Frequence range berekening

Started by demandt, November 25, 2003, 13:51:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

demandt

Ik heb een Magnat Vintage 1 speakerset en zoals wellicht bekend is wil Magnat de frequency range nog wel eens overdrijven. De opgegeven 35Hz welke geldt voor deze speakerset zijn waarden die gelden bij -10Db.

Om nu mijn subwoofer crossover theoretisch goed te kunnen instellen wil ik graag weten wat ongeveer de frequency range bij -3Db zal zijn.

Is er soms een of andere formule die ik op de 35Hz -10Db kan loslaten zodat ik de ongeveer bijbehorende -3Db kan bepalen.

Wie weet het antwoord???

TVG

kan je zoeken met een decibel meter, in de veronderstelling dat je zoiets hebt om je HT mooi af te stellen :)

Point7

Quote from: demandt on November 25, 2003, 13:51:56
Ik heb een Magnat Vintage 1 speakerset en zoals wellicht bekend is wil Magnat de frequency range nog wel eens overdrijven. De opgegeven 35Hz welke geldt voor deze speakerset zijn waarden die gelden bij -10Db.

Om nu mijn subwoofer crossover theoretisch goed te kunnen instellen wil ik graag weten wat ongeveer de frequency range bij -3Db zal zijn.

Is er soms een of andere formule die ik op de 35Hz -10Db kan loslaten zodat ik de ongeveer bijbehorende -3Db kan bepalen.

Wie weet het antwoord???

Volgens mij kun je dat niet met een formule bepalen. Je moet daarvoor de frequentie-dB grafiek hebben van de speaker.

Een speaker kan namelijk traag afzwakken of snel afzwakken op zijn frequentie grenzen.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

demandt

Rekening houdende met een normaal veloop, is er dan geen enkele voorspelling te doen???

hifiman

Nee dat kan niet als dat voor alle speakers hetzelfde zou zijn dan zou het ook niet meer interessant zijn tenslotte :P

Ronald.

Rob_Dingen

Hoi

Dat kan wel moet ik alleen weten of het een gesloten systeem is of Basreflex.
Gesloten is 12dB per octaaf en Basreflex 24dB per octaaf.
Dit is wel een grove benadering en je weet niet of je de juiste gegevens hebt om de sub goed af te stellen.
De ruimte bepaald namelijk het afval van het laag.
Je kunt dus beter met een dB meter uitvogelen wat ongeveer het -3dB punt is.

Rob

demandt

Hoi,

De speakerset betreft een basreflex systeem. Kun jij me nu grofweg aangeven wat de bijbehorende -3Db waarde is????

Ik snap dat met een Db meter dit veel secuurder gaat, echter voor mij is een grofweg benadering ook wel voldoende (en ik heb geen Db meter).

Gr, Wil

jaco

#7
Als toevoeging, een oktaaf is dan een halvering of verdubbeling van de frequentie. Dus als je 35 Hz -10 dB hebt zou bij een gesloten systeem het +2 dB bij 70 Hz zijn (is wat raar +2dB natuurlijk..) en dus zal je -3dB punt rond de 55 Hz of zo liggen. Bij een bass reflex zal het wel iets lager zijn, dat is het effect van bass reflex.

Maar als je het gaat meten (frequentie sweep van 200 Hz naar beneden of zo nemen) zouje het wel moeten kunnen vinden.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

demandt

Jaco,

Bedankt voor je snell reply. Antwoord is duidelijk. Hier heb ik wat aan.

Gr, Wil