voeding linear 12v/5a

Started by audiolover, February 21, 2012, 10:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Ik zoek een schema voor een simpele maar goed
afgevlakte voeding, 12 volt - 5 ampere.
Belangrijk is een lage rimpel.
Kan iemand me helpen?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

paarslicht

Quote from: audiolover on February 21, 2012, 10:57:18
Ik zoek een schema voor een simpele maar goed
afgevlakte voeding, 12 volt - 5 ampere.
Belangrijk is een lage rimpel.
Kan iemand me helpen?
http://cds.linear.com/docs/Datasheet/108345fg.pdf


audiolover

Dank je wel, dat is precies wat ik zocht!
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

paarslicht


Kingpin

Quote from: paarslicht on February 21, 2012, 23:02:21
Mijn god zeg, wat een chaotische site......
Wie wil hier nu mee aan de gang?
Tja dat vond ik ook, maar is wel een heel erg goede voeding.
Niet goedkoop zeg ik erbij.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

audiolover

Die site heb ik ook al eens bekeken, inderdaad erg chaotisch.

Ik heb nog 2 vragen over de LT 1083:

1) Als ik kies voor het principeschema zonder regelaar (dit verbeterd volgens de fabrikant de rimpel) hoe krijg ik dan exact 12Volt op de uitgang?
    Als ik het goed begrijp zorgt de waarde van de weerstanden voor het uitgangsvoltage maar krijg je dit op precies 12V?

2) Het apparaat wat aangesloten gaat worden is nogal gevoelig voor spanningspieken, heb ik bij gebruik van dit schema kans op
    in- en uitschakel pieken? Is dat waar die optionele 1N4002 diode van V-out naar V-in voor dient om dat te voorkomen?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Kjelt

#7
Quote from: audiolover on February 22, 2012, 07:48:04
Ik heb nog 2 vragen over de LT 1083:
1) Als ik kies voor het principeschema zonder regelaar (dit verbeterd volgens de fabrikant de rimpel) hoe krijg ik dan exact 12Volt op de uitgang?
   Als ik het goed begrijp zorgt de waarde van de weerstanden voor het uitgangsvoltage maar krijg je dit op precies 12V?
2) Het apparaat wat aangesloten gaat worden is nogal gevoelig voor spanningspieken, heb ik bij gebruik van dit schema kans op
   in- en uitschakel pieken? Is dat waar die optionele 1N4002 diode van V-out naar V-in voor dient om dat te voorkomen?  
@1 je gebruikt een weerstand in serie met een 10 turn instelpotmeter om de spanning op de sense ingang exact op de gewenste waarde af te regelen conform de formule in de datasheet.
     waarom ze zo'n relatief laagohmige waardes (rond de 100 ohm) gebruiken vind ik vreemd maar zal wellicht nodig zijn bij deze devices, dan moet ik de datasheet nog eens lezen.
     Maar als je er voor zorgt dat er 1,25V tussen de Vout en de Vreg zit als de Vout = 12V dan gaat het goed. Oftewel R1=100 ohm dan R2=instelpotmeter van 1k ohm afregelen rond de 860 ohm. Je kunt er zelfs voor kiezen om de spanningsval over de voedingsdraad die tussen de voeding en je apparaat zit te compenseren door de spannings ietsjes hoger af te regelen en dan op het apparaat te meten maar goed daar moet je wel mee uitkijken.
@2 Spanningspieken zul je niet gauw krijgen, als je slechts 22uF secundaire capaciteit neemt heb je 0,5V spanningspiek/dip bij max load (7A) direct full on/off (komt in de praktijk niet voor). Dus zorg voor een fatsoenlijke secundaire capaciteit (1000uF of hoger). En exact daarvoor is die extra (vrijloop) diode, als de secundaire capaciteit groot is en de verbruikstroom laag dan is er een kans dat er op de uitgang restspanning blijft staan terwijl de ingangsspanning al verdwenen is. Daar kunnen dit soort spanningsregelaars niet goed tegen oftewel met die extra diode voer je de uitgangsspanning terug naar de ingang als de uitgangsspanning groter is dan de ingangsspanning + de diodespanning (meestal rond de 0,6 V).
Edit: datasheet zegt dat deze component daar wel behoorlijk goed tegen kan. Ach voor 2 cent zou ik die diode er gewoon inzetten, kan geen kwaad, baat het niet schaad het zeker ook niet  ;)

audiolover

Quote from: Kjelt on February 22, 2012, 08:59:47
@1 je gebruikt een weerstand in serie met een 10 turn instelpotmeter om de spanning op de sense ingang exact op de gewenste waarde af te regelen conform de formule in de datasheet.
     waarom ze zo'n relatief laagohmige waardes (rond de 100 ohm) gebruiken vind ik vreemd maar zal wellicht nodig zijn bij deze devices, dan moet ik de datasheet nog eens lezen.
     Maar als je er voor zorgt dat er 1,25V tussen de Vout en de Vreg zit als de Vout = 12V dan gaat het goed. Oftewel R1=100 ohm dan R2=instelpotmeter van 1k ohm afregelen rond de 860 ohm. Je kunt er zelfs voor kiezen om de spanningsval over de voedingsdraad die tussen de voeding en je apparaat zit te compenseren door de spannings ietsjes hoger af te regelen en dan op het apparaat te meten maar goed daar moet je wel mee uitkijken.

Je begrijpt mijn eerste vraag niet helemaal, ik bedoel dus het schema als bijgevoegd waarbij de regelaar niet aanwezig is. Deze is vervangen door een extra elco om ripple te verminderen.
Kun je dan R1 en R2 dusdanig nauwkeurig kiezen dat er exact 12V op de uitgang staat?

Schema 2 kwam ik elders tegen en lijkt me een mooi uitgangspunt om de voeding zo optimaal mogelijk te maken. C2 en C4 laat ik vervallen, als gelijkrichter diodes kies ik Schottky (SR560, 80SQ045) en de "vrijloop diode" ga ik dus toevoegen.
Uitgangs elco wordt Elna Cerafine 1000uF/25V maar voor C1 weet ik het nog niet. Ik kom advieswaardes tegen van 10000uF maar da's best een heftige waarde?
Ik ga wel mooie elco's uitkiezen zoals Elna Cerafine of zo.

Ben ik zo goed bezig?


Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Kjelt

#9
Quote from: audiolover on February 22, 2012, 10:29:15
Je begrijpt mijn eerste vraag niet helemaal, ik bedoel dus het schema als bijgevoegd waarbij de regelaar niet aanwezig is. Deze is vervangen door een extra elco om ripple te verminderen.
Kun je dan R1 en R2 dusdanig nauwkeurig kiezen dat er exact 12V op de uitgang staat?
Nooit exact omdat (zie datasheet p4) de Vref van 1,25V ook toleranties heeft (tussen 1,238 en 1,262V) dat per device anders is.
Als je dus bv exact 100 ohm en 860 ohm neemt (die weerstandswaarde bestaat niet maar kun je uit twee weerstanden wel opbouwen) dan zou de eindspanning in theorie tussen de 11,88 en 12,11 Volt kunnen liggen, puur en alleen afhankelijk van het desbetreffende device specs.

Waarom wil je geen kleine instelpotmeter?
Wat je bv nog kunt doen is R2 vervangen door een weerstand(en) van 920 ohm (820+100 serie) EN een kleine waarde potmeter van 100 ohm in serie waarbij de instelpotmeter de spanning dan tussen de 11,5 en 12,5 V afregelt. Je kunt dan natuurlijk nog steeds een condensator als buffer van de Vref gebruiken.


QuoteSchema 2 kwam ik elders tegen en lijkt me een mooi uitgangspunt om de voeding zo optimaal mogelijk te maken. C2 en C4 laat ik vervallen, als gelijkrichter diodes kies ik Schottky (SR560, 80SQ045) en de "vrijloop diode" ga ik dus toevoegen.
Uitgangs elco wordt Elna Cerafine 1000uF/25V maar voor C1 weet ik het nog niet. Ik kom advieswaardes tegen van 10000uF maar da's best een heftige waarde?
Ik ga wel mooie elco's uitkiezen zoals Elna Cerafine of zo.
Ben ik zo goed bezig?

Iedere condensatortype filtert weer andere frequenties, ik zou zowiezo aan de in en uitgang dicht bij de regulator een 100nF keramische condensator plaatsen zoals ook op het schema.
Daarnaast evt.  een 10 tot 22uF tantaal elco. Inderdaad als laatste een grote of meerdere kleinere elco's (geeft lagere ESR).
Als je inderdaad 12V 5A wilt trekken dan moet C1 behoorlijk groot zijn, tijd geleden dat ik dat heb uitgerekend zal het weer eens opzoeken. Hou ook de ingangsspanning zo laag mogelijk maar wel hoog genoeg zodat de regulator zijn werk kan doen (3V geloof ik dus 15V). Anders verstook je de rest in warmte (bv 18V in en 12V uit bij 5A verstook je 6*5=30W in warmte), de regulator dus zowiezo heel goed koelen op een lekker koellichaam.


Kjelt

#10
Ok even kort nagekeken het hangt van je secundaire wisselspanning VAC af, die waarde richt je gelijk dan krijg je x wortel2 -0,6V = VinDC met een bepaalde rimpel.
Die spanning min de rimpel wil je nog steeds 3 a 4 Volt groter hebben dan de 12V uitgangsspanning anders werkt je regulator niet lekker. Daarop kun je dan de waarde van C1 berekenen.

Stel bv je VAC = 14VAC dan is je VDC 19,8-0,6 = 19,2Volt je rimpel mag dan ongeveer 3Volt zijn:
frequentie gelijkgericht DC is 100Hz, dus de periodetijd is 10ms
Jouw maximale stroom is 5A dus ->  Q= Integraal van Idt = 5 x 0.01 = 0.05 C
Bij 3 Volt rimpel is je condensator C = Q/Vrimpel = 0.05/3 = 0.017 F = 17000uF.

Als je ingangsspanning dus hoger is dan mag je condensator kleiner zijn maar verstook je wel meer vermogen in je regulator, dus een beetje rekenen en ook kijken wat er uit je trafo komt.
Disclaimer: is alweer een tijd geleden voor me dus ik kan wel fouten hebben gemaakt.

m9

hoeft allemaal niet zo veel te kosten hoor, 4 maal 4700uf/25v parallel van panasonic en je bent klaar.
zou de regelaar zo min mogelijk laten verstoken anders ben je het geld dat je anders voor de elco`s kwijt bent weer aan het koelribje kwijt.

http://nl.farnell.com/panasonic/eeufc1e472/capacitor-4700uf-25v/dp/9692231

farnell heeft ook de lt, ld en lm serie regelaars natuurlijk.

audiolover

Quote from: m9 on February 23, 2012, 08:48:57
hoeft allemaal niet zo veel te kosten hoor, 4 maal 4700uf/25v parallel van panasonic en je bent klaar.
zou de regelaar zo min mogelijk laten verstoken anders ben je het geld dat je anders voor de elco`s kwijt bent weer aan het koelribje kwijt.

http://nl.farnell.com/panasonic/eeufc1e472/capacitor-4700uf-25v/dp/9692231

farnell heeft ook de lt, ld en lm serie regelaars natuurlijk.

Je bedoeld 4x parallel op de plaats van C1?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

m9


m9

#14
en het is je bedoelt met `n t  taal :police:.

audiolover

'ttttttttttttt is nog vroeg? :withstupid:
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Nahpets

Quote from: m9 on February 23, 2012, 10:10:22
en het is je bedoelt met `n t  taal :police:.

En dat dan melden in een zin die vol staat met fouten. :coffee:
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.