dat je er via de miniDSP software in een 2e fase (via oa de BM plugin) nog verder aan kan gaan sleutelen dmv peq en crossovers staat voor mij los vd freq- en fasecorrectie die Dirac toepast, net die wil ik meer controleren dan de mate waarin de software me dat nu toelaat.

zo kan je (denk ik) ook nergens inzicht krijgen (laat staan ingrijpen) vwb de fasecorrectie, die is wat ze is...100% vooraf bepaald door de software.

begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, dit is en blijft een heel mooi product wat veel biedt voor de kostprijs en een zeer laagdrempelige en gebruiksvriendelijke UI heeft (in tegenstelling tot bvb REW :crazy:), maar ik ben voor mezelf (nog) niet overtuigd, for now ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea