kun je 3d zien met 1 oog

Started by bigbro, February 22, 2012, 15:28:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigbro

Het verschil zit hem ook in de manier waarmee de hersenenen omgaan met hetgeen gezien wordt. Wanneer je al jaren maar zicht in 1 oog hebt is de kans groot dat je met dat ene oog meer kunt zien, waarnemen dan iemand met 2 werkende ogen waarbij deze persoon 1 oog dichthoudt.

Spollie

Quote from: harrytasker on February 28, 2012, 19:14:42
Ik heb het eerlijk gezegd nooit geprobeerd, maar zie je gewoon een 2d beeld als je maar met één oog kijkt? Maw als ik een 3d film kijk met een bril zie ik 3d een ander persoon met één oog en bril ziet dan "gewoon" de 2d versie of zie ik iets over hoofd...? Heb nog geen 3d dus kan het zelf niet proberen...
Ja, als je met één oog kijkt zie je gewoon een 2d beeld. Ik denk wel dat je dan meer last hebt van flikkeringen (in het geval van actief 3d). Bij passief 3d (o.a. LG en Philips) halveert je resolutie en zul je zwarte horizontale lijnen tussen het beeld zien.

alexander2

Ik zal wel iets te nuchter zijn maar waarom nemen jullie niet de proef op de som.
Plak 1 oog af en............... :D ;)

AbZ

Quote from: alexander2 on February 29, 2012, 05:33:18
Ik zal wel iets te nuchter zijn maar waarom nemen jullie niet de proef op de som.
Plak 1 oog af en............... :D ;)
Kan ook bij het GIF plaatje in reply #21 van dit topic  8)

bigbro

Quote from: alexander2 on February 29, 2012, 05:33:18
Ik zal wel iets te nuchter zijn maar waarom nemen jullie niet de proef op de som.
Plak 1 oog af en............... :D ;)

Dat is  inderdaad te nuchter want de hersenen van iemand die maar in 1 oog zicht heeft passen zich in de loop der tijd aan.

alexander2

#30
Quote from: bigbro on February 29, 2012, 13:51:30
Dat is  inderdaad te nuchter want de hersenen van iemand die maar in 1 oog zicht heeft passen zich in de loop der tijd aan.

Volgens mij heb je het topic met een half oog gekeken/gelezen.  ;D ;)

jowi

#31
Die GIF plaatjes zijn feitelijk 2 trage, zichtbaar afwisselende platte 2D perspectieven en geen 'tegelijk' diepte, al is het wel een leuk grapje. Pas als je van zo'n GIF echt het ene perspectief door het ene oog laat zien en tegelijk (of met een hoge wisseling, bijv>24 beelden per seconde :D ) het andere  perspectief alleen door het andere oog, is er pas sprake van 'diepte' zoals hersens en ogen het in het 'echt' ook ervaren. Het bewegende gifje is dan ook geen 'bewijs' dat mensen met 1 oog wel diepte kunnen zien.

Voor diepte zijn 2 ogen nodig... kijk maar naar dit plaatje, als je eenmaal de wolven ziet door je focus te verleggen, doe dan maar eens 1 oog dicht ;)


bigbro

jowi,

Bedankt voor je uitleg maar ik zie geen wolven en heb in 2 ogen zicht. Wel zie ik een soort lichamen met een kopje eraan, allemaal bijna loodrecht naar beneden gericht maar er verandert hierin niets als ik het met 1 oog bekijk. Zal aan mij liggen. Diepte zie ik al helemaal niet. Ook niet met 2 ogen. (of komt het omdat ik een Apple laptop gebruik)

jowi

#33
Haha nee hoor jij kan het ook zien, het is een truukje. Je moet als het ware 'achter' het plaatje focussen met je ogen. Soort van scheel kijken ;)
Beetje hetzelfde effect als je met beide ogen naar je vinger kijkt en die steeds dichter naar je hoofd brengt.

Als je het goed doet, zie je een 3D beeld, alsof je 20cm je monitor 'in' kijkt, met 1 wolf op de voorgrond en 2 op de achtgrond, mooi boompje, heuvellandschap ;)

(overigens kun je deze focus truuk ook op SBS beelden op je TV uitvoeren... )

bigbro

#34
bedankt voor je hulp. Nogmaals geprobeerd maar dit wordt niets voor mij. Sorry. Ik heb daarnaast mijn vrouw laten kijken en mijn schoonzuster met 1 oog zicht. Ze zien het geen van drieeen. Moet je soms je 3D bril opzetten?

jowi

#35
2 goede ogen, geen 3d bril. Kwestie van focussen. Kijk naar iets wat 2 of 3 meter achter je monitor staat, en kijk dan weer naar je scherm zonder je focus te veranderen, dus alsof je nog steeds naar 3 meter achter je scherm kijkt. Dan ben je al een heel end op weg.

bigbro

Dank, ik heb hem. Gewoon kwestie van wat langer 'scheel' kijken. Op enig moment verschijnt de diepte. thanks. Xal dat andere plaatje ook nog eens proberen.