Scan Speak 23w/4557T00!!!

Started by draaischarnier, February 7, 2012, 19:25:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

draaischarnier

Wellicht dat iemand hier de antwoorden weet  ;)

Mijn sub heeft bovenstaande woofer.
Nu ben ik van plan om in het voorjaar een nieuwe sub te gaan maken!!!

Heb net met het programma bassbox pro geprobeerd er wat van te maken :sarcasm:

Wat mij opviel was dat de ondergrens van de nieuwe sub in een gesloten kast bij niet onder de 34 Hz te krijgen is :(
Het maakt niet uit of er gekozen wordt voor een 30 liter kast of een 50 liter kast ?!?!?

Vervolgens ben ik aan de slag gegaan en heb een sub samengesteld met bass-poort.
Nu blijkt dat bij een kast van 60 liter 20 Hz kan worden gehaald!!!

De voorkeur gaat uit naar een gesloten downfire sub van ongeveer 30 - 40 liter.

Is er misschien iemand die mij kan uitleggen waarom ik niet lager kom met de gesloten kast en waarom het volgens het programma niet veel uitmaakt hoeveel liter is pak???

Gr, Mark.


Ps. Nu de juiste pic toegevoegd  ;D


dre73

misschien de grenzen van de driver......
het is maar een klein drivertje met een absurd laag rendement.......
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Walter_PPK

Het verschil tussen de gesloten en br kast is inderdaad normaal. Niet vergeten dat de in-room response geboost wordt oplopend naar onderen. Dus die 34hz is helemaal niet zo erg. Daarnaast kun je met een kleine eq boost al een hoop recht trekken.
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

FFF

Het verschil is tussen BR en gesloten loopt inderdaad altijd zo. Bij BR heb je ook meer met afstemming en volume te maken, bij gesloten komt dit veel minder nauwkeurig omdat de verschillen inderdaad veel kleiner zijn.

Wat is je uiteindelijke doel van de sub?

Even heel grobaal: scan speak is vooral geluidskwaliteit en niet gemaakt om extreem laag te gaan of een bruut laag te geven. Daarvoor heb je (als je een wat ruimere kamer hebt- een grotere unit nodig. De scan speak drivers zijn vaak wel heel erg geschikt om bijvoorbeeld het laag aan te vullen bij kleinere speakers als je muziek luisterd.

Gesloten subs lopen ook minder stijl af, vaak wordt er een boost gegeven aan de lage frequenties dmv het filter op de versterker of met dsp.

dre73

voor die prijs zou ik wat anders opzoeken.
en ja ik heb `m zelf ook gehad.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

sphere

Een bekende DIY'er stelt dat alles kleiner dan 10" een middentoner is. Persoonlijk lijkt me voor subwoofers 12" eigenlijk de grens.
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

draaischarnier

Alvast bedankt voor alle respons!!

Ik zal eerst eens de situatie schetsen!!!

2 x Mirage Uni-Theater + 1 x prototype subwoofer van Dion audio.
De speakers hebben een frequency respons van 80 to 20kHz(+/- 3dB).

Tot op heden ben ik nooit echt tevreden geweest over het totale geluidsbeeld :confused:
Ik ben zelf van mening dat ik ergens, qua geluid, iets mis tussen de speakers en de sub!!

De bas zoals ik die nu ervaar mag wat lager gaan en ik heb het gevoel dat het niet strak genoeg is.
Ik ben er ook van overtuigd dat ik de set niet juist heb afgeregeld!!

Crossover van de sub staat helemaal open (120Hz) en op de Denon Avr staat ie op 120Hz.
De ruimte al een aantal keer automatisch (versterker) laten afstellen maar dit niet naar tevredenheid >:(
Ik zou dus eens een decibel meter moeten kopen om te kijken of het anders kan!!

Misschien moet ik in overweging nemen om een grotere sub te gaan bouwen  ;D


De verhouding film/muziek dvd - muziek = 60 - 40.

De woonkamer is +/- 35 m2.

chansig

Ik heb nog wel een mooie scan speak woofer liggen...voor het geval je groter zoekt. Twee zelfs.. :D  Het gaat om de Scan Speak: 21W/8551

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

FFF

#8
Quote from: draaischarnier on February  7, 2012, 21:29:17
2 x Mirage Uni-Theater + 1 x prototype subwoofer van Dion audio.
De speakers hebben een frequency respons van 80 to 20kHz(+/- 3dB).

Tot op heden ben ik nooit echt tevreden geweest over het totale geluidsbeeld :confused:
Ik ben zelf van mening dat ik ergens, qua geluid, iets mis tussen de speakers en de sub!!

De bas zoals ik die nu ervaar mag wat lager gaan en ik heb het gevoel dat het niet strak genoeg is.
Ik ben er ook van overtuigd dat ik de set niet juist heb afgeregeld!!

Crossover van de sub staat helemaal open (120Hz) en op de Denon Avr staat ie op 120Hz.
De ruimte al een aantal keer automatisch (versterker) laten afstellen maar dit niet naar tevredenheid >:(
Ik zou dus eens een decibel meter moeten kopen om te kijken of het anders kan!!

Waar ben je precies niet tevreden over?

Ik ken je speakers niet, maar zo te zien zijn het compacte speakers met kleine units. Waar je dan vaak tegenaan loopt is een beperkting in dynamiek en impact die je zeker voor film wel wil hebben. Ook is de integratie van een subwoofer dan veel moeilijker omdat je hoger moet crossen en je dan wellicht nog een gat hebt (dip in de weergave).

Wat subwoofer betreft zou ik zeker voor film een grotere jongen inzetten. 10inch is het net niet. 12 of 15" is gebruikelijk.

Maar voordat je gaat investeren in een groter sub kun je wellicht nog eens duidelijk maken:
- Wat mis je, want zou je beter willen?
- Misschien een foto van de opstelling (opstelling doet ook veel).

PaulSQ

Wat voor mirage speakers zijn het? google levert uni theater met 1 kleine driver of met 6, das nogal een verschil..

In een kleine kamer (25m^2) heb ik prima sublaag uit 2 vergelijkbare units in een kleine gesloten behuizing, met een klein beetje boost rond de 25hz

http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=238&Itemid=223



Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

AbZ

Quote from: sphere on February  7, 2012, 20:38:10
Een bekende DIY'er stelt dat alles kleiner dan 10" een middentoner is. Persoonlijk lijkt me voor subwoofers 12" eigenlijk de grens.
Noemde hij niet alles <10" een tweeter?  :P

Walter_PPK

12" de grens voor een sub... yeah right  :devil:
LG OLED55B8PLA | Marantz SR7013 | Martin Logan Sequel II fronts | Martin Logan Logo's center | Martin Logan Scenario rears | KEF HTS2001 Atmos | 4x18" IB subwoofer

dre73

visueel kan ik het wel begrijpen! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

Martijn M

Het probleem van subwoofers is vaak dat ze niet goed geïntegreerd worden. Om de integratie echt goed te krijgen, heb je eigenlijk meetapparatuur en verstand van zaken nodig. Als je enkel de standaard crossoverinstellingen van een receiver kunt gebruiken, wordt het integreren van één sub nog lastiger. Er is een goede kans dat een nieuwe subwoofer je probleem niet gaat oplossen.
Dutch & Dutch