Touch Voeding Lineair 5V DIY

Started by Kingpin, February 20, 2012, 12:41:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FvP

Quote from: Kingpin on February 20, 2012, 12:41:47
Ik ben aan het afwegen of een 5V lineare voeding een verbetering zal opleveren voor mijn Logitech Touch.
Ik hoor/lees verschillende ervaringen hierover, uit meerdere hoeken lees ik dat dit weinig tot geen nut heeft wanneer je de digitale uitgang gebruikt van de Touch en deze aansluit op een DAC en dat het wel uitmaakt als je de analoge uitgangen gebruikt.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

Ik heb de BOTW voeding gezien, maar kan niet geloven dat deze 3A kan leveren gezien de grootte van de voeding en de koeling die dergelijke lineaire systemen met zich meebrengen.
Mocht de voeding een upgrade zijn dan wil ik 'm zelf bouwen, liefst als kit aangezien ik geen gedoe meer wil met etsen.

heb zelf zo'n 5 volt voeding in mekaar geknutseld en maakt ook met digitale output een verschil
ik gebruik een SB classic

Kingpin

#51
@WonkaBar: Mooie review WonkaBar!

Quote from: jvanhambelgium on April  3, 2012, 12:49:25
Hoe was je Touch aangesloten ? Analoog of Digitaal ?
Ik gebruik m'n Squeezebox (Duet) met Digital Out dewelke naar m'n Onkyo gaat. Ik kan me niet voorstellen dat je nog zo'n verbetering krijgt met een alternatief voedingkje.
Als jij de Touch reeds via TOSLink/SPDIF naar een externe DAC of receiver brengt EN nog zo'n verschil kan waarnemen ga ik gelijk aan het solderen  :headbanging:
Ik had ook niet gedacht dat het veel uitmaakt (same story 0=0 en 1=1 in het digitale domein) maar het verschil op de Touch is niet subtiel, maar duidelijk aanwezig.
Dezelfde bevindingen van WonkaBar uiten zich ook in mijn set ... meer body, "schoner" geluid (meer zwart), veel meer evenwicht tussen de instrumenten en absoluut geen sss geluid meer, doet meer overkomen als "analoog".

Hoe de verhouding ligt tussen een BOBW voeding weet ik niet, denk dat de batterij gevoede voeding een stukje verder gaat ivm lichtnet storing die hier niet van toepassing zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

quattronl

Quote from: Kingpin on April  3, 2012, 17:31:12Hoe de verhouding ligt tussen een BOBW voeding weet ik niet, denk dat de batterij gevoede voeding een stukje verder gaat ivm lichtnet storing die hier niet van toepassing zijn.
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. Lijkt me de ultieme test.
Maar wat je zegt: een batterijvoeding zal zeker voordelen hebben tov een lichtnetvoeding.

Verder: wat zou zo'n batterijvoeding moeten kosten, kant en klaar? :D
Want let's face it: als jij zo'n sublieme voeding maakt en je maakt ons lekker dan wil menigeen zo'n voeding hebben  :pompom:
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Kingpin

Quote from: quattronl on April  3, 2012, 20:35:39
Hier ben ik ook zeer benieuwd naar. Lijkt me de ultieme test.
Maar wat je zegt: een batterijvoeding zal zeker voordelen hebben tov een lichtnetvoeding.

Verder: wat zou zo'n batterijvoeding moeten kosten, kant en klaar? :D
Want let's face it: als jij zo'n sublieme voeding maakt en je maakt ons lekker dan wil menigeen zo'n voeding hebben  :pompom:
Qua onderdelen valt het wel mee, en als je heel handig bent kun je het printje ook zelf wel maken, dan scheelt het nog meer.
Je mag het gerust weten hoor.
- Lineaire regelaar incl filter netwerk, kabels, standaard heatsink etc 30,-
- extra heatsink, schakelaar pluggen iets van een tientje meen ik
- LiPo 18,- (mag ook NiMH zijn natuurlijk zolang de spanning maar boven de 7V blijft en niet veel daarboven want dat verstookt de regelaar alleen maar aan warmte).
- Kastje ... kan je zo duur maken als je wilt.
- De meeste onderdelen had ik al op voorraad dus dat scheelt.

Voor de LiPo heb je wel een goede lader nodig, er zijn goedkopere modellen te koop maar een goede lader is onontbeerlijk, je LiPo's gaan veel langer mee.
Lader zal dan rond de 90,- kosten.
Of je neemt 6AA cellen NiMH met een lader, dat zou ook kunnen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Op zich mooi ontwerp en chapeau dat het allemaal lekker werkt.
Wellicht wil je ook eens wat andere (meer praktische) voedingen proberen te bouwen, bv met een enorm grote condensator bank bv zoals Classe doet in zijn voorversterkers, dat zal waarschijnlijk ook wel goed (genoeg) zijn.
Nadelen van batterijvoedingen zijn ondermeer:
- niet 24/7 beschikbaar
- spanningsverloop (hier gecompenseerd door een eigen stabilisator die dan wel weer veel vermogen weg stookt)
- levensduur
- prijs

Daarnaast blijf ik bij mijn eerdere opmerking dat er meer winst te behalen valt in het binnenste van het apparaat, juist daar wordt vaak bezuinigd op componenten die een groot verschil kunnen maken.

Kingpin

Quote from: Kjelt on April  4, 2012, 08:39:19
Op zich mooi ontwerp en chapeau dat het allemaal lekker werkt.
Bedankt.

Quote
Wellicht wil je ook eens wat andere (meer praktische) voedingen proberen te bouwen, bv met een enorm grote condensator bank bv zoals Classe doet in zijn voorversterkers, dat zal waarschijnlijk ook wel goed (genoeg) zijn.
Dat klopt, sterker nog m'n pa heeft nog ooit eens zo'n voeding gebouwd voor het zenden, wat een bakbeest !
16A kon deze trekken, waar die is gebleven ... Jammer.

Quote
Nadelen van batterijvoedingen zijn ondermeer:
- niet 24/7 beschikbaar
- spanningsverloop (hier gecompenseerd door een eigen stabilisator die dan wel weer veel vermogen weg stookt)
- levensduur
- prijs
Prijs en levensduur vallen wel mee. Ik heb hier LiPo's van 4 jaar oud die nagenoeg nog hetzelfde presteren (dat kun je meten met een goede lader, die geeft dat allemaal weer).
Ik gebruik nu 2S LiPo's dat is 7,4V van de 7V die de regulator min. nodig heeft, dus zelfs bij vollast wordt er nog niet eens zo gek veel verstookt.
De 3200mA gaan ongeveer 5 uur mee (laag aangehouden).

Quote
Daarnaast blijf ik bij mijn eerdere opmerking dat er meer winst te behalen valt in het binnenste van het apparaat, juist daar wordt vaak bezuinigd op componenten die een groot verschil kunnen maken.
Dat geloof ik graag, maar aangezien er nu nog garantie op zit wil ik daar nog niet aan, misschien later  ;)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

#56
Quote from: Kingpin on April  4, 2012, 14:09:08
Dat klopt, sterker nog m'n pa heeft nog ooit eens zo'n voeding gebouwd voor het zenden, wat een bakbeest !
16A kon deze trekken, waar die is gebleven ... Jammer.
Ik bedoel dus de condensatorbank als extra buffer en ruisonderdrukking, dus bv (overdreven voorbeeld) een 5V 250mA voeding met 100000uF secundaire elcobank (hoop kleintjes is beter dan 1 grote).
Dus normaal ontwerp je de capaciteit als functie van de stroom maar nu dus niet zodat je eigenlijk een vergelijkbaar effect krijgt als met een accu want de elco's hebben een tig keer overgedimensioneerde capaciteit.

QuotePrijs en levensduur vallen wel mee. Ik heb hier LiPo's van 4 jaar oud die nagenoeg nog hetzelfde presteren (dat kun je meten met een goede lader, die geeft dat allemaal weer).
Dat is goed om te horen (als iPad eigenaar  ;D ) maar is het niet zo (zoals bij LiIon) dat je de accu eigenlijk maar tot 25% mag leegtrekken anders gaat de levensduur snel achteruit?
Ik zou dan een microcontroller er bij willen bouwen die kijkt hoeveel stroom er is onttrokken en op tijd de boel uitschakelt om de max. levensduur te behouden of makkelijker als de onttrokken stroom vrij constant is afschakeld na xxx minuten.

EDIT: ik zie dat je een accuspannings bewaker ingebouwd hebt  :thumbs-up:


Kingpin

Quote from: Kjelt on April  4, 2012, 14:18:14
Ik bedoel dus de condensatorbank als extra buffer en ruisonderdrukking, dus bv (overdreven voorbeeld) een 5V 250mA voeding met 100000uF secundaire elcobank (hoop kleintjes is beter dan 1 grote).
Dus normaal ontwerp je de capaciteit als functie van de stroom maar nu dus niet zodat je eigenlijk een vergelijkbaar effect krijgt als met een accu want de elco's hebben een tig keer overgedimensioneerde capaciteit.
Ik had 8x2200uF over de uitgang dat was net genoeg om te schakelen, maar dan ook net. Ik heb ze er tussenuit gehaald, kreeg het gevoel dat het hele geluidsbeeld te 'tam' werd, dynamiek leek gehoorsmatig minder te zijn.
Ik had uitgerekend dat bij normaal schakelen ik een 0.5F nodig had ...

Quote
Dat is goed om te horen (als iPad eigenaar  ;D ) maar is het niet zo (zoals bij LiIon) dat je de accu eigenlijk maar tot 25% mag leegtrekken anders gaat de levensduur snel achteruit?
Een LiPo heeft op 1 cel (1S) een bronspanning van 3,7V staan, bij ontlading mag deze niet onder de 3V komen (2,8 eigenlijk) anders raaks de cel defect en kun je de LiPo weggooien.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Quote from: Kingpin on April  4, 2012, 15:09:26
Ik had 8x2200uF over de uitgang dat was net genoeg om te schakelen, maar dan ook net. Ik heb ze er tussenuit gehaald, kreeg het gevoel dat het hele geluidsbeeld te 'tam' werd, dynamiek leek gehoorsmatig minder te zijn. Ik had uitgerekend dat bij normaal schakelen ik een 0.5F nodig had ...
Wat bedoel je met schakelen? Ik volg je even niet.

Kingpin

Quote from: Kjelt on April  4, 2012, 15:24:47
Wat bedoel je met schakelen? Ik volg je even niet.
Het kastje kan schakelen tussen de originele adapter en de lipo en heeft in het midden een uit stand.
Over de uitgang van deze schakelaar zat de buffer.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

evilniek

Quote from: Kjelt on April  4, 2012, 08:39:19
Daarnaast blijf ik bij mijn eerdere opmerking dat er meer winst te behalen valt in het binnenste van het apparaat, juist daar wordt vaak bezuinigd op componenten die een groot verschil kunnen maken.

Je zou de Touch Toolbox 3.0 ook nog kunnen proberen, ik heb zelf het idee dat het echt iets doet, IMHO.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

WonkaBar

Quote from: evilniek on April  4, 2012, 17:42:46
Je zou de Touch Toolbox 3.0 ook nog kunnen proberen, ik heb zelf het idee dat het echt iets doet, IMHO.

Ik had de Toolbox 3.0 al gedaan (maar had het display aangelaten). Maar het effect van de LIPO batterij voeding is een grotere en duidelijker hoorbare verbetering.
XTZ 99.26, XTZ W10.17p, Musical Fidelity M6i, CA DACMagic, Logitech Touch, JRiver, JPLAY, CA CD640MKII, Atlas Hyper 2.0, Atlas Equator Superior, Atlas Opus, Soundcare SuperSpikes

evilniek

Quote from: WonkaBar on April  5, 2012, 09:52:55
Ik had de Toolbox 3.0 al gedaan (maar had het display aangelaten). Maar het effect van de LIPO batterij voeding is een grotere en duidelijker hoorbare verbetering.

Ach alle kleine beetjes helpen, TT 3.0 is wat mij betreft een leuke mod om mee te beginnen. Volgende stap is idd een betere (LIPO batterij)voeding.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

evilniek

Kun je zoiets eigenlijk ook kant en klaar kopen ergens?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Zoeffie

Nu alles wetende, dat het zeker effect heeft een betere voeding, wellicht toch nog een sigma11 proberen?

Zoeffie

Ik heb gister wel zo'n sigma11 bestelling gedaan. (zag er mooi uit... en alles wat overkill is, moet je proberen hahaha)
Kon de onderdelen redelijk goedkoop bestellen (40 dollar) en had zelf de andere benodigdheden nog liggen.
Ben nogal lui (hahah) dus zag het niet zitten telkens de boel te moeten laden.
Wel erg mooi om te zien dat dit ook tot de opties behoord en veel belangrijker: erg goed werkt!


Kingpin

Quote from: Zoeffie on May  7, 2012, 19:00:14
Ik heb gister wel zo'n sigma11 bestelling gedaan. (zag er mooi uit... en alles wat overkill is, moet je proberen hahaha)
Kon de onderdelen redelijk goedkoop bestellen (40 dollar) en had zelf de andere benodigdheden nog liggen.
Ben nogal lui (hahah) dus zag het niet zitten telkens de boel te moeten laden.
Wel erg mooi om te zien dat dit ook tot de opties behoord en veel belangrijker: erg goed werkt!
Ben benieuwd wat je bevindingen zijn.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Zoeffie

Ik zag dat je eerst van plan was deze voeding te bouwen, dus dacht...maar even lid worden van hier.
Zal je zeker op de hooge houden.

jvanhambelgium

Morgen brengt een collega een superstabiele labo-voeding mee zodat ik deze aan m'n Duet (9VDC) kan hangen en vergelijken tov de bijgeleverde switching PS bij gebruik van de SPDIF-interface naar m'n Onkyo TX-SR875
Met m'n nieuwe Klipschen zal geen detail (indien hoorbaar door mezelf natuurlijk) verborgen blijven ;-)

Erg benieuwd...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kingpin

Quote from: jvanhambelgium on May  8, 2012, 21:52:53
Morgen brengt een collega een superstabiele labo-voeding mee zodat ik deze aan m'n Duet (9VDC) kan hangen en vergelijken tov de bijgeleverde switching PS bij gebruik van de SPDIF-interface naar m'n Onkyo TX-SR875
Met m'n nieuwe Klipschen zal geen detail (indien hoorbaar door mezelf natuurlijk) verborgen blijven ;-)

Erg benieuwd...
Is dat een schakelende of lineaire voeding?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jvanhambelgium

Quote from: Kingpin on May  9, 2012, 00:10:08
Is dat een schakelende of lineaire voeding?

Volledig lineair met de nodige kilo's aan trafo erin als ik het mag geloven. Zal het anders wel direct opzoeken en checken, indien schakelend heeft het ni veel nut natuurlijk ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

jvanhambelgium

...et voila...alles staat klaar om deze avond wat te gaan luisteren  O0
Ben benieuwd of ik iets hoor.
M'n nieuwe Klipschen zullen alvast niks verbergen!

Enige idee van nummers zijn waar jullie duidelijk verschil hoorden ?




Voeding netjes op 9VDC afgeregeld en ik zag dat stroom slechts een 300mA bedroeg bij weergave wat muziek.


HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kingpin

Mooi Jan, de Duet heb ik ook gehad, vreet idd geen stroom in tegenstelling tot de Touch als je het scherm erbij aan heb staan.
Welke nummers? Geen idee, alle nummers klinken beter bij mij met de LiPo voeding erachter.
Ik zou als ik jou was gewoon diverse beluisteren in 16 en 24 bit en met verschillende muziekstijlen.
Veel plezier vanavond :D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jvanhambelgium

Ondertussen wat luistertesten gedaan op m'n Duet en ik moet toegeven dat ik eigenlijk geen verschil hoor.
Ik moet ook toegeven dat het niet eenvoudig is omdat er wat tijd zit tussen 2 luister-stukken. Ik heb geen 2 parallele Duet's en kan dus niet "on the fly" overschakelen.

Het is precies voor mij extreem moeilijk "te onthouden" of er verschillen zijn omdat het zowel via de meegeleverde "switching" PSU als de grote labo-voeding eigenlijk exact hetzelfde klinkt en er dus +- 20seconden tijd tussen zit tussen 2 luister-stukken. (voeding versteken - Duet booten etc)

Ik heb enkele tracks gebruikt zoals Dire Straits - Private Investigations waarin zeer subtiele dingetjes zitten en met beide voedingen waren deze goed hoorbaar. M'n Klipschen verbergen niets op dat vlak. Ik kon niet zeggen dat het ene "beter" "gedetailleerder" "voller" whatver klonkt als het andere met mijn setup.
Zowat alles is de revu gepasseerd qua mooie vrouwen-stemmen Eva Cassidy,Ane Brun,Diane Krall etc.etc

Mogelijke oorzaken ;

- Ik hoor het gewoon niet
- Die labo-voeding is niet goed genoeg (wat ik betwijfel, met zo'n belachelijk kleine belasting als 5V/300mA) -> alhoewel ik er geen scope heb aangehangen om te speuren naar waarde van de rimpel.
- Er is gewoon geen verschil  :baaa:


Dus tja, wat de Duet betreft toch wel wat gekjes.
Nu weet wel dat een Touch een volledig ander concept is als een Duet Receiver, de Touch is effectief een kleine PC met Linux en alhoewel die mischien wel 24/96 kan afspelen (in tegenstelling tot de 24/48 van de Duet) heb je mijn inzien ook wel "drivers" in het spel die alles mischien negatief zouden kunnen beinvloeden + een Linux kernel waar je mischien ook op kan tweaken (zie Touch Toolbox toestanden)

Voor de Duet is de architecture helemaal anders, de native FLAC decoding doen ze rechtstreeks in een Xilinx CPLD => Ik weet niet of dit enige bijdrage heeft aan de kwaliteit van het geluid dat ik digitaal over COAX naar m'n Onkyo stuur.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Kingpin

@Jan: aan de ene kant jammer natuurlijk aan de andere kant bespaart het je een dure voeding uit.

Je heb diverse punten aangegeven waarom het niet in jouw geval hoorbaar is.
Ik kan je labvoedingtype niet zo goed lezen maar is dat een ps 2403 pro?
Weet je zeker dat dit een lineaire voeding is, ik kan alleen de VSP of VLP vinden welke de nieuwere types zijn, verschil tussen beide is dat de 1 een switching is en de ander een lineair.
Beide hebben een 1mV ripple naast de netspanningstabilisatie van 3 mV, wat beduidend meer is als in mijn geval.
Om het zeker te weten zou je ipv een scoop een spektrum analyzer moeten gebruiken.
Het is jammer dat de spanningen tussen de Duet en Touch verschillen anders zou je de mijne eens kunnen proberen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack