Mac-Os 10.6.8 'Snow Leopard' installeren op een MacMini 2011

Gestart door raindog, februari 29, 2012, 21:18:12

Vorige topic - Volgende topic

raindog

Recent heb ik een MacMini gekocht, model 2011. Standaard is daarop Mac-OS 10.7 (Lion) geïnstalleerd. Nu is Lion een prachtig systeem voor normale computertaken, voor de inzet van een MacMini als audiospeler prefereer ik echter de voorganger van Lion, dat is Mac-OS 10.6.8 Snow Leopard. Helaas kwam ik er achter dat Snow Leopard niet door Apple ondersteund wordt op nieuwe MacMini's. Simpel de installatie-dvd van Snow Leopard draaien werkt dus niet. Via het officiële Apple forum heb ik echter een manier gevonden waarbij het toch mogelijk is om Snow Leopard op mijn MacMini te installeren. In dit topic over de MacMini en PureMusic kreeg ik het verzoek om deze werkwijze hier te delen. Vandaar de opening van dit topic.

De juiste werkwijze staat uitvoerig beschreven in dit draadje op het Apple-forum dat voortdurend wordt aangevuld met tips en alternatieve werkwijzen. Zelf ben ik uitgegaan van versie 2 van de handleiding zoals die in het genoemde draadje wordt beschreven op topic-pagina 27, het 7e bericht van boven. Na een paar uurtjes installeren en enkele handmatige aanpassingen aan het systeem had ik een perfect werkend Snow Leopard op mijn 2011 Mac Mini.

Wat heb je nodig?
- Een tweede Mac met Firewire
- Een Firewire-kabel FW800-FW800 of FW800-FW400
- De originele installatie DVD van Snow Leopard
- Enkele kext-files (deze zijn hier te vinden)

In het kort zal ik hieronder mijn eigen werkwijze beschrijven. Ga je uiteindelijk zelf aan de slag dan verwijs ik naar de gedetailleerde handleiding op het Apple forum.
Naast mijn MacMini heb ik nog een iMac van een paar jaar oud. Via een FW800 kabel heb ik de MacMini aan de iMac gekoppeld. De MacMini opgestart in Target mode. Opstarten met de 'T' ingedrukt en de HD van de MacMini wordt op de iMac weergegeven als een externe HD. Vervolgens heb ik de iMac opgestart vanaf de installatie-DVD van Snow Leopard. Via de iMac heb ik Snow Leopard geïnstalleerd op de HD van de MacMini. Ik kon makkelijk een clean install doen omdat ik Lion via de Appstore al eens gekocht had voor de iMac. Daardoor kan ik via de App Store kosteloos Lion downloaden, zou ik die er weer op willen zetten. Kun je dat niet dan zul je eerst de Lion Recovery partitie van de MacMini op een externe schijf moeten bewaren.
De installatie verliep zonder problemen. Eigenwijs als ik ben heb ik daarna al gelijk geprobeerd of ik Snow Leopard op kon starten vanaf de MacMini maar dat lukte niet. Systeem 10.6.0 draait niet op een 2011 MacMini, zelfs niet gebrekkig, hij start gewoon niet op. Systeem 10.6.8 (de laatste versie) start wel op. Dus was het zaak om de update er op te krijgen. Dat heb ik gedaan door het zojuist geïnstalleerde systeem op te starten op mijn iMac. Dus op de iMac als opstartschijf de HD van de MacMini gekozen. De iMac startte wel netjes op met 10.6.0 en nadat ik de gebruiksinstellingen had ingevuld kon ik de software updater activeren. De Snow Leopard Combo-Update naar 10.6.8 aangevinkt en laten installeren. Ook dat verliep prima. Toen eenmaal 10.6.8 op de HD van de MacMini stond kon ik de MacMini zelf gaan opstarten. Dat werkte nu wel maar het eerste wat opviel was dat de kleuren van mijn beeldscherm niet correct waren, alsof er een basiskleur ontbrak. Alles was verder wel goed leesbaar/zichtbaar. Het tweede dat op viel was dat mijn muis af en toe gekke sprongen maakte en niet lekker reageerde. Je kon duidelijk merken dat het systeem buggy was. Het werkte echter wel goed genoeg om de aanpassingen aan het systeem te kunnen uitvoeren. Vervolgens heb ik netjes het schema gevolgd zoals dat in de genoemde handleiding beschreven staat. Ik heb enkele files uit het systeem verwijderd en daarna de aangepaste files toegevoegd. Vervolgens in de Terminal de opdrachten gekopieerd en uitgevoerd. Daarna was ik klaar. Na het herstarten waren de kleuren weer normaal en liep het systeem probleemloos.  
:clapping:

Vooraf zag ik er wel tegen op want zo handig ben ik niet met de computer. Vooral het wroeten in de systeem-files, en ook die terminal acties, daar had ik een beetje schrik voor. Maar dat bleek ongegrond. Zolang je de handleiding volgt is het een koud kunstje.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

HAL

raindog

Meerdere audio-spelers, waaronder PureMusic, werken beter onder Snow Leopard dan onder Lion. Daarnaast heeft Apple om onbekende redenen de 'Integer Mode'-optie uit Lion gehaald. Veel moderne dacs maken gebruik van Integer Mode.  
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Leeuwarden

Thanks, ik zal alle moed en valium bijeenschrapen en binnenkort eens een poging doen. Ik begrijp van Paaj dat je met de update DVD ook clean install moet kunnen doen... We zullen zien...

raindog

Nog een tip. Zelf heb ik de HD van de MacMini in drie partities verdeeld. Eentje voor Snow Leopard, eentje voor Lion en de derde voor de iTunes bibliotheek. Mocht straks Lion een flinke update krijgen, of als 10.8 uit komt, dan kun je makkelijk switchen en verschillende systemen tegelijk uitproberen.

raindog

http://www.audiostream.com/content/bitperfect

Het schijnt dat in MacOs 10.8 (Mountain Lion) Integer Mode mogelijk weer geactiveerd kan worden.

Leeuwarden

En er komt alweer een nieuwe versie van BitPerfect...