kun je 3d zien met 1 oog

Started by bigbro, February 22, 2012, 15:28:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bigbro

Hoi,

Voor zover ik weet dien je zicht te hebben in beide ogen om 3d waar te nemen. Is dit juist of zijn er andere ervaringen?

Jumping Jack

Lijkt mij wel, stereoscopisch zicht is toch een vereiste voor dieptezicht?
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

johan d

ik denk het niet... waarom moet je anders een brilop (met 2 verschillende glazen)

bigbro

Mijn schoonzuster heeft slechts zicht in 1 oog en beweert wel degelijk 3D te zien. Zou voor haar 2D zijn wat voor ons 3D is?

squeek

Je MOET met beide ogen kijken om 3d te kunnen zien. Anders kan je onmogelijk diepte hebben. Het is het verschil tussen hetgeen wat beide ogen zien wat het diepte effect geeft. Beide ogen bekijken namelijk een voorwerp vanuit een andere hoek.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

LittleNinja

Quote from: johan d on February 22, 2012, 15:39:50
ik denk het niet... waarom moet je anders een brilop (met 2 verschillende glazen)

Wel... Door de verschillend gekleurde glazen krijgen het linker en rechter oog verschillende informatie om zodoende 3D te maken. Bij shutter glazen wordt er op hoge snelheid verschillende info doorgelaten naar de twee verschillende ogen om zo weer 3D te creëren.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

bigbro

Quote from: LittleNinja on February 22, 2012, 17:42:10
Wel... Door de verschillend gekleurde glazen krijgen het linker en rechter oog verschillende informatie om zodoende 3D te maken. Bij shutter glazen wordt er op hoge snelheid verschillende info doorgelaten naar de twee verschillende ogen om zo weer 3D te creëren.

Dus is de conclusie dat je alleen 3D kunt zien wanneer je met beide ogen kunt kijken? Vreemd dat mijn zuster (glazen oog) wel diepte waarneemt. Zou dit kunnen zijn dat het andere oog in de loop der tijd sterker/beter is geworden? In mijn optiek(sorry voor de woordspeling) zie je alleen diepte omdat beide ogen een ander plaatje te verwerken krijgen. Wanneer je dus het goed functionerende oog gaat bewerken met een shutterbril krijg je misschien ook wel een diepte effect omdat de hersenen de verzonden info niet snel genoeg kunnen verwerken en je dus de plaatjes achter elkaar ziet?

squeek

Quote from: bigbro on February 22, 2012, 18:18:56
Dus is de conclusie dat je alleen 3D kunt zien wanneer je met beide ogen kunt kijken? Vreemd dat mijn zuster (glazen oog) wel diepte waarneemt. Zou dit kunnen zijn dat het andere oog in de loop der tijd sterker/beter is geworden? In mijn optiek(sorry voor de woordspeling) zie je alleen diepte omdat beide ogen een ander plaatje te verwerken krijgen. Wanneer je dus het goed functionerende oog gaat bewerken met een shutterbril krijg je misschien ook wel een diepte effect omdat de hersenen de verzonden info niet snel genoeg kunnen verwerken en je dus de plaatjes achter elkaar ziet?

Dat is dus onmogelijk he. Want het goede oog krijgt enkel maar te zien wat voor DAT oog bedoelt is. De info voor het andere oog krijgt zij nooit te zien. De bril blokkeert die info namelijk.

Kijk, 3D is in feite twee beelden die geprojecteerd worden over elkaar, maar iets uit elkaar. Vandaar het wazig beeld als je je bril afzet. Maar omdat er twee beelden over elkaar liggen moet je dus die bril opzetten. Die blokkeert voor ieder oog hetgeen dat oog niet mag zien. Zo ziet elk oog nog maar één beeld van de 2 geprojecteerde beelden.
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

paaj

Diepte ervaren heeft ook met beweging en verhoudingen te maken dus ze zal zich prima redden, maar een bal vangen zal ze lastig vinden.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

bigbro

Duidelijk. Zou op zich wel interessant zijn wanneer je bijvoorbeeld aan 1 oor doof bent. Je hersenen gaan er dan voor zorgen dat je met het andere oor beter zult gaan horen dan iemand die 2 oren heeft per oor. Je zou dus kunnen zeggen iemand met maar 1 functionerend oor geluid veel meer hoort, alleen dan mono :satisfied: Zou een idee kunnen zijn als je een perfect gehoor wilt hebben......

alexander2

Uit ervaring kan ik u allen zeggen dat 3d met 1 oog praktisch onmogelijk is maar het klinkt vreemd heel soms heb ik het idee 'iets' te zien en dat is een wonderlijke ervaring.

bigbro

kijk, een ervaringsdeskundige. Ik probeerde al heel voorzichtig haar te vertellen dat 3D onmogelijk is voor haar en haar 50VT30 maar kennelijk is er toch iets waarneembaar. Klinkt niet logisch maar ze geeft het zelf ook aan. Zelf denk ik dat ze hoopt door deze techniek meer te zien dan normaal.

paaj

Ziet ze dan niet het verschil tussen wazig zonder bril en scherp met 3d-bril?
Zie zelfs vaak genoeg mensen die zeggen dat ze het 3d effect tegen vinden vallen bij 3d tv's die gewoon in 2d stand staan, of wel in 3d maar dat ze zonder bril kijken. En ook wel eens dat de dieptewerking ze opvalt als ze naar een 2d plasma kijken...
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

botsen

De 3D-ervaring komt niet alleen door de verschillende beelden die per oog binnenkomen, maar ook vanwege zaken als lichtval (bijvoorbeeld verder weg is waziger vanwege mist/smog) en de schikking van datgene wat je ziet (als mijn been niet te zien is op de plaats van een bal, staat mijn been blijkbaar achter de bal). Klinkt voor de handliggend, maar dat soort zaken helpt zeker mee met de interpretatie van 3D

alexander2

Het is ontzettend OT maar ik ben reuze blij met HD en grote plasma schermen maar ook hier weer een klein nadeel het scherm moet weer niet te groot zijn anders is het niet te volgen. :D
OT dan maar weer ik ervaar dat 'iets' als ik er zeer dicht op sta dan heb ik heel soms het idee dat er 'iets' uit het scherm komt, theoretisch kan dit niet met 1 oog maar ach. :D

bigbro

Beste Alexander2,

voor mij een reden haar te helpen met een 3d blurayspeler.(wordt een Oppo93 dus). Dank voor jullie input

LittleNinja

Meteen een dikke speler... :D

Misschien is het verstandig om eerst een proefje te doen bij een winkel die 3D tentoonstelt.
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

paaj

Quote from: bigbro on February 22, 2012, 22:39:07
Beste Alexander2,

voor mij een reden haar te helpen met een 3d blurayspeler.(wordt een Oppo93 dus). Dank voor jullie input

3d uitbreiding van TV is gebaseerd op het kijken met twee ogen, vandaar de shutterglasses... verdere diepte info zit gewoon in het 2d signaal (eerder genoemde beweging, verhouding, ordening en kleur) dus daar hoef je geen 3d speler/tv voor aan te schaffen. Meer dan een goede plasma TV kun je niet voor haar doen.
Neemt niet weg dat de Oppo ook in 2d een mooie speler is (vooral als ze ook DVD kijkt en/of de analoge uitgangen gebruikt).
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

MaxxMark

Het is belangrijk voor dit topic om onderscheid te maken tussen 2 zaken:

3D zien in de echte wereld
en
3D zien op een 3d-tv op basis van stereoscopie

Als je 0% zicht hebt in 1 van beide ogen wordt het onmogelijk om stereoscopisch 3d te kunnen kijken (dus 3D tv's van nu). Je krijgt gewoonweg geen beeldinformatie binnen vanuit het 2e perspectief. Als het zicht hoger is dan 0% dan zou het kunnen zijn dat je ogen (ondanks dat het wazig/marginaal aanwezig is) hier toch iets mee doen waardoor je diepte gaat zien. Misschien is dat te vergelijken met dat iemand die een afwijking in zijn rechter oog heeft (bijv een -1 afwijking) en geen bril draagt, en toch in staat is om stereoscopische diepte te kunnen zien.

Fysiek gezien zijn er een heleboel manieren en trucjes waarmee je hersenen kunnen achterhalen hoeveel diepte er is. Ook met 1 oog. Stereoscopisch (dus op basis van 2 perspectieven) is een van de sterkere, maar indien je hier geen beschikking meer over hebt kan het zijn dat (net als bij bijv blinde mensen die beter horen) de andere trucjes veel sterker zijn.

Op http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_perception zie je dat er 15(!) visual cue's zijn om diepte te kunnen waarnemen van heel basaal;
als een object er voor zorgt dat een ander object niet meer zichtbaar is zal dat andere object wel achter het ene object staan
tot de complexe samenvoeging van stereoscopie.

Ofwel, iemand met 1 oog kan prima diepte waarnemen maar mist 1 (wel een heel belangrijke) van de 15 visual cue's om de diepte waar te nemen.


Voor mensen met 2 ogen is het heel eenvoudig om te merken dat je niet alleen met 2 ogen diepte ziet:
- Kijk eens rond door je kamer (gewoon met 2 ogen) en met name naar je monitor (waar iets wat op het scherm zichtbaar is) en iets wat daar naast/schuin achter staat (bijv een kopje of lamp welke schuin achter je monitor staat)
- Doe 1 oog dicht, en kijk rond door je kamer
- Kijk nu (nog steeds met 1 oog dicht) naar je monitor en weer naar het object schuin achter/onder/bij je monitor.

Wat je nu zult zien is dat wat je op je monitor ziet nog steeds plat en 2 dimensionaal is. Er is totaal geen vorm van diepte te bekennen. Terwijl als je naar het kopje/lamp kijkt je duidelijk kunt zien dat deze dichterbij/verder weg bevind dan de monitor.

Je zult misschien zeggen "dat is logisch". En dat is ook zo, maar je hersenen nemen al die visual cue's samen en concluderen dat het beeld op je monitor daadwerkelijk plat en 2d is, terwijl het kopje toch echt 3d is.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

garmtz

Als je blind bent aan 1 oog zie je simpelweg GEEN 3D. Dat zij beweert wel diepte te zien, komt deels door ervaring die je hersenen opdoen in het inschatten van hoe groot iets is en hoe ver weg. De hersenen weten namelijk bijvoorbeeld hoe groot een stoel normalerwijs is en kunnen dan dus inschatten hoe ver hij staat. Maar echt diepte zien kan echt alleen met 2 ogen.

AbZ

#20
Quote from: Jumping Jack on February 22, 2012, 15:31:56
Lijkt mij wel, stereoscopisch zicht is toch een vereiste voor dieptezicht?
Dit vind ik het 'bijna' goede antwoord.  Bijna, want 3D en diepte is niet helemaal hetzelfde.  Toelichting van MaxxMark klopt helemaal.  3D is iets dat we afleiden uit de waarneming.  Dat kan met verschillende soorten info (waarvan een deel idd ook beschikbaar is met 1 oog) maar echte diepte kan alleen stereoscopisch waargenomen worden (2 invalshoeken, dus 2 ogen).

Quote from: alexander2 on February 22, 2012, 22:10:06OT dan maar weer ik ervaar dat 'iets' als ik er zeer dicht op sta dan heb ik heel soms het idee dat er 'iets' uit het scherm komt, theoretisch kan dit niet met 1 oog maar ach. :D
Heel misschien heeft dit ermee te maken dat ogen eigenlijk heel snel heen&weer bewegen?
(Als dat stilgezet wordt alles 'wit' behalve de dingen die zelf bewegen.)

jackylee

#21
waarneming en werkelijkheid hoeven niet altijd overeen te komen. (denk maar aan gezichtsbedrog).
Zoals eerder aangegeven wordt diepte indruk ook bepaald door beweging, schaduw, contrast etc.
Ik heb meerdere malen de term "3d-effect" bij reviews van 2d projectoren voorbij zien komen.

Je kunt je ogen (dus eigenlijk je hersenen) foppen

Zelfs met 1 oog kun je de diepte indruk simuleren.

AbZ


bigbro

Quote from: LittleNinja on February 23, 2012, 07:09:11
Meteen een dikke speler... :D

Misschien is het verstandig om eerst een proefje te doen bij een winkel die 3D tentoonstelt.


Is inderdaad een mooie speler. Ze heeft nu een BDP83. Daar is ze zeer tevreden over. Die komt dus dan op de markt. Vast wel iemand voor te vinden. :D

harrytasker

Ik heb het eerlijk gezegd nooit geprobeerd, maar zie je gewoon een 2d beeld als je maar met één oog kijkt? Maw als ik een 3d film kijk met een bril zie ik 3d een ander persoon met één oog en bril ziet dan "gewoon" de 2d versie of zie ik iets over hoofd...? Heb nog geen 3d dus kan het zelf niet proberen...
5150 time!