Fostex T900A

Started by Arno P, March 4, 2012, 19:11:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Heeft iemand ervaring met de T900A supertweeter van Fostex?


phy

Wel verschillende andere in combinatie met een Lowther of AER
ze kwamen en gingen weer
Net zoals laag ondersteuning voor lowthers in backloaded hoorns
als je voor Lowther kiest neem je geen laag en hoog op de koop toe je kan het toevoegen maar het blijft geknutselt klinken
in het begin denk je wauw maar als je het na een tijdje weer wegneemt bevalt de Lowther in pure vorm toch beter.
ook zonder het diepere laag en hoogste hoog
dat is mijn ervaring ten minste.

Arno P

Quote from: phy on March  4, 2012, 20:20:32
Wel verschillende andere in combinatie met een Lowther of AER
ze kwamen en gingen weer
Net zoals laag ondersteuning voor lowthers in backloaded hoorns
als je voor Lowther kiest neem je geen laag en hoog op de koop toe je kan het toevoegen maar het blijft geknutselt klinken
in het begin denk je wauw maar als je het na een tijdje weer wegneemt bevalt de Lowther in pure vorm toch beter.
ook zonder het diepere laag en hoogste hoog
dat is mijn ervaring ten minste.

Lowther...mellow and smooth...kan ik begrijpen dat een supertweeter "eraangeplakt" kan klinken

paarslicht

Quote from: Arno P on March  4, 2012, 20:26:01
Lowther...mellow and smooth...kan ik begrijpen dat een supertweeter "eraangeplakt" kan klinken

Mellow en smooth lijkt me nu net het tegenovergestelde van een Lowther maar wellicht was je hier wat cynisch.

Paul Demo

Ik heb de Fostex een paar weken in de set gehad omdat ik dacht iets te missen. Vond ze een beetje schreeuwerig.

Arno P

Quote from: Paul Demo on March  5, 2012, 09:08:53
Ik heb de Fostex een paar weken in de set gehad omdat ik dacht iets te missen. Vond ze een beetje schreeuwerig.

Welk filter/verzwakker had je ertussen?

dre73

hij zal wel te hard gestaan hebben.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Arno P

Quote from: dre73 on March  5, 2012, 09:27:27
hij zal wel te hard gestaan hebben.

Zou goed kunnen met dat rendement en zonder voldoende demping

dre73

inderdaad,te grote overlapping op de overname frequentie icm teveel volume.....
kan me voorstellen dat dat schreeuwerig kan klinken! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

kermy

Beste Arno,

Hier een tijdje met Beyma CP21 slots gedraaid, en in de toekomst weer als mijn beugel voor mijn midhoorns en de slots klaar is.

Ik kan zeggen zijdezacht met een grote spreiding, als filtering nam ik een condensator en dat was het.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Arno P

Quote from: kermy on March  5, 2012, 10:52:39
Beste Arno,

Hier een tijdje met Beyma CP21 slots gedraaid, en in de toekomst weer als mijn beugel voor mijn midhoorns en de slots klaar is.

Ik kan zeggen zijdezacht met een grote spreiding, als filtering nam ik een condensator en dat was het.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Hoe meer ik naar de lowther hoorns luister (elke dag  ;D) heb ik de verbazing over de uitspraak van de lowther mensen die in een mail aangaven dat de luidspreker na verloop van tijd het bekende mellow geluid zouden gaan produceren ...ik dacht toen echt...wat een verkooppraat. Maar het klopt volledig en het zal wel een gevolg zijn van het verouderen van het papier van de konus...
En al luisterend biedt het meteen de ruimte voor meer toe-in en strakkere focus ....EN kan ik mij de toevoeging van een supertweeter die heel braaf en onopvallend infaseerd boven de 12..15kHz helemaal voorstellen.
Zou er niet iemand zijn die een setje 900A te leen heeft om het eens uit te proberen???  ::) :)

Arno P

Quote from: kermy on March  5, 2012, 10:52:39
Beste Arno,

Hier een tijdje met Beyma CP21 slots gedraaid, en in de toekomst weer als mijn beugel voor mijn midhoorns en de slots klaar is.

Ik kan zeggen zijdezacht met een grote spreiding, als filtering nam ik een condensator en dat was het.


Met vriendelijke groet,

Kermy


Er is kennelijk ook nog een F versie van de CP21...moeite waard?

kermy

Quote from: Arno P on March 11, 2012, 12:29:48

Er is kennelijk ook nog een F versie van de CP21...moeite waard?

Wat is het verschil, ik weet dat er ook een uitvoering is met een hoorntje in plaats van een slot, bedoel je dat?

Met vriendelijke groet,

Kermy

Arno P

#13
Quote from: kermy on March 11, 2012, 15:27:03
Wat is het verschil, ik weet dat er ook een uitvoering is met een hoorntje in plaats van een slot, bedoel je dat?

Met vriendelijke groet,

Kermy

Was idd iets met afstraalgedrag...hoorntje zou kunnen

Nog iets gevonden:

http://smf.petoindominique.fr/index.php?topic=1134.0

Kennelijk zit het verschil in het magneetmateriaal

paarslicht

#14
Quote from: Arno P on March 11, 2012, 17:00:39
Was idd iets met afstraalgedrag...hoorntje zou kunnen

Zijn jullie niet bang dat het afstraalgedrag op interferentiepatronen berust?
De fostex heeft een ringstraler en dat doet mij wel denken dat dit interferentie oplevert.
Is er ook een puntbronstraler die geschikt is voor jou toepassing Arno?

kermy

Quote from: Arno P on March 11, 2012, 17:00:39
Was idd iets met afstraalgedrag...hoorntje zou kunnen

Nog iets gevonden:

http://smf.petoindominique.fr/index.php?topic=1134.0

Kennelijk zit het verschil in het magneetmateriaal

Simpel, dan heb ik de f uitvoering, binnenkort worden ze weer toegepast, dat zien julie vanzelf op het forum.

Met vriendelijke groet,

Kermy

paarslicht

Quote from: Arno P on March 11, 2012, 17:00:39
Was idd iets met afstraalgedrag...hoorntje zou kunnen

Nog iets gevonden:

http://smf.petoindominique.fr/index.php?topic=1134.0

Kennelijk zit het verschil in het magneetmateriaal

Ik zag op de foto in de door jou geplaatste link een stel serie weerstanden met de luidspreker.
Daar gaat je dempingsfactor wel onder leiden dacht ik bij mezelf.

Zijn er ook mensen hier die dat anders hebben opgelost door b.v een (auto)trafo?




phy

Quote from: paarslicht on March 14, 2012, 18:32:34
Ik zag op de foto in de door jou geplaatste link een stel serie weerstanden met de luidspreker.
Daar gaat je dempingsfactor wel onder leiden dacht ik bij mezelf.

Zijn er ook mensen hier die dat anders hebben opgelost door b.v een (auto)trafo?




Ja ik had deze gebruikt
http://silvercore.de/index.php?input-11
met amorfe kernen
maar een Lowther klinkt beter zonder aanhangsels boven of onder
het is een breedbander dat is zijn sterke punt.
nou ja je levert wat in boven en onder maar dat hoort erbij

Als met een 2 of 3weg systeem wil bouwen zijn daar veel betere en makkelijkere units voor

paarslicht

Quote from: phy on March 14, 2012, 19:01:55
Ja ik had deze gebruikt
http://silvercore.de/index.php?input-11
met amorfe kernen
maar een Lowther klinkt beter zonder aanhangsels boven of onder
het is een breedbander dat is zijn sterke punt.
nou ja je levert wat in boven en onder maar dat hoort erbij

Als met een 2 of 3weg systeem wil bouwen zijn daar veel betere en makkelijkere units voor

Ik zie op de site van silvercore staan dat ze maar 30W zijn. Hoe groot zijn die dingen?

Toevallig heb ik laatst wat autotrafo's gemaakt maar ben uiteindelijk van 1,5 dB stapjes toch naar 1 dB stappen teruggegaan.


Arno P

...na veel luisteren en tweaken aan de dx4 hoorn denk ik dat de plek van de T900A nu erg duidelijk is  ;)

phy

#20
Quote from: Arno P on April 27, 2012, 23:31:11
...na veel luisteren en tweaken aan de dx4 hoorn denk ik dat de plek van de T900A nu erg duidelijk is  ;)
Marktplaats?  ;D

Arno P


phy

Quote from: Arno P on April 28, 2012, 07:59:12
In tegendeel  :headbanging:
Ja in het begin is het spectaculair
maar haal ze er na een langere tijd maar weer eens af  ;)

Arno P

Quote from: phy on April 28, 2012, 15:49:50
Ja in het begin is het spectaculair
maar haal ze er na een langere tijd maar weer eens af  ;)


Ik zal ze inzetten als "the pinch of salt" in een gerecht  ;)

dr. knibbeling

Hey Arno,

Ik heb de Fostex 900A aangeschaft voor aanvulling op mijn Klipschorn. Inmiddels heb ik ook een recensie geschreven over mijn ervaring met deze supertweeter.
Het is even een finaciele aderlating, maar dan heb je ook wel een geweldige upgrade, vind ik.

Als je het leuk vind, hier is de link:

http://www.audio-creative.nl/hifi/fostex-t900a-supertweeter/

groet, Marco